recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Nas server?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Nas server?

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 09:55
Lige et hurtigt spørgsmål til OP: Har du mulighed for at sætte din SSD i et USB3 enclosure og tilslutte den direkte til din router? I så fald ville det være den enkleste og billigste løsning, men om det vil fungere afhænger meget af, hvilken router du har.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 10:01
Globus:

Ud fra det du skriver, så ved jeg egentlig ikke, hvor meget du stiller dig på deres side...

Der er jo ikke nogen i tråden, som siger, at der IKKE findes tilfælde, hvor SSD kan give mening..
Men folk forsøger i bedste mening at forklare, at der findes langt flere tilfælde, hvor det er dårligt/dumt at anvende en SSD end tilfælde, hvor det er klogt/godt.

Men alt det andet er spot on, og din tråd er jo et fremragende eksempel på, hvorfor en behovsafklaring er vigtig i forbindelse med rådgivning.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 10:32
indrømmet jeg har ikke læst hele tråden, men kan læse trådstarter bruger Kodi og Shield.
Shielden understøtter at share en drev på netværket. Kunne man ikke "bare" bruge Shielden som NAS? en lille 2.5 USB disk på shield og du er kørende.


Redigeret af 0leDK - 02-Maj-2019 kl. 10:36
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 10:37
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Shield share howto:
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4172/~/how-do-i-share-shield-tv-folders-with-a-pc

Nu skal du passe på Ole. Hvis du læser tråden så er trådstarter meget opsat på KUN at få svar på sinespørgsmål og er ikke interesseret i alternativer.

Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Hej...
Jeg er ikke helt sikker på om jeg er i det rigtige forum.

Det tror jeg heller ikke du er....

Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Jeg kunne godt tænke mig en god Nas server som jeg kan tilgå med Kodi, til streaming.

Det kan stor set alle NAS. En god vil være fra Synology

Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Men hvad skal jeg ligge mærke til? der skal kunne være 2 ssd i og den skal kunne streame 4k

Du skal være opmærksom på om din nas kan tage imod 2.5" diske for det er størrelsen af SSD. De fleste nas tager imod 3.5" men du kan muligvis få en adapter.

Oprindeligt skrevet af lockdown lockdown skrev:

Hvad skal jeg købe?

Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 11:25
Ved godt jeg risikere ballade ved at tænke ud af boksen. Living on the edge ;)
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 11:30
1. Dit spørgsmål er meget vagt, derfor må du også forvente at folk stiller spørgsmål.

2. Det er et forum, du spørger om noget du formentlig ikke ved noget om, og alligevel bliver du fornærmet over at brugerne herinde giver dig nogle gode råd?
Jeg tvivler på at der er nogen som gør det af ond mening, men prøver bare at hjælpe.

DS416slim
er som navnet antyder fra 2016, dvs. den nærmer sig muligvis end of life i forhold til opdateringer. (Levetid er typisk 5-7 år)
Hvis du senere finder ud af at du har behov for mere plads, så giver den dig ikke mange muligheder, har du overvejet det?

SSD diskussionen:
Du kan sagtens bruge en SSD, men hvis det er en alm. consumer SSD, skal du muligvis forvente en kortere levetid end en traditionel HDD/SSD til NAS brug.

Performance mæssigt har du ingen gevinst ved en SSD, udover opstartstiden fra HDD er i dvale til den spinner op, dette tager maks 5 sekunder, noget de fleste nok kan leve med.

Mindre varme, mindre støj ja, men nok også dårligere levetid.

CPU / RAM kræfter.
Bruger du en enhed som skal streame fra din NAS, som ikke understøtter formatet filmen ligger i, kan de fleste NAS servere transcode filmen til et andet format, og her kan vi snakke om at CPU kræfter kan give mening, ligeså vel som hvis du vil køre cloud station, photo station osv. fra din NAS, her bruges der også CPU kræfter.
Så gør op med dig selv hvad du vil..

Skal du blot bruge den til Kodi fra en Shield, så overvej om ikke du bare skal bruge en USB harddisk/ converter til dine SSD diske til USB og smid direkte i shielden.

Hvor meget kapacitet har du behov for?
du kan få mellem 3-5 års cloud løsning for samme pris som en NAS.
Hertil sparer du strømforbrug og cloud løsninger har ofte bedre redundans/backup?


Redigeret af Blank - 02-Maj-2019 kl. 13:04
BaaaaaH
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 11:45
Her er måske noget nær den perfekte løsning til OP:
https://youtu.be/AtHzhtkxIc8


Med porto kommer vi op på £83.56 = 723 kr. Dertil kommer et microSD-kort.

Men så er vi også oppe på en pris i nærheden af en Synology DS119j (813 kr) og så kommer diskussionen om, hvorvidt en DS119j med en SSD reelt afgiver støj man overhovedet kan høre:

"The DS119j Synology NAS itself is remarkably quiet and this combined with the compact plastic chassis and the single bay of storage result in a remarkably quiet NAS. Just be sure to use less industrial HDD media."



Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Her er måske noget nær den perfekte løsning til OP:
https://youtu.be/AtHzhtkxIc8


Med porto kommer vi op på £83.56 = 723 kr. Dertil kommer et microSD-kort.

Men så er vi også oppe på en pris i nærheden af en Synology DS119j (813 kr) og så kommer diskussionen om, hvorvidt en DS119j med en SSD reelt afgiver støj man overhovedet kan høre:

"The DS119j Synology NAS itself is remarkably quiet and this combined with the compact plastic chassis and the single bay of storage result in a remarkably quiet NAS. Just be sure to use less industrial HDD media."




En Raspberry pi ville nok kunne gøre det endnu billigere.
BaaaaaH
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

En Raspberry pi ville nok kunne gøre det endnu billigere.

Som jeg skrev i mit lange indlæg benytter jeg selv en RPi3, men den kan slet ikke følge med HC1 hvad båndbredde angår fordi RPi3 hverken har USB3.0 eller GbE.

Desuden er en RPi3-løsning ikke billigere i og med at man også skal have kabinet, strømforsyning, microSD-kort og USB-enclosure.

Prisen jeg opgav på HC1 inkluderer strømforsyning og HC1 er i sig selv et (SATA) enclosure (og dermed kabinet, om du vil), så det er kun microSD-kortet, der kommer oveni.

Dvs. den samlede pris for RPi3-løsningen stort set er den samme for HC1-løsningen, men HC1 giver ca. 10x så høj hastighed.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2019 kl. 10:44
Rettelse: Odroid HC1 + PSU + porto koster 83 Euro - ikke Pund sterling.

Så prisen er 619 kr. i stedet for 723 kr.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu