recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket subwoofer kabel? Dali Concept Sub 12
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket subwoofer kabel? Dali Concept Sub 12

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Du kan også tage et godt antennekabel og sætte et phonostik på i hver ende. De er med sikkerhed skærmet lige så godt som alle hifi signalkabler og det koster ca 10,- meteren.
 

Hvorfor skulle man bruge et tykt og ufleksibelt antennekabel, når et tyndt kvalitets mikrofonkabel kan gøre det samme?
Sådan et er beregnet til et være i et miljø, hvor der er massevis af forstyrrelser og næsten intet signal igennem.

Læs denne tussegamle artikel:
http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=1

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Du kan også tage et godt antennekabel og sætte et phonostik på i hver ende. De er med sikkerhed skærmet lige så godt som alle hifi signalkabler og det koster ca 10,- meteren.
 

Hvorfor skulle man bruge et tykt og ufleksibelt antennekabel, når et tyndt kvalitets mikrofonkabel kan gøre det samme?
Sådan et er beregnet til et være i et miljø, hvor der er massevis af forstyrrelser og næsten intet signal igennem.

Læs denne tussegamle artikel:
http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=1

Klaus
 
Det behøver man da heller ikke. Det var bare et bud på en billig løsning der virker og som de fleste har adgang til. Mic kabel eller et almindeligt hifi signalkabel er også godt, - og mere fleksibelt som du siger.
Egentlig handlede det nok om at antyde at det ikke nødvendigvis behøver at være et specielt subwoofer kabel for at være godt. Andet og billigere kan også gøre det.
Selv har jeg for nylig brugt et gammelt 50ohm netværkskabel til formålet. Der var nul brum på det selv om det lå nede i dyngen af 230V ledninger.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 30-September-2011 kl. 18:32
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 18:57
hehe... Den er fesen ind... Tongue LOL

Tak for hjælpen.

Skal ind til byen og kigge lidt i morgen.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Martin Pedersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-August-2008
Sted: 7160, Denmark
Status: Offline
Point: 266
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2011 kl. 02:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg har lige købt dette Y-kabel. Og det ligger sammen med elkabelet til Sub'en, og gir' nul brum
 
 
Husk at et subwooferkabel er et analogt kabel, og her er kvaliteten ret afgørende for performance
 
 
Har storebror til det kabel i overskud hvis du er interesseret i det.. Ligger i salgssektionen da jeg kun har brug for et 2 meter kabel.. Så kunne du da spare lidt mere. Ingen brum overhovedet!


Redigeret af Martin Pedersen - 01-Oktober-2011 kl. 02:32
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2011 kl. 22:57
Tror i dette kabel er godt nok? Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Tror i dette kabel er godt nok? Smile
Nej det "stinker": "teflon isolation og 24K helforgyldte stik."
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Tror i dette kabel er godt nok? Smile

Nej det "stinker": "teflon isolation og 24K helforgyldte stik."


Er det ironisk eller seriøst? Det er også OFC kobber.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Tror i dette kabel er godt nok? Smile
Tror det bliver en smule problematisk, når linket fortæller at det er udgået.
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2011 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Hey,

Skal flytte min subwoofer noget længere væk fra receiveren (Marantz SR5004) for at eliminere udligning af de lave frekvenser, som sker lige nu hvor den står ved siden af fronterne. Selv ved phaseskift lyder det ikke optimalt.

Problemet er at mit subwoofer kabel kun er 3 meter og jeg skal bruge 5 meter mere. Jeg ved bare ikke hvilket kabel jeg skal vælge så det hverken bliver for ringe eller for overkill i forhold til min sub.

Så jeg ville høre hvad i vil anbefale? Det kabel jeg har nu er dette og det jeg har kigget på som alternativet med rette længde er dette. Skal lige siges at det helst ikke må koste mere end de 8-900 kr.

Jeg takker.

Mvh.
Hessam Smile
Jeg vil heller ikke offer, det volsomme på et RCA (Phono) kabel, fordi det simpelthen ikke kan høres, De billige kabel forbindelser er udemærket.
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 03:00
Så flyttede jeg sgu subben alligevel og startede med at bruge lakridskabel som forlænger, mellem det dyre kabel og subben. Det passede lige præcis med at det dyre kabel som er noget bedre isoleret sidder sammen med alle ht-kabler og strømkabler og lakridskablet sidder blot sammen med kablerne til baghøjttalerne. Var egentlig meningen at lakridskablet blot skulle bruges til at teste om det gjorde en forskel at flytte subben, men jeg der er ingen brum og synes ikke bassen fejler noget. Så beholder det nok bare som det er.

Til gengæld fik jeg en meget bedre spredning af bassen ved at flytte subben. Før skulle man sidde ved det absolut optimale lytteposition for at få bassen gengivet ordentligt. Nu kan man sidde på stort set alle pladserne i sofaerne og høre bassen ordentligt. Én enkelt plads mangler en bittesmule bas, men det er intet i forhold til før. "Dansegulvet" har også fået det gode bas nu. Så ingen "huller" dér.

Hvor den stod før havde jeg også lidt problemer med at i nogle frekvenser udlignede subben og fronten hinanden og i andre frekvenser forstærkede de hinanden. Skiftede jeg phase med 180 grader blev det en smule bedre... de dybeste toner blev en smule forstærket mens de lidt højere blev forstærket bare en anelse. Men jeg var stadig ikke tilfreds, det lød stadig som om at der pludselig blev tilføjet en ekstra lydkilde/højttaler med kun bas, hvilket resulterede i flytning af subben.

Før stod den ca. 35 cm. ved siden af venstre front, i et hjørne, og pegede mod sofaen, samme retning som fronterne. Så jeg prøvede først at flytte den en lille smule frem, ved siden af den anden sofa, så den stod op af væggen og siden af sofaen. Nu pegede den fra ventre mod højre, så lydbølgerne krydsede lydbølgerne fra fronterne. I 0 graders phase gav det et sært resultat... det lød som om alt bassen kom fra højre front. Skiftede phase til 180 grader og så blev det meget bedre. Bassen blev spredt smule bedre og det lød som om bassen kom fra begge fronter. Alle frekvenserne blev også forstærket istedet for at blive udlignet nogle steder. Først tænke jeg at jeg magtede ikke at flytte rundt på det mere og var ret tilfreds med forbedringen... så lyttede jeg til resultatet et godt stykke tid (nogle timer) og syntes stadig at det lød som om der pludselig blev tilføjet en ekstra højttaler med kun bas. Så jeg slukkede subben, pillede alle kabler ud og gik igang igen. Flyttede den nu hen til hjørnet, mellem sofaerne, og startede med at pege den ind mod bagerste sofa.

|   |
|   |
|   |
        _ _ _ _
x->   _ _ _ _       x-> = subwoofer og retning mod den bagerste sofas side (sofaen overfor fronterne)


Igen måtte jeg konstatere at i 0 graders phase lød det som om at alt bassen kom fra højre front. Skiftede phasen til 180 grader og forventede at det ville blive bedre, men det vidste sig at det nu lød som om bassen var en anelse tungere i venstre front. Men spredningen var stadig god, bedre end før, og forstærkningen gjorde sig gældene i alle frekvenser.

Så prøvede jeg at skifte retning så den pegede mod fronterne og lod phasen stå på 180 grader.

|   |
|   |
|   |
  ^  _ _ _ _       ^  
  x   _ _ _ _       x = subwoofer og retning mod fronterne.

Her var spredningen rigtig god og forstærkningen gjorde sig gældene i alle frekvenser. Men igen lød det som om alt bassen kom fra højre front. Mærkeligt tænkte jeg, da det var sådan det lød med den anden placering og andre retninger bare i 0 graders phase. Så skiftede jeg phasen til 0 grader... og så skal jeg love for der blev forstærket og spredt bas. Måtte lige skrue en smule ned for subben. Efter at have justeret volumen, begyndte jeg at flytte mig rundt i lokalet og lagde mærke til at bassen blev spredt til næsten over det hele. Så satte jeg mig ned hvor jeg plejer at sidde og lytte til musik og det lød skønt... det bedste... en dejlig glidende overgang, ingen pludselig bas der rumler. Det giver bare den lillesmule boost til de dybe toner og ellers en smule mere fylde til bassen, men som sagt uden den pludselige overgang...

HURRA! Nu lyder det fantastisk. Ikke mindst fordi der også er kommet fliser under fronterne og subben så gulvet ikke synger med. Det hævede også enhederne lige nok til at mellemtonerne er mere markante... i mine øre lyder det hele bedre nu... LÆKKERT!

Tak til de hjælpsomme, de interesserede og dem der har taget tid til at læse denne mega post. Big smile


Redigeret af Hessi - 15-Oktober-2011 kl. 03:06
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Cubano Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 21:58
Tjaa der er meget audio voodoo indenfor hifi, både m.h.t udstyr såvel som kabler. Her er en interessant side hvor du kan læse om emnet(også meget om kabler):

og her lidt mere om kabler fra den tekniske side:

Jeg bruger selv billige kabler og kan absolut ikke høre nogen forskel fra de billigste til de dyre.
Pioneer SC-LX 83, Pioneer BDP-LX54, Dali Ikon 2, Dali Ikon vokal 2, Dali Ikon 8 og Dali Ikon Sub. Panasonic TX-P50VT20E, Asrock NetTop ION, Synology Disk Station DS211 NAS, SONOS ZP90 ZonePlayer.
Til top
Kristian F Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 12:49
Jeg kan anbefale dette kabel. Bruger det selv. Findes i 3,5 og 9 meters længde. Der følger y splitter med :)

http://www.av-cables.dk/lydkabler/subwoofer_kabel/subwoofer_kabel/ixos_high_quality_subwoofer_kabel_3_m_6304_da.html
Marantz SR7005
Focal 836V
Focal 800CC
Samsung C8705 3d led tv
HTPC med 6 TB plads.
Playstation 160gb FAT boy.
Xindak højtaler kabler.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu