|
Hvilken stereoforstærker og hvilken DAC? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
jonlanghoff ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Juni-2008 Sted: Danmark Status: Offline Point: 241 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-Juli-2013 kl. 18:28 |
Hej forum,
Jeg har på nuværende tidspunkt mine SA Mantra 50 slået til en surround-forstærker i stuen, men overvejer at flytte dem ind i et andet rum, hvor jeg så vil spille dem op med en ny stereoforstærker og en ny DAC - måske indbygget, måske ekstern. Den primære kilde vil være trådløst sendt afsted fra iTunes og så over til mit Apple TV. Nogen der har nogle forslag til hvilken forstærker jeg skal gå efter? - Enten konkrete forslag eller også bare et price-range der vil give mening i forhold til hvad jeg har givet for højttalerne (16k i alt). Jeg forestiller mig en forstærker til omkring 5000 - giver det nogenlunde mening? Og ligeledes, hvilken DAC skal jeg vælge? Eller eventuelt bare; hvilket price-range skal jeg lægge mig i? Den skal kunne oversætte Apple Lossless i CD-kvalitet på tilfredsstillende vis! Og skal man gå efter en forstærker med indbygget DAC eller er det bedre med en ekstern boks? På forhånd tak og undskyld de mange spørgsmål oveni hinanden! ![]() Jon Redigeret af jonlanghoff - 18-Juli-2013 kl. 18:41 |
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12373 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du skal have en Creek Evolution 2 eller A50 og en Musical Fidelity M1 DAC samt en spritny Mac Mini, som du kan flytte al din music over på, og spille direkte igennem DAC'en, som har asynkron USB. Det' godt.
Men de har selvfølgelig også andre DACs, hvis nu ikke du gider det der med den nye Mac Mini ![]() |
|
![]() |
|
frugtkompot ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 810 |
Eventuelt en XTZ A 100 D3? Mener, at de går til lige omkring 5000,-
Evt. gå lidt over og vælg en Pioneer A-70 eller Rotel RA-12? http://ktradio.dk/product_detail.asp?id=2921 http://ktradio.dk/product_detail.asp?id=3398 Alle er inkl. usb / coaxial / optisk indgange i forskellige afskygninger.
|
|
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220. |
|
![]() |
|
jonlanghoff ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Juni-2008 Sted: Danmark Status: Offline Point: 241 |
Tak for svarene.
Jeg var faktisk selv faldet over Rotel'en ude på nettet, og her kommer så lige et spørgsmål der skriger "newbie" i alle retninger, så jeg beklager på forhånd: Der står i specs'ne at den lever 2x60 watt ved 8 ohm - men hvad med 4 ohm? Vil de overhovedet fungere sammen med mine højttalere?? |
|
![]() |
|
kskruger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3498 |
Højtalere fra System Audio, spiller typisk meget upfront, så man skal passe på, at ikke vælge en forstærker som ikke er for lys i klangen. Jeg har selv haft Mantra 30 og forstærker fra Naim, Primare og Densen passer perfekt, Rotel RA-12 kan også bruges, den er dog ikke samme klasse som de først nævnte. Jeg har også haft en Creek forstærker i en kort periode, den kan jeg ikke anbefale.
|
|
![]() |
|
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
Kskruger har ret, har også selv haft XP 60 (mantra 60), 1750 osv... De spiller meget lige på og kan godt bruge en forstærker med lidt bund i, gerne lidt mørk klang... Derfor Naim, Primare, Rotel osv. Nad ville sikker også klæde den...
|
|
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
|
![]() |
|
Jeg bumper lige på mit andet spørgsmål:
Mine højttalere er angivet til 4 ohm og Rotel RA-12 er angivet til 8 ohm... Hvad er konsekvensen? Lyder systemet dårligere end det har potentiale til? Bliver forstærkeren varmere? Eller er det ligegyldigt?? |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1154 |
Der er også harman kardon 3490. Jeg var selv tæt på at købe den da jeg kiggede på forstærker
|
|
![]() |
|
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
Johan det fuldstændig ligegyldig med de ohm, det skal du ikke fokusere på...
|
|
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19651 |
Rotel er opgivet ved en måling på en 8 ohms modstand. Den kan også drive et sæt 4 ohms højttalere, de har bare valgt kun at fortælle, hvad den yder ved 8 ohm. Rotel har altid haft ry for rimeligt strømstærke forstærkere, mon ikke også det gælder denne? Måske denne interesserer dig? http://www.audio.de/testbericht/stereo-kombi-rotel-rcd-12-ra-12-im-test-1365587.html Manualen til forstærkeren skriver:Speaker Selection "If only one set of speakers will be used at any given time, the speakers may have an impedance as low as 4 ohms." Klaus |
|
![]() |
|
Jeg har læst lidt videre ude på det store "Internet", og jeg er kommet frem til at jeg måske bør gå efter noget lidt dyrere grej.
Hvad siger I eksempelvis til: Primare I22 160W ved 4Ω Kan leveres med indbygget DAC-modul Samlet pris i Danmark: 13000,- Musical Fidelity M3i 137W ved 4Ω Samt en M1 DAC tilsluttet ved siden af Samlet pris i Danmark: 14000,- Nogen der har erfaringer med de ovenstående løsninger - eventuelt i samspil med nogle af System Audios højttalere? (jeg har deres Mantra 50) Ville I personligt vælge Musical Fidelity- eller Primare-løsningen? Nogen idéer til en tredje løsning i nogenlunde samme prisklasse? |
|
![]() |
|
frugtkompot ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 810 |
Når du bevæger dig op i den prisklasse åbner muligheder sig naturligvis også gevaldigt.
Lad mig yderligere supplere med, at du bør overveje en forforstærker + effektforstærker. Eksempelvis Audiolab, som HIFI-Freaks sælger herhjemme. Audiolab 8200DQ - digital forforstærker inkl. DAC. http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=82_83&products_id=893 En effektforstærker kan du givetvis finde brugt til en udmærket pris. Et alternativt bud i samme prisleje er Rotels største integrerede forstærker - RA-1570. Uanset hvad du vælger, så vil jeg foreslå dig, at få det testet derhjemme, før du lægger så meget penge på bordet for det. I det prisleje skal du gerne være glad for det i længere tid. |
|
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |