Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KeWa
Guld medlem
Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
|
Emne: Hvilket format til Boxee Box? mkv, mpeg-4 eller Sendt: 20-November-2010 kl. 14:07 |
Først og fremmest tak for de mange råd, jeg har fået vedr. mit forestående valg af mediecenter. Beslutningen truffet; det bliver en Boxee Box.
Derfor skal jeg igang med at få alle mine film smidt over på computeren. I den sammehæng er jeg i tvivl om, hvilken af følgende formater, jeg skal anvende. Hvilke af følgende vil I vælge og hvorfor?
1) Rippe til .MKV.
2) Rippe til .MPEG-4
3) 'Full disc'
Jeg bruger DVDFab (vs. 8.0.3.2) til at konvertere med, og filmene skal streames fra en Synology-NAS via Wifi .
Tak for hjælpen.
|
 |
osbech
Guld medlem
Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Point: 889
|
Sendt: 20-November-2010 kl. 14:19 |
Hvis du har uanede mængder af plads, så 1:1 rips, eller ville jeg vælge .mkv så kan du bibeholde undertekster og forskellige lydspor hvis det er nødvendigt.
|
 |
KeWa
Guld medlem
|
Sendt: 20-November-2010 kl. 14:28 |
Jeg kan ikke 'uanet plads' (2 TB til alle mine data inkl. film), så .mkv lyder som en god ide. Dog ´kan jeg kun få DVDFab til at konvertere til ét lydsprog og undertekster i ét sprog. Utvivlsomt min manglende erfaring, så råd ønskes 
Hvor mange MB vil en dvd-film nogenlunde fylde, når den er konverteret til .mkv?
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 20-November-2010 kl. 20:42 |
brug makemkv i stedet - så tager du kun det med over du har brug for og ikke alt det andet. det er et udmærket alternativ til at skulle reencode til h.264. Makemkv laver en mkv kontainer hvor den bare smider dine dvd-mpeg2 filer over i sammen med lydsporet og de undertekster du nu vælger. der kan spares en gig eller 2 ved det alt efter dvd'en.
|
 |
KeWa
Guld medlem
|
Sendt: 20-November-2010 kl. 22:25 |
Jeg har prøvet at anvende Handbrake og MakeMKV på samme film. Begge gange er filmen konverteret med dansk og engelsk lydspor samt danske tekster. Outputter er:
Handbrake: 1,001 GB
MakeMKV: 4,465 GB
Det skal tilføjes, at det gik meget, meget, meget hurtigere med MakeMKV, men at filmen fylder mere end fire gange så meget, synes lidt voldsomt.
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 21-November-2010 kl. 10:31 |
det er selvfølgelig fordi makemkv ikke konverterer filmen til et andet format. Det gør du med handbrake. der laver du en reencoding af videon fra mpeg2 til sandsynligvis h.264 og formatet er så effektivt at du kan have nogenlunde den samme kvalitet med 1/3 til 1/4 af videoens normale størrelse. men du mister en smule kvalitet. det er derfor det hedder reencoding. mens du ved makemkv blot laver en kopiering af din originale over i et andet filformat. .mkv er blot en beholder som kan indeholde forskellige typer af video og lyd og disse kan være komprimeret med forskellige metoder hvor mpeg2 kompression er den der anvendes i DVD og "mpeg4" (mpeg4 er betegnelse for flere kompressionsteknologier, hvor blandt andet h.264 og microsofts VC-1 hører til) er den der anvendes ved bluerays. desværre vil der altid tabes information da de omkoder ved at fjerne information, så kvaliteten vil aldrig være så god som udgangspunktet, men med SD (standard definition - eg. DVD) materiale så er en 2mbit h.264 mere end rigeligt til at kunne lave et respektabelt resultat.Det er helt op til en selv om man ønsker at bibeholde den fulde kvalitet ved mpeg2 hvis man er "flueknepper" ;-) eller går med det mere respektable 2-2,5mbit h.264 og så lægger man på ca. 1/3 af originalfilen. det koster til gengæld kraftigt CPU-tid! :-) jeg har selv valgt den sidste løsning. men det er mest fordi jeg kun har et ældgammelt sony p3000 tv som ikke kan vise mere end 720p alligevel og min mac mini som jeg bruger som surf/afspiller er så gammel den heller ikke er vild med mere end 720p video. Fordelen ved boxee boxen er så at den tager alle formaterne uden de store problemer. Så du skal sådan set bare vælge i hvilken retning du vil gå og om du vil indgå kompromisser omkring den mængde af plads du har brug for.
|
 |
Bric
Bruger
Oprettet: 11-Juli-2010
Point: 121
|
Sendt: 21-November-2010 kl. 11:01 |
Hvorfor egentlig gå på kompromis ? Externe harddiske koster nada efterhånden, alle medieafspillere har USB adgange, det samme gælder de fleste NAS og en del routere ..
På mandag er jeg oppe på at der 5 steder på mit net, hvor jeg kan plugge en extern HD til og gøre den tilgængelig for resten af nettet.
|
 |
KeWa
Guld medlem
|
Sendt: 21-November-2010 kl. 16:07 |
claus_jac skrev:
(…) Det er helt op til en selv om man ønsker at bibeholde den fulde kvalitet ved mpeg2 hvis man er "flueknepper" ;-) eller går med det mere respektable 2-2,5mbit h.264 og så lægger man på ca. 1/3 af originalfilen. det koster til gengæld kraftigt CPU-tid! :-) |
Jeg er egentligt ligeglad med, at jeg mister en smule kvalitet, men det er derimod ret udslagsgivende for mig, at jeg skal bruge rigtig lang tid på at konvertere alle mine film. Her hælder jeg mere til MakeMKV’s hastige konvertering.
claus_jac skrev:
(…) jeg kun har et ældgammelt sony p3000 tv som ikke kan vise mere end 720p alligevel og min mac mini som jeg bruger som surf/afspiller er så gammel den heller ikke er vild med mere end 720p video. Fordelen ved boxee boxen er så at den tager alle formaterne uden de store problemer. Så du skal sådan set bare vælge i hvilken retning du vil gå og om du vil indgå kompromisser omkring den mængde af plads du har brug for.
|
Jeg har et tv, som er hd (ikke full hd), men mine tanker vedr. konvertering går mere på fremtidige tv. Jeg har ikke i sinde, at skulle konvertere alle mine film endnu en gang.
Bric skrev:
Hvorfor egentlig gå på kompromis ?
Externe harddiske koster nada efterhånden, alle medieafspillere har USB adgange, det samme gælder de fleste NAS og en del routere ..
På mandag er jeg oppe på at der 5 steder på mit net, hvor jeg kan plugge en extern HD til og gøre den tilgængelig for resten af nettet.
|
Jeg køber mig en NETGEAR Dual Band Gigabit Router i næste uge. På denne er en usb-port, så jeg kan tilslutte fx en ekstern HD, så det er selvfølgelig også en mulighed… Hmmmm….
|
 |
forzajuve
Guld medlem
Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Point: 6507
|
Sendt: 23-November-2010 kl. 20:13 |
er der nogen der har købt en sådan boxee box, og som kan komme med en lille anmeldelse af den ???
|
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
|
 |
Bric
Bruger
Oprettet: 11-Juli-2010
Point: 121
|
Sendt: 23-November-2010 kl. 20:22 |
Jeg tror ikke der er leveret i dk endnu.
|
 |
Simon, TC
Super bruger
Oprettet: 02-April-2007
Point: 428
|
Sendt: 23-November-2010 kl. 21:13 |
De danske shops der har den, har ændret leveringsdato til 11 januar, nu. Jeg har bestilt min fra Amazon England i dag.
Om det her var et tidlig 'black friday' ekstremtilbud eller en 'glitch in the matrix' vil jeg lade være usagt:  .. Og ja, prisen er rettet op igen.
|
Tape Connection MKII
|
 |