Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9441
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 12:16 |
pendec skrev:
sålænge der bare er support og hjælp at hente på linux siden, så er det helt sikkert et godt alternativ...så kan brugerfladen jo næsten kun være bedre på linux platformen, hvor windows godt nok sløves ned, når man skal customize brugerfladen..
|
Men det er jo netop problemet, der er ofte ikke support på Linux. Et eksempel: Digital signatur, her findes der beskrivelse til windows, mac og linux. Men under Linux står der følgende: - DanID servicedesk yder ikke support til brugen af denne vejledning
Redigeret af lahan - 30-December-2009 kl. 12:16
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 12:18 |
pendec skrev:
sålænge der bare er support og hjælp at hente på linux siden, så er det helt sikkert et godt alternativ...så kan brugerfladen jo næsten kun være bedre på linux platformen, hvor windows godt nok sløves ned, når man skal customize brugerfladen..
|
Hvor kommer denne fantastiske Windows support egentlig fra? De fleste privatikunder køber computere med OEM Windoze versioner, og her yder M$ ingen support. Jeg skal kontakte Zitech hvis jeg vil have support på min Windows computer (he he, "good luck", vil nogle sikkert sige...). Jeg har løst mine Windoze og Linux problemer gennem tiderne ved at læse dokumentation (MSDN, Linux wikis) eller bruger forums på nettet (ofte mere nyttige end decideret "dokumentation", "Google dit problem" er meget effektivt). De mindre IT-kyndige som jeg kender løser deres computer problemer ved at spørge de mere IT kyndige. Det kunne de lige så godt gøre med Linux i stedet for Windoze. Jeg siger ikke at alle skal vælge Linux i stedet for Windows, men jeg synes at support argumentet er et af de svageste til fordel for Windows (når vi taler om forbrugere). Det er på niveau med "vælg Linux så du undgår virus". Man kan sagtens undgå virus på Windows, også uden AV software.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 12:27 |
lahan skrev:
Digital signatur, her findes der beskrivelse til windows, mac og linux. Men under Linux står der følgende:
- DanID servicedesk yder ikke support til brugen af denne vejledning
|
Lad være med at bruge digital signatur. Der er andre gode grunde til at boykotte DanID. Jeg har ikke tænkt mig at bruge en digital signatur, hvor min private nøgle ligger på en central server uden for min kontrol (som i den kommende NemID signatur). Men du har ret i at der er mange komiske eksempler af denne type. E-boks understøtter Firefox og Linux (surprise surprise, det er web browser baseret, ikke??), men deres fine systemcheck påstår at jeg ikke kan læse PDF filer fordi jeg ikke har Acrobat Reader installeret. Acrobat Reader er er af de mest usikre klient programmer (med mange upatchede sikkerhedshuller) i skarp konkurrence med ActiveX i Internet Explorer. Hvis brugerne har en alternativ PDF reader, er det virkelig "fedt" at opfordre dem til at installere Acrobat Reader.
Redigeret af JesperLund - 30-December-2009 kl. 12:28
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
turbonegro
Super bruger
Oprettet: 03-December-2005
Point: 290
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 13:27 |
Windows 7 ultimate 64bit på hovedcomp, windows xp home sp3 på knægtens og den bærbare, win7 home på netbook og windows home server på øhhh homeserveren. Jeg har jævnligt, det vil sige en gang om året, forsøgt mig med Linux i diverse afskygninger på en af mine 'legecomputere' - fantastisk lækkert, men fuldkommen klap-uforståeligt hvis der bliver bare det mindste bøvl med en driver pakke eller hvis man af anden grund skal ud i en prompt. Og det bør alle Linux-proselytter kunne indse, og nej, jeg er ikke fuldstændig nybegynder - jeg har været med siden de glade dos-dage. Windows (og MacOS) virker, og virker stort set med alt hvad jeg losser efter det.
|
 |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 14:12 |
@turbonegro
Godt at se at nogle giver sig til kende, og viser at det stadig kan være svært for nogle personer at bruge linux... og du er 100% ikke alene derude i verden...
Har da kollega'r som drifter IT, og arbejder i et blandet miljø, og her ses de samme tendenser selvom de er rimlig gode til windows platformen, så er linux jo en hel del mere "hands-on", selvom nogle påstår andet..
|
 |
len61
Guld medlem
Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 17:09 |
Bruger stadig Win xp. Har prøvet linux at par gange ,det virker som om LINUX, stadig lider ,af lidt af det samme som ibm/OS2 ,døde af, og som mange piloter frygter: For mange informationer, skaber fejl (brugerinput).Kerne funktioner i Unix og Linux er jo meget lig hinanden ,linux blev vel til af 2 årsager ,Licens og omfattethed, da linus lavede kernen (linux),var det ,for at gøre det til hvermandseje (opensource eller også hvar det opendoc), og for at fjerne ,unødig information (omscalere hele hjælpesystemet på unix).
Summa ,Win_Xx ,fjerner en del info, og besværliggør det at følge med i procceser (maskinkald/api osv.).
Men det er derfor jeg stadig kører Win ,for man kan køre vildt mange flere applicationer ,uafhængige procceser Osv. i linux ,og nok det vigtigeste, man kan tilkomme alt fra en commandolinie ,Det savner jeg i windows.
Redigeret af len61 - 30-December-2009 kl. 17:12
|
Lauri Törni/Larry Thorne
Soldier under 3 Flag's
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 20:14 |
Jeg har Mandriva Linux som primær OS, hvori jeg har VirtualBox til et program der ikke fåes til Linux og ej heller findes en værdig afløser for. Men det er, what, 1 gang i kvartalet jeg bruger omtalte program, så det er ikke noget det betyder så meget. Vista Ultimate har jeg pt. installeret i dualboot til gaming, men jeg bruger den ikke så den wipes snart så jeg kan gøre brug af pladsen til noget andet. Diablo 3 kommer alligevel ikke foreløbig..  Konen har iMac og Macbook med OS X og jeg har en Macbook Pro på min personlige to-buy liste, ligeledes med OS X. Jeg har været med fra starten da Windows var ny og ung, men har siden 2001 fokuseret primært på Linux. Jeg har aldrig brudt mig om Windows - dengang var det et nødvendigt onde for mig, men den dag i dag kan jeg lykkeligvis slippe for det og samtidig få en bedre brugeroplevelse. Jeg siger ikke Linux er for alle, men hvis man fravælger det på baggrund af noget man har læst eller man lige har prøvet en Live-CD i 5 min. så ved man reelt ikke hvad man takker nej til. Det er også fint nok som sådan - bare man så kan holde kæft med at Windows virker bedst for dem og Linux sux  For det aner man jo ikke et klap om så  Mine forældre er fx. lykkelige over at køre Linux. En af mine kammerater ligeså (for et år siden skulle han ikke nyde noget - han havde jo læst det var så bøvlet.. primært fra nogle som havde læst det også  ). I dag beretter han lykkeligt om hvor nice det bare kører på hans system. Om det er en succes for en kommer an på den software man kører. Findes det ikke Linux-native så kan man nemt gå sur i det. Men findes det Linux-native og eller et brugbart alternativ så kan man snildt bruge Linux, bare man kan acceptere at det ikke hedder Photoshop, men Gimp og at det hedder Firefox og ikke Internet Explorer osv osv. Der er ikke nogle private amatørfotografer der skal bilde mig ind de har brug for den piratkopi af Photoshop og derfor ikke kan skifte OS  Hardwaren kan man indkøbe derefter - der findes mange alternativer - det behøver jo ikke hedde Canon og Lexmark (to af dem der har skyklapper på og gør det max svært for Linux-communitiet). Så er det jo godt at Epson og Brother laver lige så gode eller endda bedre produkter. Derfor er det ligefør jeg har tapeseret væggen med "FUCK Canon" - jeg kan simpelthen ikke udstå den slags producenter når andre åbenbart godt kan finde ud af det. Det er også en af grundene til jeg har et Nikon spejlrefleks - det er muligt Canon laver gode cams, men så længe de er fucked på det andet så kan de rende og hoppe med deres produkter. Og så er det jo netop så heldigt og dejligt andre laver lige så gode produkter Det er så'en lidt mit personlige korstog - det har jeg det fint med så længe jeg ikke handikappes. Men det er sq mig der bestemmer hvad OS jeg skal køre og ikke en snoldet printer-producents fikse idéer. Jeg siger ikke de skal lave drivere (det er der andre der kan gøre), men åbn da op for lortet så det er muligt så man ikke skal kæmpe med reverse-engeneering. Jeg elsker Linux og jeg elsker OS X (omend jeg hader deres licens). Jeg hader Windows omend jeg anerkender 7 er skidegodt - jeg kan bare ikke udstå måden det arbejder på, den lukkede kode bag samt selve firmaet. Derfor bruger jeg ikke Windows - jeg kan ikke lide det og jeg har ikke brug for det. Dejligt nemt. Lang sang fra de varme lande...
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 20:23 |
turbonegro skrev:
'legecomputere' - fantastisk lækkert, men fuldkommen klap-uforståeligt hvis der bliver bare det mindste bøvl med en driver pakke eller hvis man af anden grund skal ud i en prompt. |
Nu må du ikke opfatte det her som en missionering (for det er det slet ikke), men hvad nu hvis du undgår det bøvl? Dvs. køber hardware der er understøttet. Personligt køber jeg hardware efter som det virker til Linux og ikke hvad der lige er på tilbud i Bilka eller hvad der lige er hot inde på et gamer-forum. Det sparer mig for en shitload af hovedpine. Hvis man gerne vil netop dette - altså kunne købe den der smarte printer der liiige er på tilbud, så er Linux nok ikke lige sagen for det kan og vil risikere hovedpine som du netop selv beretter om sker, når man pludselig skal bøvle med driversupport. Men hvis man køber hardware der er understøttet så slipper man for det du oplever og så kan alle være med. Tit installerer folk Linux og opdager deres printer eller scanner ikke virker (tit Canon-produkter) og straks dømmes Linux som værende svært eller noget lort. Havde de haft en HP, Brother eller Epson havde der sikkert været dømt succes fra starten og man havde dømt Linux som værende skidegodt. Det er der Windows har sin styrke - de har hardwareproducenterne i deres hule hånd. Havde de ikke det var det bye-bye Microsoft for længe siden.. Bare en tanke.
|
 |
bruger udmeldt 5
--
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 21:48 |
MartinJohansen skrev:
Det er så'en lidt mit personlige korstog - det har jeg det fint med så længe jeg ikke handikappes. Men det er sq mig der bestemmer hvad OS jeg skal køre og ikke en snoldet printer-producents fikse idéer. Jeg siger ikke de skal lave drivere (det er der andre der kan gøre), men åbn da op for lortet så det er muligt så man ikke skal kæmpe med reverse-engeneering.
|
jeg mener så, at ved at opfordre til opensource og deling af kode, mister rigtig mange deres arbejde, og firmaer går konkurs og hjem fordi de "kopieres" af andre "frie initiativer" .
Det er IKKE vejen frem i den tid vi er i nu... det lyder godt at køre linux og er selv rigtig glad for muligheden og bruger det skam til daglig og i erhvervet da flere af vores systemer kører AIX og et par linux bokse der imellem..
Så var Unix delen ikke eksisterende og Windows ikke kommercielt havde jeg nok ikke et IT job, og der var ikke nogen som gad studere IT, for det var der jo ingen penge i, hvis alt udvikling kun var til formål for at bidrage til en opensource kultur uden betaling og og yderligere videre udviklet af SOSU assistenter i deres fritid til linux, fordi de ikke kunne få et fast job som udvikler.. Så hele kæden hopper af, når noget bliver gratis når vi taler IT og udvikling.
Hardware producenter vil sikkert kunne overleve, men de dertil hørende services ville være minimale og ikke mulig at tjene penge på, og sidst et kaos fordi 17 forskellige udviklere lavet deres variant og solgte til et firma som ønskede nogle specifikke ændringer.. Nu foregår det under kontrollerede forhold og er rimlig generelt når nye skal sættes ind i det..
Vi har da custom interfaces mellem mange applikationer som sørger for kommunikationen mellem de properitære systemer, men sidst er denne mulige blackbox som klarer kommunikationen så det eneste der skal ud, og systemer fortsætter med at køre selvom nye interfaces skal købes/udvikles.
|
 |
bruger udmeldt 5
--
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 21:56 |
MartinJohansen skrev:
turbonegro skrev:
'legecomputere' - fantastisk lækkert, men fuldkommen klap-uforståeligt hvis der bliver bare det mindste bøvl med en driver pakke eller hvis man af anden grund skal ud i en prompt. |
Nu må du ikke opfatte det her som en missionering (for det er det slet ikke), men hvad nu hvis du undgår det bøvl? Dvs. køber hardware der er understøttet.
|
jeg tror ikke du får en uerfaren til at løse en linux start fejl på en filsystem som ikke har en valid superblock.. og der kræves en SU prompt for at fortsætte, og hvad er det så lige brugeren skal skrive her? og hvad er svaret på alle de forskellige beskeder som kommer? (ved godt der er auto fix løsninger, men desværre ikke nok af dem)
Så linux dør i sådanne tilfælde for brugere uden erfaring... Windows er i det mindste groet sig hen over sådanne problemer og kræver ikke en opstart i fejlsikret tilstand når der skal køres en fs check, og meget sjældent spørges bruger om noget de skal tage stilling til.
Jeg kan komme på flere simple problematikker, som de almindelige brugere uden linux erfaring, hurtigt går helt død på uden hjælp online (og ja hvordan er det nu de får den online, når den kræver et SU for at fortsætte.. hehe)
men det er primært eksempel på, hvorfor rigtig mange vælger Mac eller Windows i 2010(09)
linux er stadig bare lidt for nørdet for de almindelige brugere... linux brugere skal dækkes ind af mindst en person på telefon eller alternativ, for at deres dagligdag kan fungere "normalt" HVIS det nu skulle gå galt for dem.
Redigeret af pendec - 30-December-2009 kl. 21:57
|
 |
MJ (udmeldt)
--
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 21:59 |
Pendec, det er jo også derfor jeg er fortaler for at vælge problemfri hardware så netop den uerfarne slipper for problemerne :-)
Jeg ser det ikke som Mac vs. Linux vs. Windows - jeg ser det mere som Mac/Linux vs. Windows. Jeg kunne snildt leve med OS X og kommer også til det med den kommende Macbook. Som sagt vil jeg bare slippe for Windows og hvis flere vælger Mac af samme årsager så er jeg glad - glad fordi at MS mister markedsandele og jo mere de mister jo bedre for alle parter - de sidder stadig tungt på markedet og dikterer dansen - DET vil jeg gerne se dø, så om folk vælger Linux eller Mac er ikke så vigtigt igen.. bare det ikke er Windows.
|
 |
bruger udmeldt 5
--
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 22:12 |
@MJ
Mac OS X, er så ikke opensource eller gratis? Så brugerfladen er måske anderledes, men det ændrer jo kun vægtningen mellem MS eller Mac og intet på linux, hvis det var sådan billed skulle se ud.. Linux er næsten gratis og rimlig åben for udvikling, det er Mac og Windows ikke på deres applikations side.. Har endnu ikke set kildekoden til Adobe produkter, eller MS produkter være tilgængelig som kildekode... og de findes jo på Mac og Windows..
|
 |