recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken højtaler = Jamo D500 og 7.1.4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken højtaler = Jamo D500 og 7.1.4

 Besvar Besvar Side  <12345 17>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2015 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Plus at de da er nogle øjebæ'er! Dertil kommer at de er 20 cm dybe + et par ekstra, foreslåede centimeter. Det bliver - IMO - noget grimt rod, i så lille en stue...


Det er der for de (af mig forslåede) Dali'er er paktiske. On-wall er bygget til (nå ja) at sidde på væggen og Lektor har samme mulighed (et bevidst designvalg fra Dali's side) at portene vender fremad, hvilket muliggøre montering direkte på væggen. En løsning som en af Dali medarbejderne selv foreslog som en forbedring af den lidt "bassvage" lyd, da vi (recordere brugere) var på virksomhedsbesøg forleden sommer.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 00:16
Jeg bruger 3 LCR i front og 2 SUR som side/bag.
Hvis du søger lidt vil du finde en masse glimrende anmeldelser af dem.
Du vil også erfare at de har en fantastisk flot finish, og de er nemme at hænge op med de indbyggede beslag.. blot 2 skruer i væggen... 
Ning
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:


Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

dr gonzo, tak for info, men det at de har basport på bagsiden forhindrer vel vægmontage?

Jeg har kigget på Klipsch G-16, da de passer fint til et væghængt TV, men synes ikke modellen er tilgængelig herhjemme.


Hvis de skal hænge helt op af væggen er det et problem, men hvis du efterlader blot et par centimeters luft, hvilket jo også giver plads til kabler, betyder det intet, da du jo alligevel sender alle de dybeste toner ned til subwooferen.



Den er lidt misvisende den der.
Alt lyd fra basenheden kan høres i porten, så medmindre han deler så højt at enheden slet ikke aktiveres ( hvilket ofte er 1500-2000 hz ) så vil der opstå ballade hvis den placeres tæt på væggen, og der skal mere end 2 cm friluft til..!

Jeg vil forslå trådstarter at hvis højttalerne skal placeres på væggen, så køb nogle der er bygget til det.




Jeg må erklære mig DYBT UENIG. De fleste GODE højtalere med basport, leveres også med en prop, således, at man kan lukke porten helt. Blandt andet bruge MK Sound denne praktisk i deres professionelle højtalere. Basporten har faktisk størst funktion, hvis man lader højtaleren spille full-range, har du en sub, anbefales det at lukke for porten, da det giver mere attack til lyden. Jeg bruger selv MK Sound 1611p i min klippesuite, og de står klods op og ned af væggen (der er kun lige nøjagtigt plads til stik), uden prop, da min sub (MK Sound 1250) er elendig og de derfor spiller fullrange, og de spiller perfekt.

Jeg vil anbefale trådstarte at lytte til Klipchs'ne, så kan han jo selv finde ud af om han kan lide lyden. En ting er i hvert fald sikkert, du får aldrig et ensidigt svar på det her forum, som er befolket af "lyd-eksperter" med hver deres syn på sagen. I sidste ende er det dine øre der bestemmer, hvad der lyder bedst for dig.

Just my two cents - and now I'm out.


Redigeret af dr gonzo - 06-Juli-2015 kl. 00:30
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 07:10
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Just my two cents - and now I'm out.

Jeg får mange gode indlæg her og at du opnår godt resultat med basport mod væggen er også en god information at få. Jeg vil da prøve at lytte til Klipsch-lyden og hvis det bare er lyden, som jeg må eje, så må der jo sættes hylder op. Mine nuværende baghøjtaler er 23cm dybe, så det bliver da ikke værre
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Jeg bruger 3 LCR i front og 2 SUR som side/bag.
Hvis du søger lidt vil du finde en masse glimrende anmeldelser af dem.
Du vil også erfare at de har en fantastisk flot finish, og de er nemme at hænge op med de indbyggede beslag.. blot 2 skruer i væggen... 

Generelt spørgsmål, opnår man bedst resultat med di/tripol eller er det et levn fra THX æraen, ved godt det er lidt provokerende? Jeg mener at kunne huske at da Dolby Digital kom frem at det var den direkte lyd, der blev anbefalet. Det er DTS:X og Dolby Atmos, jeg vil optimere efter, og kun til en person.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 07:46
dipol syntes jeg ikke egner sig til Atmos og de andre objektbaserede lydformater.
de mangler præcisionen..!

jeg har et 7.2.4 setup med M&K tripoler som surround og surround back..

fordelen ved tripoler er at du får den direkte lyd fra front fire enheden samtidig med det diffuse fra de sidemonteret enheder..
har prøvet at sætte mine M&K op som dipoler så kun enhederne i siderne spillede, og der forsvandt rigtig mange af detaljerne..
en af de ting som Dolby Atmos gør rigtig godt er at elementer i lydbilledet bliver placeret meget præcist, f.eks et insekt lige bag ventre skulder, eller en fulg der flyver rundt 1½ meter foran dig, og dette kunne jeg ikke få til at fungere da højttalerne var sat til dipol..

herhjemme er den bedste løsning helt klart tripol designet, og derefter kommer direct fire med traditionelle højttalere.




Redigeret af strecker - 06-Juli-2015 kl. 08:13
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 12:59
Dejligt at høre om andres erfaring. Hvis det bliver D500 vil jeg dog prøve begge dele, da det at surround højtalerne kun er ca. 1m væk måske kan have indflydelse.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 15:56
Når de sidder så forholdsvis tæt på så tror jeg at SUR er det bedste som side og bag..ellers tror jeg de vil gøre for meget opmærksom på sig selv hver især...
Ning
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Når de sidder så forholdsvis tæt på så tror jeg at SUR er det bedste som side og bag..ellers tror jeg de vil gøre for meget opmærksom på sig selv hver især...

Ok, jeg er mere bange at der med SUR bliver for meget forskel på den direkte og den indirekte lyd. De bageste sidder 2.5m væk, så da ser det anderledes ud. Og det er så heller ikke sikkert at jeg beholder dem bagved, når jeg skifter til Atmos/X, hvis der ikke er nævneværdigt forskel på 7.1.4 og 5.1.4 her i min lilleput bif
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 20:24
Mener at have læst at når man kører 7.1 skal man bruge di/tripole som sideht. og direkte strålende som bag.
Men jeg kan ikke helt få det til at passe når du skriver at de bagerste er 2,5 meter væk og samtidig skriver at din bio er 10m2 Ermm
Du må en tur i AV-connection. de har nok mere viden end mig :-)
Ning
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Mener at have læst at når man kører 7.1 skal man bruge di/tripole som sideht. og direkte strålende som bag.
Men jeg kan ikke helt få det til at passe når du skriver at de bagerste er 2,5 meter væk og samtidig skriver at din bio er 10m2 Ermm
Du må en tur i AV-connection. de har nok mere viden end mig :-)


Der skulle stå 2m, og ja, jeg skal ned og lytte. Problemet er bare at jeg ikke kan teste med Atmos/X herhjemme før jeg beslutter mig, så det bliver måske 7 LCR og når jeg får mig en forstærker, kan jeg afgøre om der skal SUR til. Mit nuværende setup er også uden tripoler.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2015 kl. 21:39
Korrektion, 2.9x4.4=12m2, så med D500 på 45cm bliver der godt nok ikke meget plads mellem mit 55" Tv og væg og hvad så med 65"
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 17>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu