recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken løsning i stedet for Squeezebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken løsning i stedet for Squeezebox

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 373
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken løsning i stedet for Squeezebox
    Sendt: 06-November-2018 kl. 12:02
Jeg har i mange år anvendt Squeezebox, og gør det også stadigvæk via. min Synology NAS.

To stk. radioer til værelser, og to stk. duet til køkken (gammel soundbase som højtaler, der selv går i standby ved manglende input) og stuen, hvor der er et surroundanlæg.

Nu har jeg også sluttet en CC audio i bagenden af soundbasen i køkkenet, og med en google mini, så har vi nu et fedt setup i køkkenet, hvor vi styrer musik og radio med stemmen.

Så nu overvejer jeg: Er det tid til at droppe Squeezebox i hele huset...

Og hvis ja, hvorledes kan jeg så klare det.. Og ja jeg er jyde, så det skal heller ikke koste en bondegård.

Køkken er der styr på. Stuen skal bare have en CC bagenden af surround receiveren

Men hvad med de to værelser. Hvorfor kan man ikke finde noget a la Squeezebox Radio med indbygget Google Cast? Som er til at betale for rimelige penge?
Er det bare mig der overser gode højtalere med Google Cast til fair pris, eller er det bare ikke noget som bliver produceret?
Der er jo mange fine værelseshøjtalere med airplay indbygget.

Det kan jo også bare være, at jeg skal lade være med at søge nyt, og være glad for mit squeezebox setup, og så have et stemmestyret køkken, som ikke kan synkronisere med andre rum i huset (heller ikke noget vi anvender ret meget nu.)

Hvad har folk af gode input.. Al refleksion tages imod med kyshånd, fordi jeg sidder lidt og tænker, om jeg bare jagter nyt setup for spændingens skyld, og da jeg nok lidt gør det, så skal det ikke koste en bondegård, hvis det bare er nyt-grej-virussen som har ramt (men lidt vil man jo godt betale for lidt fornyelse LOLWink)

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 12:10
prøv at kig på google home højtalerne og se om de ikke kan løse dit problem.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 12:18
Jeg benytter bare de aktive højtalere der giver mest mening i det pågældende værelse og smider en cc audio i enden af dem. Så er der pludseligt rigtigt mange muligheder.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

prøv at kig på google home højtalerne og se om de ikke kan løse dit problem.

Jeg har overvejet en Google Home (den "høje mini") i værelserne.. Og man kan jo bare slå mikrofonen fra på knappen, hvis man ikke vil have at den skal stå og lytte og evt. larme, fordi den troede den blev aktiveret i f.eks. børneværelset..
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Jeg benytter bare de aktive højtalere der giver mest mening i det pågældende værelse og smider en cc audio i enden af dem. Så er der pludseligt rigtigt mange muligheder.

Og det er også en af overvejelserne.. Men det er bare irriterende, at man skal købe en dims til 300 kroner udover selve højtaleren.. Samtidigt skal man så afprøve den aktive højtaler, således at man er sikker på, at den slukker af sig selv, men stadigvæk kan blive vækket bare ved at CC audio sender lydsignal til den..
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 10:18
Jeg sidder i præcis samme situation som dig. Jeg har 2 Squeezebox Duet der har gjort det godt, som jeg har været glade for.

Den ene kører ind i min Surround receiver i Stuen. Den anden kører i Køkken-

Alrummet, hvor den er sat til en Class-AA forstærker med 8-series B+W højttalere. Dejlig lyd :-) I alrummet har jeg været nødt til at lave en separat kontakt til at slukke for setup'et (selve setup'et er gemt væk i et separat værelse, med en LKnes Fuga strømkontakt først frem til alrummet (Det skal jo ikke stå og brænde 55 watt af hele tiden mens det ikke kører).

Min beslutning til at komme ud af dette er, i alrummet at skifte til en aktiv højttaler der har både 1) Google Cast mulighed og 2) Google Assistant indbygget. Det oplagte er standard Google Home'en. Men ønskes bedre lyd, er der alternativer der har både Google Assistant og Google Cast.

Jeg vil ændre mit setup i stuen og flytte vore B+W højttalere derned, og køre dem via Surround Receiveren, så nok med en Chromecast Audio.

Det kunne være lidt fedt, hvis der kommer en Chromecast Audio, der har ydermere har Google Assistant indbygget og et strømudtag indbygget, så man kan sige til Google "OK Google, Spil Thomas Helmig i stuen", og den så sender strøm ud der tænder surroundreceiveren, outputter lyd til den, og så spiller det. Og på tilsvarende vis kan man sige "OK Google, sluk musik i stuen".

Det ville løse problemerne med a) strøm, som du selv nævner med "..en aktiv højttaler der slukker selv", og b) halvsløj kvalitet i lyd-setup hvis man ønsker rigtig høj kvalitet.

Til værelser er jeg ret sikker på jeg ender med Google Homes. F.eks. datterens værelse, hun vil da elske hun vil kunne sige hvad den skal spille, men også f.eks. når lektier skal laves "OK Google, hvor mange bor der i USA", "hvad er en fjerdel af 130", "hvad hedder de største byer i tyskland", sætte vækkeur, timere, osv osv.
Eller praktikken i hverdagen "hvornår går næste tog til Århus", "hvornår lukker Fakta", osv.

Jeg er også jyde, så jeg tænker jeg tager en stak Google Homes med hjem næste gang jeg er i Tyskland og det passer med Mediamarkt, Saturn eller andre kører dem til EUR 75 eller lavere, som de nogen gange gør.

Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Point: 2066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 19:31
1) Du kan streame fra LMS til Chromecast (der er en tilføjelse, der gør det muligt)
2) Du kan f.eks købe en JBL Playlist med indbygget Chromecast - som du så også kan bruge fra Squeezebox
3) Der er nu veje (men dog ikke motorveje) til at styre LMS via Google Assistant

Redigeret af miri - 07-November-2018 kl. 19:36
miri
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg sidder i præcis samme situation som dig. Jeg har 2 Squeezebox Duet der har gjort det godt, som jeg har været glade for.

Den ene kører ind i min Surround receiver i Stuen. Den anden kører i Køkken-

Alrummet, hvor den er sat til en Class-AA forstærker med 8-series B+W højttalere. Dejlig lyd :-) I alrummet har jeg været nødt til at lave en separat kontakt til at slukke for setup'et (selve setup'et er gemt væk i et separat værelse, med en LKnes Fuga strømkontakt først frem til alrummet (Det skal jo ikke stå og brænde 55 watt af hele tiden mens det ikke kører).

Min beslutning til at komme ud af dette er, i alrummet at skifte til en aktiv højttaler der har både 1) Google Cast mulighed og 2) Google Assistant indbygget. Det oplagte er standard Google Home'en. Men ønskes bedre lyd, er der alternativer der har både Google Assistant og Google Cast.

Jeg vil ændre mit setup i stuen og flytte vore B+W højttalere derned, og køre dem via Surround Receiveren, så nok med en Chromecast Audio.

Det kunne være lidt fedt, hvis der kommer en Chromecast Audio, der har ydermere har Google Assistant indbygget og et strømudtag indbygget, så man kan sige til Google "OK Google, Spil Thomas Helmig i stuen", og den så sender strøm ud der tænder surroundreceiveren, outputter lyd til den, og så spiller det. Og på tilsvarende vis kan man sige "OK Google, sluk musik i stuen".

Det ville løse problemerne med a) strøm, som du selv nævner med "..en aktiv højttaler der slukker selv", og b) halvsløj kvalitet i lyd-setup hvis man ønsker rigtig høj kvalitet.

Til værelser er jeg ret sikker på jeg ender med Google Homes. F.eks. datterens værelse, hun vil da elske hun vil kunne sige hvad den skal spille, men også f.eks. når lektier skal laves "OK Google, hvor mange bor der i USA", "hvad er en fjerdel af 130", "hvad hedder de største byer i tyskland", sætte vækkeur, timere, osv osv.
Eller praktikken i hverdagen "hvornår går næste tog til Århus", "hvornår lukker Fakta", osv.

Jeg er også jyde, så jeg tænker jeg tager en stak Google Homes med hjem næste gang jeg er i Tyskland og det passer med Mediamarkt, Saturn eller andre kører dem til EUR 75 eller lavere, som de nogen gange gør.

Ville også gerne have fingrene i mediamarkt-prisen..

Der er dog også:

https://www.eglobalcentral.eu/product/google%20home?subcats=Y&status=A&pshort=Y&pfull=Y&pname=Y&pkeywords=Y&search_performed=Y&q=google%20home

Ikke helt 75 euro, men der nede af.. Og jf. folk der har købt, så er der ingen problemer, andet end der ikke er EU stik (nogle har fået adapter med, andre siger der ikke var med..
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

1) Du kan streame fra LMS til Chromecast (der er en tilføjelse, der gør det muligt)
2) Du kan f.eks købe en JBL Playlist med indbygget Chromecast - som du så også kan bruge fra Squeezebox
3) Der er nu veje (men dog ikke motorveje) til at styre LMS via Google Assistant

1: Gør ikke meget for mig.. (Jeg har også haft det til at køre på en CC audio tidligere). Så kan jeg jo lige så godt bare beholde Squeezebox-udstyret..

2: Interessant. Rigtig godt bud, den har jeg overset!

3: Ja, det er ikke rigtig godt. Hvis bare det fungerer godt, så ville det gøre at jeg bare kunne beholde LMS, men stadigvæk anvende Google Home mini'er til voice control.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu