recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Synology passer bedst?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken Synology passer bedst?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
M.Olesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken Synology passer bedst?
    Sendt: 22-August-2010 kl. 09:29

Hej,

jeg har fundet ud af, at jeg skal have fingrene i en Synology NAS, men kan ikke rigtig gennemskue hvilken der vil dække mit behov. Skal bruges til Sonos (2 stk. ZP120), til at streame film (DVD og BlueRay) og til fotos og backup.

Jeg vil gerne køre RAID, så der er sikkerhed, hvis en af diskene skulle stå af.

Som udgangspunkt tænkte jeg på en 209 eller en 209+II, men så begyndte jeg at regne lidt på det.

Jeg havde planer om, at smide 2 stk. Samsung SpinPoint F3EG Desktop Class HD203WI 2 TB og så bliver prisen ca.:

210j: 1306kr+2x820kr = 2946 kr. for 2Tb effektivt pga. RAID 1
209: 1816kr+2x820kr = 3456 kr. for 2Tb effektivt pga. RAID 1
210+: 2475kr+2x820kr = 4115 kr. for 2Tb effektivt pga. RAID 1
209+II: 2555kr+2x820kr = 4195 kr. for 2Tb effektivt pga. RAID 1
Så kom jeg til at tænke på, at køre RAID 5 i stedet, for at få noget mere effektiv diskudnyttelse.

Så hvis jeg nu smider 4 stk. Samsung SpinPoint F2 EcoGreen Desktop Class HD154UI 1.5 TB i i stedet er regnestykket sådan ud:

410j: 2146kr+4x527kr = 4254 kr. for 4,5 Tb effektivt pga. RAID 5
410: 3047kr+4x527kr = 5155 kr. for 4,5 Tb effektivt pga. RAID 5
411+: 4499kr+4x527 = 6607 kr. for 4,5 Tb effektivt pga. RAID 5

Så i princippet kan jeg få en 209+II med 2 Tb og en 410j med 4,5 Tb til samme pris. Men skal man holde sig fra J-modellerne?

Så jeg er meget i tvivl om, hvilken der passer bedst til mit behov, og som samtidig er 'fremtidssikret', så der hele ikke skal skiftes om 2-3 år....

Burde Samsung-diskene ikke være ok til dette formål? Har læst, at man skal holde sig fra WD-diskene, og Samsungene bruger heller ikke så meget strøm som f.eks. Seagate.

Nogen der kender forskellen på de 2 Samsung-diske - F2 imod F3?

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 10:36
Hvis du begynder med blu ray på NAS så bliver pladsen meget hurtig trang, derfor vil jeg klart pege på en 4 bay model, og her ville jeg så pege på 411+ da den har de bedste uploadhastigheder.

Typisk syntes jeg ved alm brug at der er en relativ synkron hastighed ved både up og download, skal du lægge store filer over på serveren sidder man typisk og venter.. jeg selv har en full hd kamera og her får man altså hurtigt lavet både 5 og 10gb data på en weekend/ferie.. og er det noget som skal bruges skal det bare køre.. og det gælder også ved såvel redigering og samlig af klip, da det også kræver en del hastighed hvis det bare skal køre.

Ved alm stream af feks film musik osv. er det sjældent downloadhastigheden som er et issue.. men det er det sjovt nok ved fotos.. man har jo typisk ret mange og efterhånden ret store(i 5-10mb klassen pr foto) og man kan sagtens have både 50-100 fotos i en folder som man gerne ret hurtigt vil kunne bladre igennem for at finde et bestemt.. og det kan også godt være krævende.

Med ds411+ kan opskalere med http://www.synology.com/dan/products/DX510/index.php når du løber tør for plads.. altså yderligere op til 7,5tb (hvis du sætter 5 x 2tb diske i denne), så altså efter min mening den mest fremtidsikre løsning.

Mht diske skal du kigge på kombatabilitetslisten om dem du overvejer er på denne http://www.synology.com/dan/products/compatibility.php jeg selv er begyndt at smide wd fyps diske i mine, det er entreprisediske med 5 år garanti.. det er godtnok dyrere nu.. men der skal ikke ryge mange diske på 5år før de er tjent hjem.. (foruden risikoen ved at flere diske stryger må anses for større ved alm desktopdiske end entreprisediske bygget til raid)

Redigeret af rhsin - 22-August-2010 kl. 10:39
Mvh

René
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-September-2004
Point: 1498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 11:27
Hej,

Passer DX510 boksen til DS411+ ? Hvordan ser du det - syntes ikke det fremgår af synology's hjemmeside.

Jeg har valgt nogle seagate ST31500341AS diske på 1,5 TB til min DS411+ NAS. Jeg har en DS409+ som bruges til backup. Ingen tvivl om at wd fyps diske er gode diske.

Mvh. Torben
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 11:35
Hej,

Syntes kun jeg kan se at DX510 boksen passer til DS1010+ og DS710+.

Mvh. Torben
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 11:48
Iflg. http://www.synology.com/support/faq_show.php?lang=enu&q_id=408
er der DX5 der passer til 411+ og ikke DX510

WD fyps koster jo det hvide ud af øjnene - burde Samsungene ikke også virke fint - det står på 'positivlisten'. Men hvad er forskellen på F2 og F3 modellerne?
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af M.Olesen M.Olesen skrev:

Iflg. http://www.synology.com/support/faq_show.php?lang=enu&q_id=408
er der DX5 der passer til 411+ og ikke DX510

WD fyps koster jo det hvide ud af øjnene - burde Samsungene ikke også virke fint - det står på 'positivlisten'. Men hvad er forskellen på F2 og F3 modellerne?
det var her http://www.hexus.net/content/item.php?item=25634&page=2 jeg havde set udvidelsesmuligheden med dx510, dog kan jeg godt se på synology linket at der på den liste står noget andet.. dog mener jeg at dx5 er den gamle udvidelsesmodel, så jeg kan ummidelbart ikke lige gennemskue hvori begrænsningen skulle være for at det ikke skulle kunne virke.. dog hvis det kunne være et købsparameter er det nok bedst lige at smide en mail til synology support for endelig info om det vitterligt vil være muligt at bruge dx510 som udvidelsesmodul.

fyps diskene er dyre, men der er også lang garanti (5år) og det er på den lange bane jeg trods alt tror at der ikke er så stor forskel, når man også medtager det besvær og ikke mindst risiko der er involveret hvis en disk crasher... jeg ved godt den er meget teoretisk, men jeg har ihvertfald oplevet at med både de ears og eads diske jeg har haft i mine har døjet med høje load cycle count´s.. som ifølge wdsupport ikke skulle være et problem.. samtidig syntes jeg også at min NAS er langt bedre til at gå i fuldstændig dvale med de nye diske.. med (går jeg udfra) mindre slid på diske og strømforbrug til følge.
Så med diskene tror jeg ihvertfald du skal kalkulere med en længere levetid på de bedre diske, som så burde nogenlunde dække den øgede her-og-nu omkostning.. jeg har dog indtil nu aldrig selv mistet en disk i mine NAS, men jeg har da læst om flere der har.. og dem har jeg ikke ummidelbart ikke lyst til at være en af,  men det er jo efter temperament.. 500,-kr i forskel pr disk bliver jo pludselig til 2k i merprisen på projektet.. så kan sagtens følge din tankegang.. men omvendt så ville en porsche med også være kedelig med de forkerte dæk Wink
Mvh

René
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 19:08
Men er det ikke at gå med både livrem og seler?

RAID gør jo netop, at man bare kan skifte en disk, hvis den ene dør - jeg går ud fra, at en hvilken som helst af de 4 disk kan crashe, og man så bare kan sætte en ny 1,5 Tb i, og så spiller det igen, og smider den nye disk i RAID'et.

Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 19:41
Hvis en disk dør og du har RAID 5 kan disken blot udskiftes og du skal intet andet gøre. Broblmet er blot hvis mere end 1 disk dør - så mister du alle data. Med RAID 6 kan du tåle at 2 diske dør samtidig.

Du må endelig ikke tro at RAID er det samme som backup. Endelig husk at tage backup.

Mvh. Torben
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 19:46
For at være helt på den sikre side, er det nok bedst at alle diske er spejlede, for sæt nu der røg 3 på samme tid. :) :) :) :)
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 20:02

NAS kan også blive stjølet  så du kan aldrig være 100 %Wink

Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

For at være helt på den sikre side, er det nok bedst at alle diske er spejlede, for sæt nu der røg 3 på samme tid. :) :) :) :)

Det er faktisk lidt jeg mener - man kan jo også gå i paranoia-mode Confused

Jeg mener bare, hvorfor købe verdens dyreste diske, som med 99,9% sikkerhed aldrig fejler, og så smide dem i et RAID, hvor man netop kan tåle et crash. RAID er måske nærmere et argument for det modsatte, altså billige diske (med mindre man er ligeglad med det økonomiske aspekt). Måske lidt sort/hvidt, men alligevel.....

Jeg ved godt, at NAS ikke er det samme som backup, men så igen alligevel. Hvis jeg tager backup, fordi jeg er bange for at min disk crasher, så er NAS vel løsningen, da jeg kan tåle at en disk crasher (og det tage vel ikke mange timer/dage at få en ny disk, så der er fuld RAID igen).

Hvis jeg tager backup og efterfølgende fysisk fjerner backup fra samme bygning, så er det selvfølgelig en anden sag. Det samme gælder for tyveri.

Hvis jeg tager backup fordi jeg er bange for virus og lignende, så er NAS heller ikke løsningen.
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 20:59
Nej, det er ikke nemt. Det nemmeste ville være at købe de bedste diske, men pyhhhh det koster. Selv med de dyre diske kan du ikke være sikker.

Gå ud fra listen med diske som synology har sagt god for. Dernæst vælg ud fra pengepungen. Mange skriver at de nye typer Green diske generelt ikke er gode til RAID / servere.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve de samsung diske du har fundet.

I min 409+ har jeg 4 stk. samsung HD103UJ - de har (7-9-13 og bank under bordet) nu kørt i over 2 år uden fejl.

Men igen - husk at tage backup.

Mvh. Torben
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu