|
Hvilken ripper software? |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||||
tipsen
Guld medlem Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Hvilket udstyr har du koblet op og bruger til at afspille med?
|
|||||
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Afspiller bare fra min computer. Men kan godt høre forskellen, og går ud fra forskellen højest sandsynligt bliver tydeligere på anlægget i stuen.
Men CD bliver afspillet fra en almindelig Lite-on DVD-brænder, igennem onboard SoundMAX lydkort og ud af Creative Gigaworks S750 (bare med 2.1 opsætning). EDIT: afspiller software har været WMP og Winamp. I stuen bliver lyden overført digitalt gennem HDMI fra AMD Radeon HD6850 grafikkort, modtages af Denon AVR-2809 og bliver outputtet af QLN 606 og Dali Concept 12 Sub. Afspiller software bliver Windows Media Center.
Redigeret af Hessi - 26-Maj-2012 kl. 22:50 |
|||||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2001 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Med alt respekt. Lyden ER ganske som lyden på af CD'en afspillet på computeren uanset hvilken ægte lossless(!) metode du så bruger. Det lyder ikke til du helt har forstået konceptet lossless: Det er en matematisk algoritme der bevarer den oprindelige bitstream 1:1, lige som når man f.eks har pakket et dokument ud fra en zip folder, så er det helt de samme værdier dokumentet har og fuldstændigt det samme der står skrevet i det som før det blev pakket, i modsætning til hvis det havde været komprimeret (ikke lossless), så ville der mangle sætninger og det som kompressionen ville have betragtet som "overflødige ord". Så Lossless formater og CD afspilningen er ikke noget man kan "høre" forskel på i højere grad en hvis man f.ek.s også bilder sig selv ind at der er forskel på at afspille det samme wave-rip hhv. kl. 13 og kl 14. ...Med mindre det er forskelligt udstyr man afspiller det på naturligvis. Forskellen på at bruge f.eks. WMP og EAC handler mere om en bedre fejlkorrektion i forbindelse med læsningen af CD'en i EAC, hvis den f.eks. er meget ridset og EAC begynder at benytte sine fejlkorrektionsmuligheder. Man er altså lidt mere sikker på et korrekt rip med EAC En anden fordel er naturligvis at du selv kan bestemme naming scheme og størrelsen på (og karakteren af) billedet man henter i forbindelse med metadata. ...Så jeg taler altså ikke imod EAC. Tværidmod jeg benytter det selv og lader det for eget vedkommende pakke til Flac i en og samme arbejdsgang, med kommandoen: -8 -e -V -T "ARTIST=%artist%" -T "TITLE=%title%" -T "ALBUM=%albumtitle%" -T "DATE=%year%" -T "TRACKNUMBER=%tracknr%" -T "GENRE=%genre%" -T "COMMENT=%comment%" -T "BAND=%albuminterpret%" -T "ALBUMARTIST=%albuminterpret%" -T "COMPOSER=%composer%" %haslyrics%--tag-from-file=LYRICS="%lyricsfile%"%haslyrics% -T "DISCNUMBER=%cdnumber%" -T "TOTALDISCS=%totalcds%" -T "TOTALTRACKS=%numtracks%" %hascover%--picture="%coverfile%"%hascover% %source% -o %dest%
Redigeret af TBC1 - 27-Maj-2012 kl. 11:57 |
|||||
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Ud fra hvad du skriver har jeg netop altid haft den rette opfattelse. Det var bare komprimeringsmetoden (VBR, VBR2, CBR, CBR2) der forvirrede mig. Og lyden ér forskellig mellem CD'en og rippene, men det skyldes at der ikke altid bliver læst 100% korrekt fra CD'en, og derfor vil rettelser ikke være éns (både når der bliver rippet og afpillet). Jeg føler i hvert fald at nogle små (svært hørbare) detaljer bliver rippet/rettet på forskellige måder afhængig af programmet, men konverteringen til WMA er jo egentlig fuldstændig det samme uanset program. EDIT: Men jo, hvis alt bliver aflæst 100% korrekt hver gang burde rippet/afspilningen lyde helt ens da de encodere/decodere (codecs) der bliver brugt er de samme. No offence, men er det ikke lige vildt nok at kalde det en matematisk algoritme. Det er vel bare mere effektive bitmønstre (færre bits, pr. sample)... encoderen aflæser jo bare input-bitmønstret og "oversætter" det til en predefineret output-bitmønster, som i dette tilfælde er mere kompakt... lidt ligesom at slå op i et ordbog, realtime.
Redigeret af Hessi - 27-Maj-2012 kl. 14:17 |
|||||
TBC1
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Hvis der er tale om en ægte lossless format, så har man netop ikke nogen som helst indflydelse på bitraten (ud over hvor udtømmende man vil have maskinen til at regne på og evt verificere den tabsfrie kompression). Bitraten man ender med er proportionel til den mængde information der er i det originale signal, så bitraten i det lossless encodede signal kan være alt fra knapt 0 til 100% af den orignale wave fil, afhængigt af om man encoder fuldstændit stilhed eller 100% støj. F.eks. benytes der som den mest simple del af encodingen, Run-length encoding, så en stream som man pædagogosk kan ekemplificere som f.eks WWWWWWWWWWWWBWWWWWWWWWWWWBBBWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWBWWWWWWWWWWWWWW bliver til 12W1B12W3B24W1B14W. Og naturligvis ender det som PRÆCIST den samme stream når det "oversættes" og pakkes ud igen. MEN der benyttes også andrer former for lossless encoding teknikker som f.eks. Golomb coding mv, og den lossless encoderes algoritme har så til opgave at udnytte og kombinere disse metoder så effektivt som muligt. Man kan så i den forbindelse (med mindre det er helt autonomt) vælge på en skala fra "fast" til "exhaustive" i forbindelse med hvor mange processorkræfter der skal bruges på encodingen og vinde en enkelt eller måske et par ekstra procent på filstørrelsen. Valget mellem CBR og VBR er noget man har i forbindelse med lossy encoding, det er slet ikke et valg man har i forbindelse med lossless kompression. Det kan være fordi dit program er et GUI til både lossy og lossless kompression at "valgmulighederne" er til stede rent grafisk, selv om de reelt ikke har nogen virkning eller indflydelse i forhold til en lossless kompression og den kommandolinje GUI'en genererer for dig i den forbindelse til encodingen. Hvis der er så meget som et enkelt 0 eller 1 der står forkert efter en lossless encoding og decodning i forhold til den originale wawe fil, så er det jo netop ikke lossless og der er tale om en decideret fejl i kompressionen som en ordentlig opsat lossless encoder vil stoppe ved med en fejlmelding, hvis encoderen er sat op til at verificere kompressionen. (som f.eks -V kommandoen ved FLAC: "flac has a verify option -V that verifies the output while encoding. With this option, a decoder is run in parallel to the encoder and its output is compared against the original input. If a difference is found flac will stop with an error" Hvis en fil ikke kan læses 100% korrekt i computersammenhæng så er den korrupt. Hele ideen med et virkeligt lossless format er at filen kan de-komprimmeres til en fuldstændig identisk kopi af den originale datafil. (wave-filen) Det er muligt du/man kan høre forskel på hver enkelt on-the-fly afspilning af en CD (Det syntes jeg lyder vildt, og normalt betragtes jeg ellers som fanatisk på encode området). Men når først det er en wave og en lossless fil på computeren, så er det meget godt at du netop har brugt ordet "føler" i forbindelse med at kunne høre forskel på sådanne, for det er ikke noget rationelt belæg for at det skulle kunne være muligt at gøre.
Redigeret af TBC1 - 27-Maj-2012 kl. 16:06 |
|||||
rasmusvn
Guld medlem Oprettet: 10-Oktober-2008 Sted: Odense N Status: Offline Point: 826 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Jeg ved ikke om det er nævnt, men dbpoweramp har for nylig fået mulígheden for at rippe til "Lossless" uden at filen pakkes, hvilket nogen mener er en fordel.
Redigeret af rasmusvn - 27-Maj-2012 kl. 17:08 |
|||||
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Du bliver lige nødt til at forklare det der med fuldstændig stilhed eller 100% støj, for det aner jeg, så vidt jeg ved, intet om. Ellers er vi er jo næsten enige. Jeg havde til at starte med opfattet en lossless rip (wave filen) som en 1:1 kopi. Denne kopi kunne så enten være 100% korrekt, eller 100% forkert... ikke noget midt imellem da det så ikke er et korrekt rip. Så langt, så godt. Så læste jeg om komprimeringsmetoder og blandede det sammen med rippen. Det er her det gik galt for mig. For en korrekt rip (1:1 kopi) vil altid have en variabel bitrate der er nøjagtig den samme som originalen på CD'en. Og en lossless komprimering (1:1 komprimeret kopi) vil på samme måde have en variabel bitrate (VBR) magen til originalen, men blot med mere effektive bitmønstre (eller proportional med originalen, som du smukt formulerede det). Mht. komprimeringen fandt jeg ud af netop det du skriver, VBR (1 og 2) og CBR (1 og 2) bliver kun brugt i forbindelsen med lossy komprimering. Så en lossless komprimering vil altid bruge VBR (VBR Quality 100%), da den altid vil lave 1:1 komprimeret kopi. Går så ud fra at flere gennemløb ved lossless komprimering kun kan bidrage til effektiviteten af komprimeringen, men gør ingen forskel mht. kvaliteten af dataen. Hvad jeg dog er usikker på er om komprimeringen kan gå galt når først rippen er udført 100% korrekt og komprimeringen foretages fra og skrives til digitale filer? Men det må det vel kunne siden man kan bede encoderen verificere kopien? Hvor vi er uenige er om det lyder forskelligt. Og det gør det virkelig... jeg tror selv mindre kritiske lyttere ville kunne høre den smule forskel der er. Men jeg tror det skyldes et eller andet der gør at rippene ikke er 100% korrekte og derfor lyder kopierne ikke 100% éns og heller ikke som CD'en (originalerne). Krøllen på det hele må derfor være at jeg skal have hjælp til... 1. At finde en god ripper-program (EAC eller dbPoweramp CD Ripper) - Tjek! 2. Hvordan jeg indstiller programmet til at rippe 100% korrekte (1:1) kopier. 3. Hvordan jeg indstiller programmet til at lossless WMA-komprimeret kopier er uden fejl (igen 100% korrekt 1:1 komprimeret kopi) mht. punkt 3, er der i dbPoweramp CD Ripper en checkbox hvor der står "After Encoding Verify Audio", men er det virkelig nok? EDIT: Jeg er fuldstændig ligeglad de sidste par procenter mht. filstørrelse og komprimering. Jeg vil bare have en 100% korrekt rip og komprimering.
Redigeret af Hessi - 27-Maj-2012 kl. 18:25 |
|||||
TBC1
Funktioner
Tak(0)
|
||||
"Fuldstændig stilhed": 0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 [osv] "Støj": En kombination af 0 og 1 uden nogle større mønstre, som det derfor er meget svært at pakke sammen og komprimere på
En CD benytter sig af Linear pulse-code modulation @ 16bit/44,1Khz og har som kilde således en konstant bitstrøm. Hvis der er er en række af hundrede "X'er", så er der skrevet og så læses der hundrede "X'er", mens en komprimering kan f.eks. nøjes med at angive at der er tale om 100*X
Det svageste/mest kritiske punkt er selve rippet af CD'en. CD'en kan f.eks have ridser eller lign. Med mindre man overclocker sin computer for hårdt, hardwaren har en fejl eller softwaren man benytter har en bug, så er det uhyre sjældent at en computer "regner" eller læser forkert ifbm en kompression. Men man kan bede computeren om at tjekke det for sig hvis man er neurotisk (ifbm med mange lossless codecs er det default setting). Det har jeg også sat min til, og jeg har endnu til gode at konstatere en fejl. Men man kunne sikkert fremprovokere en sådan fejl ved at overclockle computeren til et niveau hvor den ikke kan processere stabilt, hvis man når man har gjort det ellers når at komme ind i kompressionsprogrammet før computeren går ned.
Så har du gjort et eller andet forkert for så det ikke er lossless. "00010010" vil altid lyde som "00010010" på et givet udstyr. Det lyder kun forskelligt fra "00010010" hvis det ikke er "00010010", men "00010010" vil altid være "00010010" såfremt der er tale om lossless. (Ellers er det netop ikke lossless) Det kan så i praksis lyde forskelligt alt efter afspiller udstyr med forskelige grad af jitter eller forskellig kvalitet af D/A komponenterne og den slags. Men på det samme udstyr vil "00010010" som reglen lyde fuldstændigt udifferentierbart fra "00010010" et minut senere, og fra gang til gang altid lyde som "00010010" nu engang lyder på netop det udstyr (Forstærkere kan så være kolde eller spillet varme osv). Det eneste man evt. ville kunne høre forskel på ifbm filerne er hvis encoderen er sat til at angive replay-gain og afspilleren benytter sig af replay-gain i det ene tilfælde men ikke i det andet, hvis man ikke har slået det fra. Jeg har ikke videre forstand på LWMA der lige som ALAC forkommer mig ret lukket og autonomt og uden fleksibel adgang til mange "knapper at skrue på". Så derfor kan jeg ikke råde dig i den forbindelse, hvis man med den lukkede struktur kan tale om at der overhovedet er noget der kan rådes om i det hele taget. Der er jo ikke noget man kan ændre, og er man ligeglad med filstørrelserne, så er der jo heller ingen grund til at ændre noget.
De 8 levels ovenfor hentyder til FLAC codec'ets 8 forskellige valgbare compression levels, hvor 0 er den mest "sløsede" der bruger mindst computerkraft og derfor (bortset fra "uncompressed") er den hurtigste at lave, men (igen bortset fra "uncompressed") giver den største filstørrelse. "8" giver den mest hardwarekrævende "exhaustive" kompression, der giver den mindste filstørrelse og er den der taler "længst" tid. Man vil i modsætning til f.eks en MP3 ende med at "00010010" stadig er "00010010" efter en kompression og dekompression i alle tilfældene. Forskellen er udelukkende hvor grundet encoderen går til værks og hvor meget computerkraft der bruges på det. Som du kunne se på min kommandolinje i en tidligere besked benytter jeg altid selv "-8" når nu jeg encoder. Med nutidens CPU power ser jeg ingen grund til at bruge andet. Når man bruger tid på at komprimere kan man lige så godt gøre det så godt og grundigt som muligt. Lossless Uncompressed i ovenstående er udelukende et spørgsmål om at man slet ikke bruger computerkræfter på at komprimere overhovedet, men bare beholder den linære WAVE PCM stuktur i flac-containeren, men dermed samtidig har fordel at man samtidig kan drage nytte af flac-containerens mere kompatible ID Tagging til metadata, så man kan se eventuelle coverbilleder, lyd, sangtekst mv som metadata i sin afspiller på filerne", fuldstændigt som man er vant til med sine flac filer. Redigeret af TBC1 - 27-Maj-2012 kl. 21:47 |
|||||
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Går ud fra det kun er i de "dataløse"/lydløse passager?
Ville det så ikke netop give den "perfekte" rip (kvalitetsmæssigt, hvis man er paranoid) hvis det bliver gjort til en filformat der bevare den konstante bitrate (CBR), altså en bit for bit kopi? I så fald er det hvad der sker når man ripper til Wave-filer?
Så med andre ord vil et rip i praksis med alt sandsynlighed være 100% lossless og magen til originalen hvis CD'en ingen voldsomme ridser har, og uanset software-indstillinger (selvfølgelig indstillet til lossless komprimering)?
Jeg tror måske det går galt ved læsningen af CD'en? Men EAC krydstjekker vel med AccurateRip databasen og retter hvis nødvendigt? Det er vel der den får CRC'en fra?
Der er netop næsten ingen indstillingsmuligheder. Det skal også kun være WMA da det er den nemmeste måde at spille musik på i Windows Media Center, med komprimeret lossless filtyper. Man kan blot bede den verificere, men siden jeg er ligeglad med de sidste par procenter i forhold til filstørrelse, og kun ønsker "perfekt" kvalitet, er det vel også ligegyldigt, så længe rippet og komprimeringen er 100% korrekt? Redigeret af Hessi - 27-Maj-2012 kl. 20:48 |
|||||
TBC1
Funktioner
Tak(0)
|
||||
De lydløse/lydsvage dele af CD ville kunne komprimeres meget hårdere end mere dynamiske og komplekse dele af den. Der er f.eks. også flere komprimerbare "mønstre" i en stille sang med få harmoniske instrumer end der er i en meget larmende sang med mange disharmoniske lyde og instrumenter. F.eks vil et afslappet elektronisk Ambientnummer typisk kunne komprimeres mere end et larmende live Heavy Metal nummer.
Jo, det er netop definitionen på det perfekte rip. Man kan så beslutte sig for om man vil bevare dette perfekte rip i en overflødigt fyldig form, hvor det fylder lige så meget på harddisken som det gør på CD formatet fra engang man ikke havde samme regnekraft og codecs tilgængelige som i dag, eller om man vil bevare og gemme dette perfekte rip helt perfekt i en lossless indpakning der fylder mindre, mens man stadig bavarer det oprindelige rip bit for bit når man pakker det ud igen. Det er i begge tilfælde det perfekte rip man bevarer. Det lyder næsten som om du stadig nærer lidt mistillid til hele lossless begrebet? Definitionen på lossless: "Compression is lossless when decoding the compressed data gives a result which is identical bit-by-bit to the uncompressed original"
Korrekt. Ellers er det netop ikke lossless. Det er selv læsningen af CD'en der er det mest kritiske punkt.
Der findes direct show filtre der gør Media Center i stand til at afspille f.eks flac (og tilsvarende med andre lossless codecs). Men det er jo naturligvis en omvej at skulle installere det først. I mine ører lyder det som om LWMA er et udmærket valg til din situation og til dine behov. Det er så at sige direkte "play" uden behov for "plug" på en windows maskine.
Forstår ikke spørgsmålet. Men det er ligegyldigt hvike indstillinger på aksen "fast" til "exhaustive" du har i forbindelse med med et lossless codec (sålænge du er ligeglad med de sidste procent af filstørrelsen).
Redigeret af TBC1 - 27-Maj-2012 kl. 22:16 |
|||||
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
||||
TBC1 - rigtig mange tak for hjælpen. Vidste nu godt hvad Lossless går ud på og har fuldstændig tillid til det.
Jeg havde dog mistilliden til programmet, encoderen og indstillingerne. Men tror jeg har fundet ud af det nu. EAC siger i hvert fald at den er tjekket op i mod AccurateRip databasen (level 8 confidence), no errors accured og read CRC og test CRC stemmer overens. Så må det vel være en bit-perfekt rip?
|
|||||
TBC1
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Med ca 99,999999999999999% sikkerhed ja. Track quality 100% er ensbetydende med at der ikke har været behov for re-reads af skiven. Confidence level er et level-udtryk for hvor mange andre har medvirket til at oploade samme CRC kode til databasen som du har fået i forbindelse med dit rip. |
|||||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |