|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Revorge ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Fyn Status: Offline Point: 24 |
![]() |
Jeg vil helt klart tilslutte mig koret, som anbefaler Qnap eller Synology. Du bør tjekke deres demo webinterface, da dette giver et rigtigt godt indblik i, hvad de kan og hvordan NAS'en er i brug. Jeg har selv, en lille smule erfaring med begge mærke, og står selv overfor at skulle købe en ny.
Tjek dem her: http://www.qnap.com/liveDemo.asp http://www.synology.com/enu/products/demo/index.php - Begge mærker køre stabilt og kan alt, der kan forventes af en ordentligt NAS. Personligt har jeg fået, kogt mit valg ned til, enten en Synology DS210+ eller Qnap TS-219p... Jeg hælder pt. mest til Synology'en, grundet dens "hardware-encryption", men det er virkeligt på marginalerne... |
|
![]() |
|
Ukke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1559 |
![]() |
Tak for de gode og kompetente svar :)
Jeg har kigget lidt på Qnap og deres modeller. TS-239 Pro II med 1.6ghz ATOM CPU virker rigtig interessant, men koster dog også 3.300kr Kan se de mindre modeller bruger Marvel CPU. Er den stærk nok til f.eks. at køre Squeezebox Server 7.5? |
|
![]() |
|
Ukke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1559 |
![]() |
...Og så er der jo også Vortexbox
Den er dog nok ikke ligeså fleksibel og fyldt med de muligheder en NAS har. Redigeret af Ukke - 05-Juli-2010 kl. 20:08 |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
hvis det er privat brug vil jeg godt henlede opmærksomheden på synology som andre også har nævnt.. dog er deres photostation 4 og webfilserver klart overlegen.. og især photostation 4 syntes jeg er uundværlig i husstanden der nyder at tage mange fotos... der er nem albumadministration på såvel interne som eksterne brugere (venner familie) og serveren laver selv thumbnails og lavere opløsninger af billederne som gør at webbrowsing af selv meget "store" (6-8mb billeder eller mere) alligevel kan indlæses og ses via nettet.. og man kan browse sig til originalfotoet i dets originalopløsning... eller man kan spærre dette efter behov... denne understøtter også filmklip nu.
den kan testes via webdemoen på synologyes testserver, men et vigtigt program imo
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7237 |
![]() |
Har kørt med NAS i flere år
Både synology og Qnap Begge er gode modeller især de nyeste som klarer musik og video helt fint. Men harddiskene er det svage punkt for en NAS der kører 24/7 Jeg har skiftet mange diske de sidste par år på mine NAS bokse så overvej gode diske. |
|
![]() |
|
![]() |
Interessant. Hvilke diske har du haft dårlige erfaringer med? Jeg har kørt med Seagate og WD, og jeg har ikke problemer med dem, men IBM (da de lavede diske) havde jeg en del problemer med. Hvilke diske anbefaler du/I? Redigeret af Ukke - 06-Juli-2010 kl. 16:02 |
|
![]() |
|
serano ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-Oktober-2008 Sted: Aalborg,Danmark Status: Offline Point: 331 |
![]() |
Er der nogen mulighed for at få anbefalet et par diske til sådan en NAS ? :)
|
|
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1 Synology Apple TV4K PS4 |
|
![]() |
|
Jonas Rahbek ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 24-Juli-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 16 |
![]() |
Har haft et par synology's i nogle år nu. Helt fantastisk nas, hvor eneste minus er webserver delen som virkelig halter efter andre modeller i hastighed. Jeg har kørt med 4 wd greenline diske i over 2 år 24/7 uden et eneste problem - der bliver skrevet og læst hele tiden.
Hvad skal du bruge 2 diske til? hvis det er raid skal du ha' 207'eren, men hvis det er diskplads, så kan du evt. købe en 107, og tilslutte den ene via usb, jeg synes min 207 med 2 diske har tendens til at blive noget hed ifht. min 107 med en intern og en ekstern. Webinterfacet er ikke langsomt på mine nas, jeg tror det har noget med routeren at gøre, for mine var langsomme på min linksysrouter, men kører perfekt på min netgear...
|
|
![]() |
|
Kallestrup ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-Juli-2010 Sted: Tommerup Status: Offline Point: 9 |
![]() |
Hej
Det var nogle gode svar på nas + Squeezebox.
Vil HD'ens 5400 RPM kommer til at give problemer, når du ser photos, HD film og Squeezebox tilgåes samtidigt?
Skal der en 7200 rpm Harddisk til at løse flere opgaver på en gang? |
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
Jeg vil svare nej. Flaskehalsen i en NAS til et hjemmenetværk vil være netkortet, ikke den eller de diske der smides i. Min vurdering er, at du skal op på en netværksserver der betjener rigtigt mange mennesker før evt. hastighed på diskene får betydning. Hvis der er nogen der helt konkret har oplevet hastighedsforskel på en 5400 og en 7200 disk i en NAS der kun skal betjene en familie så vil jeg gerne høre om det.. Af de ting du nævner er der ingen der vil stresse din NAS synderligt. Fotos fylder typisk ikke ret meget og du skifter temmeligt langsomt mellem billederne (udfra en computers synspunkt). Hvis du hamrer gennem hele dit fotoalbum så hurtigt som muligt vil det muligvis skabe lidt trafik på netværket, men normalt giver du vel lige dig selv mindst ½-1sek mellem billedskift for lige at nå at se om det var det billede du ledte efter. Overordnet set er det småting og ikke noget der giver hverken disken eller netkortet sved på panden. Et Bluray rip af en film fylder typisk 40GB (har jeg hørt) for en film der varer halvanden time. 40GByte = 320Gbit (da der går 8 bit på 1 byte) = 327680 Mbit (da der går 1024 Mbit på 1 Gbit). 1½ time = 5400 sekunder. 327680/5400 = 60 Mbit/s En moderne NAS er monteret med et gigabit netkort og er ved at dø af grin over sølle 60 Mbit/s.. Du kan lave samme udregning for brug af Squeezeboxen, fx. Joe Cocker Live fylder 504 MByte rippet i flac formatet og har en spilletid på ca. 56 minutter = 1,2 Mbit/s Med andre ord, streaming af musik, film og billeder fra en NAS bør være piece of cake og ikke noget hverken NAS, netkort eller disk får stress over. Hvis du har en familie på 10 og I alle vil se hver jeres bluray samtidigt, så måske.. ![]() Der hvor hastigheden på NAS og diske bliver interessant er ved en direkte kopiering til eller fra NAS'en, fx. når du har rippet en bluray skive på din bærbare og efterfølgende skovler den over på NAS'en, der bliver de 40GB jo overført på måske 12-15 minutter i modsætning til de 1½ time det tager når du vil se filmen senere.. Det vil dog stadig være NAS'ens netværkskort og ikke disken der sætter begrænsningen. Jeg lægger hovedet på blokken og siger at du trygt kan bruge 5400 diske til din NAS.. Redigeret af strandvasker - 29-Juli-2010 kl. 15:38 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |