recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket grafikkort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket grafikkort

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mortenkn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket grafikkort
    Sendt: 09-August-2007 kl. 21:17
Hej!

Jeg har bestilt HD-DVD drev og også en HD-DVD film til min HTPC, men det er faktisk svært at finde et grafikkort (lige nu har jeg onboard).

Jeg skal bruge min. følgende GPU: ATI 2400 eller Geforce 8500. Det skal være low profile, PCI-E og så med passiv køling.

Low profile sætter nogle begrænsninger, men har I nogle forslag?

Hilsen Morten

PS: Glemte jeg at sige, at det gerne må være billigt?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2007 kl. 21:41
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2007 kl. 21:43
Den Club3D er desværre ikke med passiv køling, men måske er støjen til at leve med?

Jeg kan ikke finde nogle præcise informationer om MSI'en ang. low profile, men specifikationerne rundt omkring siger nej. Men på billedet kunne det godt ligne low profile.

Takker indtil videre.

/Morten
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2007 kl. 22:49

Det er nok kun Club3d'en der er low profile - ved nærmere eftersyn kan det godt se ud somom MSI'ens monteringsplade er højere, selvom selve kortet er samme størrelse.

Jeg kan ikke forestille mig blæseren siger ret meget - der skal jo nærmest ingen køling til på disse kort.

Men ellers tror jeg ikke du finder ret meget andet - GPU acceleration af HD-DVD/Blu-Ray er jo begrænset til nogle få modeller af grafikkort endnu, og low profile versioner af disse endnu mere begrænset.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2007 kl. 09:21
Ja, det ser faktisk ud til at kortene ikke er low profile kort, selv om de ikke er særlig høje i sig selv. Det er de 2 udgange, VGA og DVI udgangen der sætter højden. Der er også en s-video udgang. Det fylder altsammen på en bracket.

Der har været nogle test på nettet af grafikkort egnet til HD, som jo er 24-2600 serien fra ATI og 8500 -8600 kortene fra Nvidia.   Og der skulle være problemer med støjundertrykkelse og drivere der ikke gav nok ydelse. Hvorvidt man man kan regne med en test, afhænger af en del ting, da man måske kan finde andre slutninger andre steder. Nogle testere er i lommen på et firma.

Jeg tror også at et TV må kunne afhjælpe en del af de eventuelle mangler på et kort, da et TV har har evnen til at undertrykke eventuel støj. Men det er måske ikke korrekt.

Spawn har et 2600XT kort som han er godt tilfreds med, såvidt jeg forstår, men det betyder ikke at et 2400XT kort er ok. Når man vil have HD, enten via Blu-Ray eller HD-DVD, så har man jo et ønske om den bedst mulige gengivelse. Det det skulle jo helst også være det man får.

Jeg har ellers ment at et 2400pro skulle være ok, men er kommet i tvivl.  Det kan sagtens aflaste en CPU, det er ikke der problemet eventuelt skal findes.  Det kan være en god ide at forsøge at finde noget om emnet på nettet, så man får købt det rigtige.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2007 kl. 10:06
Ang. MSI kortet, som jo har den fordel at det er passivt kølet, så kan man sikkert lave det om til low profile, hvis man er dygtig med lidt værktøj 

Ang. ATI 2400 vs. 2600, så er der lidt forskellige meldinger om HD-DVD afspilning på Avsforum. Det virker nu til, at det mest er ATI's driver der ikke helt er optimeret til begge kort endnu, så der kommer vel en opdatering snart.
Til top
Henr1k Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2007
Sted: Viborg
Point: 142
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2007 kl. 13:08
Nvidias 8500 / 8600 serie er de eneste der kan aflaste CPU'en 100% for dekodning / dekryptering. Så skal CPU'en kun sørge for at flytte data.

Vær opmærksom på at der ikke altid er HDCP i kortet.
Mener du skal op i et 8600 GTS for at det obligatorisk. 8600 GT og nedefter er det optional.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2007 kl. 13:14

Oprindeligt skrevet af Henr1k Henr1k skrev:

Nvidias 8500 / 8600 serie er de eneste der kan aflaste CPU'en 100% for dekodning / dekryptering. Så skal CPU'en kun sørge for at flytte data.

Øh - nej det er ikke rigtigt

ATI's serie af HD2400/HD2600 kort med UVD acceleration kan også, og faktisk aflaster de mere end Nvidias 8500/8600 serie.

I sammenlignende test er der lavere CPU forbrug med ATI's serie - men vi taler petitesser her, forskelle i driveroptimation, så dermed ikke være sagt at man kun skal købe ATI's serie.

Alle kort i HD2400/2600 serien har iøvrigt HDCP og indbygget HDaudio så der er mulighed for HDMI ud med lyd via en lille DVI-HDMI konverter der blot sættes på DVI udgangen. Denne konverter følger ikke med de helt små kort, men kan købes separat for en 2-300,-

Det bedste køb er efter min mening derfor HD2600XT - det er dels det kraftigste kort, med mere end 3 gange så meget 3D ydelse som HD2400pro, desuden følger DVI-HDMI konverteren med så prisforskellen fra et HD2400pro + en konverter til en HD2600HT hvor konverteren følger med bliver meget lille.

HD2400pro + konverter bliver omkring 7-800,-
HD2600xt incl konverter koster omkring 1000,-

Redigeret af spawn - 10-August-2007 kl. 13:21
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2007 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Henr1k Henr1k skrev:

Vær opmærksom på at der ikke altid er HDCP i kortet.
Mener du skal op i et 8600 GTS for at det obligatorisk. 8600 GT og nedefter er det optional.

Som jeg ser det står det endnu bedre til med ATIs 24-2600 serie med hensyn til lav CPU load, er det ikke korrekt? Syntes det er nede på 10 - 15% (afhængig af CPU naturligvis, men alligevel) Det er jo ok. Og de har jo altid HDCP, ikke?

Så hvis ellers der er den rigtige driver syntes det ikke at være så dårligt.

Til top
Henr1k Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2007
Sted: Viborg
Point: 142
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2007 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Øh - nej det er ikke rigtigt

ATI's serie af HD2400/HD2600 kort med UVD acceleration kan også, og faktisk aflaster de mere end Nvidias 8500/8600 serie.

I sammenlignende test er der lavere CPU forbrug med ATI's serie - men vi taler petitesser her, forskelle i driveroptimation, så dermed ikke være sagt at man kun skal købe ATI's serie.

Ok, det vidste jeg ikke. De kan da også lade være med at frigive sådan noget information i ferien Troede egentlig også at PV2 håndterede VC-1 bedre end det gamle PV, men der tog jeg også fejl.

Fås 2600XT med passiv køling?
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2007 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Hvilke HD DVD drev har du købt, til hvor meget og hvor?  

Jeg har købt et Xbox HD-DVD drev hos Express Delivery (og denne gang levede de op til navnet, for en gangs skyld. Har fået det i dag, dagen efter bestillingen). Se http://www.dvdpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=308957

Skal til at rode med det nu.... Bliver spændende
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2007 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Hvordan connecter du den til din HTPC?

Bare med medfølgende USB-kabel, det er jo externt. Driverne er på Windows Update
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu