|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
A_Nielsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 754 |
![]() Sendt: 12-Januar-2009 kl. 15:16 |
Hejsa.
Har lige bestilt et sæt af ovenstående højtalere. Dertil skal jeg selvfølgelig have mig en sub, og lige nu har jeg kig på en Velodyne SPL 800i eller SVS SB12-Plus. Er interesseret i kommentarer på ovenstående subs, fordele/ulemper, og gerne i relation til ovenstående Elac højtalere. Synes ikke rigtig at Elac 243 manglede bas i musik, da jeg fik en demo af dem hos kenzo (undtagen når der skal spilles højt til fester), så subbens brug er 70 % film og 30 % musik. |
|
|
|
![]() |
|
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
![]() |
Når nu du har det udstyr du har og bruger penge på dyre højtalerkabler, sikkert købt af CSN, så tag en Velodyne spl-1200r, CSN har nogle demoer og returvarer som du kan få billigt, Ellers 9000,- i SE med 4 m sublink kabel.
|
|
SVP03
|
|
![]() |
|
zirio ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 878 |
![]() |
Jeg har en SPL-1200R og den er godt nok hidsig
![]() Men tag kontakt til en forhandler, evt CSN og hør om du ikke kan få en demodag, måske får en model hjem hvis du er heldig ![]() ![]() /Zirio |
|
![]() |
|
Manic Miner ![]() Bruger ![]() Branchemedlem Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 173 |
![]() |
800i's fordel kontra en hvilken som helst lukket 12" af tilsvarende kvalitet vil være dens størrelse. Alt ellers, så vil en 12" kunne levere væsentligt mere dynamik og lydtryk, om sammenligningen er præcis SB12 og 800i, så er forskellen ca 6-10db i SB12's favør, eller med andre ord, tilsvarende det som 2-3stk 800i kan levere samlet.
SB12 ligger i tættest på SPL1200 hvad ydelse angår, de har så begge en form for rumkorrektion, begge med fordeler og ulemper. Du har også den nye SPL1200 Ultra med en forbedret rumkorrektion Om du vil ha noget der er lidt større, og kan endnu mere, så lækkede det i dag nyheder om at SVS har to nye lukkede subs undervejs. En SB13-Plus der er en 13.5", og SB16-Ultra der er en 16", og som vistnok er ment at blive den ultimate lukkede sub på markedet. Men det siger jeg mæst bare for at jeg synes de virker spændende ![]() Uanset, så længe som du har plads for en større sub end 800i vil jeg anbefale dig at gå for det, SB12 og andre lukkede 12" af samme kvalitet stiller i en helt anden klasse. |
|
![]() |
|
A_Nielsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 754 |
![]() |
Manicminer. Har også overvejet en Velodyne SPL 1200r, men er den i de ekstra 2500-3000 værd? Ska lige siges at rummet er 20 kvm. Størrelsesmæssigt skal subwooferen ikke være større end en SPL 1200r. Bor stadig hjemme hos de gamle, og når jeg flytter hjemmefra kommer jeg nok til at spille endnu lavere. |
|
|
|
![]() |
|
Manic Miner ![]() Bruger ![]() Branchemedlem Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 173 |
![]() |
Der er ikke så voldsomt mange fordeler/ulæmper mellem de to. Det der skiller mest er nogle features.
SPL1200 har automatisk 6 bånds EQ, men den er grafisk og dermed er det lidt hit or miss om den kan ramme den eller de frekvenserene der giver problemer SB12 har en 1 bånds manuell parametrisk equalizer, således at den helt nøjaktig kan ramme en problemfrekvens, men kun en. Den har så også en room gain kontroll som kan bruges til at dæmpe uønsket meget room gain. og problemfrekvenser i det dybeste kan derfor udbedres vha den. For at udnytte PEQ'en er det en stor fordel at ha en lydtryksmåler, men jeg kan se at den for øjeblikket følger gratis med sammen med AVIA når man køber en SB12. Der er som nevnt også SPL1200-Ultra der har en forbedret rumkorrektion der er parametrisk, og nok også lidt mere output. Men den er både større og dyrere end SPL1200-R Til sidst så har din receiver indebygget rumkorrektion også for subwooferen, og efter hvad jeg har læst fungerer den godt, og dermed burde måske ikke netop den featuren ha en afgørende betydning. Men bare for at forvirre dig ytterligere ![]() Er du i nærheden af Århus må du mere end gerne få høre mine, og omså prøve den ene hjemme hos dig selv. |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for dine inputs manicminer, og det lader til at du rimlig godt styr på subwoofere
![]() Følger dit eksempel og køber en SVS sb12-plus, da den lader til at være et bedre køb. Håber bare den så performer bedre end min tidligere Kef HTB2. Tak for dit tilbud om en demo hjemme hos dig, men må desværre takke nej, da jeg bor i københavn ![]() |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Du har allerede en sub, men jo, begge de to vil yde en hel del bedre end HTB2, og de vil begge kunne spille både dybere og højere samtidig som specielt SB12 vha PEQ'en og room gain kontrollen tillader dig at ændre frekvensgangen til din personlige smag.
Men for 9k vil jeg ikke påstå at SPL1200-R er et dårlig køb den heller. |
|
![]() |
|
![]() |
Som du selv har været inde på, så koster 2x sb12 2000-2500 mere end en enkelt spl1200r. Hvordan vil dette så lyde?
|
|
|
|
![]() |
|
![]() |
To subs giver en masse fleksibilitet. Du kan placere de tæt indtil hinanden, og fordoble det dynamiske headroom (+6db), eller du kan placere de to forskellige steder i rummet og få et sted i mellem 3-5db ekstra samt en bedre frekvensrespons.
Hvad frekvensrespons angår, så kan ikke rumkorrektion så godt gøre noget med daler i frekvensresponsen, det er mest kun topper der kan dæmpes. Det fordi for hver 6db du booster for at kompansere for en dal, så skal elementet flytte dobbelt så meget luft, og det løber da hurtigt tom for slaglængde. Med to subwoofere placeret to forskellige steder i rummet vil de trigge ulige eigenmodes, og dermed så vil det samlede resultat blive en jevnere respons, både hvad daler og topper angår. Med to subs får du også 2 bånd med rumkorrektion, og det vil i langt de aller flæste tilfelder være tilstrækkeligt til at utbedre de ujevnheder du fremdeles måtte ha. Ulempen ved to subs er at du nogle ganger skal bruge lidt mere tid på at justere de ind, om du vælger at ha de to forskellige steder i rummet. Nu findes det heldigvis meget gode hjælpemidler for det. Først i form af RoomEQ Wizard, men nu også det langt simplere at bruge, CARMA, der begge to er computer programmer som ved at bruge RS lydtryksmåleren som mikrofon lar dig måle alt hvad du kan begjære af frekvensrespons, efterklang etc, og i realtime se resultatet af de endringene som du gør. Bægge programmene er gratis |
|
![]() |
|
![]() |
MEN!
Om du har plads for to små, så måske er der plads for en større? ![]() Jeg byttede selv ud en af de gamle PB12-Plus med to SB12-Plus, og i den aller dybeste bassen kan ikke to lukkede 12" holde følge med den store, portede, og til film vil en PB eller PC være at foretrække. De nye PC og PB Plus er så temmelig meget forbedrede sammenlignet med den forrige modellen, ikke mindst til hvad du vil opleve med musik. De har nu det samme som Ultraen, et lukket modus, og de er med deres store kabinetter mere textbook perfekte lukkede subs end de små. Der er ingen EQ for at få de til at gå dybere, ingen HP filter for at fjærne de dybeste frekvenserne, kun naturlig 12db/oktav afrullning. De forskellige tuningmodiene giver også en stor fleksibilitet i forhold til at finde frem precis den lydkarakteristikken du ønsker. PC modellen optager så heller ikke noget mere gulvplads end en lille, lukket sub. hvad små subs angår har jeg alltid brugt analogien "en F1 racer med form som en kassevogn", og de er et kompromis og store subs er langt tættere på den "perfekte" løsning. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |