recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken HTPC, PVR eller HD-recorder til ikke-nørd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken HTPC, PVR eller HD-recorder til ikke-nørd?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken HTPC, PVR eller HD-recorder til ikke-nørd?
    Sendt: 20-Januar-2010 kl. 13:49
Hej folkens!

Jeg har lovet at hjælpe en kammerat videre med hans køb af mediecenter til stuen. Han har investeret i et stort, flot LED-TV og vil nu "videre" og også have mediecenter. Det har han spurgt mig om hjælp til at finde, hvilket jeg da hjertens gerne vil!

Jeg er selv lidt en teknik-nørd, og det er faktisk mit problem i denne forbindelse! For at rode med opsætning at Mythbuntu eller selvsamlede mediecentre før jeg endelig nåede frem til en Mac Mini, som jeg bare synes spiller. Men jeg styrer det hele med mus og tastatur og kører ikke nogen mediecenterfront, så allerede der, er det blevet alt for besværligt for min kammi! :-)

Krav/ønsker:
  • - Skal selvfølgelig kunne afspille alt det gængse :-)
  • - Skal kunne optage det ukodede digitale DVB-C signal antenneforeningen sender ud via Dansk kabeltv/YouSee
  • - Optagelse via EPG foretrækkes HELT klart! Men KAN afviges hvis alt andet taler for en løsning uden EPG..
  • - Skal kunne styres vha. alm. fjernbetjening - mus og tastatur må ikke være krav, omend det er super, hvis man evt. kan koble dem til
  • - det skal virke out-of-the-box. Tuning af TV-kanaler og den slags kan godtages, men:
  • - hvis der skal downloades og installeres nye programmer er det allerede blevet for kompliceret! (og dermed er Mac Mini allerede ud af billedet)

Har I nogle gode inputs til, hvilke løsninger, der bør overvejes?

- Det er lige før at jeg tænker, at en HD-optager box af den gænge slags fra et af de store brands næsten er det letteste?
- MEN jeg håber på den anden side, at I kan fortælle mig, at Windows 7 er så let, at det bare kører smertefrit the-plug-n-play-way, og at der findes et par producenter, der laver anbefalelsesværdige pakkeløsninger..?
- Eller måske skal man ud i en af specialprodukterne, såsom Twix (som jeg kun har hørt navnet på), hvis de ellers er lette og kan optage m.v.?

På forhånd MANGE TAK for gode tips!
Venlig hilsen Sørensen

Maskine: Kiss DP-558 80GB

Lokation: Nord

http://www.eeepc.dk/
Til top
trenskow Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-September-2006
Point: 156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:23
Hej

Jeg vil mene, at en PC med Win7 og en HDHomerun vil være sagen.
Du skal måske lige installere programmer til HDHomerun, men så vil han selv kunne scanne for kanaler osv. Det vil umidelbart virke som du foreskriver.
Du skal lige være opmærksom på, at der lige pt er problemer med at få vist TV2 og DRHD med HDHomerun. Men det er et windows problem, som HDHomerun udviklerne forventer at have en løsning på denne måned.

Win7 MCE og DVB-C vil ikke spille sammen med en tuner i maskinen, da de ikke kan sammen.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Marts-2006
Point: 1145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:29
Hvis man skal have WIN7MC til at køre med DVB-C så skal man anvende DVBLink TVSource. Herefter fungerer det fint fra MCE.

Som remote kunne han anvende en Logitech Harmony eller standard MCE fjernbetjening

Alternativt til en HTPC så kunne han måske anvende selector boksen. Det ville nok være langt det enkleste.
Til top
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:31

Tak for tippet med HDHomerun.. Havde ikke helt set fidusen i produktet (så en gennemgang i PCWord), men hvis Win7 og ukodet DVB-C slet ikke virker (hvilkt lyder mere eller mindre sindsygt!!), så kan jeg bedre se at boksen er investeringen værd..

Venlig hilsen Sørensen

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:42
Nu du har en mac mini, hvorfor køber du så ikke en til din ven.
frontrow er jo allerede installeret. tryk CTRL + ESC så dukker den frem.

Køb en lille apple remote så kan du styre maskinen.
Der findes vist også et plugin til frontrow, så du også kan optage derfra.
Til top
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 17:52
Ja, med mindre der findes nogle producenter, der sælger mediecentre med Win7, hvor  DVBLink TVSource er forinstalleret, så er det jo alligevel lige så let at opsætte en Mac Mini..
- Jeg havde håbet på den HELT lette løsning, hvor der ikke skulle opsættes noget som helst ekstra lugins eller programmer - hvor det hele bare er med i "pakken". Men det var nok en kende for optimistisk :-)
Venlig hilsen Sørensen

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af xirb xirb skrev:

Ja, med mindre der findes nogle producenter, der sælger mediecentre med Win7, hvor  DVBLink TVSource er forinstalleret, så er det jo alligevel lige så let at opsætte en Mac Mini..
- Jeg havde håbet på den HELT lette løsning, hvor der ikke skulle opsættes noget som helst ekstra lugins eller programmer - hvor det hele bare er med i "pakken". Men det var nok en kende for optimistisk :-)
Det findes ikke. Hvis du vil have et mediecenter, så skal der pilles ved det, før det virker ordentligt. Det kan sagtens tænkes at du kan lave en opsætning for din ven, som han så ikke behøver at rode med når det først virker, men du kan ikke købe dig fra en samlet løsning hvor der kun skal trykkes "scan channels" og så virker alting.
Til top
xirb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

[...] Hvis du vil have et mediecenter, så skal der pilles ved det, før det virker ordentligt. Det kan sagtens tænkes at du kan lave en opsætning for din ven, som han så ikke behøver at rode med når det først virker, men du kan ikke købe dig fra en samlet løsning hvor der kun skal trykkes "scan channels" og så virker alting.

ØV!

Måske er det slet ikke et "rigtigt" mediecenter, der er brug for, så..

- Er der nogle af jer, der har erfaring med nogle hardware-dimser, der gør arbejdet lettere - out-of-the-box?
Fx Swinx eller en efterfølger til noget Kiss-agtigt? :-)
Eller måske en helt oldschool HD-optager er vejen frem..

Venlig hilsen Sørensen

Til top
Jones9000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Januar-2010
Point: 179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 15:12
hvad med Yousee egne boks til at optage 
 og så måske noget Asus EEE. popcornhour eller WD HD. alt efter hvor mange penge der er til det og hvad krav der til design og internet og den slag ting til resten ? 

godt nok en "ALT I 2" løsning men så slipper du da for at rode med noget selv ?  
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu