recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor gode er HD-film egentlig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor gode er HD-film egentlig?

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 14:26

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

På trods af at deres hardware er noget hø

Blev lige nysgerrig..

Det meste ligner noget privat udstyr i samme kaliber som meget af det som der velsagtens er at finde i de fleste af forum'ets deltagernes egne hjem?

http://www.highdefdigest.com/gear.html

Jeg syntes de rammer nogenlunde i deres kvalitets bedømmelser og om ikke andet kan man bruge dem som en ledetråd.

Dog deler jeg ikke specielt filmsmag med dem, så der bruger jeg mere f.eks IMDB.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Det meste ligner noget privat udstyr i samme kaliber som meget af det som der velsagtens er at finde i de fleste af forum'ets deltagernes egne hjem?

De to Sony tv er noget bras. Det udstyr er overhovedet ikke godt nok, til at kunne bedømme billedkvaliteten på en HD DVD eller Blu-ray, hvilket ham LCD-ejeren da også fint demonstrerede, da han gav katastrofe-udgivelsen Meet Joe Black 4.5/5 i billedkvalitet.

Det handler ikke om at matche det, nogle gange bras, folk har stående hjemme i stuerne, når der skal anmeldes HD-film; det handler om at have et stort display, der relativt uforstyrret kan gengive billedet som det er meningen det skal se ud. Det kræver væsentligt bedre udstyr, end de bruger på High Def Digest. Og så er det ligemeget hvor dyre de to Sony tv har været...

Redigeret af Naiera - 09-Marts-2008 kl. 14:45
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 19:23
[QUOTE=musicus

Ja, ligesom med SD DVD kan godt nogen gange få fornemmelsen af, det er som at købe en lykkepose, når man kommer hjem med en ny Blu-ray film, og smækker den i afspilleren.

Meget rellevant af ND at rejse spørgsmålet

Synes også der er himmelvid forskel i kvalitet på SD DVD. Og ligeså markant forskel på en afspiller til 200 kr og den jeg har nu. Hvis bare ALLE SD DVDer var i samme kvalitet som "The Lake House", ville jeg overhovedet ikke drømme om HD DVD.

Redigeret af Kampus - 09-Marts-2008 kl. 19:23
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2008 kl. 22:15

De to Sony tv er noget bras. Det udstyr er overhovedet ikke godt nok, til at kunne bedømme billedkvaliteten på en HD DVD eller Blu-ray, hvilket ham LCD-ejeren da også fint demonstrerede, da han gav katastrofe-udgivelsen Meet Joe Black 4.5/5 i billedkvalitet.

Kan godt huske at andre tidligere har været efter Meet Joe Black i en anden tråd. Selv har jeg hverken set filmen i HD eller kender de Sony TV som anmelderne benytter, så jeg skal ikke bedømme det.

Kan kun huske at i en anden tråd er anmeldelsen af filmen også blevet kritiseret.

Til top
NFB1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-April-2006
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2008 kl. 09:41

De to Sony tv er noget bras.

Er dette endnu en fordom eller har du rent faktisk haft begge tv hjemme til test?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2008 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Kan godt huske at andre tidligere har været efter Meet Joe Black i en anden tråd. Selv har jeg hverken set filmen i HD eller kender de Sony TV som anmelderne benytter, så jeg skal ikke bedømme det.

Kan kun huske at i en anden tråd er anmeldelsen af filmen også blevet kritiseret.

Jeg har brugt denne film til at demonstrere hvordan man IKKE laver HD-udgivelser, så de 4.5/5 er ret uforståeligt. Der er synlig edge enhancement på filmen, og dette har gjort at film grain bliver fremhævet i generende grad, og billedet opleves grynet. Så ved jeg godt at nogle (med rette) vil argumentere for at synlig film grain kan være tilsigtet, men hvis man går en lille smule op i films visuelle design (og ikke bare "billedkvalitet"), så er man sjældent i tvivl om hvornår synlig film grain er tilsigtet, og hvornår det ikke er. Det er ret tydeligt at en rosende anmeldelse af billedet på dén film er foretaget på et for dårligt display, for hvis jeg gengiver denne film på f.eks. et 42" Pioneer fra 3-4 meters afstand, så ser det egentlig ganske godt ud. I den billedstørrelse hjælper den kunstige sharpness til at give billedet et meget "flot" look, og manglen på opløsning i displayet maskerer en del af den synlige film grain, så den ikke er generende. Problemet er at HD ikke bør være designet til at fungere på et 42" tv, det skal være designet til at fungere på et 150" billede. Det er dét formatet _kan_. Hvis man vil designe billedet til at fungere på små billeder, så kunne man groft sagt nøjes med DVD.

I forhold til trådens emne, så er det relevante omkring denne film, at selv om det er en film der kan bruges som negativ reference, så er den stadig bedre end DVD-udgivelsen. Og det er dét det drejer sig om - at få filmen i den bedst mulige kvalitet, ikke at sidde og fluekneppe i om den enkelte film er den mest imponerende udgivelse. 1080P er godt nok til at selv om det bliver behandlet halvsløjt, så er det stadig bedre end samme film på DVD. Ikke dermed sagt at vi skal acceptere halvsløje udgivelser, tværtimod.

Mht. at det så bliver "hit or miss" om man får en _god_ udgivelse, så er dét jo ikke anderledes end for DVD. Men har man et display af rimelig størrelse og kvalitet, så mener jeg at der er al mulig grund til at gå efter HD-versioner hvor det er muligt. Som med alt andet inden for billedkvalitet, så skal man ikke gøre det for de flotte billeders skyld, men fordi HD udgivelserne gør det muligt at få mere ud af filmene. Man ser ganske enkelt flere detaljer i filmen, og det hjælper til at man får en bedre film-oplevelse.

Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2008 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Du begår den samme fejl som ufatteligt mange andre før dig, nemlig at tro at 35mm ikke kan levere en detaljegrad som HD kan udnytte. 35mm er _bedre_ end HD, så groft sagt har filmene været produceret i "HD" i næsten 100 år. Det er på tide vi får det ind i stuerne...

Hvis 35mm er bedre end HD, hvordan forklarer du så det fænomen at danske film generelt er utrolig dårlige når vi taler billedkvalitet. Det gælder i høj grad når man ser dem i biografen, men også på TV. Det er noget af en nedtur billedmæssigt at se Album lige efter Landsby hospitalet på DR. Bliver danske film optaget på 16mm? TV avisen på DR står da lysår bedre end nogen dansk film jeg har set på TV.

Når materialet er så ringe, behøver vi vel heller ikke glæde os til danske film på Blu ray....

m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2008 kl. 22:45
Ha ha, undrede mig også over den "dårlige billedkvalitet" i Album. Men jeg er ret overbevist om at der er lagt et lag "gammelt foto" hen over. En teknik der også anvendes ved fotos der skal se gamle ud.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2008 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af NFB1 NFB1 skrev:

Er dette endnu en fordom eller har du rent faktisk haft begge tv hjemme til test?

Det har absolut intet at gøre med fordomme; det er ren og skær fakta. Og jeg behøver selvfølgelig ikke have samtlige LCD tv hjemme i stuen, for at kunne sige at de ikke kan måle sig med et godt plasma tv.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2008 kl. 00:09

Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Hvis 35mm er bedre end HD, hvordan forklarer du så det fænomen at danske film generelt er utrolig dårlige når vi taler billedkvalitet. Det gælder i høj grad når man ser dem i biografen, men også på TV.

Såre simpelt: Ingen af stederne får du potentialet i 35mm optagelser at se. Forskellen på 35mm i hollywood-biograferne og 35mm i de danske biografer er _skræmmende_.

At 35mm _kan_ levere fremragende optagelser, er jo ikke identisk med at alle 35mm optagelser er fremragende. Men jeg vil påstå at hvis selve optagelsen er af middelmådig kvalitet, så ville den være lige så middelmådig hvis den blev optaget i HD. Lige så vel som at alt 35mm ikke ser fantastisk ud, så er det heller ikke alt HD der ser fantastisk ud.

Dét man kan argumentere for, er at den digitale teknik måske vil gøre det billigere at levere kvalitets-optagelser, især det nye Red One 4k kamera hæver efter sigende billedkvaliteten af lavbudget-film betragteligt. Men hvis vi taler velproducerede 35mm film, så er der masser af potentiale i dem til HD-udgivelser.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2008 kl. 04:28
Der er kun 24 titler der er første klasse på

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=858316

Det er sku ikke meget, og man ved ikke om man komme hjem med en BD
film i samme kvalitte som en god DVD film (og så føler jeg af penge er
tabt) :-(

En 35 mm. film scanning til 4K giver et beder bilde kvalitet end en film
optaget på det ny og billge "RED ONE" 4K kamera, så 35 mm. film har
stadig en fremtid, hvis det er bilde kvaliet der gælder, her kan ingen
digitale HD kamera værre med, for ikke at tænke på hvad 70mm. kan
gørre.

Der er faktis en del Dansk film der er optaget på SD/HD video, og her kan
vi ikke snakke om bilde kvalitet.

Grund til at billde kvalitet i Dansk film er så ringe, er at filmfotografer
ikke er dygtig nok, og selve filmfotograf uddannelsen er for ringen, det
bute værre et karv, at man først skal værre uddanet reklame fotografe før
at man kan komme ind på filmskolen.

Og for videofotografe inde for TV, er de sidste år gået helt galt, de ved
ikke hvordan et god og korrekt billde skal se ud.

Redigeret af Startrek - 11-Marts-2008 kl. 04:31
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2008 kl. 09:58

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ha ha, undrede mig også over den "dårlige billedkvalitet" i Album. Men jeg er ret overbevist om at der er lagt et lag "gammelt foto" hen over. En teknik der også anvendes ved fotos der skal se gamle ud.

Det kan måske forklare de lidt gulige farver, men det er vel ikke målet at lave uskarpe billeder. For det er det største problem med danske film.

Jeg var i biffen og se 2 verdener, det var kun for husfreden skyld jeg blev, det er helt utrolig hvor dårligt det kan blive, hvis det ikke er nærbillder, kan du ikke engang se folks ansigter. Hvis det er den kvalitet der kommer på Blu ray, bliver det med garanti ikke bedre end DVD.

Men ud fra det man kan bedømme på SD, så ser serien Sommer ud til at være skudt i ok kvalitet.

m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu