recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken NAS ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken NAS ?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
tommykjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-December-2009
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Til Trådstarter:
Overvej meget grundigt hvad dit behov er. Jeg startede ud med at tro jeg egentligt kunne nøjes med en 2-bay NAS, men faldt så over en 4-bay til salg herinde til en fornuftig pris - og jeg har ikke fortrudt et sekund at jeg gav de ekstra penge. Jeg har fyldt de 3 diske jeg har siddende i op og har proppet den fjerde i.

Det smarte ved en 4-bay NAS er at du jo ikke behøver at sætte alle diskene i fra start af. Du kan nøjes med 1-2 diske, og så udvide løbende efterhånden som du får behov.
Det koster noget mere i opstart, det er klart, men jeg ville til enhver tid vælge at smide noget mere efter selve NAS'en og så måske bare starte med en enkelt disk og så smide disk 2 i efter 1-2 måneder (alt efter hvordan det økonomisk kan lade sig gøre).

Man kan _altid_ bruge mere lagerplads.

Helt enig. Derfor har jeg også kig på sådan en sag som denne:

Men lige et råd til alle. Husk nu backup. Og Mirror raid er ikke backup. Jeg har haft hele to mirror raid systemer hvor begge diske døde samtidig og af den årsag skal min næste store NAS være RAID6.

Tommy Jensen
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Point: 582
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor har du købt en 210+ fremfor en 211 eller 211+ ?
Da jeg skrev ønskeseddel til jul, var DS211+ endnu ikke kommet, så jeg skrev DS210+. Grunden til at jeg skrev DS210+ er, at jeg er blevet den anbefalet, plus at der står meget positivt om den på diverse fora.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 08:09
det med WD green diske, er det ikke kun fordi at de ikke kan holde til at spinde op hele tiden?? det er det som jeg har hørt, men jeg har selv wd green diske og de kører fint, min server går heller aldrig i dvale, tror nu heller ikke det er sundt for diske at de skal stå og spinde op helt tiden, mine er tændt 24/7. Jeg har 5 diske i og har regnet ud at den bruger for ca 1000 kr strøm pr år, så gider ikke spare de par hundrede ved at den skal stå og spinde op og ned og risikere at få ødelagte diske, samtidig med er serveren ALTID klar og man skal ikke vente på diskene.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 08:11
Prøv at søge efter LCC på synology's hjemme side. Det har noget at gøre med at HDD'en prøve at parkere læse/skrivehovederne for at spare strøm men OS understøtter ikke dette derfor aktivere de dem igen. Denne konstante parkering/aktivering kan slide dem op.
Der findes dog et lille utility som skal køres fra boot på en PC'er som deaktivere parkeringen - det hedder vist widle3.exe
Man kan i S.M.A.R.T monitoren se om værdierne ligger for højt.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Hvorfor har du købt en 210+ fremfor en 211 eller 211+ ?
Da jeg skrev ønskeseddel til jul, var DS211+ endnu ikke kommet, så jeg skrev DS210+. Grunden til at jeg skrev DS210+ er, at jeg er blevet den anbefalet, plus at der står meget positivt om den på diverse fora.
Ja 211 modellerne er ret nye.
Men hvis du har mulighed for det bør du overveje en af de nye modeller fremfor den gamle model.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af tommykjensen tommykjensen skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Til Trådstarter:
Overvej meget grundigt hvad dit behov er. Jeg startede ud med at tro jeg egentligt kunne nøjes med en 2-bay NAS, men faldt så over en 4-bay til salg herinde til en fornuftig pris - og jeg har ikke fortrudt et sekund at jeg gav de ekstra penge. Jeg har fyldt de 3 diske jeg har siddende i op og har proppet den fjerde i.

Det smarte ved en 4-bay NAS er at du jo ikke behøver at sætte alle diskene i fra start af. Du kan nøjes med 1-2 diske, og så udvide løbende efterhånden som du får behov.
Det koster noget mere i opstart, det er klart, men jeg ville til enhver tid vælge at smide noget mere efter selve NAS'en og så måske bare starte med en enkelt disk og så smide disk 2 i efter 1-2 måneder (alt efter hvordan det økonomisk kan lade sig gøre).

Man kan _altid_ bruge mere lagerplads.

Helt enig. Derfor har jeg også kig på sådan en sag som denne:

Men lige et råd til alle. Husk nu backup. Og Mirror raid er ikke backup. Jeg har haft hele to mirror raid systemer hvor begge diske døde samtidig og af den årsag skal min næste store NAS være RAID6.

RAID6 er da heller ikke en rigtig brugbar backup løsning, så ekstra backup er da påkrævet.
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Point: 582
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 09:33

Ja 211 modellerne er ret nye.
Men hvis du har mulighed for det bør du overveje en af de nye modeller fremfor den gamle model.
Jeg har også overvejet, om jeg skal bytte DS210+ til DS211+, men hvad er fordelen? Når jeg læser på Synology Forum, så synes jeg ikke at kunne finde argumenter for at anskaffe mig DS211+ i stedet for DS210+. (Snarere tværtimod idet der ikke er WOL på DS211+. Jeg aner dog ikke, hvad WOL er, endsige om jeg har brug derfor.)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 09:49
synes der er klare fordele ved 211 fremfor 210+

F.x. 211 kan håndtere 6TB data, mens 210 kun kan håndtere 3TB.

211 er også hurtigere end 210+

211 og 211+ er stort set lige hurtige, havde jeg kendt spec inden jeg købte havde jeg købt en 211 fremfor 211+.
Til top
tommykjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-December-2009
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 10:15

RAID6 er da heller ikke en rigtig brugbar backup løsning, så ekstra backup er da påkrævet.

Øhh det siger jeg heller ikke.
Tommy Jensen
Til top
Bananabot Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-August-2009
Point: 106
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 11:31
Jeg har købt en synology 210j og et par samsung green HDD for et par måneder siden og det er jeg godt tilfreds med.
Jeg har altid haft en tendens til at lave overkill med min elektronik indkøb, men tænkte at det skulle være anderledes denne gang. Jeg har ikke fortrudt det et sekund og 210j udfylder alle mine behov(streaming af musik og film samt torrents DL).
Så mit råd er at du skal gøre dig klart fra start hvad dit behov er, så du ikke ender med en løsning til mange tusind kroner som du reelt ikke får udbytte af.
God Jul
Til top
Quarker Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-November-2005
Point: 220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 13:04
Jeg har også næsten lige købt en Synolgy DS211. Jeg er endnu ikke blevet så klog som Bananabot. Så jeg køber stadigvæk overkill i forhold til hvad jeg har brug for LOL.
Men den kører som den skal og jeg er fint tilfreds. Jeg bruger nok ikke i nærheden af de kræfter den har så jeg kunne nok godt have nøjes med DS210j/DS211j. Men jeg synes det er svært at at begrænse sig...
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Quarker Quarker skrev:

Jeg har også næsten lige købt en Synolgy DS211. Jeg er endnu ikke blevet så klog som Bananabot. Så jeg køber stadigvæk overkill i forhold til hvad jeg har brug for LOL.
Men den kører som den skal og jeg er fint tilfreds. Jeg bruger nok ikke i nærheden af de kræfter den har så jeg kunne nok godt have nøjes med DS210j/DS211j. Men jeg synes det er svært at at begrænse sig...
Har du fået SqueezeCenter til at virke ?
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu