|
Hvor køber jeg en antenne i dag ? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja det er ikke en nem beslutning. Jeg har lovet min mor at lave TVantenne her i løbet af sommeren, da den ene er helt vindblæst og den anden er på vej til at falde ned. Er der over hovedet nogen der tør garantere at deres antenudstyr er sikret mod LTE, så jeg ikke behøver bekymre mig om det hvis jeg laver det i år? Det der sidder der nu er så gammelt at det hele nok skal skiftes alligevel når der kommer LTE, men jeg vil nødig lave det, og betale for det, to gange. MVH |
||
![]() |
||
nesager ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
|
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Der sælges faktisk materiel som burde været sikret i dag.
Og her. Der kan også købes filtre Det er ikke så svært.
|
||
![]() |
||
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
|
Med antenner er det MÅSDKE muligt, men hvad så med grejet i stuen:
|
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
|
Ok Tak.
Det er ikke helt vildt opmuntrene. Der ser ud til at der findes nogle mærkninger man kan gå efter, men på den anden side ser det ikke ud til at være en rigtig garanti for at det virker. Ikke i følge ing.dk i hvert fald. EDIT: Slettet OT. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 19-Maj-2012 kl. 09:11 |
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Hvis man har købt kabler og stik der er godkendt af Stofa og Yousee bør man være sikret.
Hvis ens TV ikke kan klare mosten, må man jo skifte det. Eller prøve med sølvpapir der faktisk kan skærme mod uønsket indstråling. Inden vi alle går i panik, synes jeg at vi lige skal se hvilke gener det giver. Men det skader ikke at prøve sikre sin instalation. Talte med en antennemand der sagde at problemet er stærkt overdrevet.
Redigeret af Mufti - 19-Maj-2012 kl. 10:09 |
||
![]() |
||
|
Helt sikkert. Der er ingen grund til panik. Endnu... ;-) Jeg har ingen særlig erfaring med det, så jeg kan ikke selv vurdere problemets omfang, men jeg vil nødig bruge en masse penge nu, for så at skulle lave det om en gang til. Det jeg skal lave kommer meget nemt til at koste et par tusinde plus det meste af en weekend, så det skulle gerne virke lidt mere end et år. Efter hvad jeg kan vurdere skal der trækkes nye kabler, sættes nye filtre og evt forstærker op, og der skal to eller tre nye antenner op på på masten, hvor af den ene er rigtig stor, for at kunne tage Sverige fra Hvidovre. I værste fald skal der også investeres i nye tunerbokse hvis dem hun har ikke kan klare LTE. Det vil i så fald være 3. gang i løbet af ca. 5 år. Det havde været lidt sjovere hvis jeg havde kunnet nøjes med at skifte de to gamle antenner og lade det ligge ved det. Jeg håber din antennemand ved hvad han taler om, men der er nok ikke andet for end at kontakte den lokale antennemand og høre hvad de har at sige. MVH Redigeret af tvkartoffel - 19-Maj-2012 kl. 10:46 |
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
|
Marketing - Det er vel ikke forkert med gode kabler og udstyr, Men de har -IMHO - ikke forstået en skid - andet end måske at sælge. Der er to type problemer med 4G/LTE800 -
Alle elektriske apparater skal være skærmet mod den støj der kan forventes, og det er her fx godt skærmede coax kabler er vigtige. LTE800 enheder (telefoner/dongles) sender (upload) med kun 2W, men de kan komme meget tæt på kabler eller fx ligge på en hylde lige over fjernsynet. Det er særligt kabel-tv der evt. bliver berørt, da fx youSee fortsat sender fjernsyn på kanal 66-69, som er de samme frekvenser der anvendes til upload. Ved antenne er det imidlertid det forhold at LTE800 mobilmasten kan - også fra kort afstand - sende direkte ind i antennen. Det kan forstyrre på mindst 3 måder :
Men hvor kanal 58,59 og især kanal 60 anvendes og hvor der samtidig kommer en LTE800 mobilmast i nærheden, skal der anvendes et særligt filter, der afskærer frekvenserne meget skrapt. Kanal 60 dækker 782-790MHz og mobilmasten kan allerede sende fra 791 MHz og opad. Her er det meget vanskeligt at lave et godt filter, der ikke dæmper 790MHz, men dæmper 791MHz meget kraftigt. Det er især vanskeligt til forbrugerpris. Triax har netop frigivet sådanne filtre, men der er også andre, Der vil komme flere - og måske bedre - filtre på markedet næste år. De vil normalt kunne indsættes direkte i coax-kablet med 2 Fstik. Har man en retningsbestemt antenne så er det mest LTE800 master, som står tæt på og i samme retning som TV-masten, der kan give problemer. Jeg ville finde den rigtige antenne til området (se lidt på naboernes antenner) og montere den, så det er let senere at indsætte et filter. Jeg ville vælge en antenne med god egenforstærkning i forhold til behovet og forsøge at undgå en elektronisk forstærker. Med en god retningsbestemt tagantenne og udtag i en eller evt. to stuer, så er det muligt at modtage et godt stabilt signal næsten alle steder. http://www.dr.dk/OmDR/Modtagelse/20091020090909.htm / < -/-/-/-/-/ UHF antenne | \ | | | ->|<---- taget | | loftet X filter og evt.forstærker (samleboks FM/sat/VHF) her, | |-| evt. fordeleler | | | | | | | --------- stue 1 | | ---------------------- stue 2 Lars ![]() Redigeret af reslfj - 19-Maj-2012 kl. 11:55 |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
||
|
Ok Tak.
Håber ikke jeg er alt for OT her men jeg kunne godt tænke mig at få bekræftet et par ting inden jeg går videre med projekt "ny antenne til mor". Forhåbentlig kan OP også få lidt ud af det. Hvis der skal modtages sverige fra Hvidovre så skal jeg i følge teracom.se pege mod Hørby. Det ligger omkring 85km væk. Hidtil har der været brugt en stor triax 100 element UHF. Er det virkelig nødvendigt med så stor en antenne? Jeg kan se at der sendes SVT1 og 2 i HD via UHF fra Hørby på svensk Boxer, men jeg kan ikke se nogen steder om det er kodet? Hvis der er, er det ikke relevant. SVT1 og 2 sendes i SD på Nät 1 UHF Kanal 33 (570 MHz) og SVT1 og 2 i HD sendes på Nät 6 UHF Kanal 30 (546 MHz). Begge kanaler ligger langt fra de frekvenser der er nævnt i forhold til LTE, så jeg formoder det vil være nemt at filtrere sverigesantennen? Jeg kan ikke se om der er horisontal eller vertikal polarisering. Hvor ser jeg det? De danske kanaler skal modtages i Hvidovre fra Gladsaxe på UHF: Ifølge denne liste fra digitalt.tv, ligger de danske MUX 1 og 2 på henholdsvis kanal 53, 730MHz og kanal 51, 714MHz med horisontal polarisering. De er tættere på LTE, men dog ikke klods op af. Kan der forventes problemer med dette? De svenske kanaler ligger langt fra de danske så jeg forventer at det vil blive let at kombinere de to antenner via eet filter. Er det korrekt? Der sidder PT en rundstråle FM antenne på masten som har sit eget kabel ned i huset. Hvis jeg skal trække FM ned i huset i samme kabel som TVsignalerne, skal jeg så skifte til en "LTE sikker" FM- antenne for ikke at inficere installationen med LTE? Eller er der bedre bare at lade den eksisterende antenne være og lade den have sit eget kabel? MVH Redigeret af tvkartoffel - 19-Maj-2012 kl. 13:25 |
||
![]() |
||
|
SVT1HD og SVT2HD modtager jeg på UHF i Taastrup via flagknopantenne.
Synes også at 100 elementer lyder lidt i overkanten. Du skal ikke sætte filtre på sveriges antennen. Det du skal filtrere er alle kanaler over 60. Om FM antenne skal sikres mod LTE ved jeg faktisk ikke. Hvorfor tager du ikke en snak med en lokal antenne mand? Han kan råde dig bedre. |
||
![]() |
||
|
Tak for svar :-)
Jeg skal helt sikkert have fat i antennemanden. Det var mere for at forberede mig lidt. Vildt at du kan tage sverige på en flagknop. Så let gåt det i hvert falt ikke i Hvidovre. Der har jeg nogle gange set pixeleringer når det har været dårligt vejr. Jeg ved dog ikke om det skyldes at installationen er lavet forkert eller om der er alle mulige samlinger oppe på loftet. MVH
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |