|
|
Besvar ![]() |
Side <1 4567> |
Forfatter | |||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
||
Har de 35 mm filmkopier man ser til danmarkspremieren (visse gange verdenspremieren) på en film i Imperial været vist et hav af gange forinden?... Det tror jeg næppe. Jeg har også svært ved at forestille mig, at pålægningen af danske undertekster gør værket ret meget dårligere. Jeg tror mere på, at den oplevede forskel, skyldes at filmmagerne er dygtige til at udnytte potentialet og fordelene i digitale film, som det fx ses i de sidste Star Wars film... 2K visning er slet ikke så ringe. Imperial benytter en Barco DP100 som kører med 2K dvs. 2048x1920 pixels, ikke at forveksle med HDTV's 1920x1080. Det er indtil videre småt med 4K projektore på markedet, men selvfølgelig går det den vej. Nordisk film vil helt sikkert hoppe med på trenten, når engang 4K filmkopier bliver udbredt. |
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8682 |
![]() |
||
Opløsningen er 2048x1080 ikke 2048x1920.
Derudover vil jeg nu heller ikke mene at der er noget galt med en 35mm fremvisning i Imperial tæt på premieren - måske de sidste fremvisninger er værre. |
|||
![]() |
|||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
||
Yes, der var også det jeg selv skrev i mit forrige indlæg. Bummer
Jeg har heller aldrig syntes at 35 mm forestillingene i Imperial var dårlige - jeg synes bare at deres 2K film står fantastisk flot, specielt når man tænker på, hvor stort et lærred der er tale om (15,6 x 7,4 meter)! Jeg foretrækker helt klart at se filmene derinde i digital kopi, hvis muligt - desværre fravælger de nogle gange den mulighed, sikkert pga. økonomien i det. |
|||
![]() |
|||
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
||
Godt man sidder så langt fra lærredet - det må jo betyde at hver pixel er 6-7mm på hver led! ![]() -Kent |
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8682 |
![]() |
||
Er du sikker på at der altid er en digital kopi? F.eks. vil Indiana Jones 4 ikke blive distribueret digitalt svjv. da Spielberg er inkarneret filmfanatiker. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Nej, der findes langtfra altid en digital kopi af en film, men Nordisk Film fravælger dem af og til, selvom de findes. Fx viser de idag 10.000 bc i Palads' store sal som også har D-cinema, men der er en alm. 35 mm kopi. I USA bliver filmen vist digitalt mange steder.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
NB. Spielberg er lidt mærkelig. Han ønsker kun at Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull skal vises i 35 mm (og 70 mm blow-up), måske fordi den skal have det nøjagtig samme look som de 3 gamle film. Han er også fan af 1.85:1 filmformatet, som de fleste af hans film er lavet i, dog med undtagelse af Indy filmene (2.35:1), men det er nok skribenten Hr. Lucas der har fået det igennem. |
|||
![]() |
|||
Simon R. ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 824 |
![]() |
||
Jeg synes det er fedt at Spielberg insisterede på at skyde Indy på film og ikke det HD-crap Lucas lavede Star Wars på.... Forstår dog ikke at han ikke vil tillade digitale fremvisninger, som for det meste står bedre end filmfremvisningerne. Og Spielberg har altså lavet en del andet i 2.35:1.... Jaws, Empire of the Sun, E.T., Hook og vist nok også Minority Report. Sikkert nogle jeg har glemt. |
|||
![]() |
|||
Simon R. ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 824 |
![]() |
||
Jeg synes de nye Star Wars film ser dårligere ud end 35 mm... Specielt i dagslys-scener med meget sol går det helt galt. I det hele taget synes jeg de tre nye film er noget hø - Lucas skulle holde sig fra instruktørstolen... |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ja, det er underligt at Indy 4, som er skudt på 35 mm film og indscannet og efterbearbejdet via Digital Intermediate processen, ikke må vises i digital kopi, som det er tilfældet med de fleste andre D-cinema film. Men igen, det look der er på en 35 mm kopi er ikke helt det samme som en digital kopi, selvom denne er scannet fra 35 mm. Digitale kopier ser "renere" ud, og dermed ville Indy 4 jo adskille sig fra de 3 gamle film. Det ønsker Spielberg åbentbart ikke. NB. Empire of the Sun og E.T. er i 1.85:1! I øvrigt har jeg ikke påstået at Spielberg ikke laver andet, blot at de fleste af hans film er i 1.85:1 formatet. Redigeret af Tarkin - 14-Marts-2008 kl. 12:56 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ja, det har du så lov til at mene. Du synes sikkert også at Yoda var bedre i de gamle film... Jeg synes derimod at det er vildt fedt, at der findes instruktører/producenter som presser teknologien til det yderste. Hvor ville vi have været, hvis det ikke var for Lucas og hans film (inkl. Indy filmene), THX, Skywalker Sound, blue/greenscreen teknikkerne, CGI m.v. Vist er der noget nostalgisk over de gamle film, men hey, vi må også videre. Flere og flere film bliver skudt digitalt - det er helt sikkert fremtiden. CGI m.v. bliver efterhånden brugt i rigtig mange film, også alm. film hvor du ikke lægger mærke til det. Alt i alt ser fremtiden inden for filmverdenen meget digital ud. På et eller andet tidspunkt kan det slet ikke betale sig at lave film på analog 35 mm - det bliver simpelthen for dyrt og besværligt. Men til den tid, kan film også laves så de får præcis det look, realistisk eller ej, som instruktøren ønsker - om det så er "35 mm look". |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Mit helt udokumenterede gæt, er at Hr. Spielberg ganske enkelt ikke render rundt og ser hvordan 35 mm ser ud uden for hans egen lille osteklokke. Der er _væsentlig_ forskel på hvordan 35 mm ser ud i Hollywood biograferne (for slet ikke at snakke om hans egen private screenings-biograf), og så hvad forbrugerne rundt omkring i verden præsenteres for. De digitale fremvisninger er langt hen ad vejen en ensretning af kvaliteten, som betyder at for os andre dødelige får vi en reel forbedring, mens det især på film der er optaget på 35mm, ikke er en fordel de relativt få steder hvor man rent faktisk får kvaliteten af 35mm at se. Dét vi ser i selv de bedste biografer i Danmark, er _langt_ fra kvaliteten af de 35mm fremvisninger man kan se i Hollywood. Det betyder at vi har en smule sværere ved at forholde os til fascinationen af 35mm - dét vi går rundt og tror er 35mm kvalitet, er ganske langt fra dét film-producenterne rent faktisk har skabt. Det er også derfor det kan lade sig gøre at lave Blu-Ray (og HD-DVD...) udgivelser af 35mm film, med en skræmmende god kvalitet. 35mm HAR meget høj kvalitet, vi får det bare ikke rigtigt at se. Som sagt, så tror jeg simpelthen folk som Spielberg er "miljøskadede" af kun at se filmene under optimale forhold. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 4567> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |