recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken ripper software?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken ripper software?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken ripper software?
    Sendt: 26-Maj-2012 kl. 12:42
Hey all,

Ville lige høre hvilken software i bruger til at rippe jeres skiver?

Jeg spørger egentlig da jeg gerne vil have noget der kan rippe numrene med CBR 2-pass metoden på max bitrate, 2 kanaler, 16 bit depth, 44.1 Khz sample rate (WMA fil - Windows Media Audio).

Det skulle efter sigende give den bedste kvalitet.

Nogen der ved om det overhovedet kan lade sig gøre?

takker!

Mvh.
Hessi Smile


Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 13:15
Kan se (via en hurtig søgning) at Exact Audio Copy bliver anbefalet.

Jeg vil egentlig bare gerne rippe mine skiver til WMA, mens kvaliteten forbliver den samme som skiven.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 13:20
WMA(L) rippet med WMP, så gøre det ikke meget nemmer tabsfri.

Ellers så bruger jeg MediaMonkey, og den kan rippe til WMA CBR2 - 320kbit -> 64kbit.
Hvordan CD'en bliver læst betyder også meget for den endelige fil.
"secure read" eller hvad de nu kalder det er en fordel (tager længere tid), og et program som kan sammenligne dit rip op i mod http://www.accuraterip.com/ eller anden data base for at se om ens rip er i orden.
.....
Til top
kbi7874 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2010
Sted: Stenløse
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbi7874 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 13:44
Jeg har brugt http://www.dbpoweramp.com/ til at rippe hele min cd samling og syntes det er et godt program, men jeg har så heller ikke så meget forstand på lyd o.s.v men der er en masse indstillinger med bit rate og format men prøv at kligge på det. Big smile  
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 13:44
Kan man ikke lave en Lossless rip ved CBR 2-pass (stadig stereo, 44.1 Khz, 16 bit)?


Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Kan man ikke lave en Lossless rip ved CBR 2-pass (stadig stereo, 44.1 Khz, 16 bit)?



Nej, WMAL er VBR lige som FLAC osv.
.....
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Nej, WMAL er VBR lige som FLAC osv.

Ok, men bliver det så en "bitperfect" rip?

Ville det ikke være bedst med en konstant bit rate som er lidt over CD'ens reelle max-bitrate?

EDIT: Kan man så ikke få noget der kan rippe med VBR 2-pass til WMA Lossless? Det skulle efter sigende være bedre end VBR 1-pass.


Redigeret af Hessi - 26-Maj-2012 kl. 16:10
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Nej, WMAL er VBR lige som FLAC osv.

Ok, men bliver det så en "bitperfect" rip?

Ville det ikke være bedst med en konstant bit rate som er lidt over CD'ens reelle max-bitrate?

EDIT: Kan man så ikke få noget der kan rippe med VBR 2-pass til WMA Lossless? Det skulle efter sigende være bedre end VBR 1-pass.

Lossless er tabs frit.

Nej, jeg mener ikke at WMAL kan køres anderledes end den måde som microsoft har fastsat.

Ved FLAC indstille hvor hårdt lyden skal pakkes, men det er alt sammen tabsfrit.
Forskellen er hvor lang tid computeren bruger til at pakke/konvetere musikken.

Tænk på tabsfri formater som en ZIP fil, når du pakker den ud (afspiller musikken), så har du ikke mistet noget i forhold til da du pakkede det i første omgang.
.....
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Lossless er tabs frit.

Nej, jeg mener ikke at WMAL kan køres anderledes end den måde som microsoft har fastsat.

Ved FLAC indstille hvor hårdt lyden skal pakkes, men det er alt sammen tabsfrit.
Forskellen er hvor lang tid computeren bruger til at pakke/konvetere musikken.

Tænk på tabsfri formater som en ZIP fil, når du pakker den ud (afspiller musikken), så har du ikke mistet noget i forhold til da du pakkede det i første omgang.
Ved godt at lossless betyder tabsfrit.

Af hvad jeg lige har læst mig til er VBR ganske fint, men der er en sandsynlighed for at bitraten bliver for lille eller "for stor" og det skulle VBR 2-pass kunne rette op på da den ville kunne sammenligne de 2 gennemløb.

Men er det så også rigtig forstået at flere gennemløb (eller CBR for den sags skyld) ville være overflødigt da en korrekt rip ville producere en 1:1 bitrate kopi, hvis alt virker og er opsat som det skal være?
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 20:28
Jeg har ikke styr på dine tekniske spørgsmål, men har tidligere brugt Exact Audio Copy koblet med AutoFlac og bruger nu MusicBee - begge to koblet med AccurateRip, som sikrer at du har fået lavet et bit-perfekt rip af CD'en. Kan ikke umiddelbart se, hvad forskellen i de tabsfrie formater skulle betyde for den endelige lyd - evt. forskelle vil i så fald afhænge af kvaliteten af den afspiller du benytter til formålet, så vidt jeg kan se.
Til top
htpcdude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér htpcdude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 21:06
Ripper til flac med xld, tagger med.... tag   
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 21:47
Den eneste grund til jeg vil have det som WMA er at det er det eneste komprimeret lossless filformat der kan afspilles i Windows Media Center uden bøvl.

Men er indtil videre nået frem til at det bedste resultat får jeg ud af at rippe til Wave med EAC (index-based) og konvertere Wave-filerne til WMA med dbPoweramp Music Converter.

Jeg ved godt det er lossless uanset hvordan jeg gør, men synes WMA-lyden nærmer sig CD'en mest på den måde. Jeg har siddet og lyttet frem tilbage rigtig mange gange nu.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu