recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket full HD tv skal jeg vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket full HD tv skal jeg vælge?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket full HD tv skal jeg vælge?
    Sendt: 06-Marts-2007 kl. 20:27

Hej

Jeg står og skal have mig et LCD tv. Jer er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg vil have en der har full HD og den skal maks være 42" . Jeg vil ikke bruge mere end 25.000kr. på det, gerne mindre.

Jeg har kigget på Philips, men kan se den får en del kritik herinde. Ellers er der Samsungs F71 serie. som også er lækker.

Nogen der kan anbefale de 2 ovenstående ellet noget helt tredje

Kristian

Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 20:49

Hej Kriler og velkommen til forummet

Har du 100% bestemt dig på Full HD og hvis ja, så hvorfor?

Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 20:53

Jeg vil gerne være sikret lidt frem i tiden når nu jeg skal give så meget, derfor den høje opløsning, så leger jeg en del med htpc og har Xbox hvor jeg påtænker mig at købe det nye hd drev til.

Så har jeg læst en del på nettet at digital tv inden længe vil kunne modtages i 1080 P dette ved jeg dog ikke så meget om.

Hvis du ikke mener det er nødvendig med full hd vil jeg gerne vide hvorfor, for så kan jeg jo spare en del penge :D

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 20:59

For det første mener jeg ikke der kan modtages digitalt tv i 1080p  de næste 5 år. Så vidt jeg ved har ingen tv-stationer fastlagt sig på 1080p.

For det andet kan man på et 42" TV ikke rigtig se forskel medmindre man sidder under 2,5 meter fra skærmen. Man skal op i en 50" eller endnu højere før det giver mening.

42" tv kan som regel sagtens vise 1080p signaler selvom den native opløsning ikke er 1080p

Mit råd til dig ville være at bruge halvdelen af pengene og holde dig til 720p. Når der så om 5 år er sket en del indenfor Teknologier og standarder kan du jo benytte besparelsen til at udskifte TV'et og få noget der er tilpasset behovet til den tid.

Husk på at du for det meste af tiden vil skulle se alm. TV og DVD og det handler jo om at få den bedste billedekvalitet. Det får du ikke ved de Full-HD TV der er på markedet idag.

Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:05

tak, det lyder jo meget rart hvis man tænker på prisen, mener du dermed at jeg får bedre billede på et tv der ikke har full hd, eller er det fordi man ikke kan se forskellen, på de mindre skærme?

har du et forslag hvilken model jeg så skal gå i retning af.?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:08

Der er andre parametre der er vigtigere for billedekvaliteten end opløsningen. Folk har bare typisk tendens til at tro at jo højere opløsning des bedre billlede...

Men jeg synes du skulle tage ud og se på nogle forskellige TV for at sammenligne lidt. Man må aldrig lade sig styre af TV'ets specifikationer - da de ofte måles på forskellige måder og dermed ikke kan bruges til en klaskefis

Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:08

Jeg "overfalder" dig lige med en svada som en del faste brugere vil kunne genkende...

Du er ikke mere "fremtidssikret" fordi tv'et har full HD opløsning. Du tager fat i problemet et helt forkert sted. 1080P opløsning giver mulighed for en hidtil uset billedkvalitet, men det er med en tyk streg under _mulighed_. Det er ikke en garanti. Hvis dét tv du køber nu er 1080P, men ikke har synderligt god billedkvalitet, så er du ringere fremtidssikret end et tv der har god billedkvalitet, men lavere opløsning. Et dårligt tv i 1080P bliver ikke "reddet" af at der en dag kommer 1080P udsendelser. Nok nærmere tværtimod, faktisk - du vil sidde og undre dig over hvorfor 1080P udsendelserne ikke er voldsomt bedre end PAL...

Det drejer sig om billedkvalitet. Opløsning er én af vejene mod bedre billedkvalitet, men på ingen måde den eneste. Hvis du vil have maksimal billedkvalitet ud af HDTV, så skal du i princippet sørge for at opløsningen er HD, at farvegengivelsen er i overensstemmelse med HD, at kontrasten er god nok til at give dig HD-oplevelsen, og at tv'et ikke har andre egenskaber - synsvinkel, responstid, skygger, dårlig farvegraduering osv - som forringer oplevelsen. Et full-HD tv giver dig kun "garanti" for én af alle de faktorer der er væsentlige for at opnå en god billedkvalitet, og endda kun dén faktor der er sværest at udnytte i praksis, fordi udsendelserne ikke er der endnu. I stedet for at sætte et ultimatum for at dit nye tv skal overholde dit eller dat, og så lede efter det mindst ringe tv der overholder dét, så skal du kigge på markedet som helhed, og finde det generelt bedste tv. Det KAN være det bliver et 1080P, men det er langtfra sikkert - det er kompliceret at producere et 1080P tv, og til en given pris vil du - i hvert fald som markedet er i dag - oftest skulle indgå nogle kompromisser på andre vigtige områder, for at få 1080P. Da 1080P i forhold til 720P faktisk ikke er specielt vigtigt for den samlede oplevelse af billedet, kan det som regel ikke betale sig at ofre andre ting for at få 1080P. Eksempelvis at få en bedre farvegengivelse, vil være en god investering - fordi du vil have glæde af bedre farver, _både_ med nutidens tv-signaler, _og_ med 1080P signaler når du engang får dem. Det er noget du har glæde af hele tiden - hvorimod høj opløsning er noget du har glæde af engang i fremtiden, og selv da kun i de udsendelser der for det første er sendt i 1080P, for det andet er sendt i en god nok kvalitet til at udnytte det.

Tænk over dette: Almindelige PAL-signaler som dem vi har i dag, er i princippet i stand til at levere en bedre billedkvalitet end dét du ser fra en DVD-plade. I praksis er TV-signaler imidlertid ofte ekstremt ringe. Dette skyldes ganske enkelt at tv-stationerne ikke udnytter formatet fuldt ud. På et 37" tv vil et perfekt PAL-signal ligne dét de fleste tror er HDTV. I fremtiden vil det samme ske for HDTV - der vil være god HDTV, og dårlig HDTV. Hvis dét dit tv er god til, er at gengive 1080P opløsning - så får du kun glæde af det i lige præcist dé udsendelser der rent faktisk udnytter dén opløsning (hvilket IKKE er lig med de Discovery HD eller Canal+ HD udsendelser du måske har set i butikkerne...). En generelt god billedkvalitet, hvadenten den gode billedkvalitet kommer fra god farvegengivelse, god kontrast, god opløsning eller en kombination af det hele, har du glæde af _altid_. Bedre fremtidssikring kan du ikke få - hvis du vil være fremtidssikret til når der kommer HD, så køb et godt tv.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:10

Prøv at tag i TapeConnection, Hifi-klubben og El-mutanten. De har ofte en del forskellige TV sat op ved siden af hinanden.

Og mit råd er at du også skal skæve lidt Plasma-teknologien.

Men som sagt... Kom ud og kig lidt på markedet

Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af kriller kriller skrev:

tak, det lyder jo meget rart hvis man tænker på prisen, mener du dermed at jeg får bedre billede på et tv der ikke har full hd, eller er det fordi man ikke kan se forskellen, på de mindre skærme?

Troels' råd er meget godt: Brug halvdelen af budgettet nu på et 720P tv med et generelt godt billede, og sørg så for at få det sat ordentlig op. Så har du et godt billede her og nu. Når/hvis du så savner 1080P opløsning, hvilket jeg er enig i ikke bliver lige med det samme, så kan du formentligt få et 1080P tv i mindst samme kvalitet, for de penge du har sparet.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:13
Jeg kan ikke være mere enig i AV Precisions betragtning...

Han går lidt mere i dybden med min pointe fra før
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:15

Det lyder jo meget godt, jeg må ud og kigge lidt mere, og mon ikke konen bliver glad vist jeg kun skal bruge det halve af hvad jeg havde fortalt hende :)

Det Philips laver der hedder Ambilight er det en fis i en hornlygte, eller giver det et godt billede?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:18
Det er der vist delte meninger om...

Husk at se TV'ene med forskellige kilder - altså analog TV, digital TV, DVD, osv (hvis forhandleren tilbyder den service)
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu