recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor køber i jeres pærer/lamper ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor køber i jeres pærer/lamper ?

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 16:03
Har du et link til en guide til hvordan man fixer en broken ballast?
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 17:47
Det er bare at købe en ny, og montere den, det er ligetil hvis ellers man kan holde tungen lige i munden og styr på div stik og boards, det er lidt kompakt, og hvis man ikke passer på kan man godt ødelægge mere end man reparere, og vær lidt ops på statisk elektricitet, der skal ikke altid så meget til at ødelægge sådan et processor board.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
omegasteffy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2012
Sted: DK
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2019 kl. 16:51
Er der nogen der ved om PK-L2312U pæren er bagud-kompatibel?
De ser ens ud, men omvendt ligner ser det også ud til at være en typo https://dk.jvc.com/projektorer/accessories-(d-ila)/PK-L2312U/
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2019 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af omegasteffy omegasteffy skrev:

Er der nogen der ved om PK-L2312U pæren er bagud-kompatibel?
De ser ens ud, men omvendt ligner ser det også ud til at være en typo https://dk.jvc.com/projektorer/accessories-(d-ila)/PK-L2312U/

Det er den ikke, den køre med en anden ballaster.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
omegasteffy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2012
Sted: DK
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 12:32
Jeg har skrevet lidt til beamer-parts.eu.
Deres X30-kompatible pære er fra Ushio.

Den er lidt billigere end den orginale (100 vs 120 EUR).
Er der nogen grund til at tror at en pære fra Ushio er bedre end orginalen? (ved ikke om det er Philips)
Til top
omegasteffy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2012
Sted: DK
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 17:36
Nå, det endte med løs men original pære, håber den er ok

UPDATE: Der er i Ushio NSHA 220 YT


Redigeret af omegasteffy - 09-Juni-2019 kl. 19:51
Til top
omegasteffy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2012
Sted: DK
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Det er bare at købe en ny, og montere den

Det virker umiddelbart som en lidt negativ instilling, men måske forståeligt nok - det ser jo ud til du har kæmpet med at løse problemet http://repairalmostanything.com/thread/702/jvc-x7-ballaster

Fik du målt udgansspændingen på ballasten? og var der lys i gnist-gabet?
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af omegasteffy omegasteffy skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Det er bare at købe en ny, og montere den

Det virker umiddelbart som en lidt negativ instilling, men måske forståeligt nok - det ser jo ud til du har kæmpet med at løse problemet http://repairalmostanything.com/thread/702/jvc-x7-ballaster

Fik du målt udgansspændingen på ballasten? og var der lys i gnist-gabet?

Alt måler som det skal, og har ikke haft lyst til ag gå all in, da der skal købes en del komponenter, uden at vide om man rammer noget der virker, og da det umidelbart ikke er samme komponent der fejler, men pæn spredte fejl, så er det noget der skal ofres nogle timer på hvis man vil fuldføre den opgave.

Og da X3-7-9/ X30-70-90 serien ikke var for heldig på mange parametre vurderede jeg at min X7 ikke var værdig at ofre en ballaster og en ny pære på, personligt ville jeg ikke selv give 2500kr for en af dem.

Tiden og pengene er bedre brugt på en X500 eller efterfølgende projektoere, hvor JVCs gamma drop kan fixes med deres autocalibrate.

Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
omegasteffy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2012
Sted: DK
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2019 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ja, det har ikke noget at gøre med pæren. Sådan har min anden af tre X30'ere det også, og der hjælper det på ingen måde at prøve en anden pære.

Jeg brugte nogle timer skille min X30 ad og få ballasten ud.
Efterfølgende er:
* alle halvledere og enkelte IC'er blevet kontrolleret for kortslutning
* kapaciteten af udvalgte kondensatorer blevet målt
* den berygtede R6 modstand blevet kontrolleret
* ind- og udgangsspænding blevet målt 
* spænding efter IC1 blevet målt
* optokobler kommunikationen blevet kontrolleret med logic-analyzer

Intet virkede til at være "forkert", men pæren tændte ikke - der kom kun gnist i enderne og gnistgabet på ballasten.

I dag fik jeg pæren skiftet og vupti, den tændte.

Konklusion: jo, det kan sagtens have noget med pæren at gøre!
Mit bud er at det betyder det ikke lykkedes få tændt pæren (om det så er pæren el. ballsten skyld skal så ikke kunne siges)


Redigeret af omegasteffy - 09-Maj-2019 kl. 22:07
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2019 kl. 03:52
Interessant. Jeg har i begge tilfælde prøvet flere forskellige lamper, som jeg ved virker.
Til top
omegasteffy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2012
Sted: DK
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér omegasteffy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Har du et link til en guide til hvordan man fixer en broken ballast?
Ud fra hvad jeg har søgte mig frem til findes der mange bud på hvordan man fixer dem, men ikke noget éntydigt svar.

* Nogle har oplevet at IC1 og R6 er stået af (de laver vist 18V spænding til styring)
* Nogle mener at optokoblere er stået af (de bruges til 2-vejs kontrol kommunikation med ballast)
* Nogle mener elektrolyt kondensatore er stået af 
* Nogle mener IC'en til switch regulering er stået af (M51995, der sidder på daughter boardet)
* En enkelt mener at C28 burde erstattes af noget med større kapacitet

Jeg synes ikke altid folk (men stadig en del gange) har argumenteret for de udskiftninger, de har lavet og det var måske mest været better safe than sorry.

Nogle af de bedste guides jeg har kunnet finde:
* Bud på at M51995 og C28 bør skiftes: http://repairalmostanything.com/post/13011/thread

Umiddelbart synes jeg ikke boardet giver indtryk af dårlig kvalitet. De fleste IC'er er til at skaffe og elektrolyt kondensatore er opgivet til 4000-10000 timer ved 105deg.


Redigeret af omegasteffy - 11-Maj-2019 kl. 08:27
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 13:14
Optokoblerne fik jeg skiftet på den første af mine der gik i stykker. Det hjalp ikke. Senere fik jeg at vide, af ham russeren på AVS Forum, at disse projektorer ikke ødelægger optokoblere

Tusind tak for de der links.

Redigeret af Naiera - 11-Maj-2019 kl. 13:16
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu