|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ThomasP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 473 |
![]() Sendt: 07-November-2010 kl. 15:11 |
På mit arbejde arbejder de studerende i redigeringsprogrammet Final Cut Express og afleverer video-filer i formatet Quicktime DV-PAL (DV25).
Disse filer kan afpilles på computer med programmer som Quicktime eller VLC, men jeg ville gerne have en hardware medieafspiller, som kunne afspille dem direkte på tv. Jeg har forsøgt med Aldis Envivo HV335T Full HD Medie Player, men uden held. I stedet for at gå ud og købe og afprøve alle andre NAS / Medieafspillere på markedet, vil jeg høre om andre kan afspille disse filer. Jeg linker til en fil med 10 sekunders video (38 MB). www.filejumbo.com/Download/EE28178CAAC3E813 vh. Thomas Redigeret af ThomasP - 07-November-2010 kl. 15:16 |
|
![]() |
|
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
TVIX 6500 kan ikke afspille den.
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7242 |
![]() |
Er der ikke noget med at .mov filer er det samme mpg filer.
Mit JVC video kamera laver .mov filer. Men jeg omdøber dem til mpeg filer og så kn de afspille på næsten alt. Har dog ikke prøvet din fil da jeg er på en iPad. Som ikke tillader det store :-) |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Der er ingen almindelige hardware media afspillere der understøtter afspilning af DV formatet. DV formatet er ikke et slutformatet der er beregnet til at distribueres eller afspilles da det ikke er et komprimeret format, det er et optage og redigeringsformat. Arbejdsprocessen er at man optager, eks. på et DV kamera, importerer fra dette til computeren, redigerer sin video, og slutter med at exportere til et standardiseret slutformat, hvorved resultatet komprimeres til en mindre filstørrelse der egner sig til distribution og afspilning. Dette kan være formater som eks. DVD der kan afspilles på alle DVD afspillere, eller det kan være i nogle af de nye formater som understøttes af hjemme media afspillere, eks. h264 i en mp4 container.
Der findes nogle dedikerede DV standalone afspillere (som kun afspiller DV), men det er typisk udstyr du kun finder i mere proffesionelle sammenhænge, studier osv. - det er ikke noget du finder i standardiserede consumer hjemme media afspillere. Nu ved jeg ikke hvad formålet er med den video de studerende laver på jobbet, om det skal bruges til reklameformål og sendes til et reklamebureau for videre bearbejdning eller om det er tanken at det de afleverer til dig skal bruges til mere generel distribution til kunder eller lign. - hvis det sidste er tilfældet er deres arbejdsprocess forkert, så skal de afslutte deres projekt med at exportere til et standardiseret format der passer til det færdige formål. Det kan som sagt være DVD hvis der skal sendes DVD med infomateriale til kunder, det kan også være eks. WMV eller FLV hvis det skal bruges til internetstreaming og lægges på en hjemmeside - og så fremdeles. DV er ikke slutformatet, det er det kun hvis det skal viderebehandles af en anden instans som et reklamebureau eller en tv-station. Redigeret af spawn - 07-November-2010 kl. 18:47 |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
ThomasP ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 473 |
![]() |
.mov filer kan være mange forskellige ting (mpeg2, mp4, h.264 osv). Jeg mener, at man siger, at .mov blot er en container. Den filtype jeg har problemer med, er DV-filer, som vistnok er en type AVI.filer (men det er jeg heller ikke sikker på). Til Hedberg: Tak fordi du prøvede! Til Spawn: Jeg håbede, at nogle hardware medie afspillere alligevel kunne håndtere formatet. Det kan nemlig være praktisk at se råmateriale og midtvejs-produkter på et tv undervejs i processen uden at skulle lave en ekstra konvertering til et egentligt distributionsformat som fx MP4. Og fil-størrelsen er jo ikke længere noget problem. Når software-playere kan, burde det vil ikke nødvendigvis være så svært at lægge den funktionalitet ind i maskinerne. De afleverede filer skal i øvrigt sendes på en tv-station (derfor DV, som du selv skriiver), så ved at have en afspiller ville det være muligt at gennemse filerne på et tv og ikke blot på en computer. vh. Thomas Redigeret af ThomasP - 07-November-2010 kl. 18:51 |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Nej, hardware media players fungerer ved at den videochip der er bygget ind er selve video codecet - der kan ikke lægges yderligere funktionalitet ind som på en computer hvor man benytter software codecs. Her er det et hardware codec, som er designet og programmeret af producenten til at understøtte nogle helt konkrete formater og profiler - og dette kan ikke ændres.
|
|
|
|
![]() |
|
![]() |
OK, så kan jeg godt se, at det bliver svært, for som du skriver, så er der jo normalt ikke noget behov hos privatbrugere for at se DV-filer - og dermed ingen grund til at lægge codec for dette ind i chippen. Så bliver det nok bare afspilning fra computer til tv-skærm over DVI. Det kan jo også gå. Med mindre nogen har endnu bedre ideer. vh. Thomas |
|
![]() |
|
![]() |
Du kan jo nemt konvertere dem til at standardiseret format som din media afspiller understøtter - hvis nu du ikke kan få jobbet til at gøre tingene korrekt.
Din DV.avi fil kan nemt konverteres til h264.mp4 eller h264.mkv med eks. xvid4psp der er en guide jeg har skrevet her http://www.networkedmediatank.com/wiki/index.php/Xvid4psp |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Arbejdsgangen er sådan, at en række studerende redigerer og afleverer måske 16 korte indslag, hvoraf 8 skal redigeres ind i et længere program. Derfor afleverer de indslagene som dv-filer, så der umiddelbart kan arbejdes videre på dem uden kvalitetstab. Selvfølgelig kan jeg også kræve, at der bliver afleveret en fil i h264 eller et andet format, men det er under alle omstændigheder ekstra-arbejde, som selvfølgelig bør undgås, hvis det kan. Uanset at det som du skriver er nemt, så tager det altid nogle ekstra minutter og skaber yderligere en fejlmulighed. vh. Thomas |
|
![]() |
|
![]() |
ok - jamen hvis der skal arbejdes videre med dem, skal de selvfølgelig også bibeholdes i DV formatet for at undgå kvalitets tab, og for at muliggøre videre redigering. Men det betyder selvfølgelig så bare at du i denne midlertidige process stort set kun kan vurdere dem på din computer, medmindre du selv konverterer til et format understøttet af din media afspiller - eller alternativt indkøber en dedikeret DV afspiller - de findes som sagt - bare ikke i de typiske radio/tv forretninger - men mere i shops med semi/pro AV udstyr.
http://www.avcenter.dk/ http://www.tavlecentret.dk/shop/cms-48.html http://www.dvc.dk/ http://www.teletech.dk/av.php bare nogle eksempler |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak for de gode tips og links til spawn. Løsningen bliver nok, at jeg selv konverterer de filer, jeg vil se på tv-skærm eller affinder mig med at se dem på computerskærmen eller via computer til tv.
vh. ThomasP |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |