recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken skærm opfylder disse 5 ønsker..?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken skærm opfylder disse 5 ønsker..?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bigby Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken skærm opfylder disse 5 ønsker..?
    Sendt: 29-Oktober-2009 kl. 11:06

Her er en helt konkret udfordring til alle jer skærm-eksperter....

1. STØRRELSE OG OPLØSNING

Betragtnings-afstand: fra 1,5 - 4,5 meter. Så er vi vel oppe i 50 tommer med 1080p? Eller er 46 tommer nok?

Vi vil gerne have lidt biograf-fornemmelse over det, i hvert fald fra 2,5 meter, som bliver den typiske afstand. Vores to sofaer vender "fodenden" til skærmen. De nærmeste sidder i sagens natur ret skråt for, så den skal have god betragtningsvinkel.

2. PANEL-TYPE

Ovenstående taler vel for plasma, men jeg er lidt nervøs for genskin. Er reflekserne i en plasmaskærm værre end i en billedrørskærm? Eller er problemet bare større pga. ringere lysstyrke? Skærmen vender ud mod et vinduesparti, men vi har da rullegardiner og ser også mest film om aftenen.

3. BILLEDKVALITET

Billed (og lyd) kvaliteten er altafgørende. Vi kommer fra et glimrende 36 tommer Philips billedrørs-tv (nypris over 30.000 kr.) og lægger stor vægt på fx. naturlige hudtoner, bevægelser og mørke nuancer. Fås det overhovedet lige så godt i en fladskærm?

Kilden til live-tv er YouSee, så MPEG4 DVB-C er  et must. Er det korrekt forstået, at jeg bare kan smække antennestikket i skærmen - og så har jeg fx. DR HD, selv om vi kun har grundpakken? Altså uden CA-modul eller lignende?

Den anden hovedkilde er dvd-film, nogle af disse i let komprimeret format (typisk 70-80 pct med dvd-shrink). Så skærmen skal være nogenlunde tilgivende med den slags - men samtidig yde optimalt i digital HD. Herunder også PlayStation 3.

4. DIVERSE FINESSER

Netværk: Vi har en NAS (Synology) med fotos og video, vi gerne vil nyde i tv-stuen. Kunne være rart, om skærmen understøttede dette, men ikke et ultimativt krav, da vi jo kan bruge PS3.

3D: Kommer vel først næste år? Og kræver vist en hurtigere skærmopdatering?

Trådløs HDMI:  er jo en kostbar luksus. Vi vil helst hænge skærmen på væggen, men gider ikke have en kabelskinne kørende op til den.

Omvendt har vi små børn i huset - og er lidt bange for at skærmen vælter, hvis den bare står på foden. Kan man fastgøre den til bagvæggen med beslag, som man gør med reoler? Hvis I foreslår et konkret tv, kender I måske også et matchende møbel, der rummer receiver osv.?

5. PRISEN

Jeg vil nødig betale over 12.000 kroner. Men hvis et par tusser ekstra gør en afgørende forskel, kan jeg måske overbevises. Alternativt: Hvis man kan få "næsten det hele til den halve pris", vil jeg købe billigt nu - og så igen om fx. 3 år.

Lad os få nogle bud på bordet, så jeg kan komme i Elmutanten (eller TapeConnection eller hvor den udkårne model nu er billigst...).

"BONUS-SPØRGSMÅL":

Når jeg nu ikke vil betale for YouSees PVR-boks: Kan jeg trække et scartkabel fra tv'et til min gamle harddiskoptager og så optage i digital kvalitet (samme kanal som tv'et viser)? I alle tilfælde kan man vel sætte en T-splitter i tv-stikket på væggen - og så køre signalet analogt ind i harddiskoptageren og bruge dennes tv-tuner? Måske endda med picture-in-picture?

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2009 kl. 11:17
Samsung 50 850/855 opfylder dybest set alle krav på nær lyd . Den har en elendig lyd,som er udgangspunkt for alle ultra tynde fladskærme .Bør suppleres m soundbar - eller lyd ud over anlæg. Og den har bedre og mere tidssvarende (-opløsning) billede end Philips 36".Expert har den hist og her i udstilling . . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2009 kl. 11:20

Ingen skærm opfylder dine ønsker
alene lyden på en fladskærm er flad.
sidder selv 3 meter væk fra en 50 tommer
billedekvalitet som du ønsker. kan nok bedst leveres af pioneer pan v10 eller samsung 855. De skærme kommer meget tæt på et crt billede.
der er de 12000 kr lige knap nok.
en samsung 850 kan vist fåes til den pris. Men desværre har de lidt kvalitet problemer. Men hvis man får en god uden larm, er det helt sikkert en god skærm

3d kan du ikke få med en 2009 model, kommer først i 2010. Samt prisen sikkert bliver højere end 12.000

så du skal lave et kompromi på alle områder, for ingen kan det hele.

så det bedst kompromi er en panasonic 50v10, som jeg ser det.
hvis du kan finde en til 14000 kr.

Men husk det er ikke sikkert du synes det.

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2009 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Bigby Bigby skrev:

Er det korrekt forstået, at jeg bare kan smække antennestikket i skærmen - og så har jeg fx. DR HD, selv om vi kun har grundpakken? Altså uden CA-modul eller lignende?
Under forudsætning af DVB-C MPEG4 tuner og YouSee Kabel-TV så er det rigtigt forstået.

Kan jeg trække et scartkabel fra tv'et til min gamle harddiskoptager og så optage i digital kvalitet (samme kanal som tv'et viser)?

Det kommer an på tv'et; mit Sony sender kun signal ud til recorder, når tv'ets analoge tuner er valgt, men slukker for signalet når den digitale tuner er valgt. Nogen andre tv skulle efter sigende også sende signal ud fra digital tuner. Jeg ved ikke hvad der er mest normalt.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2009 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Kan jeg trække et scartkabel fra tv'et til min gamle harddiskoptager og så optage i digital kvalitet (samme kanal som tv'et viser)?

Det kommer an på tv'et; mit Sony sender kun signal ud til recorder, når tv'ets analoge tuner er valgt, men slukker for signalet når den digitale tuner er valgt. Nogen andre tv skulle efter sigende også sende signal ud fra digital tuner. Jeg ved ikke hvad der er mest normalt.

Panasonic V10 kan godt sende signal ud i scart fra den digitale tuner - også i standby.
Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu