| Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Andreas69
Ny bruger
Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
|
Emne: Hvilken TV-Tuner skal man vælge? Sendt: 24-Februar-2007 kl. 22:36 |
Hej
Er igang med at bygge mig en Vista MCE PC som skal bruges til at styre hele huset tv brug! Jeg er rimelig stærk i valg af hardware dog ikke TV-Tuners så jeg håbet i kunne vise mig vej... Har hørt meget godt om Hauppauge og kigget lidt på deres PVR-500 MCE-kit kort, men ville lige høre nogen der ved mere om det ind mig.
Tak for hjælpen
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 24-Februar-2007 kl. 22:54 |
|
Kunne du fortælle hvordan du modtager dit antennesignal? Er det kabeltv og fra hvem? Eller måske antenne på taget? Det er nemmere at sige noget hvis man ved hvad du modtager.
Og hvad mener du specifikt med "hele husets tv brug"?
Ken_T
Redigeret af Ken_T - 24-Februar-2007 kl. 22:55
|
 |
Andreas69
Ny bruger
|
Sendt: 24-Februar-2007 kl. 23:45 |
Ken_T skrev:
Kunne du fortælle hvordan du modtager dit antennesignal? Er det kabeltv og fra hvem? Eller måske antenne på taget? Det er nemmere at sige noget hvis man ved hvad du modtager.
Og hvad mener du specifikt med "hele husets tv brug"?
Ken_T
|
Almindelig kabel tv fra TDC, men regner med at anskaffe mig en selector!
PC'en jeg er igang med at bygge skal kunne benyttes alle steder fra, det vil sige TV'et som vil befinde sig i alle rum (med forskellige extenderes, ved godt at der pt kun er en extender, men der kommer flere i løbet af året). Regner med at kopier alle mine DVD'er ned på PC'en så jeg nemt kan tilgå dem alle steder fra.
|
 |
Ken_T
Guld medlem
|
Sendt: 25-Februar-2007 kl. 09:24 |
|
Ok, hvis man har kabel fra TDC har man flere muligheder, den ene er enkelt, idet man udnytter det analoge signal, d.v.s. at man bruger et kort som for eksempel det du selv tænker på, et Hauppauge PVR 500. Kortet har 2 tunere hvilket er praktisk (optage og se noget andet samtidigt) Det er blandt analoge kort, noget af det bedste du kan få, specielt fordi det er udstyret med hardware encoder, der aflaster den anvende CPU. En stor fordel. Optagelsen er altid god og der er syncron lyd og billede.
Du skal købe et kort med tilhørende fjernbetjening, den medfølgende til kortet er god til MCE med et par ekstra knapper.
Men det kræver et godt signal fra TDC, hvilket man også normalt har, men ikke nødvendigvis altid. Forskellige forhold kan spille ind her. Havde for eksempel et problem i længere tid med et overgravet kabel, der så var samlet forkert hvilket gav skygger. Men nu fik de gravet kablet op og fik det samlet samlet korrekt, så nu er det ok. Men ellers vil du få et godt billede, det er jo dygtige folk fra TDC. Sørg for at dit interne kabeltræk er ok med gode dobbeltskærmede antennekabler. Eventuel ekstra forstærkning hvis du trækker langt.
Men du kan også udnytte det digitale signal du også får fra TDC og hvor du også får alle kanaler. Det er imidlertid en mere besværlig løsning, hvor du må bruge et kort som for eksempel floppyDTV. Det kører ikke specielt godt med MCE , hvorfor man faktisk må acceptere andre media løsninger, hvilket mange opfatter som besværligt, da det ikke ser lige så godt ud. Det handler om manglende undertekster.
Måske du lige skulle se på denne side under TV kort og også finde side 2 omkring floppyDTV under tv kort. Her kan du også se en løsning med selector forbundet med s-video ind på et TV kort som det kort du har i tanke. Så kunne du måske nøjes med et PVR 150 med 1 tuner (mage til de 2 på et 500 kort) Det er en lidt besværlig løsning, men resultatet er godt.
http://home20.inet.tele.dk/wicb/
Ken_T
Redigeret af Ken_T - 25-Februar-2007 kl. 09:30
|
 |
Andreas69
Ny bruger
|
Sendt: 25-Februar-2007 kl. 12:29 |
Ok, mange tak for din hjælp, det har givet mig et godt udgangspunkt for at bestemme hvad jeg vil have.
Kom faktisk også til at kigge på Hauppauges store 4000 kort hvilket faktisk ser lidt bedre ud end 500 kortet.
Men igen, mange tak :)
|
 |
Ken_T
Guld medlem
|
Sendt: 25-Februar-2007 kl. 13:42 |
|
Du skal være opmærksom på at 4000 kortet er med DVB-S, DVB-T og med analog tuner. Som kunde hos TDC kan du ikke bruge dvb-s der er til parabol og du kan ikke bruge dvb-t, der er beregnet til for eksempel antenne på taget. Så er der tilbage den analoge tuner der kan bruges til TDC kabel.
Jeg har personlig et PWR 150 kort med 1 analog tuner med s-video ind og bruger en selector når jeg vil (læs for det meste) . Det er godt, dog lidt besværligt i forhold til et indbygget kort som erstatning for selectoren, der jo er en udvendig boks. Men det virker.
Men HD er det jo ikke. Feks kan floppyDTV godt nedtage HD hvis man abonnerer på de rigtige kanaler. Og det er en kæmpe fordel særlig fremover. Jeg støder nok nogen hvis jeg siger at FloppyDTV er en løsning for nørder (som mig selv), det er lidt besværligt at få det til at køre. Og det bliver nok DVBviewer og ikke MCE man bruger. Men der er også Mediaportal der ligner MCE og er gratis. MCE er ikke rigtig lavet til danske forhold.
Ken_T
|
 |