Her er en helt konkret udfordring til alle jer skærm-eksperter....
1. STØRRELSE OG OPLØSNING
Betragtnings-afstand: fra 1,5 - 4,5 meter. Så er vi vel oppe i 50 tommer med 1080p? Eller er 46 tommer nok?
Vi vil gerne have lidt biograf-fornemmelse over det, i hvert fald fra 2,5 meter, som bliver den typiske afstand. Vores to sofaer vender "fodenden" til skærmen. De nærmeste sidder i sagens natur ret skråt for, så den skal have god betragtningsvinkel.
2. PANEL-TYPE
Ovenstående taler vel for plasma, men jeg er lidt nervøs for genskin. Er reflekserne i en plasmaskærm værre end i en billedrørskærm? Eller er problemet bare større pga. ringere lysstyrke? Skærmen vender ud mod et vinduesparti, men vi har da rullegardiner og ser også mest film om aftenen.
3. BILLEDKVALITET
Billed (og lyd) kvaliteten er altafgørende. Vi kommer fra et glimrende 36 tommer Philips billedrørs-tv (nypris over 30.000 kr.) og lægger stor vægt på fx. naturlige hudtoner, bevægelser og mørke nuancer. Fås det overhovedet lige så godt i en fladskærm?
Kilden til live-tv er YouSee, så MPEG4 DVB-C er et must. Er det korrekt forstået, at jeg bare kan smække antennestikket i skærmen - og så har jeg fx. DR HD, selv om vi kun har grundpakken? Altså uden CA-modul eller lignende?
Den anden hovedkilde er dvd-film, nogle af disse i let komprimeret format (typisk 70-80 pct med dvd-shrink). Så skærmen skal være nogenlunde tilgivende med den slags - men samtidig yde optimalt i digital HD. Herunder også PlayStation 3.
4. DIVERSE FINESSER
Netværk: Vi har en NAS (Synology) med fotos og video, vi gerne vil nyde i tv-stuen. Kunne være rart, om skærmen understøttede dette, men ikke et ultimativt krav, da vi jo kan bruge PS3.
3D: Kommer vel først næste år? Og kræver vist en hurtigere skærmopdatering?
Trådløs HDMI: er jo en kostbar luksus. Vi vil helst hænge skærmen på væggen, men gider ikke have en kabelskinne kørende op til den.
Omvendt har vi små børn i huset - og er lidt bange for at skærmen vælter, hvis den bare står på foden. Kan man fastgøre den til bagvæggen med beslag, som man gør med reoler? Hvis I foreslår et konkret tv, kender I måske også et matchende møbel, der rummer receiver osv.?
5. PRISEN
Jeg vil nødig betale over 12.000 kroner. Men hvis et par tusser ekstra gør en afgørende forskel, kan jeg måske overbevises. Alternativt: Hvis man kan få "næsten det hele til den halve pris", vil jeg købe billigt nu - og så igen om fx. 3 år.
Lad os få nogle bud på bordet, så jeg kan komme i Elmutanten (eller TapeConnection eller hvor den udkårne model nu er billigst...).
"BONUS-SPØRGSMÅL":
Når jeg nu ikke vil betale for YouSees PVR-boks: Kan jeg trække et scartkabel fra tv'et til min gamle harddiskoptager og så optage i digital kvalitet (samme kanal som tv'et viser)? I alle tilfælde kan man vel sætte en T-splitter i tv-stikket på væggen - og så køre signalet analogt ind i harddiskoptageren og bruge dennes tv-tuner? Måske endda med picture-in-picture?