recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket HDMI kabel skal jeg købe?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket HDMI kabel skal jeg købe?

Besvar Besvar Side  <12345 12>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af zirio zirio skrev:

Jeg oplevede farveforskelle, samt bedre detaljering i billedet.

Og det er med et HDMI-kabel, ellers havde det jo været irrelevant i denne sammenhæng.

Jeg prøver at fremhæve, at nogle kabler er bedre end andre. Ellers ville der jo ikke være nogle grund til at sælge dyre kabler, hvis de kunne akkurat det samme som billige T-hansen kabler.

Har du selv prøvet at teste forskellige HDMI-kabler op imod hinanden?

Og som svar til dit spørgsmål. Ja selvfølgelig er det så en personlig oplevelse. For du kører jo hurtigere, end det dit speedometer viser.

Hifi bygger jo meget på personlige holdninger. Nogle kan synes Dali højtalere lyder bedre end B&W eller omvendt, det er jo individuelt. Det er ligeså med kabler. Nogle kan se forskel, mens nogle andre ikke kan. Det er derfor jeg peger MIN personlige oplevelse, og der var jeg ikke i tvivl om, at der var forskel. 

Ved du hvad digital er???

For du taler om noget der ikke kan lade sig gøre i praksis.

Du kan ikke få farveforskelle og bedre detaljering i billedet om du så savede dit hdmi kabel halvt igennem. Ikke engang ved at klippe en leder i kablet kan du få en farveforskel!

Når du omtaler højttalere så er det klart at der er en forskel, for vi taler analog udstyr og ikke digital. Så derfor kan du ikke bare trække en parallel og sige "sådan er det også med kabler" for digital er en helt anden verden end hvis du benytter et analog scart eller component kabel.
Så uanset om du kalder det DIN personlige oplevelse at man kan se forskel i form af farve og detaljering med dyre og billige hdmi kabler. Så er du gået helt galt i byen.

Det største problem er bare at der sidder en person herinde som måske prøver at basere at valg af kabel på baggrund af løgn og latin og betaler mere end nødvendigt.

Jeg vil gerne slå fast med syvtommer søm:
  • Køb billigste HDMI kabel, indtil at man begynder at nærme sig 4-5 meter og skal køre 1080p
  • Køb et lidt dyrere kabel hvis man ikke er tilfreds med kvaliteten af et stik eller beskyttelse på kabel til krævende miljøer.
  • Køb et dyrt kabel hvis man vil være sikker på kvaliteten af signalet efter et kabeltræk på 10 meter, specielt hvis det ligger i nærheden af støjkilder, som eksempelvis netværkskabel eller el-udstyr.
  • Køb det dyreste kabel hvis du har gennemsigtige kabelbakker med UV lys. - Det tager sig død godt ud.
  • Byt et kabel under garantien hvis det er under 4 meter og har udfald eller giver sne på skærmen.

Redigeret af Cyberguyen - 12-September-2008 kl. 18:58
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 19:06

Udsendelsen går kun på billed, tager ikke hensyn til lyd. Men spændende indslag alligevel, sætter selvfølgelig nogle ting i perspektiv.

Lyd har endnu mindre båndbredde end billede, så du ville kunne tage det mest crappy kabel og trække 10 meter uden at der stadig var en lydforskel.

Lyden i HDMI er både digital og krypteret, så enten har man huller i lyden eller også har man perfekt lyd.
Lyden er også dækket af testen ingeniøren laver. Han tester signalet og der er ingen ændring i signalet. Lyden er en del af signalet på et HDMI kabel.
Til top
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 878
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg oplevede farveforskelle, samt bedre detaljering i billedet.

Og det er med et HDMI-kabel, ellers havde det jo været irrelevant i denne sammenhæng.

Jeg prøver at fremhæve, at nogle kabler er bedre end andre. Ellers ville der jo ikke være nogle grund til at sælge dyre kabler, hvis de kunne akkurat det samme som billige T-hansen kabler.

Har du selv prøvet at teste forskellige HDMI-kabler op imod hinanden?

Og som svar til dit spørgsmål. Ja selvfølgelig er det så en personlig oplevelse. For du kører jo hurtigere, end det dit speedometer viser.

Hifi bygger jo meget på personlige holdninger. Nogle kan synes Dali højtalere lyder bedre end B&W eller omvendt, det er jo individuelt. Det er ligeså med kabler. Nogle kan se forskel, mens nogle andre ikke kan. Det er derfor jeg peger MIN personlige oplevelse, og der var jeg ikke i tvivl om, at der var forskel. 

Ved du hvad digital er???

For du taler om noget der ikke kan lade sig gøre i praksis.

Du kan ikke få farveforskelle og bedre detaljering i billedet om du så savede dit hdmi kabel halvt igennem. Ikke engang ved at klippe en leder i kablet kan du få en farveforskel!

Når du omtaler højttalere så er det klart at der er en forskel, for vi taler analog udstyr og ikke digital. Så derfor kan du ikke bare trække en parallel og sige "sådan er det også med kabler" for digital er en helt anden verden end hvis du benytter et analog scart eller component kabel.
Så uanset om du kalder det DIN personlige oplevelse at man kan se forskel i form af farve og detaljering med dyre og billige hdmi kabler. Så er du gået helt galt i byen.

Det største problem er bare at der sidder en person herinde som måske prøver at basere at valg af kabel på baggrund af løgn og latin og betaler mere end nødvendigt.

Jeg vil gerne slå fast med syvtommer søm:
  • Køb billigste HDMI kabel, indtil at man begynder at nærme sig 4-5 meter og skal køre 1080p
  • Køb et lidt dyrere kabel hvis man ikke er tilfreds med kvaliteten af et stik eller beskyttelse på kabel til krævende miljøer.
  • Køb et dyrt kabel hvis man vil være sikker på kvaliteten af signalet efter et kabeltræk på 10 meter, specielt hvis det ligger i nærheden af støjkilder, som eksempelvis netværkskabel eller el-udstyr.
  • Køb det dyreste kabel hvis du har gennemsigtige kabelbakker med UV lys. - Det tager sig død godt ud.
  • Byt et kabel under garantien hvis det er under 4 meter og har udfald eller giver sne på skærmen.

Ja, jeg ved godt hvad Digital er.

Igen må jeg spørge dig, har du prøvet forskellige kabler, i en "blind-test" eller bare i det hele taget? Før du udtaler dig om, at der ikke er forskel på diverse kabler?

Også må jeg lige spørge dig, så jeg er helt sikker på din udtalelse. Du siger at alle HDMI-kabler leverer et ens signal? - PÅ en længde af 2m?
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 19:42
Henrik, jeg er frisk på en blind test

Har 2 forskellige:

3 meter Ixos Studio ver. 1.3a
3 meter HD Cable premium ver. 1.3b

Det ene kostede 500, og det andet 230. Efter min egen overbevisning er der kun forskel på beskyttelsen af leder -ikke lyd eller billedmæssigt.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 19:48

Igen må jeg spørge dig, har du prøvet forskellige kabler, i en "blind-test"

Hvad formål tjener en blindtest når påstanden (som jeg iøvrigt er helt enig i) er at der ingen forskel er?

Blindtesten er først interessant, når du ønsker at se om folk kan kende forskel på kablet, uden at vide hvilket der er dyrt.

Til top
castillo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-August-2008
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 19:55

Det er noget pjat at sige at det er ikke er forskel billedmæssig på et no-name og et lællert supra eller Van den Hul Kabel !!

Både farver og detaljer kommer til deres dets jo lækre kabler man køber, igen tvivl der.  -Alt bliver mere livligt og flot!

Da jeg for 3 uger siden fik nyt tv(sony 52x3500), prøvede jeg først mine gamle no-name kabler for at se om jeg var tilfreds. Men svaret var nej og jeg købte et Van Den Hull Flat og et Ultimate fra Hifi klubben. Det spiller bare! Alt blev så meget mere flot, både Ps3 og BR.. Kan stærkt anbefales.!

Sony: 52HX900/DA5600ES/S5000ES/PS4
FRONT: B&W XT8
CENTER: B&W XTC
BAG: B&W XT8
SIDE: B&W XT2
SUB: B&W PV1
Kabler: Van den Hull
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2008 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af castillo castillo skrev:

Det er noget pjat at sige at det er ikke er forskel billedmæssig på et no-name og et lællert supra eller Van den Hul Kabel !!

Både farver og detaljer kommer til deres dets jo lækre kabler man køber, igen tvivl der.  -Alt bliver mere livligt og flot!

Da jeg for 3 uger siden fik nyt tv(sony 52x3500), prøvede jeg først mine gamle no-name kabler for at se om jeg var tilfreds. Men svaret var nej og jeg købte et Van Den Hull Flat og et Ultimate fra Hifi klubben. Det spiller bare! Alt blev så meget mere flot, både Ps3 og BR.. Kan stærkt anbefales.!

ØØØØHH.. kan godt lide ordvalget "lækkert" i forbindelse med udseende og længder af kabel.... Taler vi om at bringe billed fra A til B, og virker det, så er det vel totalt lige meget...

Skal det være bøjeligt, ligge i fugtige områder/udendørs, kunne sikre stikket ikke ødelægges omkring kransen osv.. det er fornuftigt at vælge ud fra det, hvis behovet er der..

ellers så er det musik for døve øre!

Som der blev sagt, du, som forbruger, bliver latterlig gjort at forretningers gode salgstaler, som selv eksisterer her i forum, når vi nævner ordet plasma..

Til top
jnvir Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Maj-2006
Point: 428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 01:09

Oprindeligt skrevet af Nexer Nexer skrev:

Jeg har aldrig rigtig forstået det koncept med "bedre billede med kvalitetskabler" når man snakker HDMI. Signalet er digitalt og består vel af 0 og 1 taller i en fast rækkefølge? Enten når de frem eller så gør de ikke.

...

Det, du skriver, er den halve sandhed. For at forklare det populært og kort, så bliver de berømte ettaller og nuller til alt muligt mellem 0 og 1 undervejs (altså måske 0,1 og 0,9), og det der så er under 0,5 regnes for et 0, og det der over 0,5 regnes for et 1-tal hos modtageren...

Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-September-2008
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 01:18
nu antages det tit i denne tråd at hvis der er billed på skærmen virker det, og det vil sige at alt data er til stede. Forstyrrelser udefra kan jo sagtens ændre dataen mens den er på vej, der er ikke nogen checksum til at teste at det er det rigtige der kom frem, og slet ikke tid til at gøre noget ved det hvis det ikke skulle være det rigtige. Der bliver lavet checksum og spurgt igen hvis der er noget galt når man spørger om pakker fra internettet som jo selvfølgelig også er digitalt.
Uden at have prøvet blindtest eller noget vil jeg bare gerne sige at det er en  forsimplet teori der fremsættes når der siges: "enten så virker det eller også virker det ikke". Der skal et bedre argument til end at det er 1'er og 0'er som derfor ikke kan forstyres.
Til top
Nexer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-November-2004
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 03:24
Oprindeligt skrevet af jnvir jnvir skrev:

Oprindeligt skrevet af Nexer Nexer skrev:

Jeg har aldrig rigtig forstået det koncept med "bedre billede med kvalitetskabler" når man snakker HDMI. Signalet er digitalt og består vel af 0 og 1 taller i en fast rækkefølge? Enten når de frem eller så gør de ikke.

...

Det, du skriver, er den halve sandhed. For at forklare det populært og kort, så bliver de berømte ettaller og nuller til alt muligt mellem 0 og 1 undervejs (altså måske 0,1 og 0,9), og det der så er under 0,5 regnes for et 0, og det der over 0,5 regnes for et 1-tal hos modtageren...

Interessant...var jeg ikke klar over
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 10:16
Hvis et 1 skal blive til et 0 undervejs, så skal det godt nok være et seriøst langt kabel vi snakker.. Eller også kører du signalet igennem en tændt mikroovn.

Helt seriøst, jeg vil, som uddannet elektronikmekaniker, påstå at kabel hysteriet når vi snakker digitale signaler, er fuldstændigt ude af proportioner.

Er der signal er der signal. end of story.

Og at sammenligne et 2-3 meter langt HDMI kabel med udfald på en parabol forbindelse er helt ude i hampen. For det 1ste er signalvejen meget længere på en parabol, for det 2. er der også andre ting der giver udfald på paraboler.

Derudover er det vel de færreste der bruger supra kabel op til deres parabol.. De fleste bruger noget billigt 7 mm antennekabel, og det virker sjovt nok..

Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 10:25
Derudover er jeg ret sikker på at hvis kablet fremkalder mange væsentlige ændringer i signalet. DVS. bliver en masse 0'er til 1 taller, så kan du ikke få billede, da signalet er beskyttet af HDCP kryptering.

Ved en væsentligt ændrig af signalet er jeg sikker på at "af-krypteringen" ikke virker.

Den eneste virkning der er ved dyre kabler, ligger inde i hovedet.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu