|
hvilket tv 15.000 i Expert 50-55"(pga forsikrin) |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | |
bentpetersson ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2013 Status: Offline Point: 2437 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Se her. En interessant artikel fra Politiken i 2010 med samme problematik, men intet er desværre ændres.
Af JAKOB HVIDE BEIM SÅDAN SKAL DU FORHOLDE DIG, HVIS DU GERNE VIL HAVE PENGE FRA FORSIKRINGEN Når du skal have erstattet noget fra forsikringsselskaberne og ikke ønsker at købe varen gennem forsikringen, skal du være opmærksom på betingelserne. Det er sådan, at forsikringsselskabets kontante erstatning svarer til selskabets egen genanskaffelsespris. Da de får rabatter hos deres leverandører, betyder det, at du typisk vil få 15-20 procent mindre udbetalt, end du selv kan købe varen for. Spørg derfor til størrelsen på eventuelle leverandørrabatter, før du takker ja til en kontant erstatning. Når selskabet udbetaler en kontant erstatning, skal det være med henvisning til pris på en lignende eller tilsvarende vare, som rent faktisk findes. Spørg derfor til dokumentation for, at selskabet rent faktisk ville kunne levere til en pris, der svarer til den kontante erstatning, du har fået. Når du køber en forsikring, skal du være opmærksom på, at betingelserne for kontant erstatning også kan stå under genlevering, fordi det i princippet er det, du takker nej til. Vær opmærksom på, at selskaberne i visse tilfælde både fratrækker en leverandørrabat og samtidig afskriver den forsikrede genstand for alder. Forbrugerrådet betvivler, at det er i overensstemmelse med gældende ret og opfordrer dig til at klage til Ankenævnet for Forsikring, hvis du oplever dette. Kilde: Forbrugerrådet Claus Sølvsteen ser sig selv som en mand, der »har vanskeligt ved at skælde ud«. Men han blev »godt og grundigt gal«, da hans forsikringsselskab Topdanmark trak 22 procent fra hans kontante erstatning, fordi han ønskede at handle hos en anden optiker end Profil Optik. Det hele begyndte på Borgergade i København tilbage i januar, da Claus Sølvsteen snublede over kantstenen og tabte sine biller, så stellet blev ridset og glasset sprængtes. Da den 51-årige senioranalytiker hos Farvandsvæsenet skulle have et par nye briller, blev han henvist til Profil Optik, hvor hans forsikringsselskab har en samarbejdsaftale via internetbutikken Scalepoint. Tak for tilbuddet, tænkte Claus Sølvsteen. Men han ville hellere selv købe en ny brille hos den optiker på Østerbro, hvor han i sin tid købte de nu ituslagne briller. LÆS ARTIKEL: Forsikringselskaber skal vide alt »Min egen optiker har en journal liggende, hvor de har noteret de forskellige problemer med mit syn, og jeg er meget tilfreds med de briller, som de solgte mig sidst. Jeg føler mig tryg i deres hænder, og det betyder meget for mig, når det handler om noget så sårbart som mit syn«, siger Claus Sølvsteen. Kunde kunne miste 2.000 kroner af erstatningen Desuden peger han på, at der er forskel på de produkter, som de forskellige optikere forhandler: »Min foretrukne butik er med i en mindre sammenslutning af selvstændige optikere, og de sælger nogle stel, som jeg synes er mere attraktive end dem, som man kan finde på hylderne hos en kæde som Profil Optik«. Fint nok, sagde Topdanmark. Men så trækker vi 22 procent svarende til 2.000 kroner fra din kontante erstatning, fordi det er den rabat, vi kan tilbyde vores kunder hos Profil Optik. Det er her, at Claus Sølvsteens sind bliver sat på en prøve: »Det kom fuldstændig bag på mig. Jeg følte mig presset til at vælge Profil Optik, fordi jeg ellers stod med en markant mindre erstatning«. Forbrugerrådet vil ændre praksis Claus Sølvsteen tæmmede sit ophidsede sind, da han ringede til forsikringsselskabet, og gik videre med sagen til Forbrugerrådet i overbevisning om, at Topdanmarks praksis var i strid med forsikringsbetingelserne. »Kan det virkelig være rigtigt, at forsikringsselskabet på den måde kan tvangsbinde kunden til en bestemt leverandør?«, lyder det i en e-mail til Forbrugerrådet. LÆS ARTIKEL:Boom i klagesager mod forsikringselskaber Her modtager jurist Mads Mølgaard Bräuner løbende lignende henvendelser fra forsikringskunder, der føler sig mere eller mindre tvunget til at handle hos forsikringsselskabernes leverandører. Kunderne har takket nej til en genlevering og beder om penge til at handle på egen hånd, fordi de bor langt fra selskabernes samarbejdspartnere eller har en foretrukken forhandler, hvor de har handlet i mange år og føler sig godt behandlet. Og kunderne føler sig snydt, når forsikringsselskabet udbetaler en kontant erstatning minus rabatten – typisk 15-20 procent. Nu vil Forbrugerrådet have sat en stopper for den praksis. »Der står i forsikringsaftaleloven, at forbrugerne skal stilles økonomisk, som før skaden skete. Men det er forbrugerne ikke, hvis forsikringsselskaberne udbetaler en kontant erstatning, der ligger markant under markedsprisen«, siger Mads Mølgaard Braüner. Topdanmark: Forskelsbehandling Brancheforeningen Forsikring og Pension lytter gerne til Forbrugerrådet, men afviser, at selskaberne gør sig tanker om at ændre praksis. Med god grund, siger Topdanmarks skadeschef Susanne Møllegaard. »Vi forsøger naturligvis at køre vores forretning billigst muligt, og det kommer også vores kunder til gode i form af lavere forsikringspræmier«, siger hun. LÆS ARTIKEL: Forsikringspræmien stiger med vandet Susanne Møllegaard mener, at den nuværende praksis sikrer, at alle kunder får ens behandling. »En kunde, der vil have kontanterstatning, skal jo ikke have mere i erstatning, fordi han ønsker at købe den samme vare i en butik, der er dyrere end det sted, hvorfra vi kan genlevere varen«, siger Susanne Møllegaard. Får penge tilbage I sidste ende valgte Claus Sølvsteen den kontante erstatning, fordi det ekstraordinært lykkedes ham at opnå en rabat hos sin gamle optiker, så han ikke led økonomisk skade. Men han får alligevel penge tilbage fra Topdanmark. Selskabet har både fratrukket leverandørrabat og afskrevet brillens værdi på grund af alder. Profil Optik sælger ikke brugte briller, så produktet findes ikke i virkeligheden, og dermed kan selskabet ikke henvise til en konkret genanskaffelsespris. Topdanmark har erkendt fejlen og retter den. Men det sker kun, fordi Claus Sølvsteen tabte sine briller, før selskabet ændrede i forsikringsbetingelserne. Nu står der nemlig eksplicit i betingelserne, at Topdanmark må fratrække både rabat og for alder. Forbrugerrådet opfordrer kunderne til at klage Ankenævnet for Forsikring har ikke kørt en sag om det endnu, men Forbrugerrådet mener, at fremgangsmåden er tvivlsom: »Det giver kun forsikringskunderne endnu mere grund til at holde sig fra en kontant erstatning og dermed ende i hænderne på selskabernes leverandører. Jeg kan kun opfodre kunderne til at klage, hvis de oplever det«, siger Mads Mølgaard Bräuner. Claus Sølvsteen er stadig skuffet, og han synes også, at forsikringsselskabernes praksis er meget uigennemskuelig. »Jeg har kun Topdanmarks ord for, at de har en aftale med Profil Optik på 22 procent, som jeg så får udbetalt mindre. Men det er ikke noget, som jeg kan slå op for at tjekke eller på nogen måde vide på forhånd«, siger han. ..................... Her er en nyere artikel fra 2013 http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE1976897/erstatning-fra-forsikringen-bliver-mindre-hvis-du-vaelger-kontanter/ Redigeret af bentpetersson - 12-September-2014 kl. 15:33 |
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Hvornår har forsikringsselskaberne IKKE gradbøjet betingelserne? Det lyder altid så smukt når man tegner en forsikring, og at man er dækket mod tab. Men når skaden er sket, finder man ud af hvor lidt man er dækket. Resultatet er at jeg kun har de nødvendige forsikringer. Jeg vil hellere selv spare op til evt småskader på briller og den slags.
|
|
![]() |
|
bentpetersson ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-November-2013 Status: Offline Point: 2437 |
Helt enig Kampus.
Det som jeg viser er branchens kreativitet. På godt og ondt. Redigeret af bentpetersson - 12-September-2014 kl. 19:29 |
|
Med venlig hilsen
bentpetersson |
|
![]() |
|
iceman24 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 938 |
wow der er sket noget her mens jeg har været på arbejde..
fik i dag snakket med Expert og det endte med jeg købte tv der for de matchede faktisk billigste pris uanset hvilket tv jeg snakkede om.. valgte faldt på SAMSUNG 55" UE55HU7205 http://www.expert.dk/samsung/ue55hu7205uxxe/p/21090/ |
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Tilløk med det. Det er også rent billedemæssigt et fint TV- og nå ja du har vel kunnet klare det kurvede....
![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
iceman24 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 938 |
kikkede på en 8505 kurvet da jaaa 7205 ikke var på lager. men ser ud til den får god omtale på avforum.com
Hother har du set omtalte tv ? du er måske ikke så meget for buede fladskærme
|
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Vist har jeg set dit TV, det er ganske super ![]() Personligt ville jeg ikke binde an med et kurvet af flere årsager. Det ville slet ikke gå i vores hjem med de placinger vi har for at se TV. Om vendt, så mener jeg helt klart, at det må være op til den enkelte at vælge
![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
jamen godt at hører det er godt.. jeg er lidt spændt på det med kurvet..
det er første gang jeg har købt tv i "blinde" normalt læser jeg diverse anmeldelser først men jeg er spændt på 4k... men går det helt galt må jeg jo ta en snak med forhandleren :-)
|
|
![]() |
|
bother da du så tv'et hvordan var betragtnings vinklen hvis man så på det lidt fra siden ? tænker ikke på buen men mere sort og farverne om de bliver meget udvasket ?
det var nemlig et seriøst problem for E8005 jeg havde
|
|
![]() |
|
Nu havde jeg jo et F9000 i en periode, og var ganske imponeret over billedet. Lur mig om du ikke oplever en eller anden form af "Fornyelse" i billedet - selvom du ser almindelig 1080P
![]() |
|
|
|
![]() |
|
jo det er ikke utænkeligt.... håber bare de har forbedret deres betragtningsvinkel når man ser på den lidt fra siden af for der var den gamle seriøst for dårlig
|
|
![]() |
|
Nu er LED jo ikke et TV med ret gode betragtningsvinkler. Det som slog mig da jeg så det kurvede var jo, at med de vinkler, så ville det ikke gå hjemme hos os. Ved et kurvet skal man helst sidde lige for TV´et, eller i det mindste tæt på midten. Ellers så bliver billedet noget "Deform"
![]() |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |