recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken ripper software?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken ripper software?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 22:27
Hvis musikken afspilles på computeren og sendes digitalt til anlægget er der vel mulige problemer med både afspiller og grafikkortet/hdmi-udgangen i forhold til den endelige kvalitet - ved da at der mht Squeezeboksene har været meget diskussion omkring kvaliteten af de digitale udgange og mulige fejl-/støjkilder i denne forbindelse - og umiddelbart vil jeg tro at disse fejl-/støjkilder er voldsomt meget større med sådan et setup.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Confidence level er et level-udtryk for hvor mange andre har medvirket til at oploade samme CRC kode til databasen som du har fået i forbindelse med dit rip.
Det var også det jeg tænkte.

Men det er sjovt, EAC viser kun read CRC og test CRC... den viser ikke hvad CRC'en fra AccurateRip databasen er (hvis det altså er CRC'er og ikke fulde bit-strings der gemmes i databasen).
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hvis musikken afspilles på computeren og sendes digitalt til anlægget er der vel mulige problemer med både afspiller og grafikkortet/hdmi-udgangen i forhold til den endelige kvalitet - ved da at der mht Squeezeboksene har været meget diskussion omkring kvaliteten af de digitale udgange og mulige fejl-/støjkilder i denne forbindelse - og umiddelbart vil jeg tro at disse fejl-/støjkilder er voldsomt meget større med sådan et setup.
Umiddelbart vil jeg sige at det kun er rigtigt hvis der er en decideret defekthed.

Softwaren læser filen og sender dataen videre til receiveren digitalt, og først i receiveren bliver signalet konverteret til et analogt signal. Dvs. hvis et 0 bliver til 1 eller omvendt skyldes det som sagt en defekthed (eller bug i afspiller softwaren) og ikke mangel på kvalitet af egenskaber. Men defektheder kan selvfølgelig være mangel på produktets kvalitet.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 22:54
Hov - I andre skal selvfølgelig også have tak for hjælpen. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Umiddelbart vil jeg sige at det kun er rigtigt hvis der er en decideret defekthed.

Softwaren læser filen og sender dataen videre til receiveren digitalt, og først i receiveren bliver signalet konverteret til et analogt signal. Dvs. hvis et 0 bliver til 1 eller omvendt skyldes det som sagt en defekthed (eller bug i afspiller softwaren) og ikke mangel på kvalitet af egenskaber. Men defektheder kan selvfølgelig være mangel på produktets kvalitet.
Hvis det passede, var der rigtigt mange hifi-enheder og -fabrikanter som blev overflødige - jeg ved dog blot at det ikke passer og det har bl.a. noget at gøre med jitter, clocking issues etc - jeg ved dog ikke nok til at kunne lave en god forklaring.
Men jeg ville nok bruge flere ressourcer på at få smidt den tabsfrie musik videre til højttalerne på en måde, hvor fejlkilderne ikke er helt så store.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hvis det passede, var der rigtigt mange hifi-enheder og -fabrikanter som blev overflødige - jeg ved dog blot at det ikke passer og det har bl.a. noget at gøre med jitter, clocking issues etc - jeg ved dog ikke nok til at kunne lave en god forklaring.
Men jeg ville nok bruge flere ressourcer på at få smidt den tabsfrie musik videre til højttalerne på en måde, hvor fejlkilderne ikke er helt så store.
Så vidt jeg ved gør jitter/clock problematikken sig gældende ved S/PDIF overførsel (optisk eller coaxial), men ikke ved HDMI overførsel. Desuden har det noget at gøre med hvor hurtigt signalet bliver sendt og modtaget som ikke passer overens og derfor overlapper signalet sig, eller også er der forsinkelser i signalet. Men derfor er selveaflæsningen og videresendelsen stadig korrekt.

Grunden til jeg siger som jeg gør er at enten kan digitale signaler aflæses og overføres korrekt eller ikke-korrekt. Der findes ikke noget mellemting. Hvis det ikke kan aflæses og overføres korrekt skyldes det en defekthed.

EDIT: Jeg vil nu nærmere påstå at det sjældent har været audiofilt at forbinde computeren til receiveren/forstærkeren gennem S/PDIF uden noget der kan forene clockfrekvenserne.


Redigeret af Hessi - 27-Maj-2012 kl. 23:20
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 23:22
Dvs. hvis man blot bruger HDMI til overførsel, så er kvaliteten af de forskellige stumper nærmest underordnet (antager jeg da de stumper der typisk sidder i en computer vist er ren discount set med hifi-briller) - hvorfor benytter man så ikke bare HDMI til overførsel af lyd mellem flere enheder - andet er da i så fald tåbeligt!?!?
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Dvs. hvis man blot bruger HDMI til overførsel, så er kvaliteten af de forskellige stumper nærmest underordnet (antager jeg da de stumper der typisk sidder i en computer vist er ren discount set med hifi-briller) - hvorfor benytter man så ikke bare HDMI til overførsel af lyd mellem flere enheder - andet er da i så fald tåbeligt!?!?
Ikke kun HDMI, men også de andre digitale overførselsmetoder. Ja, alle de "stumper" der bruges til kun overførsel af digital data er "kun lige gode nok" til at gøre dette uden at støj ødelægger dataen (laver 0'er om til 1'er og omvendt). De behøver ikke være "bedre" end det, det gøre ingen forskel på kvaliteten af dataen. Men det er sikkert en af grundene til at der kan opstå jitter-problemer. I den forbindelse er producenterne nok lidt ligeglad med overførselshastigheden, så længe den er hurtig nok til at overholde standarderne.

Så stumperne i drevet er lige præcis gode nok til at aflæse og sende dataen til bundkortet uden at ødelægge det.

Og stumperne i bundkortet (dem der kun har med overførsel at gøre) er lige præcis gode nok til modtage og videresende dataen til lydkortet/lydchippen/grafikkortet uden at ødelægge det.

Og stumperne i lydkortet/lydchippen/grafikkortet der har noget med overførsel at gøre er kun lige gode nok til at modtage og videresende dataen via HDMI/optisk/coaxial udgangene uden at ødelægge det.

HDMI-kablet/Det optiske kabel/Coaxial-kablet er kun lige god nok til at overføre dataen uden at ødelægge det.

Så længe dataen forbliver digital og dimserne blot skal læse/modtage/videresende dataen (altså ikke manipulere den) vil bedre materialer, end det der lige præcis er godt nok, ikke gøre en forskel på dataens kvalitet.

EDIT: Digital data er enten rigtig eller forkert. Hvis "stumperne" ikke kan læse/overføre rigtigt kan de ikke bruges, og hvis de først kan læse/overføre korrekt gøre det ingen forskel at de bliver bedre til det. et 0 er et 0 og et 1 er et 1, der findes ikke dårlige 1'ere og dårlige 0'ere.


Redigeret af Hessi - 28-Maj-2012 kl. 00:23
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 23:49
Dvs. hvis man laver en Squeezebox med HDMI-udgang, så har man den perfekte afspiller og slipper for de kvalitetsproblemer der er med de eksisterende bokse... - jeg må erkende at det for mig lyder meget urealistisk at ingen fabrikanter har erkendt at det er så nemt og så bare lavet den perfekte boks... - med mindre der er en catch...
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Dvs. hvis man laver en Squeezebox med HDMI-udgang, så har man den perfekte afspiller og slipper for de kvalitetsproblemer der er med de eksisterende bokse... - jeg må erkende at det for mig lyder meget urealistisk at ingen fabrikanter har erkendt at det er så nemt og så bare lavet den perfekte boks... - med mindre der er en catch...
Ja, faktisk - hvis jeg altså har ret med at jitter ikke er noget problem igennem HDMI, og boksene ikke manipulere dataen inden den bliver videregivet. For hvis de bokse blot aflæser og sender videre, er det DAC'en, som konvertere den digitale signal til et analogt, og forstærkeren der gør en forskel (selvfølgelig højttalerne).

Så hvis kilden (filen) er 100% lossless, og boksens stumper kan aflæse og overføre uden fejl (og den ikke manipulere dataen) vil du have den perfekte afspilning og overførsel.

Og hvis HDMI ikke findes i boksen kan du jo bare købe sådan en dims der retter op på jitter-fejl, og så har du perfekt overførsel her også.

Som sagt er det de dele der manipulere signalet (DAC, forstærker) der har betydning for lydkvaliteten (næstefter højttalerne).


Redigeret af Hessi - 28-Maj-2012 kl. 12:07
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2012 kl. 00:31
Læs lige mine sidste 2 indlæg (eksklusiv denne) de er blevet rettet temmelig meget. Smile

EDIT: Noget der måske kan gøre en forskel i lydkvaliteten er dekodningen. Umiddelbart kan jeg kun finde noget omkring lydkvalitet af dekodning af lossy kilder.

Nogen der ved noget om dette (både i Squeezebox og i Windows Media Center)?

Jeg tænker på om forskellige dekoder-software gøre en forskel mht. lydkvalitet (både lossy og lossless)?

Det er jo det der gøre forskellen i billedkvalitet mellem grafikkort/GPU'er (hardware dekodning), eller dekoder-delen i driverne er det jo nok nærmere.


Redigeret af Hessi - 28-Maj-2012 kl. 01:09
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2012 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Læs lige mine sidste 2 indlæg (eksklusiv denne) de er blevet rettet temmelig meget. Smile

EDIT: Noget der måske kan gøre en forskel i lydkvaliteten er dekodningen. Umiddelbart kan jeg kun finde noget omkring lydkvalitet af dekodning af lossy kilder.

Nogen der ved noget om dette (både i Squeezebox og i Windows Media Center)?

Jeg tænker på om forskellige dekoder-software gøre en forskel mht. lydkvalitet (både lossy og lossless)?

Det er jo det der gøre forskellen i billedkvalitet mellem grafikkort/GPU'er (hardware dekodning), eller dekoder-delen i driverne er det jo nok nærmere.


Hvis du ikke kører bitperfect ud fra Windows, så er alle dine krumspring forgæves.

Der er ret mange som ikke kan få ting som ASIO, Kernel Streaming og WASAPI til at køre igennem Windows Media Center.
Hvis du sætter dit grafikkort op til at køre 44.1 kHz LPCM, så skal du stadig have noget der levere det ud til kortet uden om Windows mixer.

Jeg har benyttet ASIO til mine tidligere lydkort og ReClock for Kernel Streaming igennem HDMI. Men det har været igennem programmer som Foobar2000 og MediaPortal.

Jeg ved ikke hvordan man gør det igennem MCE.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu