recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket operativ system bruger du på din maskine?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket operativ system bruger du på din maskine?

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Afstemningsspørgsmål: hvilket operativ system kører din maskine idag?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
107 [76.98%]
19 [13.67%]
13 [9.35%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
McNiklas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Status: Offline
Point: 1691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af McNiklas McNiklas skrev:

Hej..

Jeg har Windows 7 Home Premium 32-bit på min bærbar (Sony VGN-FW21M) og Windows Vista Home Premium 32-bit på min Stationær (HP Pavilion a6027.sc)... På min HP kommer der måske Windows 7 Home Premium 32-bit i årSmile Men næste gang jeg skal have en ny computer så blever det en iMac med Blu-rayBig smile

Så komme du til at vente længe, da der ikke er nogle planer fra Apple side om at smide en Blu-ray afspiller/rec. i en Mac, for at kunne bruge Blu-ray på en mac skal man over i Windows dele for at det er mulig, og så er du lige vidt.
Det også først om nogle år jeg skal have en ny computer... Apple kan ikke bleve ved med kun at køre med DVDSmile
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7981
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af Lahan Lahan skrev:

Dvs du ved ikke hvad du går glip af ?
- Hehe, sikkert ikke - men så er jeg da i hvert fald lykkeligt uvidende...  Smile  - og det er jeg tilfreds med. Desuden har jeg en del oldgamle programmer som jeg stadig bruger. Dels fordi jeg ikke har behov for de nyeste versioner af de programmer, dels fordi jeg ikke har råd til at købe programmer i større stil. F.eks. har jeg Paint Shop Pro 7, Adobe Photoshop 4, Office pakken 2000, og i den dur. Jeg har set nyere udgave af office pakken og umiddelbart så det ud til at brugerfladen er vældigt forringet og forvirrende, så nej tak, foreløbigt. Dog har jeg måttet få nyt videoredigeringsprogram og mine gamle AutoCad programmer fungerer ikke længere. Jeg har heller ikke vildt meget brug for AutoCad, men da der findes et Cad program, der kan det samme som AutoCad og mere til og som koster 1/40 af AutoCad (1 - 1500,-), så køber jeg nok det ved lejlighed. Derudover kan det meget vel være, at mange, måske alle de programmer jeg bruger til konstruktionsberegninger og CAD/CAM tegning, ikke duer på andet end Windows. Så af grunde som ovennævnte og flere foretrækker jeg Windows, fordi det ved jeg fungerer, det er brugervenligt, der er ikke problemer med det og det er godt.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Kører WMVare Fusion, da der er nogle enkelte Windows programmer jeg skal bruge (IE bla. grundet netbank).

Hvad er det for en netbank der kun benytter IE ?
Danske Banks E-safekey løsning. De har så også en løsning med et ActivCard, men det er bare mere omstændigt, når man alligevel sidder ved sin egen computer. Det er til gengæld skidesmart at man med ActivCard kan bruge sin netbank på en hvilken som helst computer.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 21:11

Kører WMVare Fusion, da der er nogle enkelte Windows programmer jeg skal bruge (IE bla. grundet netbank).

Hvad er det for en netbank der kun benytter IE ?
Danske Banks E-safekey løsning. De har så også en løsning med et ActivCard, men det er bare mere omstændigt, når man alligevel sidder ved sin egen computer. Det er til gengæld skidesmart at man med ActivCard kan bruge sin netbank på en hvilken som helst computer.
ok for danske bank virker da fint med IE og Safari. firefox virker derimod ikke.
Til top
srnkrkgrd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-November-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Oprindeligt skrevet af srnkrkgrd srnkrkgrd skrev:

Linux kommer ikke til at være dominerende på forbrugermarkedet før at det kommer til at understøtte diverse nye spil native! Og hvis/når det sker, så vil der ske det samme angående hacks/viruses/malware/spyware ect., som Windows er plaget af.

Og hvad var pointen? Når/hvis Linux bliver #1, så kommer det til at have en masse af de problemer, som Windows plages af.

Du tager fejl.

Som studerende, samt arbejdende indenfor IT er jeg bestemt klar over de primære forskelle OS'erne imellem. Jeg vil give dig ret i af Linux er bygget anderledes op og at det er temmelig smart at køre tingene i en "sandbox". MEN... Intet system er bedre end dens brugere og dem der laver systemet. Og tro mig.. den sidste idiot er ikke født endnu.

Grunden til at det er sjovere at angribe moster Oda end en server er simpel. Der findes tusindvis af moster Oda'er, der ikke fatter en skid og er klar til at "trykke her for at vinde en million" ect. Det er en lettere bytte og adgang til f.eks. en ordenlig omgang netbanks kan være guf for mennesker uden morale. Derimod er det ikke moster Oda, der sætter webserverne op og derfor finder du ikke de samme "fejl 40"-sikkerhedshuller.

Så uanset om moster Oda benytter Windows, en eller anden form for Linux eller OS-X, så er hun ikke nogen superbruger, men nærmere det modsatte. Derfor er platformen storset ligegyldig. Bevares.. der er selvfølgelig forskel på, hvor let det er, men errare humanum est ('det er menneskeligt at fejle') og derfor vil der også komme virus/hacks/cracks/malware/spyware til Linux, hvis det skulle blive dominerende.

Hvis du har interesse for området, så kan du eventuelt læse Counter Hack Reloaded: A Step-by-Step Guide to Computer Attacks and Effective Defence (2nd Edition). Den benytter vi på studiet i et fag. Jeg synes selv at den er ret underholdende, men det er selvfølgelig, fordi jeg synes at det er interesant.

Hvad var pointen igen? At en non-gamer sagtens kan leve med Linux til dagligt og afspille en masse media. Jeg bruger, som dig, også rå-meget media.

Ang. spil har du helt ret.. hvilket jeg også har pointeret langt tidligere i tråden så det tror jeg såmend ikke du behøver gå i forsvarsposition over allerede..

Linux er fint til en non-gamer, jeps. Forsvarsposition? Overhovedet ikke. Jeg benytter, som jeg selv skriver FreeNAS (en Linux variant) til min DIY NAS. Jeg pointere blot, at så længe Linux ikke understøtter eller mangler support til spil, så er det ikke et reelt alternativ til største del af befolkningen. Lad os ikke neglicher at f.eks. Call of Duty: Modern Warfare 2 rent faktisk har salgstal, der er historisk over et hvilket andet medie, du kunne få lyst til at nævne. (Kilde: http://news.cnet.com/8301-13506_3-10400394-17.html)

Men det betyder jo ikke at for alle os der ikke gamer på PC (fortæl mig hvorfor jeg skulle når min PS3 giver mig en så meget større oplevelse?) at vi ikke kan bruge Linux i det daglige?

Det er da klart at din PS3 giver en størrere spiloplevelse. Du kan jo ikke spille på din PC, fordi den har Linux! ;) -  Spøj tilside, så kan jeg ikke se, hvad din PS3 kan, som min PC ikke kan. (Med mindre at vi skal til at snakke om "exclusive" titler, som f.eks. GT4) Derimod kan jeg sagtens finde en masse, som min PC kan, som din PS3 ikke kan. Bemærk at jeg her taler om spiloplevelse og ikke altmuligt andet. Og lad være med at komme med et eller andet storskærm, anlæg eller kontroller snak. Computeren er tilsluttet det hele og min trådløse Logitech Rumblepad 2 ligner sikkert noget, som du kender fra din PS3 - den er bare trådløs...
Og bevares da... hvis man ikke vil spille, og er klar på at skulle lave lidt twists'n'tweaks for f.eks. at benytte sin netbank, så kan man da sagtens benytte sig af Linux eller OS-X. Og hvis man er til konsolspil, så kan man spille Wii, PS3 eller X-BOX med de andre unger.. ;)

Det er jo en smagssag.

Edit: Kunne ikke lige lade være med at pointere at jeg ikke er fanatisk eller på et eller andet korstog i mine argumenter for det ene eller andet OS. Jeg benytter mig faktisk af begge dele. Det er jo ikke fordi, at jeg render rundt med et eller andet ala "Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux." i min signatur. ;)

Redigeret af srnkrkgrd - 04-Januar-2010 kl. 22:02
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Lahan Lahan skrev:

Dvs du ved ikke hvad du går glip af ?
- Hehe, sikkert ikke - men så er jeg da i hvert fald lykkeligt uvidende...  Smile  - og det er jeg tilfreds med. Desuden har jeg en del oldgamle programmer som jeg stadig bruger. Dels fordi jeg ikke har behov for de nyeste versioner af de programmer, dels fordi jeg ikke har råd til at købe programmer i større stil. F.eks. har jeg Paint Shop Pro 7, Adobe Photoshop 4, Office pakken 2000, og i den dur. Jeg har set nyere udgave af office pakken og umiddelbart så det ud til at brugerfladen er vældigt forringet og forvirrende, så nej tak, foreløbigt. Dog har jeg måttet få nyt videoredigeringsprogram og mine gamle AutoCad programmer fungerer ikke længere. Jeg har heller ikke vildt meget brug for AutoCad, men da der findes et Cad program, der kan det samme som AutoCad og mere til og som koster 1/40 af AutoCad (1 - 1500,-), så køber jeg nok det ved lejlighed. Derudover kan det meget vel være, at mange, måske alle de programmer jeg bruger til konstruktionsberegninger og CAD/CAM tegning, ikke duer på andet end Windows. Så af grunde som ovennævnte og flere foretrækker jeg Windows, fordi det ved jeg fungerer, det er brugervenligt, der er ikke problemer med det og det er godt.
Uha kan se du hænger ved en masse dyre windows opgraderinger. Det slipper vi andre jo for. Sidst jeg opgradere OS kostede det 229kr. 
Foto redigering, video redigering, musik, web redigering, ja det kostede vist små 500kr for en opgradering.
Selvfølgeligt ville dette være gratis på linux, men gider ikke bøvle med opsætning, drivere osv. Det skal bare virker. Download af drivere m.m., ja det lader jeg windows folket om.

Brugervenligt, ikke problemer, og det er godt.  Ja du er vist frygtelig uvidende Smile
Angående Cad, så prøv at se om google sketch opfylder dine krav. Det er gratis og kører faktisk for flere platforme. Sandsynligvis også Windows.

Redigeret af lahan - 04-Januar-2010 kl. 22:11
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 22:14

Så af grunde som ovennævnte og flere foretrækker jeg Windows, fordi det ved jeg fungerer, det er brugervenligt, der er ikke problemer med det og det er godt.

Det er da ikke mange måneder siden det ikke fungerede pga. virus Smile

Venlig hilsen
KB
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 22:22

ok for danske bank virker da fint med IE og Safari. firefox virker derimod ikke.

Danske Bank virker fint med Firefox. Min gamle mor bruger Ubuntu med Firefox og Sun's JRE6 og oplever ingen problemer med det.

Redigeret af MartinJohansen - 04-Januar-2010 kl. 22:22
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af srnkrkgrd srnkrkgrd skrev:

tingene i en "sandbox". MEN... Intet system er bedre end dens brugere og dem der laver systemet. Og tro mig.. den sidste idiot er ikke født endnu.

...

Hvis du har interesse for området, så kan du eventuelt læse Counter Hack Reloaded: A Step-by-Step Guide to Computer Attacks and Effective Defence (2nd Edition). Den benytter vi på studiet i et fag. Jeg synes selv at den er ret underholdende, men det er selvfølgelig, fordi jeg synes at det er interesant.

...

at jeg render rundt med et eller andet ala "Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux." i min signatur. ;)

Jeg er helt enig i, at den sidste idiot ikke er født endnu, men på OS X/Unix/Linux er det betydeligt sværere at være idiot LOL

Min signatur skal ikke tages for mere end det er. En kvik bemærkning som skal få folk til at tænke "wtf snakker han om...". Jeg er ikke blind over for 7's fordele og styrker. Men om så Windows var lige så sikker som Linux så ville jeg heller ikke bruge det.. jeg bryder mig kort sagt ikke om deres licensregler og "lukkethed". Det er et stort downgrade i min verden.

Jeg vil kigge nærmere på omtalte bog - jeg kender den ikke og har bestemt interesse inden for området - jeg laver ikke andet i døgnets vågne timer (når jeg ikke lige arbejder da...). Jeg er hvad man kalder fuldtidsnørd Embarrassed
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af slate slate skrev:

Fordi det er nemmere for alle at der "kun" er et par enkelte store OS'er på markedet.... og her tænker jeg på drivere osv..... som det har været nævnt tidligere i denne tråd får du ikke alle firmaer til at lave drivere til 100 OS..... det er svært nok at få et firma som Canon til at lave eksempelvis printer drivere til nyeste windows for de printer modeller de solgte i "sidste uge".

Så er det dejligt at med Linux skal der blot være support i kernen og så skal de 100 OS' bare bruge samme kerne. Så er der Windows og OS X tilbage... 3 store spillere men med 100-vis af valgmuligheder.

Dejligt simpelt. Og hvis de ikke gider lave en Linux driver så holder de blot deres driver åben så kan andre der gider lave en driver. Men det gider fx. Canon ikke. Ikke engang Windows gider de ordenligt som du selv er inde på.

Med ovenstående er der plads til alle med frit valg på alle hylder. Er det ikke en dejlig verden at tænke på? Og så er det ikke engang utopi... Confused det er tragikomisk at tænke på.
Til top
srnkrkgrd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-November-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 22:44

Jeg vil kigge nærmere på omtalte bog - jeg kender den ikke og har bestemt interesse inden for området

Du kan finde nogle af kapitlerne til preview på nettet. Ethicalhacker.net har f.eks. hele kapitel 7 "Phase 3: Gaining Access Using Application And OS Attacks" liggende som pdf. http://www.ethicalhacker.net/images/stories/features/books/chackr/counterhackreloaded_ch07.pdf

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 23:08

Dels fordi jeg ikke har behov for de nyeste versioner af de programmer, dels fordi jeg ikke har råd til at købe programmer i større stil. F.eks. har jeg Paint Shop Pro 7, Adobe Photoshop 4, Office pakken 2000, og i den dur. Jeg har set nyere udgave af office pakken og umiddelbart så det ud til at brugerfladen er vældigt forringet og forvirrende, så nej tak, foreløbigt.

Ja, du har helt og aldeles ret, men det behøver du jo sådan set ikke få at vide af mig, for du har jo noget, der virker - uanset om det er til erhverv eller privat LOL

Du rammer jo hovedet på sømmet vedr. valg af platform: De programmer virker, og derfor købte du dem, og kompatibilitet er derfor (især for dig) en vigtig faktor! Om den er rød eller blå - om det er WIN eller MAC - og hvad er 'platform' Wacko Get The Job Done!

Det er vel den problemstilling, som en aktør, der vil ind på markedet, må se i øjnene: Tingene virker allerede!
(At vi så bevidstløst bliver ved og ved med at opgrader
e vores (win-)styresystem er måske nok en helt anden sagStern Smile)

Linux kommer jo ikke ind på dette marked!? Linux er jo i sig selv undtaget fra markedet, fordi det er gratis. Linux vil jo ikke noget selv LOL
Det kræver vel, at vi forbrugere pludselig ikke får vore behov dækket med vores nuværende platform(???!) Sk
er det?
I think not Sleepy Det bliver der sørget for!Evil Smile

Hmmm, dertil kan jeg oven i hatten lægge, at jeg for mit vedkommende fx. via mit fagområde (GIS)  - ligesom ovenfor - er håbløst bundet til WIN - ligesom en del anden forretningssoftware.
Dog kan jeg fx. med min fagplatform bruge MySQL eller PostgreSQL,  men det er der ingen i virksomheden, der kender til, og jeg må ikke drifte mine egne servere, så det løb kan jeg heller ikke køre.
Er det set før, og er der steder udover webserverne, hvor der er håb LOL
Som privatperson håber jeg det virkelig! Som professionel er jeg forbeholden eller ligeglad Shocked

Venligst

Søren

Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu