|
|
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | ||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
|
Er det virkelig nødvendigt, at objektivet er så lysstærk? Er alt over f/2.8 ubrugligt eller? Hvad med dette Sigma: http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id= 3324&navigator=6 |
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
![]() |
||
beauville ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 552 |
![]() |
|
det kommer an på hvad det skal bruges til?
personligt ville jeg mene at det ville være overkill at bruge 6.500 på et begynder objektiv... Hold dig til kit-objektivet - så kan du senere købe de dyre og bedre objektiver når du bedre kender dine behov og lyster (hørte jeg nogen fnise?) |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Kit objektivet er måake lidt svagt til udendørs brug, jeg købte et Sgma 18-125 mm kort efter købet af mit Nikon D50, det var ikke syntes jeg noget dårligt extra køb. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
|
Jeg gider ikke arbejde med elendige objektiver. Jeg er ikke sikker på, hvad det skal bruges mest til, netop derfor er jeg ude efter et rimeligt all-around objektiv, istedet for at købe mig fattig i en masse specielle objektiver. Hvis jeg så senere finde det interessant, at fotografere noget specielt, kan jeg så købe nogle andre objektiver hertil. Jeg køber nok også et kit, for man for jeg næsten foræret det medfølgende objektiv. |
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
![]() |
||
beauville ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 552 |
![]() |
|
det er en fejl at tro at det medfølgende kit-objektiv er elendigt...
Men du har da ganske ret - et All-in-one objektive som det Sigma produkt du linker til er helt sikkert lækkert. Held & lykke med det |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok, det er da godt at høre. Men hvorfor er det så, at der er mange, der ikke har gode ting at sige om dem? Hvad er det, der gør dem mindre gode? Er det blot, at de er mindre lysstærke eller der det selve optikken der er dårlig? |
||
|
||
![]() |
||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
![]() |
|
Det er lidt det hele ! Der er jo en grund til,at du nærmest får dem i nakken. Canons pro objektiver hedder L- serien, og de er både optisk og mekanisk i en hel anden klasse.Kit objektiver svinger nu også en hel del,alt efter producent.Men som regel er de overvejende bygget i plastic,og halter altså lidt - på det optiske,det mekaniske og AF.Til hobbybrug er de absolut anvendelige, og man kan under alle omstændigheder bruge dem som udgangspunkt.Indtil man kender sit reelle brændvidde-område, - og så event udvide m et kvalitetsobjektiv. Et såkaldt prime-objektiv i 50mm F1.8 til Canon, er mig bekendt ikke skræmmende dyrt, - og meget bedre. Redigeret af Lennon - 03-Juli-2007 kl. 22:37 |
||
![]() |
||
poulsan ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-August-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 86 |
![]() |
|
Den har du fået helt galt i halsen. Mindre lysstyrke=højere f værdi (blænde) = mere dybdeskarphed. Samtidig bliver der spurgt, om det virkelig er nødvendigt med objektiver med f/2.8 eller hurtigere ('hurtigere' = lavere f værdi). Mit vurdering er, at glassets kvalitet hænger nøje sammen med lysstyrken. Det siges dog, at et 50mm. objektiv er nemmest at konstruere - og vil man have den sikre kvalitet i sine billeder, kunne man starte med dette - det betyder så bare, at man skal fotografere 'gammeldags' - at man ikke har komforten der følger med et zoom objektiv. Et 50mm. f/1.4 koster kassen, mens man ofte får f/1.7 for en billig penge - men stadig høj kvalitet, især hvis man stopper det ned til eks. f/2.8. Går man nedad mod vidvinkel og den anden vej mod tele objektiver, bliver det stadig mere kostbart, hvis man ønsker et hurtigt objektiv. Der er f.eks. markant prisforskel på et 70-200mm. f/2.8 i fht. f/4.5 - 5.6 (disse værdier er typiske for flere fabrikanter). Men har man først prøvet det dyre objektiv, er det yderst svært at blive tilfreds med det billige! Redigeret af poulsan - 03-Juli-2007 kl. 23:09 |
||
![]() |
||
tvillumsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 308 |
![]() |
|
Den har du fået helt galt i halsen. Mindre lysstyrke=højere f værdi
Nu har jeg læst på lektien, og jeg undskylder for mange gange ![]() Jeg prøvede faktisk bare at fortælle videre hvad jeg selv havde fået af vide min min lokale fotobutik... Men han prøvede vel bare at få mig til at bruge flere penge... /tvillumsen |
||
Pioneer 427XA
Pioneer DVR-545H-S Pioneer HTZ-7 Sonos PS3 Slim - Wii WD TV Live |
||
![]() |
||
tvillumsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 308 |
![]() |
|
Det Sigma objektiv ville jeg da mene er et bedre køb end det objektiv der følger med i det kit til 9500.- og det fås for ca. 4000 i tyskland http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/ 4332F208914-291509.html /tvillumsen Redigeret af tvillumsen - 03-Juli-2007 kl. 23:36 |
||
Pioneer 427XA
Pioneer DVR-545H-S Pioneer HTZ-7 Sonos PS3 Slim - Wii WD TV Live |
||
![]() |
||
poulsan ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-August-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 86 |
![]() |
|
Helt iorden ...fordelen ved en lav blænde værdi ('hurtigt' objektiv, meget lysfølsomt) er, at fotografering ved lavere belysning bliver MEGET nemmere, SAMT at det giver en eneståeende mulighed for at opnå dybdeskarphed på papirs tykkelse...hvis man har forstand på at udnytte det... |
||
![]() |
||
lrev på jobbet ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2051 |
![]() |
|
Husk:Et objektiv bliver ikke dårligt,bare fordi at der findes noget som er bedre. De medfølgende kit objektiver er oftest udemærket for de fleste,men selvfølgelig er Proff. modellerne klart bedre(men også klart dyrere) lrev |
||
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |