recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken NAS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken NAS?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken NAS?
    Sendt: 02-April-2010 kl. 22:17
Jeg påtænker at købe en NAS

Først satte jeg en QNAP TS-110 i indkøbskurven, men har skiftet mening, og har fordoblet beløbet så der var råd til en af QNAP's 4-bay NAS.

Dog ved jeg ikke om den helt opfylder behovet. Den NAS skal bruges til:

  • Torrents
  • lagring af optagelser fra PVR-boks
  • lagring af blu-ray rips
  • lagring af install-filer (drivere til PC mm.)
  • lagring af diverse tv-shows (Simpsons, South Park, Top Gear mm.)
Jeg vil gerne have et lavt strømforbrug, men samtidig også en ganske fin ydelse. Den vil blive brugt af mig udelukkende den skal derfor være rimelig nem at sætte på sammen med min D-link DIR-655 router. Ydelsen skal være "stor nok" til at jeg kan streame film/serier til en NMT uden det hakker - gerne trådløst, da jeg så kan gemme den i entréen, da jeg frygter sådan en fætter støjer lidt mere end hvad jeg kan holde ud. Jeg har nemlig ret sarte ører mht. ambient støj.

Jeg vil gerne have mulighed for at sætte den i dvale/stand-by når jeg ikke streamer fra den, samt kunne tilgå indholdet eksternt - dvs. hjemme hos min far, på arbejde eller lign. Det vil derfor være interessant hvis man kan starte den over netværk.


Ok, hvad vil i så anbefale? - Jeg har selv kigget på TS-410 og TS-419P fra Qnap.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 22:57
jamen jeg vil da gerne slå et slag for synology´s servere... jeg har både qnap og synology, og syntes du skal kigge på deres testdrives og se hvad du bedst kan lide... ydelsen hænger også lidt sammen med om du vælger privat eller pro udgaverne (som har bedre up/download hastigheder.... men til stream vil de køre fint alle... det er derfor kun når du skal flytte store data du vil mærke forskel... selv under ripning vil der ikke være så stor forskel da flaskehalsen her ikke så meget er læse/skrive hastigheden.. men mere den hastighed du kan hente data udfra disken på... dvd ca. 4,5mb/sek og blu ray 15mb/sek
 
men et alternativt http://www.synology.com/dan/products/DS410j/index.php jeg selv har en synology ds409+ og en qnap ts409 turbo nas.
 
du kan tage en test af systemerne her:
 
i selve dagligdagen ved stream og brug af nas via nfs/smb er der ingen forskel på de 2, største forskel er på brugerfladen, hvor jeg syntes synology er lidt hurtigere med opdateringer på ALLE modeller, hvor qnap hurtigt sylter deres ældre modeller... der er feks ikke kommet nyt system til min qnap ts409 længe.. selvom det er længe siden de kom med nyt system... det syntes jeg ikke er så godt... der syntes jeg synology er bedre.
 
Dernæst syntes jeg også synology´s photostation er ganske fortrinlig, og en god måde både at lagre sine foto.. men også dele med familien (self. kun med de mapper du syntes) brugerne kan uploade albums til dine (det kan styres så du bestemmer hvor de kan og ikke kan) og ikke mindst kan du give brugere lov til at kommentere foto´s feks i fælles afsnit... dette er iøvrigt fri af selve serverens øvrige login og software.. hvor du selv kan administrere seperate brugere og album adgang samt deres rettigheder.. helt individuelt.
Iøvrigt laver den selv thumbnails og lavere opløsningsudgaver af dine fotos helt automatisk sådan er det kører hurtigt og flydende via web.. og iphone og du kan selv klikke dig vej helt ind til originalfotoet i fuld opløsning... og faktisk understøtter det også filmklip nu... så den syntes jeg bestemt du skal kigge nærmere på.
 
Der er ikke den store forskel i strømforbruget på de 2, på min qnap har jeg ikke fundet ud af at lave tidsplan på dennes døgncyklus, det var dog ret nemt på synologyen som kører tænd/sluk efter fast tidsskema henover ugen... kan stilles individuelt for hver dag såvidt jeg husker.
 
Min synology støjer klart mindre en qnappen.
 
Begge er relativt nemme at få op at køre via internettet så du kan tilgå dem via web, dog syntes jeg igen her at synologyens filestation er klart overlegen i brugerflade og features i forhold til qnappen som er ret grå og kedelig.... men begge løser igen opgaven.
Qnappen oplever jeg dog problemer med at den "låser" i loginfasen via webgui og det kræver så man tømmer cachen føren man kan logge på igen... jeg har aldrig været ude for noget lignende med synologyen.
 
Så udfra det, hvis du sammenligner direkte modeller mod hinanden syntes jeg egentligt man får mest for pengene som privat bruger med synologyen... som også er den der tiltaler mig mest primært pga. photostation og det faktum at jeg syntes det er lidt surt som en ejer af en lidt ældre qnap at man så bare bliver syltet på styresystemet... det er ikke godt nok imo.
 
Men som sagt... begge vil kunne løse din opgave.. det er marginalerne som skiller dem... og hver har ganske sikkert sine fordele og ulemper afhængig af hvorlænge og hvormeget man har brugt dem.. så vænner man sig jo hurtigt til dem
 
Håber det gav lidt inspiration.


Redigeret af rhsin - 02-April-2010 kl. 22:57
Mvh

René
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 23:28
Super fedt indlæg, René!

Det lyder bestemt interessant med din Synology. Jeg troede ellers den var lidt det billigere alternativ, da jeg synes priserne på Qnap generelt er lidt højere. Dog virker det til at kabinetterne er i metal, hvilket er ret lækkert..

Det trækker dog op i regnskabet for Synology, at de er gode til at opdatere deres drivere. Det virker underligt at QNAP ikke yder bedre service til deres kunder - men ok, det giver ligesom et incitament for at købe de nyeste NAS'er hvis de, som du beskriver, har nogle småproblemer.

Jeg har kun 2 indvendinger mod den Synology:

Jeg synes ikke jeg kan se noget omkring wake on lan, som vist er det tekniske term for at jeg kan tilgå den eksternt? - selvom Lan normalt er lokalt (Ja, jeg bruger ikke min tid på netværkssystemer..)

Synology ser generelt ret billige ud  på billederne - QNAP fremstår mere eksklusivt. Hvordan er de i virkeligheden når de står ved siden af hinanden?

Hvilken HDD bruger du? - jeg ved man kan få serverdiske, men.. nej, det er at skyde over mål. Jeg har en enkelt Samsung jeg gerne vil bruge. Den er på 1 TB, og jeg kan ikke lige huske serienummeret. Min ordrebekræftelse siger:

Samsung EcoGreen F1 SATA2

Kan den bruges?
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 23:51
der kommer ny modeler fra synology meget snart... og hvad jeg kune læse mig til så komer de med wake on lan...
http://tv.hexus.net/show/2010/03/CeBIT_2010_Which_Synology_NAS_is_for_you/
 
jeg har læst i en anden tråd at de skule komer på marked i april
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 23:55
Jeg kan da lige tilføje at den nye 1010+ koster over 8 kilo. :)
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

der kommer ny modeler fra synology meget snart... og hvad jeg kune læse mig til så komer de med wake on lan...
http://tv.hexus.net/show/2010/03/CeBIT_2010_Which_Synology_NAS_is_for_you/
 
jeg har læst i en anden tråd at de skule komer på marked i april


De ser ret lækre ud - jeg kan skam godt vente med at købe. Jeg har alligevel fået stillet min tørst i denne måned med mit køb af en PVR boks og en uni. remoteTongue

Men det ser rigtig godt ud med den sorte lakering fremfor den Apple-hvide - det ser bare ikke så godt ud som på en Apple.

De 5-bay NAS som han fremviste, de ser godt nok fede ud. Dog er de måske lidt overkill.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 00:33
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Jeg kan da lige tilføje at den nye 1010+ koster over 8 kilo. :)


De har den hos Dustin Home til 6700:

link
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 09:54
wake on lan, er over internettet som jeg har forstået det ikke en manøvre som er ligefrem.. det kræver en del indsigt i hvordan det skal gøres ... ikke mindst hvordan man vækker den over internettet... men også portforward af den port som aktiverer wol.. så lad være med at forvent dig formeget af den... lav istedet en god tænd/sluk plan... min starter kl 8 og lukker ned kl 01 så er drifttiden reduceret, og de bør jo alt andet lige kunne holde til det, og indenfor det tidspunkt er der ingen problemer med at tilgå synology fra internettet også selvom harddisken har lavet spindown... det er kun et problem hvis du tilgår serveren uden for tidsplanen.
 
men som andre også er inde på feks den nye (lækre) 1010+ har også wake on lan.
 
Jeg selv har eads (4 stk 2tb i min ds409+) samt ears (4stk 1tb i min qnap ts409), men ellers kig på deres kombatabilitetsliste er den derpå så kan det ikke gå helt galt http://www.synology.com/dan/products/compatibility.php 
 
Buildkvaliteten er ens på de 2 modeller jeg har... de er begge metalkabinet synology har godtnok lidt plastik på fronten, men inde i er det metalrammer det sidder i.
Jeg ved desværre ikke om ds410j er plastik hele vejen igennem (men den er jo også i den billigere ende af skalaen), men deres nye 1010+ går jeg udfra er samme kvalitet som min ds409+ og den syntes jeg er ganske udmærket.
Mvh

René
Til top
Mercu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Marts-2010
Status: Offline
Point: 357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

der kommer ny modeler fra synology meget snart... og hvad jeg kune læse mig til så komer de med wake on lan...
http://tv.hexus.net/show/2010/03/CeBIT_2010_Which_Synology_NAS_is_for_you/
 
jeg har læst i en anden tråd at de skule komer på marked i april
 
Jeg har haft en DS410 (uden + eller J) i en 10 dage snart.

Den har wake on Lan.
 
Jeg købte den ved edb-shop.dk til ca. 3150 inkl porto.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

wake on lan, er over internettet som jeg har forstået det ikke en manøvre som er ligefrem.. det kræver en del indsigt i hvordan det skal gøres ... ikke mindst hvordan man vækker den over internettet... men også portforward af den port som aktiverer wol.. så lad være med at forvent dig formeget af den... lav istedet en god tænd/sluk plan... min starter kl 8 og lukker ned kl 01 så er drifttiden reduceret, og de bør jo alt andet lige kunne holde til det, og indenfor det tidspunkt er der ingen problemer med at tilgå synology fra internettet også selvom harddisken har lavet spindown... det er kun et problem hvis du tilgår serveren uden for tidsplanen.
WOL er også brugbart på LAN. Du har ret i at man skal vide hvad man gør over Internettet men det er en del lettere over LAN. Som du selv skriver er en mulighed tidsstyring men rigtigt udført WOL giver nu en meget større fleksibilitet.
 
BS
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:


 
Jeg selv har eads (4 stk 2tb i min ds409+) samt ears (4stk 1tb i min qnap ts409), men ellers kig på deres kombatabilitetsliste er den derpå så kan det ikke gå helt galt http://www.synology.com/dan/products/compatibility.php 
Hvis du ender med en QNAP, så vær opmærksom på at WD's Green Power desktop serie som udgangspunkt ikke er understøttet. Den lille hurdle stødte jeg ind i, da jeg købe en QNAP og troede at jeg bare kunne flytte min WD GP diske over i den - så kan man jo lære at reasearche lidt før man køber LOL
Til top
Castor2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-November-2009
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2010 kl. 17:21
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu