recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken MacBook Air?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken MacBook Air?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken MacBook Air?
    Sendt: 10-Marts-2024 kl. 15:16
Hej Forum Smile

Jeg har en gammel MacBook Air fra 2013-14 ish som er ved at trænge til en udskiftning. 

Jeg har gået og ventet på at de nye m3 chips kom i Air modellerne. Og da det så endelig skete bliver jeg alligevel lidt i tvivl om hvilken model jeg skal købe LOL

Det jeg skal bruge den til er surf, streaming og lidt hygge redigering af optagelser fra mit gopro kamera. Så absolut ikke noget vildt og krævende. 

Nu kommer spørgsmålet/spørgsmålene:

Jeg havde egentlig tænkt mig at købe en m3 med 512gb harddisk, så der var plads til div optagelser fra kamera uden brug af ekstern harddisk. For jeg tænker at 8gb ram er fint til mit beskedne forbrug eller?…

Eller skal jeg tage de 16gb ram og 256gb harddisk istedet?

Eller måske en m2 med begge opgraderinger?

Eller er det helt dumt ift prisforskel? Hvis jeg vælger 512gb disk og 8 gb ram er der 1000kr i forskel på m2 og m3, det er jo ikke det helt store..

Det er jo lidt af et dilemma og så her på en søndag LOL

Hvad synes i?

På forhånd tak og god søndag Smile
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2024 kl. 17:30
Lidt perspektiv, som ikke handler så meget om RAM vs lager (eller overkill vs reelt behov ;-) 

Hvis du kan få den nye Air M3 til at holde i lige  så mange år som din gamle, så koster det dig knap 50 øre ekstra om dagen at vælge toppen af poppen - 16/512 GB (i stedet for 8/512 GB eller 16/256).
  


Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2024 kl. 21:26
Ha ha LOL, super svar! Den tanke har jeg også selv tænkt, er ret imponeret over hvor længe den gamle har holdt Smile

Og man fristes jo altid til at lige at opgradere en nøk til..
Men lige nu kunne pengene godt bruges på andre ting, så selv om det over 10 år er peanuts, tænker jeg stadig lidt over hvad jeg mest har brug/behov for og bliver mest glad for i længden 
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 07:10
1. Jeg ville gå efter en med 16Gb Ram.
2. Lagerplads efter temperament og tegnebog ;-)

Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 16:48
Hvorfor ram? Kræver det så meget at klippe en lille smule i lidt hjemmevideoer? Vil man kunne mærke det i hverdagen?

Var mere bange for at jeg ville løbe tør for plads, da videoerne fylder lidt og gad godt at jeg ikke skulle have en ekstern harddisk lige med det samme. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af Glazzy Glazzy skrev:

Hvorfor ram? Kræver det så meget at klippe en lille smule i lidt hjemmevideoer? Vil man kunne mærke det i hverdagen?

Var mere bange for at jeg ville løbe tør for plads, da videoerne fylder lidt og gad godt at jeg ikke skulle have en ekstern harddisk lige med det samme. 
Absolut ikke, min niece benytter en Air med M2 til FCP og 8gb ram, selv med relative tunge projekter i 4K50fps herunder flere spor med dvs. transition, flere lyd kanaler 3d tekster colorgrading, hold nu fast ca. 4.5GB bliver benytte MAX….. 
Det klart at hvis man også benytter programmer som Photoshop eller lign. m.fl. under renderingen i FCP så kommer man ud for OSX vil swappe til SSD disken, hvilket jo ikke er optimalt, enig. 
Bare en tanke, hvor tit kommer en alm. bruger ud i den situtationen?

Og så en anden ting, en 512gb ssd i en AIR M2 læser og skriver disken med godt 2.5GB/s. så slemt er det nu heller ikke hvis der skal swapes, men vil man undgå dette så er 16GB ram+

Jeg benytter b.la. 2 iPad pro M2 12.9” en på 512 GB og en på 1000GB til både 4 og 8K redigering i FCP og Davinci, kan faktisk ikke mærke om det er den lille som er med 8GB og den større som er på 16GB ram. De køre optimalt begge 2Smile Fedt værktøj i øvrigt.


Redigeret af Potter - 11-Marts-2024 kl. 18:14
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 06:18
Oprindeligt skrevet af Glazzy Glazzy skrev:

Hvorfor ram? Kræver det så meget at klippe en lille smule i lidt hjemmevideoer? Vil man kunne mærke det i hverdagen?

Min MacBook med seks faner i Safari (og Aktivitetsovervågningen):


Forbruget er allerede over 8 Gb. Og ja, man kan sidde og passe på at multitaske, men når nu man allerede bruger et anseligt beløb, er det ærgerligt at lige mangle det sidste i performance.

Der er andre argumenter også, f.eks. fremtidige opdateringer af MacOS, vil sandsynligvis fylde mere, med andre ord, den er aktuel et par år mere.

Og til sidst, hvis/når den en dag er lidt langsom, vil du altid tænke på at du kun købte en med 8Gb Wink

Edit: Med DRTV Live kørende i Safari:

 

PS: Mit OS er Sonoma 14.3.1
 


Redigeret af itjf - 12-Marts-2024 kl. 07:00
Til top
Kristian3th Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Oktober-2010
Sted: Vsj
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kristian3th Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 09:51
Jeg vil også anbefale at gå efter mere RAM end mere plads. RAM kan ikke sådan lige opgraderes, hvis behovet opstår. Men du kan altid købe en god og hurtig ekstern SSD. 
Til top
Glazzy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-September-2021
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Glazzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 14:37
Tak for svar. 

Jeg kan godt se det giver bedre mening at opgradere til 16gb ram istedet for harddisk, så kan jeg altid købe en ekstern når jeg løber tør for plads. 

Så en m3 med ekstra ram ryger hermed i kurven Smile

Skønt med et Forum hvor man altid kan få hjælp til livets svære valg Clap

Tak for alle indspark og god dag til jer Smile
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 19:55
Jeg har haft en MacBook Pro M1 8Gb/256Gb siden den udkom.

Savner mere diskplads, men ikke mere RAM. Har kun set badebolden enkelte gange i de år.

Her har jeg startet 6 faner i Safari og den ene streamer dr-live.







Redigeret af Letten - 12-Marts-2024 kl. 20:01
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2024 kl. 23:35
Jeg ville gå efter 16 GB ram og 512 GB SSD.

Maskinen kører rigtigt godt med 8 GB, men den er hurtigere med 16 GB da den kan køre dual channel.
Ligeledes er hastigheden på 256 GB SSD heller ikke langsom. Men der er brugt flere moduler i 512 GB som den kan læse parallelt og derfor er den næsten dobbelt hastighed med 512 GB når dem bruger SSD.

Du kan se denne sammenligning med en M2

Men som sagt er den lille maskine ikke dårlig - købte den selv til konen for nogle måneder siden.

Det er bare lidt som at købe en Ferrari og fylde 92 oktan på den. Men jeg synes også det er svært at retfærdiggøre at betale 4800 kr mere for de opgraderinger.

Til gengæld ville jeg være ligeglad med M3, så hellere spare de penge og så M2

Men du kan jo også få den med 15 tommer skærm som er lækker, selvom det er et stort lokum.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2024 kl. 08:01
Hvis du ikke allerede har bestilt og vil vil spare lidt mønt, så drop de ekstra RAM. Maskinen er lynhurtig og 8GB er helt fint til dit behov., du kommer ikke til at kunne mærke forskellen.
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu