recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Sonology NAS? Førstegangskøber...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Sonology NAS? Førstegangskøber...

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2009
Sted: 9600 Aars
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken Sonology NAS? Førstegangskøber...
    Sendt: 12-Maj-2012 kl. 14:01
Jeg vil ud og investere i min første NAS og har bestemt mig for, at det skal være en Synology, da jeg har hørt meget positivt om den.
Jeg er bare i tvivl om hvilken jeg skal vælge. Der er jo så mange modeller og jeg ander ikke hvor jeg skal begynde.
Den skal være brugervenlig og nem at sætte op.
Så ved jeg ikke hvor meget cpu og ram har at sige, men den skal ikek være så langsom at jeg går og irriterer mig over det

Den skal bruges til deling af video, billeder og musik i mit hjemmenetværk.

Jeg forestiller mig, at det vil være en go idé at få én med plads til minimum 2 diske, så jeg kan køre RAID på den og tage back up af disken. Vil nemlig være ked af hvis disken bryder ned og alle billeder, dokumenter osv er tabt.

Den må ikke koste en bondegård, men på den anden side må det gerne være en ganske udmærket NAS.
Har ikke noget imod at købe brugt, hvis prisen er rigtig.

Hvad kan I anbefale?
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2012 kl. 14:13
Til dit brug vil en j-serie være tilstrækkelig. De har alle samme interface, så opsætningen er identisk.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2012 kl. 15:28
ok, så det kunne f.eks. være en 211J ?
Eller er der andre modeller jeg bør se efter?
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2012 kl. 17:52
Ja, 211 er fin hvis du vil have 2 diske. Overvej dog om 4 ikke også var inden for budgettet. Pladsen bliver hurtig trang. Især hvis du gemmer film i HD kvalitet.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
jbv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Januar-2011
Point: 187
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jbv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 10:06
En 212J er nyere.

Men som Yakken skriver bør du overveje om du ikke skal tage en med plads til 4 diske.

Du kan starte med 2 diske og så udvide, når pladsen bliver for trang.

En 411 er er godt valg.
Til top
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Tobster Tobster skrev:

Jeg forestiller mig, at det vil være en go idé at få én med plads til minimum 2 diske, så jeg kan køre RAID på den og tage back up af disken. Vil nemlig være ked af hvis disken bryder ned og alle billeder, dokumenter osv er tabt.

Du skriver: RAID så kan jeg køre backup ... det vil jeg gerne argumentere lidt imod... RAID er IKKE BACKUP men derimod en sikkerhed for, at høj oppetid. Du kan jo stadig risikere, at din NAS futter af eller der sker en fejl når den ene disk dør. BACKUP betyder, at man har en sikkerhedskopi af alle ens data et andet sted.

Hvis jeg var dig ville jeg lægge personlig data på dine computere rundt om i huset også sørge for en "Backup rutine" fra din(e) computere til en mappe på din NAS. På den måde kan du altid reetablere med mindre huset brænder/tyven stjæler al hardware.

spar HELT klart op til en 4-bay. RIGTIG mange opgraderer hurtigt når de "nøjes" med en 2-bay.

Husk også når du køber NAS diske at det ikke må være "Green HDD's" da deres "strømstyring" ikke er kombatibel med en NAS's måde, at håndtere filer på.

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 11:20
et konkret eksempel m/priser ville være:
4 x Seagate 2TB Harddisk, ST2000DM001 (á 842,-)
1 x Synology DS411J
Samlet pris inkl. levering fra Proshop.dk kr. inkl. moms 5.670,-
Til top
Harder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-November-2006
Point: 198
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Harder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 17:43
Skal det evt være 411+ istedet hvis man vil installere PlayStation media server på den til transcoding af hd materiale?
Med venlig hilsen

Claus Harder
Til top
Copyright Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Oktober-2008
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Copyright Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 18:45
Kan stærkt anbefale ds-412+ som jeg selv har købt med 4 stk 3tb harddiske. Super kvik og ikke mere HD streaming som hakker.
Rated R

Panasonic TH-50PX70, JBL HT-1 THX System, B&W 603, NAD216 THX, Onkyo TX-NR807B, Epson TW3200, Panasonic DMP-BD65, Xbox360, Dune Smart HD D1.
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 18:48
Ok. Hvad streamer du til?
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2012 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Copyright Copyright skrev:

Kan stærkt anbefale ds-412+ som jeg selv har købt med 4 stk 3tb harddiske. Super kvik og ikke mere HD streaming som hakker.

Hvad havde du før den siden du havde (antager jeg) et ustabilt resultat m/streaming af HD materiale med din forgående NAS
Til top
joensson Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Aalborg
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joensson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 11:17
Om det er 2 eller 4-bay nas er efter min mening ikke så vigtigt igen - men med 4 har man selvfølgelig muligheden for at putte flere diske i. Hvis du laver et hybrid array så slipper du for at skulle rebuilde RAID arrayet når du tilføjer diske senere hen. Så kan man starte med én disk og tilføje flere senere hen.

Diskstørrelserne vokser hele tiden og de gamle NAS'er plejer også at understøtte de nye diskstørrelser - så jeg kører f.eks. med 2TB disk i min DS107+ - og mener også den understøtter 3TB - i min DS-209'er sidder der to 3TB diske.

Angående det med at man ikke må bruge Green diske så er det kun nogen bestemte green diske der ikke virker med Synology NAS'er. Jeg har kørt med WD's green diske i mine tre Synology NASer siden WD begyndte at kalde dem green og det har kørte glimrende - og de er meget støjsvage. Det har muligvis kostet en smule på performance - men ikke noget der har haft nogen betydning. 
Mit råd er at tjekke Synologys liste af understøttede diske og købe en fra listen - så burde der ikke være problemer. Den finder du her, husk at vælge den NAS du er interesseret i: http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=65

Det der for mig er mest relevant når jeg køber ny NAS er tre ting:
1. Har den mere end 256MB RAM (hvis man sætter NAS'en til andre opgaver end lige at være netværksharddisk er det vigtigt der er hukommelse nok)
2. Hvilken CPU-arkitektur har den (Synology bruger både ARM, PowerPC, og Atom -  ikke alle pakker/extensions findes til alle arkitekturer) - Listen for Synology kan ses her: http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_kind_of_CPU_does_my_NAS_have
3. Performance - her plejer jeg at tjekke f.eks. smallnetbuilder.com NAS charts eller andre reviews fra de større sites. 

Jeg har iøvrigt aldrig oplevet hakkende HD materiale på mine NAS'er når der var kablet forbindelse mellem NAS og pc. (Har dog kun haft gigabit NAS'er fra Synology - ved ikke om 100Mbit udgaver ville kunne følge med).

Til info, så er min DS209 (den uden plus og II i modelbetegnelsen) hurtig nok til at vi afspiller to full HD film på AppleTv og XBMC (Mac Mini) mens den står og suger ting fra nntp (50Mbit) og extracter det. Og ds209 er ikke en topmodel. Så man behøver ikke absolut at købe den dyreste model - selvom det selvfølgelig er fedt at vide at man har en NAS der kan bruges til alverdens ting. Men hvis man så ikke bruger den til de ting, så kan man lige så godt købe en billigere model og bruge flere penge på større/bedre diske.

Redigeret af joensson - 16-Maj-2012 kl. 12:12
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu