recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken NAS ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken NAS ?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken NAS ?
    Sendt: 19-December-2010 kl. 16:40
Min PC kan efterhånden ikke tage flere harddiske og jeg er begyndt at interesserer mig for en NAS.
Jeg ser mit behov som en lille box med to SATA harddiske, og gerne et par stykker der kan tilsluttes via USB, men der skal ikke være noget DVD drev eller display eller andet fancy.
Kun et Gigabyte lan forbindelse til min Switch og så skal boxen bare ind under en sofa.
Det er selvfølgelig vigtigt at den er støjfri/svag. Kan den køre som Homeserver vil det være godt.

Men hvad skal jeg købe ?

Qnap, Neatgear, eller gode gamle Plextor. LG er på banen med et tilbud på en NAS og en Medie player til 2400 kr, hvilket nogenlunde er mit budget.

Det er måske en fordel hvis jeg selv skal smide diskene i og blot købe en tom box. 2 x 2T koster 12-1300 kr, så skal boxen jo blot koste tilsvarende, men det ser svært ud.

Ryst op med jeres erfaringer! Tak.
mvh Infinity
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 16:50
Husk at pris og ydelse ofte hænger sammen når det gælder NAS. Synology kunne også være en mulighed, regner med snart at tage mig sammen til selvat købe en fra dem, synes der er mange lækre funktioner i dem.

Når du siger "homeserver", mener du så Windows Home Server? for så skal du vist længere op i budget for at få det.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 17:07
Synology og QNAP bliver altid foreslået, når nogen spørger her på forumet. De er vist ret ens, og lige gode. Jeg har da også købt QNAP, og er godt tilfreds med den. 

Begge mærker har en hjemmeside, hvor du kan se hvilke interne harddiske der er kompatible med den du vil købe. Det er en dårlig ide at købe en harddisk, der ikke står på listen. 

Denne er en Qnap TS-219P - som du kan se, er der mange udvendige stik.

Redigeret af Brixen - 19-December-2010 kl. 17:39
Venlig hilsen
KB
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 17:25
TAk til Brixen, det kikker jeg på om lidt. Hvad nummer har den QNAP der ? eSata er jo ikke dårligt.

Til db89: Med home server tænker jeg tilgang over internettet, så jeg kan hente dokumenter eller sende ferie fotoes hjem.
D-Link skriver "The ShareCenter Pulse Network Storage devices enable users to share documents and media content such as photos, music and videos on a home network or over the Internet. File access is easy and straightforward with the built-in web file server, which allows you to browse and download your stored files over the Internet."
Tak for jeres svar.
mvh Infinity
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 17:32
Synology er som nævnt et godt bud. Men mht. features og brugervenlighed (og fremtidige FW opdateringer) så hold dig til nogle af de store kendte mærker. Og pris og hastighed hænger sammen. Kik evt. HER for at se performance
Mht. HDD så gå uden om WD Green - de er ikke beregnet til NAS og har (LCC problemer - derfor står de ikke som kompatilbe hos mange af NAS producenterne).
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 17:38
Til Infinity: Det er en Qnap TS-219P

Venlig hilsen
KB
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 17:48
jeg syntes du skulle vælge imellem synology eller qnap, de er meget udbredte og der er meget hjælp at hente fra diverse sites... + deres support hvis der er bøvl... umidelbart vil jeg tro det er dem med et af de mest udbyggede NAS... imo med en lille fordel på synology i bugervenlighed og features for private.

men prøv deres testdrives

så får du lidt en fornemmelse af hvordan deres systemer er at administrere.. husk deres servere for testdrives ofter er langt væk og med mange brugere og de derfor ofte er langt mere responsive og hurtige i virkeligheden.

Feks på synology er der nogle rigtigt gode adgangsmuligheder til alt data via internettet + den selv laver ekstra thumbnails + lavtopløselige billeder af dine originalfotos (uden at disse berøres) hvilket betyder at webadgangen kører utroligt hurtigt 
Mvh

René
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Point: 582
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 19:56
@kim.t
Jeg har læst flere steder, at man skal passe på med WD Green. Jeg får en ds210+ med 2 x 2 Tb WD Green på fredag og er derfor 'bekymret'. Hvorfor skal man helst gå udenom WD Green? Kan de overhovedet bruges? Vil I anbefale, at jeg bytter dem?
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 21:14
Jeg startede med at proppe nogle WD Green i min Qnap (mener det var EADS modellerne), da jeg ikke lige havde tjekket kompatabilitetslisten. Det kørte ad helvede til.
Skiftede dem ud med Seagate (som var på listen) og har ikke haft problemer siden.

Dog mener jeg at huske at Synology vist har flere WD Green på deres liste end Qnap har. Samtidigt er der forskel på WD Green modellerne, og nogle af dem burde vist fungere fint.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 21:18
Til Trådstarter:
Overvej meget grundigt hvad dit behov er. Jeg startede ud med at tro jeg egentligt kunne nøjes med en 2-bay NAS, men faldt så over en 4-bay til salg herinde til en fornuftig pris - og jeg har ikke fortrudt et sekund at jeg gav de ekstra penge. Jeg har fyldt de 3 diske jeg har siddende i op og har proppet den fjerde i.

Det smarte ved en 4-bay NAS er at du jo ikke behøver at sætte alle diskene i fra start af. Du kan nøjes med 1-2 diske, og så udvide løbende efterhånden som du får behov.
Det koster noget mere i opstart, det er klart, men jeg ville til enhver tid vælge at smide noget mere efter selve NAS'en og så måske bare starte med en enkelt disk og så smide disk 2 i efter 1-2 måneder (alt efter hvordan det økonomisk kan lade sig gøre).

Man kan _altid_ bruge mere lagerplads.
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 21:26
Det med WD Green er vist kun såfremt du vil køre med RAID ellers se hvilke diske der er godkendt til brug med Qnap her: http://qnap.com/pro_compatibility.asp
Qnap laver nogle ganske fine NAS, jeg har en TS 119 og jeg overvejer at få en TS219p+ det er nogle lækre maskiner som kan det meste Wink
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9434
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

@kim.t
Jeg har læst flere steder, at man skal passe på med WD Green. Jeg får en ds210+ med 2 x 2 Tb WD Green på fredag og er derfor 'bekymret'. Hvorfor skal man helst gå udenom WD Green? Kan de overhovedet bruges? Vil I anbefale, at jeg bytter dem?
Jeg benytter en Samsung Green disk til min ds211+, den spiller helt fint.

Hvorfor har du købt en 210+ fremfor en 211 eller 211+ ?
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu