Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Duelund
Super bruger
Oprettet: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
|
Sendt: 24-September-2010 kl. 14:28 |
Radiomanden skrev:
Iron Man skrev:
Radiomanden skrev:
Begge kan bruge både 32 og 64 bit. IE8 er i begge versioner, foretrækker 32 bit versionen. |
Hvad er bedre i 32 bit versionen? |
I 32 bit versionen undgås der at der hele tiden kommer en meddelesesbox op med "vil du tillade", som man så hele tiden skal sige ja til for at komme videre. |
Det har nu ikke noget at gøre med om det er 32- eller 64-bit. Det er UAC der popper op, den kan slås fra i begge.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 24-September-2010 kl. 15:44 |
Iron Man skrev:
Ok, så hvis antallet af ram ikke er en flaskehals, så vinder man ikke noget med 64 bit?
|
Det vil du gøre -specielt på sigt, hvor mere og mere software vil blive skrevet til 64-bit, og derved kan udnytte CPU'erne bedre (hurtigere). Windows 7 udnytter 64-bit. Det samme gør Office 2010 m.fl. Og på sigt mange flere programmer.
M.h.t. RAM, så kan du ikke få for meget RAM. RAM mængden betyder mere for din PC's hastighed, end en opgradering af Processoren gør...
M.v.h.
|
 |
zirio
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 878
|
Sendt: 26-September-2010 kl. 21:57 |
Computeren bliver ikke hurtigere, når RAM-mængden forøges. Med mindre, man ikke har nok. 4 GB vil være rigeligt til spil og diverse programmer. Yderlige RAM vil kun være nødvendig, hvis man sidder med store redigeringsprogrammer eller lign.
Mht. til processer, så vil jeg anbefale Intel. Et par årsager til dette, er Intel's Hyper-threading & Turbo-Boost.
/Zirio
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 26-September-2010 kl. 22:22 |
korrekt at computeren ikke bliver hurtigere - det der er interessant med mængden af ram er hvor meget du kan have kørende uden at pageswapping skal til at køre på HDD fremfor i ram. Det har absolut ingen fysisk betydning for hastigheden at du kan køre office på en 64-bit maskine. office bruger ikke 4GB ram når du kun åbner word. men hvis du har en 4-5 andre programmer kørende på samme tid som rent faktisk laver noget samtidig - så vil rammængden have en stor betydning for hvor flydende dit arbejde og skift mellem programmerne vil være. DOG er der lige en lille situation hvor mængden af ram har en betydning og det er under boot hvis maskinen har 1GB eller mindre. måden win7 er skruet sammen på gør at den læser massive datamængder op i hukommelsen under boot og derfor er 2gb så absolut ikke fråds i en win7 maskine, men prisen for de 4GB er så lav at det ikke kan betale sig ikke at købe dem. :-)
Pt er der ingen grund til at køre 64bit OS især ikke i htpc. har man lidt aldrende hardware så er det så afgjort grobund for problemer med især manglende 64-bit drivere til eksempelvis tunere. Går man 64-bit vejen skal man bare tjekke at de enheder man smider på vil kunne virke. - om et par år VIL 64-bit være standard på desktops og det er også helt fint. Man foretager et valg og må så være forberedt på at der kan komme nogle udfordringer. ER man villig til det - så kan man sagtens gå 64-bit vejen. Men som tingene er lige pt. så er der ikke rigtigt behov for det. men der skal ikke herske tvivl om at både MS og intel gerne vil have folk over på 64-bit. Der er en årsag til det. for første gang i historien er vi stødt på næsten samtlige begrænsninger som det giver at kunne maxe hw-mulighederne ud i forhold til OS. jeg kan huske da vi gik fra 16-bit til 32-bit. Det var faktisk noget der gik ultra hurtigt og MS havde jo lavet et OS der kunne håndtere begge dele. (win95) men nu skal man så vælge "side"
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 26-September-2010 kl. 23:24 |
claus_jac skrev:
...Det har absolut ingen fysisk betydning for hastigheden at du kan køre office på en 64-bit maskine. office bruger ikke 4GB ram når du kun åbner word. men hvis du har en 4-5 andre programmer kørende på samme tid som rent faktisk laver noget samtidig - så vil rammængden have en stor betydning for hvor flydende dit arbejde og skift mellem programmerne vil være. |
Bare så vil ikke taler forbi hinanden:
Jeg holder RAM og 64-bit adskilt. Når jeg taler om fordele ved 64-bit, så er det ikke RAM-relateret, men ud fra at software skrevet til 64-bit arkitektur, som regel også vil afvikles hurtigere på 64-bit styresystem/hardware. Så Office vil også få fordele af at køre 64-bit, på en 64-bit Windows 7.
M.v.h.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 27-September-2010 kl. 09:35 |
Henrik B. skrev:
Bare så vil ikke taler forbi hinanden:
Jeg holder RAM og 64-bit adskilt. Når jeg taler om fordele ved 64-bit, så er det ikke RAM-relateret, men ud fra at software skrevet til 64-bit arkitektur, som regel også vil afvikles hurtigere på 64-bit styresystem/hardware. Så Office vil også få fordele af at køre 64-bit, på en 64-bit Windows 7.
M.v.h. |
Jeg har endnu til gode at møde nogen der kan sige, at deres office kører hurtigere på 64bit windows end den gjorde på 32bit windows.
Min opfattelse er, at det skyldes en teoretisk ide. Men der er absolut ingen som helst hold i det. Teoretisk set burde det køre dobbelt så hurtigt, da der kan flyttes dobbelt så meget data. Det er bare ikke tilfældet.
|
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 27-September-2010 kl. 09:41 |
Nu taler jeg også ud i det teoretiske. Men der er ingen tvivl om at en PC som kører 100 32-bit afvikling, kontra én med tilsvarende ren 64-bit, vil køre hurtigere. Og i og med at software til stadighed stiller større og større krav, og bliver mere og mere omfattende, vil det være nødvendigt til stadighed at optimere/tune "motoren".....
M.v.h.
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
|
Sendt: 27-September-2010 kl. 18:38 |
Nu er det jo ikke bare mængden af RAM der kan adresseres i pc'en, som er forskellen på 32/64 bit:
I 32 kan man i reglen kun have 3 Gb RAM og det kan hurtig blive en begrændsning. Men hvad der er mere vigtig efter min opfattelse er det enkelte program anvendelse af RAM også er begrændset. Så selv om man har 3 Gb RAM i sin pc'er, så kan applikationen kun bruge 2 Gb og heraf bruges en del til OS, så reelt kan en applikation max bruge 1,6 til 1,7 Gb RAM i et 32 OS. Hvorimod i 64 bit OS, så kan applikationen bruge 3 Gb RAM. Dette kan især være en fordel for hukommelseskrævende applikationer, f.eks Photoshop.
Derudover så kan man sige at fremover så er det 64 bit applikationer. Så vidt jeg ved så er Office 2010 kodet til 64 bit, bagefter så også lavet til 32 bit.
Private vil nok ikkke mærke performance forskelle, men folk der bruger excel i deres arbejde vil nok kunne mærke forskelle. Jeg har en del gange oplevet at man har konstrueret excel ark der tager flere minutter at lave en genberegning og folk der laver heftige Access databaser vil også opleve fordele ved 64 bit udgaven.
Jeg har selv inst. 64 bit udgave og så også 64 bit foto programmer og her synes jeg klart at det kører bedre end 32 bit.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 27-September-2010 kl. 18:53 |
Ja.
Man skal i øvrigt være MEGET opmærksom m.h.t. Office 2010 64-bit. Den installeres nemlig ikke per automatik, men skal installeres fra en separat mappe på DVD'en.
M.v.h.
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 27-September-2010 kl. 22:27 |
@PerW - nej det er nu 4GB ram samlet der er den maksimale mængde ram og ikke 3GB i en 32bt, min egen står og ser 3,8GB under boot og så er der lidt til grafikken (integreret geforce 9300). og ja - visse programmer kan have brug for mere. Det har tidligere været sådan at 64-bit apps var mere testet af og derfor betydeligt mere stabil ikke mindst fordi de skulle bruges i seriøse produktionsmiljøer. det vil nok ændre sig en del når nu gud og hvermand begynder at lave applikationer til 64-bit.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 27-September-2010 kl. 22:49 |
Ja, men 32-bit Windows kan allokere mere en ca. 3 GB. Det kan du også se inde i Windows...
M.v.h.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 10:12 |
PerW skrev:
Nu er det jo ikke bare mængden af RAM der kan adresseres i pc'en, som er forskellen på 32/64 bit: |
Hvorfor så blive ved man at dvæle i det?
Hvergang der snakkes 32bit kontra 64bit, så handler det hele tiden om RAM. Se blot dit eget svar herunder.
PerW skrev:
I 32 kan man i reglen kun have 3 Gb RAM og det kan hurtig blive en begrændsning. Men hvad der er mere vigtig efter min opfattelse er det enkelte program anvendelse af RAM også er begrændset. Så selv om man har 3 Gb RAM i sin pc'er, så kan applikationen kun bruge 2 Gb og heraf bruges en del til OS, så reelt kan en applikation max bruge 1,6 til 1,7 Gb RAM i et 32 OS. Hvorimod i 64 bit OS, så kan applikationen bruge 3 Gb RAM. Dette kan især være en fordel for hukommelseskrævende applikationer, f.eks Photoshop. |
PerW skrev:
Derudover så kan man sige at fremover så er det 64 bit applikationer. Så vidt jeg ved så er Office 2010 kodet til 64 bit, bagefter så også lavet til 32 bit. |
Fremover har du helt ret. Men hvor mange tror du har Office 2010 nu?
Der sidder faktisk folk derude som stadivæk bruger Office 97.
PerW skrev:
Private vil nok ikkke mærke performance forskelle |
Se, det var sådan set min pointe i alt det her. Uanset mængden af RAM, (som mange tilsyneladende synes er det helt store samtale emne i debatten omkring windows 32bit og 64bit), så er det præcis det som de fleste almindelige brugere oplever i dag, at 64bit ikke rigtig gør den store forskel for dem.
Jeg har set folk sige, at de skal have 64bit, fordi de dermed kan udnytte deres 4GB RAM eller mere, samtidig med de med deres almindelige brug, slet ikke kommer i nærheden af at bruge 2GB.
Jeg har set folk sige, at de skal have 64bit, fordi deres systemer dermed kører hurtigere, selvom alle deres applikationer er skrevet i 32bit. Jeg har sågar set folk påstå, at deres systemer kører hurtigere, selvom applikationerne kører 32bit.
Jeg siger bestemt ikke, at 64bit ikke er det man skal vælge idag. Faktisk er det nærmest svært at undgå, og det er godt for fremtiden. Men man skal ikke forvente den helt vilde forskel idag, når man vælger 64bit. Dertil er der endnu alt for meget der mangler. Men det går fremad!
|
|
 |