recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken NAS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken NAS?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Henning B Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 18:09
Synology DS410j er også i metal pånær noget af fronten.

Jeg vil i samme omgang også fraråde Western digital green diske selvom de er godkendt nogle af dem.
De kommer til at lide af det der hedder LCC(Load cycle count),såvidt jeg ved er det parkering af læsehovedet.Det er muligt at slå det fra ved hjælp at et lille dos program,så den ikke parkere hovedet men så går det grønne af detConfused
Der står en masse inde på synology support forum om problemet og det er kun WD green diske.
Min 1.5 TB WD disk som er godkendt er oppe på 12000 på knap 200 timer.
Jeg havde købt 2 men den ene brød sammenunder installering(ifølge synologyen) og blev afvist.

Western digitals eget diagnose program sagde at den ikke fejlede noget,men synologyen vil stadig ikke have noget med den at gøre.Cry

Jeg satte så en ny seagate 1.5 TB 5900 omdr. som også er godkendt, i og den kørte med det samme sammen med den sidste WD.Tongue

Jeg er rigtig glad for den, og så det med tænd sluk plan det køre bare og opsætning er super nemt.
Benq W1060.Epson EH-TW7000 .Samsung BD-H8900. ONKYO TX-NR696. Harbo Sat 10, 5.2.1 Atmos og Klipsch R-112SW Sub. 110 tommer Hvid væg .
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 22:51
Jeg har lagt følgende i min annonceagent:

SYNOLOGY DISK STATION DS409+ 4 BAY NAS SERVER

og

WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 1.5TB (WD15EADS)

Jeg kan købe dem til 700 kr/stk. Hvis jeg skal have en serverdisk skal jeg tage en RE3 (1TB) til 1100 eller RE4 (2TB) til 2100/stk. Er de virkelig dét værd? Og kan jeg blande diske af forskellige fabrikat/ modelserie uden at miste fart eller stabilitet? Jeg kunne forestille mig at købe 2 WD15EADS eller 1 RE4 disk (som er en serverdisk). Dog nok den første løsning, da jeg sparer 700 kroner og får 1TB (teoretisk) mere. Så vil jeg gerne kunne udvide mit raid hvis det er muligt, eller skal jeg købe 4 diske fra start?
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 22:55
Med Synology skal du starte forfra hver gang du tilføjer en disk. Det skal du ikke med QNAP.

Jeg syntes de WD RE diske er pengene værd, men det er jo op til dig at afgøre hvad dine data er værd. :)

Redigeret af justrace - 05-April-2010 kl. 00:27
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 23:02
justrace, det mener jeg altså ikke er korrekt, især med synology´s nyeste hybrid raid http://www.synology.com/dan/products/features/Volume_Management.php er der langt højere grad af fleksibilitet også ved opbygning af sin NAS.. især også af diske af varierende størrelse kan man gøre brug af evt tiloversblivende plads såfremt du kører raid 5 med 4 diske hvoraf en eller flere er større end den mindste kan man nu udnytte den plads... det mener jeg faktisk ikke engang man kan på en qnap

iøvrigt med valg af data er det et temperamentspørgsmål om backup og ikke mindst datasikkerhed, kører du i raid5 og serveren kun kører ca. 8-10 timer om dagen, burde de alm desktop diske være nok, og smutter der en disk så er det jo bare med at få den udskiftet i en ruf... jeg overvejede selv at sætte entreprisediske i da jeg ved de bør give en bedre up/download men jeg lever med den hastighed jeg har i forhold til at skulle ofre 8k på harddiske mod 4,5k... om de er pengene værd vil tiden vise... det er muligt jeg bliver klogere... men jeg HAR backup ... foruden mit raid 5 i min NAS

Redigeret af rhsin - 04-April-2010 kl. 23:09
Mvh

René
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 23:06
Det var jeg ikke klar over de havde fået lavet.

QNAP har brugt det længe, og mener også de kan udnytte den ekstra plads.

Redigeret af justrace - 05-April-2010 kl. 00:28
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Det var jeg ikke klar over de havde fået lavet.

QNAP har brugt det længe, og mener også de kan udnytte den ekstra plads.
ok, den var nu også først kommet med i deres system 2.3 som blev frigivet for et par mdr siden, så det er også relativt nyt Smile

men mener nu nok også at man gennem længere tid har kunnet udvide sit raid i takt med man fik flere diske uden datatab.

glemte lige.. nedenstående svarer på det sidste spørgsmål fra Anima:

Lagerudvidelse gjort nemt

DSM 2.3 tilbyder fleksible muligheder til udvidelse og vækst inden for diskenheder. Små diskenheder kan udvides, når behovet opstår ved at tilføje diske til enheden, udskifte diske med større eller tilføje en Synology udvidelsesenhed til kompatible modeller. Med et par klik i Diskenhedsstyring oprettes nye større diskenheder og bliver klar til brug.*

Skift diskenhedstype

DSM 2.3 giver følgende fire typer diskenhedsændringer:

• Basic til RAID 1
  • Basic til RAID 5
  • RAID 1 til RAID 5
  • RAID 5 til RAID 5+Spare
  • RAID 5 til RAID 6

Redigeret af rhsin - 04-April-2010 kl. 23:18
Mvh

René
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 23:18
jamen for at være ærlig, så tror jeg den i det meste af tiden kommer til at stå slukket. Jeg kunne forestille mig følgende tidsplan (her oppetid):

mandag: 16:45-18:30 + 21:00-24:00
tirsdag: 16:45-24:00
onsdag: 16:45-18:30 + 21:00-24:00
torsdag: 16:45-24:00
fredag: 16:45-24:00
lørdag + søndag: 10:00 - 24:00

Jeg vil ikke mene jeg er der hvor det kan betale sig med en serverdisk. Jeg har bare et træls gen som gerne vil betale ekstra for at få noget som lige er en tand bedre end hvad jeg har brug forEmbarrassed

Det er nok også hvorfor jeg har valgt en Synology fremfor en QNAP. Synology'en skulle give TS-419P tæsk, og den koster kun 100 kroner mere (ca.). Dog har den ike hotswap og den har et mindre attraktivt udseende (ud fra billeder). Den skal dog stå i entréen, så udseendet kommer ikke i første række. Mht. hotswap, så regner jeg ikke med at skulle skifte diskene så tit. Med mit forbrug burde de kunne holde i 3 år.

Redigeret af Anima - 04-April-2010 kl. 23:23
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 23:24
jamen jeg har det på samme måde... og pt er jeg på desktopdiske... men jeg er dog klar på hvis det giver mig bøvl så skifter jeg dem.

husk du kan kun lave 1 tænd og 1 sluk i døgnet hvis du bruger den faste tidsplan, ellers er det wol du skal satse på.
Mvh

René
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 23:37
ok, det lyder super!

Nu spørger jeg lige dumt, men de brugere man kan oprette, kan jeg oprette dem med rettigheder til kun at se én bestemt mappe ud af et par tusind (overdrivelse fremmer...), eller skal jeg vælge de mapper som jeg vil dele, og så give adgang til en samlet/overordnet mappe, ligesom shared folders i Windows XP?

Min NAS skal nemlig være mit datalager til CAD/CAM projekter og det vil være fint hvis jeg kan bruge min server til at up/downloade disse tegninger/MCX filer i en mappe, som en evt. kunde kunne se igennem for så at vedlægge en rettet version eller lign. En for for versionsstyring.  Vi bruger Toitoise SVN oppe på uni og der må være en lign. løsning til en NAS?!
Til top
Henning B Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg har lagt følgende i min annonceagent:

SYNOLOGY DISK STATION DS409+ 4 BAY NAS SERVER

og

Jeg kan købe dem til 700 kr/stk. Hvis jeg skal have en serverdisk skal jeg tage en RE3 (1TB) til 1100 eller RE4 (2TB) til 2100/stk. Er de virkelig dét værd? Og kan jeg blande diske af forskellige fabrikat/ modelserie uden at miste fart eller stabilitet? Jeg kunne forestille mig at købe 2 WD15EADS eller 1 RE4 disk (som er en serverdisk). Dog nok den første løsning, da jeg sparer 700 kroner og får 1TB (teoretisk) mere. Så vil jeg gerne kunne udvide mit raid hvis det er muligt, eller skal jeg købe 4 diske fra start?
Jeg vil lige sige at de WD diske jeg og andre på synology forum har haft problemer med er lige netop
Og du skal ikke starte forfra hvis du skifter en disk ud.
Så hvis en disk går død piller du den ud og udskifter med en ny.
Den kopiere bare over fra den eller de som stadig sidder i.
Du kan kun skifte ud med en disk der er større og ikke mindre.

Redigeret af Henning B - 05-April-2010 kl. 00:24
Benq W1060.Epson EH-TW7000 .Samsung BD-H8900. ONKYO TX-NR696. Harbo Sat 10, 5.2.1 Atmos og Klipsch R-112SW Sub. 110 tommer Hvid væg .
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

ok, det lyder super!

Nu spørger jeg lige dumt, men de brugere man kan oprette, kan jeg oprette dem med rettigheder til kun at se én bestemt mappe ud af et par tusind (overdrivelse fremmer...), eller skal jeg vælge de mapper som jeg vil dele, og så give adgang til en samlet/overordnet mappe, ligesom shared folders i Windows XP?

Min NAS skal nemlig være mit datalager til CAD/CAM projekter og det vil være fint hvis jeg kan bruge min server til at up/downloade disse tegninger/MCX filer i en mappe, som en evt. kunde kunne se igennem for så at vedlægge en rettet version eller lign. En for for versionsstyring.  Vi bruger Toitoise SVN oppe på uni og der må være en lign. løsning til en NAS?!

Som udgangspunkt kan du oprette et "fællesdrev cad/cam" og her giver du overordnet de brugere adgang som du ønsker, dvs de i princippet har adgang til alt inde i det drev.... dog har du så mulighed for inde fra eks filestation logget ind fra admin at begrænse brugerettighederne til hver enkelt undermappe.. dvs de kan se folderen, men ikke gå ind i den.

Derfor vil jeg ummidelbart syntes det måtte være nemmest at du lavede en "offentlig cad cam" med de projekter du deler... og da du kan oprette temmeligt mange drev kan du lave flere af dem såfremt du har projekter nogle skal kigge i men ikke andre... for så kan du styre det lettest... og disse drev kan tilgåes enten via smb/nfs men også ftp eller webfilemanageren..... faktisk har jeg også fået afp (apple file protocol) til at køre via internettet sådan at NASdrevet popper op på maccen på arbejde som alm. lokalt serverdrev hvor eneste begrænsning er nethastigheden.... se det er sgu neat Wink

men ellers kan du kopiere filer/foldere både til og fra din NAS via webfilemanageren... du kan dog først se/åbne filen når den er hentet... dog kan jeg godt gøre det du beskriver via afp over internettet... er ikke sikker på det kan lade sig gøre med smb/nfs for det kræver du ved login kan tilgå en internetadresse ved tilkobling af drev (og det kender jeg ikke nok til ved pc).. men som sagt på mac kan det lade sig gøre.. ret let endda.
Mvh

René
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 21:08
Jeg vil gerne fraråde WD15EADS, Synology NAS er ikke ret glade for dem - Har ikke direkte problemer med mine, men de giver efter sigende lavere performance og er derfor FRARÅDET til brug i Synology NAS.
Jeg har sat en HD154UI i min CS407, sammen med de 3 WD15EADS-00P8B0 (WD15EADS var anbefalet da jeg købte) jeg allerede havde i den. Performance kan jeg ikke sige noget om da jeg kører Raid 5, men den er 5-6C køligere end mine WD15EADS.
Da jeg udvidede min Raid 5 volume, kørte min CS407 i 3 dage i streg, så hvis økonomien er til det, ville jeg fuldt bestykke NAS'en fra starten.

Redigeret af kleth - 05-April-2010 kl. 21:12
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu