Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
niepe
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 08:08 |
(jeg er ligeledes ved at undersøge markedet før et køb..)
Per
|
 |
niepe
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 1120
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 08:09 |
+ Kan man ikke få et spejlrefleks hvor man kan bruge skærmen som "viewfinder"?
|
 |
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1269
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 08:18 |
Olympus E-510 (som der linkes til længere oppe) har noget de kalder LiveView som efter sigende fungerer på samme måde som et "almindeligt" digitalkamera, altså hvor skærmen kan bruges som søger.
|
 |
lrev
Guld medlem
Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 08:40 |
niepe skrev:
Er det ikke mest fornuftig at købe et camera med image stabiliser indbygget i huset.. Dette betyder vel at linser er betydelige billigere at anskaffe? Jeg ved at Olympus E-510 og Sony A100 har dette, men hvilke andre? Canon EOS 400D har den?
|
Jo...og Pentax K10 har det ligeledes indbygget i huset.Og så er den "vejr-tæt"
lrev
|
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
|
 |
lrev
Guld medlem
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 08:42 |
pilehave skrev:
Nikon D40X slår Canon EOS 400D på marginalt bedre billeder...
|
Kommer vel i høj grad an på hvilke objektiver som er monteret
lrev
Redigeret af lrev - 29-Juni-2007 kl. 08:47
|
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
|
 |
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1269
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 08:52 |
lrev skrev:
pilehave skrev:
|
lrev |
Næh, ikke hvis du sammenligner med samme objektiv (Hvilket man skal, da det ellers ikke giver mening at sammenligne)
|
 |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 08:58 |
Takker for de mange indlæg, bliv endelig ved 
Jeg synes at konkludere, efter at have læst en del anmeldelser, at forskellen mellem de billige spejlreflekskameraer er følgende:
- Håndtering af de høje ISO værdier - Billedeprocessoren (kun betydning for jpeg formattet) - Billedestabilisator
De har selvfølgende alle samme en masse forskellige funktioner, men hvad angår selve billedehåndteringen, er det følgende der gør sig gældende.
Jeg har været omkring en butik for at mærke lidt på varerne, men umiddelbart synes jeg ikke der var den store forskel. Kunne godt mærke at Canon EOS 400 var lidt mindre end de andre (Sony og Nikon), men da jeg har en forholdsvis lille hånd, så passede Canon fint.
Ekspedienten forklarede mig også om Sony's smarte billedestabilisator, men jeg er sgu lidt i tvivl om, hvor nødvendigt dette er. Som jeg har forstået det, så kan det kun bruges til noget, hvis man ønsker at benytte en lang lukketid (ved ikke hvad det fagtekniske udtryk er, men håber i forstår), og ikke når man bare tager almindelige billeder. Er jeg helt galt på den?
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
 |
lrev
Guld medlem
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 09:01 |
pilehave skrev:
lrev skrev:
pilehave skrev:
|
lrev
|
Næh, ikke hvis du sammenligner med samme objektiv (Hvilket man skal, da det ellers ikke giver mening at sammenligne)
|
Selvfølgelig skal man det...det er bare lidt svært,da man ikke kan montere et Canon objektiv på en Nikon.
Nej..helt seriøst:
Forskellen du mener er jo på de 2 standard objektiver.....ikke på 400d vs d40
Nu er det jo ikke alle der køber standard-objektivet med-nogle går efter "cremen" fra start,og derfor er det noget af en påstand at et Nikon d40 tager "marginalt bedre billeder end et Canon 400d"
lrev
|
|
 |
dk01888
Junior bruger
Oprettet: 27-Januar-2006
Point: 42
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 09:15 |
Sandal...
Billedstabilisator skal man absolut ikke kimse af, det giver det sidste pift til et typisk lidt mere skarpt billed også til almindelige billeder, naturligvis medmindre at man altid kun tager billeder i dagslys med et 50mm objektiv, hvor man får en lukkertid som er nem at holde i stille i hånden.
Benytter du bare lidt zoom er tommelfinger reglen at lukkertiden skal være 2x zoom. Et eksempel, et almindeligt 70-200mm zoom benyttet ved de 200mm på et canon 400d, da de nævnte kamare ikke er fullframe i billed chippen, svare 200mm i runde tal til 300mm (200x1,5 Sony er 1,5, mens Canon er 1,6) dvs. at du skal have fat i en lukker tid på 1/600s for at kunne tage et håndhold foto, det kræver en del lys. Med en billed stabaliserings funktion kan du spare 2 - 3 lukker trin og stadigvæk kunne tage håndholdte billeder.
Det giver alt andet lige væsentlige flere muligheder for at få netop det skarpe billede du rigtig gerne vil have i kassen .
Fordelen ved de kamera hvor det er indbygget i kamerahuser er så, at du kan købe 3. parts objektiver eller knap så lysstærker objektiver uden at skulle ud med 10.000+ kr. og stadigvæk få glæde af dit kamera ved andet end højlys dag kva din billed stabalisering.
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 09:17 |
Hej Sandal - næh jeg trot at du er på rette vej. Inden jeg bestilte mit 400D, var jeg stort set de samme overvejelser igennem som du, og mine billedbehov er lige som dine. Flere i min familie har Canon 350D, og de er super dupper tilfredse, og 400D er jo bare en forbedring af 350D. Men forbedringerne er på væsentlige områder.
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 10:58 |
dk01888 skrev:
Billedstabilisator skal man absolut ikke kimse af, det giver det sidste pift til et typisk lidt mere skarpt billed også til almindelige billeder, naturligvis medmindre at man altid kun tager billeder i dagslys med et 50mm objektiv, hvor man får en lukkertid som er nem at holde i stille i hånden. |
Det lyder til, at det er mere vigtigt end jeg først antog. Men vil det så betyde, at du hellere vil råde mig til, f.eks. at købe Sony Alpha 100 med indbygget billedestabilisator i stedet for f.eks. Canon EOS 400D, der ikke har en sådan?
Jeg synes personligt ikke, at billederne på Sony ser helt så skarpe ud (ift. Canon), når man læser anmeldelserne på dpreview.com, så spørgsmålet er, om det er bedre, at gå lidt på kompromi med billedekvaliteten, for at det er nemmere at tage skarpe håndholdte billeder.
Jeg fatter ikke helt det med objektiver, så vil meget gerne guides lidt. Har fundet følgende (tilfældige) eksempel:
Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM
De 10-22mm er zoom mens f/3,5-4,5 siger noget om lysfølsomheden, korrekt? Men hvis det skal oversættes til et forståeligt sprog, hvad betyder det så egentlig? Hvis i har nogle links til sider der omhandler dette, så skriv dem endelig (også gerne sider på engelsk).
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
 |
dk01888
Junior bruger
Oprettet: 27-Januar-2006
Point: 42
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:02 |
Sandal...
Billedstabalisator er absolut en god ting, om det skal være Sony a100, Pentax eller andre der har det indbygget i kamerahuset er et andet spørgsmål. Mht. forskellen på Sony a100 og Canon 400d, så, som jeg læser og ser dpreview, er Sony a100 lidt foran hvad der gælder skarphed og farvemætning på ISO <= 400, mens Canon lysmåling for lidt bedre karaktere og er klart bedre ved ISO >= 800. Jeg har selv en Sony a100 som jeg er mere end glad for, men da jeg valgte mellem Sony a100 og Canon 400d, hældte det mest til Canon's side. Grunden til at det alligevel blev et Sony var fordi jeg havde 4 gode (og dyre) Minolta objektiver liggende som også kan benyttes på Sony a100, det har jeg ikke fortrudt, på trods af at jeg i situationen ikke lægde vægt på billede stabaliseringsdelen, så må jeg sige at den del virker fantastisk.
Ang. objektiv så dækker tallet f/3,5-4,5 blænde, altså hvor åbent er det hul lyset slipper igennem, jo lavere tal jo større åbning. Når der på et 10-22mm zoom objektiv skrives f/3,5-4,5 menes der at største blænde ved 10mm er 3,5 og ved 22mm 4,5. EF betyder så vidt jeg husker at det er et autofokus objektiv, USM at det er en støjsvag monter der sidder i objektivet.
Har kopieret et billed ind som er taget håndholdt på f/5.6 1/50s ved 375mm zoom (et f/4,5-5,6 100-300mm objektiv (svaret til 150-450), det ville være 100% umuligt uden billedstabalisering.
|
 |