recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket operativ system bruger du på din maskine?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket operativ system bruger du på din maskine?

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Afstemningsspørgsmål: hvilket operativ system kører din maskine idag?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
107 [76.98%]
19 [13.67%]
13 [9.35%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 22:21
Nej OS X som helhed er ikke Open Source. Jeg er ikke helt klar over om kernen (BSD) stadig er det, men det vil jeg gætte på.

På OS X er du bundet op af en licens om hvad du må og ikke må med det.

Det som jeg har imod Microsoft's udbredelse er, at det er dem der bestemmer. Hvis du kommer med et nyt stykke hardware, hvem laver du så driver til? Dem hvor der er flest brugere selvfølgelig.. Det er skidt for dem der vælger at gå mod strømmen. Jeg siger så ikke at du med det nye stykke hardware SKAL lave drivere så selv havebænken i baghaven kan køre det, men man kan holde hardwaren åben samt driveren dertil således at udviklerne i Open Source-miljøet selv kan lave en driver.

Der er mange aspekter. Gid der ville være en fælles "grundsten", således at det er den man udvikler til og om man så kører Windows, Ubuntu, OS X eller noget 4. er ligegyldigt - grundstenen er ens og forstår den hardware der er tilsluttet og den driver der er udviklet. Så kan systemerne differentiere sig på alt mulig andet. Men det sikrer jo ikke Microsoft et verdensdømme som de har i dag for hvorfor vælge Windows hvis man ikke er tvunget og bedre kan lide noget andet? I dag vælger mange Windows selvom de ikke bryder sig om det, men fordi den nye dyre printer/scanner ikke virker på andet.. eller det stykke software virksomheden kræver man bruger kun kan køre på Windows... eller, eller, eller....

Verden ville for alle os brugere være bedre, hvis ikke MS sad så tungt på markedet.

Det er HELDIGVIS på retur ..

EDIT: Jeg behøver kun nævne DRM og fx. TDC Play - du SKAL køre Windows og Windows Media Player.... fordi det siger TDC du skal fordi det siger pladeselskaberne TDC skal sige, fordi MS har fået hele verden overbevist om at DRM bare er det fede pis.

Redigeret af MartinJohansen - 30-December-2009 kl. 22:23
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-September-2004
Point: 1498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 23:01
Hej,

Bruger Windows 7 pro + Windows 7 ultimate + Windows XP og Windows 2003 server på min HP server.

Mvh. Torben
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af turbonegro turbonegro skrev:

Jeg har jævnligt, det vil sige en gang om året, forsøgt mig med Linux i diverse afskygninger på en af mine 'legecomputere' - fantastisk lækkert, men fuldkommen klap-uforståeligt hvis der bliver bare det mindste bøvl med en driver pakke eller hvis man af anden grund skal ud i en prompt.

Du har fuldstændig ret, jeg havde det på samme måde da jeg testede diverse distrubutioner, men valgte at starte fra bunden. Formatterede min harddisk og installerede linux, så jeg ikke lige havde en windows partition at skifte over på hvis det nu gik galt.
Og det gik galt, men jeg havde tvunget mig selv til at løse problemerne, på samme måde som jeg også gjorde med Windowsproblemerne, dvs. div. fora, google og wikis. Nu her nogle år efter har jeg ikke fortrudt.
Jeg har opbygget mig en viden om mit system, jeg kender nogenlunde til dets begrænsninger og muligheder. Indlæringskurven var MEGET stejl, men den modstan der ikke slår os ihjel gør os stærkere som nogen engang har udtalt.

Hvis du "opgraderer" din legecomputer til "daglig arbejdsstation" vil du lære hurtigere (hvis det er det du ønsker altså Wink), og så fokuser på en distrubution at starte ud med i stedet for "diverse afskygninger".

Og bare rolig, promten bliver din bedste ven Big smile
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Nu her nogle år efter har jeg ikke fortrudt.
Jeg har opbygget mig en viden om mit system, jeg kender nogenlunde til dets begrænsninger og muligheder. Indlæringskurven var MEGET stejl, men den modstan der ikke slår os ihjel gør os stærkere som nogen engang har udtalt.
Det handler vel om prioriteringer? som du nævner har du siddet med det i flere år og du tog udfordringerne og kunne undvære din dagligdags maskine imens du lærte linux at kende.
Andre går ikke efter ny viden. de går efter at gøre hverdagen enklere og at kunne udføre de opgaver som nu ligger på en pc, som let som muligt.. det er jo ikke meningen at fordi man skal i sin netbank eller læse email, skal bruge 6 måneders studie i linux, før man kommer "godt igang".

Jeg tror dit udsagn er et godt eksempel på dem som vil kunne styre linux selv uden hjælp, hvad prisen er  man skal betale for at vælge linux fremfor windows.

En studerende som læser til et fagområde, som ikke er IT, har sikkert intet ønske om at klargøre sin linux installation under hele studiet, når vigtigst her er arbejdsredskabet..
de forretningsdrivende som skal sende mails og skrive dokumenter, vil gøre det billigst muligt, og ikke ønsker komplicerede opsætninger af deres maskine, så de kræver opstarts support fra time 1.
og familien som aldrig har haft IT indenfor dørene, bør nok ikke starte på linux, hvis de ikke har venner eller support i nærheden som kan assistere.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 14:56
Det er nogle år siden han startede.. og det kan ikke sammenlignes med i dag. Dengang var det lidt/noget mere nørdet.

For hvert halve år sker der landevindinger. Det betyder at ham der prøvede Linux for 2 år siden og konkluderede at det var for bøvlet den dag i dag skal knytte klaveret indtil han har prøvet igen Big smile For det er helt anderledes nemmere med mange ting. Og næste år igen er det igen poleret yderligere.

Det er lidt "sjovt" ... folk er bange for at lære Linux.. men en ny Windows hvor meget er anderledes i forhold til den gamle? Det springer de glad ud i med største fro..

Din sidste sætning om familien der aldrig har haft IT ... de bør _netop_ starte med Linux. Som forklaret tidligere.

Anyhow, jeg har ikke noget imod at diskutere dette emne, omvendt er det også lidt pointless for meningerne står vist fast fra alle sider. Jeg bruger heldigvis alle 3 systemer dagligt og har derfor en opdateret mening om det. Jeg ville ønske andre der mente Windows var den hellige gral at de havde noget opdateret viden og erfaring med Linux :-/ For 3 år siden ville jeg ikke have ment at Linux var sagen for hr og fru flæskesteg, men i dag er jeg af en helt anden mening - netop fordi der er sket landevindinger.

Slutteligt.. så er netbank og email nok noget af det nemmeste at komme i gang med på Linux så det skal da absolut ikke holde folk tilbage. Jeg installerede Ubuntu på min kammerat's maskine og han var i sving fra dag 1 af. Han anede ikke en brik om Linux. Og var heller ikke nogen "ørn" på Windows.

Pendec jeg kan ikke huske om du tidligere har skrevet noget om din erfaring med Linux, men hvis den er nul eller for nogle år tilbage så prøv lige en Ubuntu eller Mint af seneste aftapning (ikke bare en Live-skive) og kom igen og fortæl om du stadig mener det er for bøvlet - og fortæl hvad det var der var bøvlet. Det kunne bringe lidt frisk pust til tråden ihvertfald.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Anyhow, jeg har ikke noget imod at diskutere dette emne, omvendt er det også lidt pointless for meningerne står vist fast fra alle sider.
Det er desværre stadig penge som taler, og ikke forkæmperne for software, og forbrugere er mest til reklamer og dyre præsentationer, end at bruge tid på at lære (tid koster mest).
Og så er der det faktum at windows stadig er enklere at komme igang med, sammenlignet med linux, hvis du tager brugeren som sætter sig foran en pc og skal installere den.
På windows7 kan du egentlig klare den næsten uden at skrive pc hostnavn, hvor på linux delen skal du stadig vælge pakker, netværk, og tema etc... for mange spørgsmål gør brugere forvirret..

Slutteligt.. så er netbank og email nok noget af det nemmeste at komme i gang med på Linux så det skal da absolut ikke holde folk tilbage. Jeg installerede Ubuntu på min kammerat's maskine og han var i sving fra dag 1 af. Han anede ikke en brik om Linux. Og var heller ikke nogen "ørn" på Windows.
Jeg kan godt lide din bemærkning her:   "Jeg installerede Ubuntu på min kammerat's maskine "
Behøver jeg sige mere?

Pendec jeg kan ikke huske om du tidligere har skrevet noget om din erfaring med Linux, men hvis den er nul eller for nogle år tilbage så prøv lige en Ubuntu eller Mint af seneste aftapning (ikke bare en Live-skive) og kom igen og fortæl om du stadig mener det er for bøvlet - og fortæl hvad det var der var bøvlet. Det kunne bringe lidt frisk pust til tråden ihvertfald.
Jeg så du skrev 2001, så jeg var nok igang før du blev født :-) ´min første datamat var i 1981 , zx81 og lambda og basic / maskinekode programmering. Første desktop baserede computer med shell integration, Amiga i 1987., som lignede BSD en hel del. min første unix var fra 1994.

Kører selv debian idag. og ønsker ikke at opfordre nogen nye brugere til dette, for jeg vil ikke bruge min tid på at lære dem at bruge det, især hvis de slet ikke har den tid det tager.. så det går jeg stille med dørene omkring, og opfordrer gladeligt brugere til at bruge windows, for her kræver det ikke så meget opmærksomhed, det er der MS vinder stort..

Til top
junsas Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Maj-2007
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 16:04
Windows 7 på stationær og bærbar  :)

Samsung 55"KS9005

Bose Lifestyle 520
Huawei mate 9
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Det er desværre stadig penge som taler, og ikke forkæmperne for software, og forbrugere er mest til reklamer og dyre præsentationer, end at bruge tid på at lære (tid koster mest).
Og så er der det faktum at windows stadig er enklere at komme igang med, sammenlignet med linux, hvis du tager brugeren som sætter sig foran en pc og skal installere den.
På windows7 kan du egentlig klare den næsten uden at skrive pc hostnavn, hvor på linux delen skal du stadig vælge pakker, netværk, og tema etc... for mange spørgsmål gør brugere forvirret..

Jeg kan godt lide din bemærkning her:   "Jeg installerede Ubuntu på min kammerat's maskine "
Behøver jeg sige mere?

Kører selv debian idag. og ønsker ikke at opfordre nogen nye brugere til dette, for jeg vil ikke bruge min tid på at lære dem at bruge det, især hvis de slet ikke har den tid det tager.. så det går jeg stille med dørene omkring, og opfordrer gladeligt brugere til at bruge windows, for her kræver det ikke så meget opmærksomhed, det er der MS vinder stort..

Jeg vil heller ikke foreslå nogen at give sig i lag med Debian hvis det er plug 'n' play de søger.

Men da du skriver at Windows er nemmere at installere så synes jeg nu alligevel du skulle prøve seneste Mint eller Ubuntu :P Der slipper du nemlig for at tage stilling til alt det du mener forvirrer brugeren.

Ang. om du behøver sige mere ang. at jeg installerede Ubuntu på hans maskine så ja det må du gerne :-) Men han ville ikke selv da han havde læst det var bøvlet... efter installationen sad han og gloede på mig og spurgte tørt: "Var det det???"  Og ja.. det var det såmend. Behøver jeg sige han ikke er så nervøs for det mere og gerne gør det selv næste gang?

Windows kræver _især_ opmærksomhed - faktisk så meget at jeg har sagt til venner og bekendte at de må finde andre til deres Windows-problemer, men jeg gladeligt hjælper dem med Linux hvis der skulle være noget. Og dem som så har skiftet har slet ikke de problemer de havde tidligere.

Og ja jeg var nok stadig våd bag ørene dengang du var igang med Unix, men det lader lidt til jeg har fulgt lidt mere med på det seneste ang. de nyeste udgaver? (ikke sagt fornærmende...).
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 16:23

Hvor mange installerer egentlig Windows selv? Folk køber computere der kommet præ-installeret med Windoze whatever. Hvis de skal have Linux, er de nødt til selv at installere OS'et.

For et lille år siden var jeg nødt til at (gen-)installere Windows XP (og Ubuntu) på grund af et harddisk crash, og jeg synes ikke at XP installeren var nemmere end Ubuntu installeren. Tværtimod, vil jeg faktisk sige, da XP installationen krævede at jeg fandt 3-4 forskellige driver CD'er frem, mens Ubuntu genkendte alt mit hardware uden videre. Man kan altid være uheldig og støde på et hardware-software problem, og i mit tilfælde sket det også... men kun med XP (100 Mbit speed på et gigabit netkort; løsningen var at bruge en ældre Nforce driver i stedet for den seneste...).

Nu har jeg for nylig installeret Windows 7 RC (i VirtualBox på en Linux host), og jeg mener ikke at jeg skulle gøre noget. Men det skal jeg heller ikke hvis jeg installerer Ubuntu. I begge tilfælde blev jeg prompt'et for at angive navnet på en brugerkonto, og på Ubuntu skulle jeg angivet et hostname men feltet var udfyldt med en default værdi.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
junsas Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Maj-2007
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 16:55
Vil nu synes at for den almindelig bruger er windows 7 at foretrække , den er nem og kompatibel med alt og lige til at gå til, for de nørdede og eksperimenterende  er linux og andre systemer at foretrække
:)

Samsung 55"KS9005

Bose Lifestyle 520
Huawei mate 9
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 17:39

Og ja jeg var nok stadig våd bag ørene dengang du var igang med Unix, men det lader lidt til jeg har fulgt lidt mere med på det seneste ang. de nyeste udgaver? (ikke sagt fornærmende...).
Erkender gerne, jeg ikke har prøvet ubuntu installationen, jeg tror dog mængden af varianter er til mit forsvar. Benægter ikke at du tager udgangspunkt i at det nok er blevet enklere at installere, hvis det ikke gjorde det, så var linux installationerne da også lidt bagud..
Vi har dog kun egentlig windows7(udgivet i diverse merfuktions udgaver), hvor linux brugere har X antal installationer at vælge imellem(se link).. Når vi kommer til selve dagligdagen så er det i bund og grund stadig samme platform.

og man skal jo lære at gå , før man begynder at løbe. og kommer man ind midt imellem og får løbeskoene foræret, så er tingene altid lettere at gå til.. sådan tror jeg også du lod dig overbevise.
For dig er det nok blevet religion og for andre bare en del af hverdagen som skal fungere, og ikke være et forhindrings løb selvom løbeskoene var gratis.
linux har idag ikke den brede support som windows har, driver udviklingen sker først der hvor pengene er, og folk tiltrækkes at det som er tilgængeligt, ikke af det som kan blive gratis med tiden.

MS har den opbakning for de sikrer samtidig virksomhedernes fortsatte eksistens. Linux undergraver denne eksistens og det er idag ikke nogen økonomisk fordel at være upfront at vise man vil støtte en fri platform og dele viden gratis, for investorerne tjener ingen penge, og udviklerne får ingen løn. Så skulle jeg vælge virksomhed så valgte jeg en hvor jeg fik løn for arbejdet og ikke for min eksistens og hvem skulle også betale for min eksistens? staten?
Så alle andre fagområder skal knokle på for at IT verden kunne leve i et samfund hvor vidensdeling og udvikling var frit og vi ingen konkurrence havde for der var  ingen spilleregler.
Forestil dig en del af medicinal industrien var videnskabs folk som kun udviklede medicin som var gratis og andre virksomheder lavede de produkter mod betaling, ville de have noget eksistens grundlag overhovet? ville deres folk ikke gå til den virksomhed som betalte dem for deres indsats?
Linux er kun sjovt sålænge det er gratis, for dem som vil lege. Hvor mange private kører Redhat?
Når linux engang det stadie hvor det findes i butikker og ses i reklamer, så har det en pris og så skifter billedet af dette, når man skal betale ved kasse1. og det kræver igen en bred support af virksomheder som vil gå imod strømmen, det koster igen penge.

Det kan være din signatur, står dig helligt. .men jeg tror desværre folk vender det døve øre til den påstand. De sagde også engang Jesus gik på vandet Wink

Til top
Naim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-December-2004
Point: 428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 17:45
Mac her i huset. 

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu