recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket full HD tv skal jeg vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket full HD tv skal jeg vælge?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:21

Tak for svarene, jeg har heldigvis god tid da jeg først får min nye stue om et par måneder.

Jeg vil ud og se en masse, håber jeg kan se forskel og ikke falder for en masse af de specielle features som tilslutning til netværk, kort læser osv  det er nok min svaghed

Til top
Tubii Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Oktober-2006
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:23

Jeg synes du skal prøve og kigge på et Sony 40X2000, har set det en gang hvor jeg synes det så meget godt ud.
Men har ikke sammenlignet det med nogen andre, så synes bare du også skal prøve og kigge på dette, når du kigger på de andre.

Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:25

Tilslutning af netværk???

Lige et par tips

Hvis du kigger på Plasma så kig efter Pioneer og Panasonic.

Hvis du kigger på LCD så kig efter Toshiba og Sharp.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge Panasonics nye 42" plasma model som udkommer om et par uger. Den kommer nok ca. til at koste 12.000 kr og giver dig noget af det bedste billedekvalitet på markedet.

Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:30

Den Philips jeg har set kan tilsluttes netværk så man kan trække musik og billeder fra computeren :)

Jeg vil tænke over det med Plasma tv, skal jo begynde helt forfra nu, da jeg kun har fokuseret på Full HD.

Til top
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:32

Det tv jeg helst ville have vist nu ikke økonomien var i vejen,havde jeg valgt denne selv om det kun er 19"

http://www.inteset.com/cnsmr/Products/KPM10-Ax/

Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 21:34

Diverse kæder som Elmutanten, Merlin, HIFIklubben, A-Z, Expert, Fona, etc fokuserer også meget på opløsningen.

Jeg møder næsten altid den med "Jamen, det her er ÆGTE HD. Det er fremtiden" når de prøver at sælge TV.

Sådanne kæder er ofte temmelige primitive i deres salgsargumenter. Men hvis du bruger dette forum får du en lidt dybere indsigt i de fordele/ulemper ved de forskellige parametre og teknologier

Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530
Squeezebox V3
Minipods
Bass-station
Til top
Zuluop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Juli-2006
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2007 kl. 13:02

Jeg synes i glemmer at man allerede idag kan få glimrende BluRay afspillere....og dermed også snart kan downloade BluRay materiale via internettet (LOVLIGT naturligvis). Dermed har man som minimum et 1080i materiale som man gerne vi have glæde af og den detaljerigdom som et 1080p fjernsyn giver en får man altså aldrig på en plasma eller en 720p skærm.

Når det er sagt så har Otto naturligvis ret i at en 1080p skærm ikke bare af lykken i sig selv. Det kræver at det er en god 1080p skærm. I princippet kan man få et bedre overall billede ved at købe et godt 720p TV frem for et dårligt 1080p. Men det hele handler jo i bund og grund om du skal bruge dit TV til andet end TV (fra analoge signaler)?

Skal du køre BluRay+HDDVD+1080p material fra PC ----> Køb en god 1080p model fx. Sonys W eller X serier eller Philips topmodeller til sommer.

Skal du mest bruge det til TV fra analoge signaler og PS2 og normal DVD så køb et rigtigt godt TV, men lad være med at fokusere på 720/1080 osv.
------> Køb en plasma eller en billigere LCD med fokus på signalforbedring

Der kan naturligvis være gråzoner herimellem, men i bund og grund mener jeg det er vigtigt at man gør sine behov op før man køber. Personligt skal jeg have 1080p da jeg vil køre BluRay meget snart og 1080p fra PC og sekundært SelectorHD når TDC kommer med opdateret box til september (sløve padder).

Besøg TapeConnection (fx. på Vesterbrogade i KBH) der kan du se en del skærme ved siden af hinanden med både TV og HDMI billeder på - så kan du nemt se hvor du lander kvalitetsmæssigt/Prismæssigt

Håber du kan bruge mit input

Redigeret af Zuluop - 07-Marts-2007 kl. 13:03
Til top
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2007 kl. 13:15

Hej Zuluop

Som du beskriver det med 1080P, med Blueray osv var jo egentlig det der gjorde at jeg kiggede efter fullhd.

Igår blev jeg overbevist om at jeg skulle købe et billigere tv og glemme den høje opløsning, så nu er jeg rigtig forvirret :D

Jeg tror nu ikke jeg får en Bleu Ray afspiller, men påtænher at købe det HD dtrev der kommer til xbox, men hvad er forskellen egentlig på de 2 formater, og vil der komme flest film i blue ray eller HD?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2007 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Zuluop Zuluop skrev:

Når det er sagt så har Otto naturligvis ret i at en 1080p skærm ikke bare af lykken i sig selv. Det kræver at det er en god 1080p skærm. I princippet kan man få et bedre overall billede ved at købe et godt 720p TV frem for et dårligt 1080p.

Problemet i at indse dette, er at det lissom forudsætter at der rent faktisk FINDES gode 1080P skærme. Det er som om at 1080P fans nærmest tager dette som en selvfølge.

Oprindeligt skrevet af Zuluop Zuluop skrev:

Skal du køre BluRay+HDDVD+1080p material fra PC ----> Køb en god 1080p model fx. Sonys W eller X serier eller Philips topmodeller til sommer.

Skal du mest bruge det til TV fra analoge signaler og PS2 og normal DVD så køb et rigtigt godt TV, men lad være med at fokusere på 720/1080 osv.
------> Køb en plasma eller en billigere LCD med fokus på signalforbedring

Jeg er simpelthen ikke enig. Sidstnævnte råd: "køb et rigtigt godt tv, men lad være med at fokusere på 720/1080" gælder _også_ selv om du ser 1080 materiale. Hvis der rent faktisk findes et godt 1080P tv i den prisklasse du søger i, så vil det jo helt af sig selv være dét du kommer frem til - der er ingen grund til at indskrænke sig til kun at kigge på 1080P tv, bare fordi man regner med at skulle se 1080 materiale.

Der findes p.t. ikke et direct-view display der gengiver såvel opløsning, farvegengivelse som lysstyrke/kontrast præcist ud fra foreskrifterne. Der findes nogle der i princippet gør det for opløsningen, men det er så også dét. Det betyder at det ikke kan nytte noget at lede efter et apparat der opfylder disse krav, og så forvente at man har et godt tv. Man må gå efter det bedst mulige inden for prisrammen, og så har man simpelthen ikke _råd_ til at sætte den slags rammer for éns søgen.

Igen, hvis du kom forbi min lejlighed en dag, så kunne jeg vise dig 1080 materiale fra HD-DVD, gengivet i 1280x720 med en billedkvalitet der får én til at skrige af grin ad 1080P LCD-tv - og iøvrigt gengivet i 4x størrelse.

Kort sagt: Det er IKKE rigtigt at det kræver et 1080P display, for at få "glæde" af en 1080 kilde. Det kræver et display der har opløsning _nok_, har god farvegengivelse _nok_, god kontrast _nok_ osv osv.

Som jeg har argumenteret for før: På grund af komprimeringen, så udnytter en 720P kilde ikke et 720P display fuldt ud, og en 1080P kilde udnytter ikke et 1080P display fuldt ud. Men en 1080P kilde har potentiale til at udnytte et 720P display fuldt ud. Med andre ord, så får du ALDRIG (ikke foreløbigt i hvert fald) 100% glæde af forskellen fra 720P til 1080P, simpelthen fordi materialet ikke indeholder reelt 1080P indhold, bare fordi _formatet_ er 1080P. Der er forskel på 720P og 1080P, ja - men langt mindre end de fleste tror, og der skal mere til at udnytte denne forskel end folk er klar over.

Kort sagt: Du skal slet ikke bekymre dig om hvorvidt dit tv er godt nok til at udnytte materialets opløsning. Du skal bekymre dig om hvorvidt dit tv er stort og godt nok til at du overhovedet har _glæde_ af den ekstra opløsning.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2007 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af kriller kriller skrev:

Igår blev jeg overbevist om at jeg skulle købe et billigere tv og glemme den høje opløsning, så nu er jeg rigtig forvirret :D

Du vil altid få input fra folk med forskellige meninger, vi bliver aldrig allesammen enige - så uanset hvad, så er det dig selv der skal tage beslutningen i sidste ende.

Til top
kriller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2007 kl. 14:14

Jep, jeg må se hvad det bliver til, men tror jeg er ved at forstå det nu.

:)

Til top
Zuluop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Juli-2006
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2007 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Problemet i at indse dette, er at det lissom forudsætter at der rent faktisk FINDES gode 1080P skærme. Det er som om at 1080P fans nærmest tager dette som en selvfølge.

Det er da ingen selvfølge, men en forbruger har jo ingen jordisk mulighed for at vide dette andet end via anmeldelser fra medier eller fx herfra forumet. Jeg mener at Philips 9731 står bedre i 720p end i 1080i, men dette er omvendt på Sonys X2000 model. 1080p billedet ser bare bedre ud og med det mener jeg mere detaljeret, mere dybde og mere skarpt. Når man køber TV går man jo efter de parametre der er vigtige for en for det perfekte TV findes ikke - endnu (og nok aldrig). 1:1 pixelmapping og dermed detaljeringsgraden i et 1080p kan du ikke finde i nogen plasma model. Om det så er det der gør det til et godt billede - nej det er det selvfølgelig ikke men det er en parameter som så mange andre.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu