recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor lang tid må en reparation vare??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor lang tid må en reparation vare??

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Gizmodo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor lang tid må en reparation vare??
    Sendt: 10-Marts-2009 kl. 11:32
For over en månded siden gik mit elskede PX80 i stykker, og det blev herefter sendt til reparation (via Easyshopping). Der er nu gået over 1 måned, og der er stadig ikke noget nyt i sagen. Sidste nyt er, at de venter på en reservedel - men jeg har jo ikke lyst til at vente i en evighed!

Hvor lang tid må en sådan reparation vare? Og kan man kræve handlen anulleret, hvis der går 'for lang' tid?

Redigeret af Gizmodo - 10-Marts-2009 kl. 11:33
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 11:39
Købeloven foreskriver, at afhjælpning skal ske inden rimelig tid, men angiver ikke nærmere hvad der skal forstås herved. Typisk antager man dog, at rimelig tid er 3-5 uger, hvis manglen er nem at konstatere (ikke periodiske fejl).

Redigeret af Sandal - 10-Marts-2009 kl. 11:40
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Yegermister Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Marts-2009
Point: 136
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 11:40
Juridisk lyder det at den må tage "rimelig tid". Dette plejer at være omkring en uges penge. Hvis de ikke kan reperere den i løbet af dette er du berettiget til at få et nyt produkt, eller pengene tilbage, lidt afhængigt at hvornår du købte den.

Sådan har vi i hvert fald lært det i erhvervsret :)

Redigeret af Yegermister - 10-Marts-2009 kl. 11:40
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 12:06

Yegermeister - en uge er bestemt ikke rimeligt. Som Sandal skriver, så er kotumen 3-5 uger for alm. reparationer. Og mht. trådstarterens sag, så er det bestemt ikke den almene opfattelse, at et ganske almindeligt tv (som PX80 må betegnes som værende), på nogen måde kan ryge under katagorien ualmindelig.

Sagt med korte ord. 1 måned for reparation af et ganske almindeligt tv, det er på grænsen til at være for meget.
Jeg ville lægge pres på forhandleren, og hvis det ikke virker eller denne kommer med nogle svar, så vil jeg kraftigt overveje at hæve handlen.

Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Yegermister Yegermister skrev:

Juridisk lyder det at den må tage "rimelig tid". Dette
plejer at være omkring en uges penge. Hvis de ikke kan reperere den i løbet
af dette er du berettiget til at få et nyt produkt, eller pengene tilbage, lidt
afhængigt at hvornår du købte den.

Sådan har vi i hvert fald lært det i erhvervsret :)

Bare transport til og fra værksted tager 3-4 hverdage. Hvordan skulle det
være rimeligt med 1-2 dage at udføre reparationen i hvis der er kø eller der
skal bestilles reservedele
Til top
Morten Rasmusse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Maj-2008
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 18:10

Selvom paragraffer nogen gange kan virke forvirrende, er de dog også tit oplysende. Dine sanktionsmuligheder fremgår af købelovens § 78, stk. 4, hvoraf fremgår:

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

For så vidt angår hvad rimelig tid er, uddybes dette i § 79:

Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Som du kan se, er der flere faktorer som spiller ind. Du har i din post ikke beskrevet hvilken type mangel der er tale om, hvor længe du har haft fjernsynet, og om der er stillet et erstatningsfjernsyn til rådighed.

Jeg mener, at en måned typisk vil være i overkanten af, hvad en forbruger skal finde sig i ved en almindelig reparation, men hvis der er stillet et rimeligt erstatningsfjernsyn til rådighed for forbrugeren, kan jeg ikke se noget rimeligt hensyn til, at rimelig tid ikke kunne udstrækkes til en lidt længere periode, hvis manglen nødvendiggøre det.

Jeg ville som Kandersen anbefale, at du ligger pres på forhandleren ved, at du fremsender et påkrav per mail eller post, hvor du giver ham en rimelig frist fx. (1 uge til 2 uger) til at få varen repareret. Imodsat fald vil du hæve handlen. Lad være med bare at ringe til ham. Det er altid godt at have dokumentation for de ting du foretager dig. Dette gælder både påkravet og ophævelsen.

Det er altid hensigtsmæssigt, at give et påkrav inden man hæver en handel. Påkrav med en rimelig frist kan give en formodning for, at rimelig tid er udløbet (eller væsentlighed er indtrådt ved forsinkelse). Se fx. købelovens § 74, stk. 2. Det giver også modparten mulighed for at reagere.

Tv: Sony KDL-40W4500
Reciever: Sony STR-DG820B
Dvd/blurayafspiller: Sony BDP-S350
Højtalere: Harman Kardon HKTS 11 BQ 5.1
Samsung Youseeboks
Til top
Gizmodo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 20:04
Skærmen er lige under ét år gammel. Fejlen skete lige pludselig - skærmen kunne simpelthen ikke tænde længere (gik i sort som lyn fra en klar himmel). Der er desuden ikke blevet stillet et låneapparat til rådeighed.

Som jeg nævnte til at starte med, så venter de vist nok på en reservedel. Jeg ringede til dem i dag, men hende som tog sig af reklamation havde selvfølgelig fri (typisk) men hun skulle ringe til mig i morgen. Hvis de ikke kan lave det inden for en uge, hvilket på være et krav fra min side, så vil jeg se om jeg ikke kan få handlen ophævet, og i stedet købe et nyt et andet sted.

Lad os håbe der er godt nyt i morgen... :)

Men skulle det komme så langt, hvordan griber så en eventuel ophævning an? Fornhandleren vil jo næppe gå med til en sådan ophævning sådan uden videre?

Redigeret af Gizmodo - 10-Marts-2009 kl. 20:16
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 21:51

Oprindeligt skrevet af Gizmodo Gizmodo skrev:

Hvis de ikke kan lave det inden for en uge, hvilket på være et krav fra min side, så vil jeg se om jeg ikke kan få handlen ophævet, og i stedet købe et nyt et andet sted.

Som jeg skrev tidligere så sørg for, at gøre forhandleren skriftligt opmærksom på dette. Hvis du allerede har sagt det til hende i telefonen kan du henvise til den telefonsamtale i brevet eller mailen.

Oprindeligt skrevet af Gizmodo Gizmodo skrev:

Men skulle det komme så langt, hvordan griber så en eventuel ophævning an? Fornhandleren vil jo næppe gå med til en sådan ophævning sådan uden videre?

Du skriver til dem, at du ønsker at ophæve handlen. Det kunne eventuelt gøres således:

Jeg kan med beklagelse konstatere, at jeg forsat ikke har modtaget mit fjernsyn retur, hvorfor jeg antager, at det endnu ikke er lykkedes Dem at udbedre manglen på fjernsynet.

Jeg reklamerede over manglen den XX og indleverede fjernsynet til Dem den XX. Da manglen efter XX dage ikke var udbedret, skrev jeg til Dem den XX, hvor jeg gav Dem en frist på XX dage til udbedring af manglen, idet jeg i modsatte fald ville ophæve handlen. Da jeg fortsat ikke har modtaget mit fjernsyn retur, må jeg antage, at De forsat ikke har udbedret manglen.

Da udbedring således ikke er sket indenfor rimelig tid, jf. købelovens § 79, stk. 1, ophæver jeg hermed mit køb af XX, jf. købelovens § 78, stk. 4.

Jeg skal venligst bede Dem returnere den betalte købesum XX snarest muligt, dog inden 14 dage.

De bedes venligst bekræfte modtagelsen af dette brev. 

Med venlig hilsen

XX

Det er ikke er sikkert, at forhandleren er enig med dig i din ophævelse eller, at han ikke reagere. Men nu har du givet ham 14 dage til at brokke sig, eller til at betale. Hvis han ikke vil betale eller ikke betaler indenfor 3-4 uger ville jeg skrive et nyt brev til ham, hvor du henviser til din ophævelse og gør opmærksom på, at hvis betaling ikke sker indenfor en ny fx. 7 dages frist, vil sagen blive indgivet til forbrugerklagenævnet.

Du kan på forbrugerklagenævnets hjemmeside se hvad en sådan klagesag koster og hvordan en sådan forløber. Forbrugerklagenævnets afgørelser er (endnu) ikke bindende for den erhvervsdrivende, men hvis du får medhold skal han, hvis han ikke vil komme på en sortliste, indbringe sagen for de almindelige domstole. Dette kan du selvfølgelig også selv gøre, men det er mere omstændigt og omkostningsfyldt.

Mvh

Morten

Samsung Youseeboks
Til top
Gizmodo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 21:57
Tusinde tak for hjælpen ;)
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 21:59

Sandal, har du nogen idé om, hvordan forbrugernævnets praksis er vedrørende nedslag i tilbagebetalingssummen for den glæde som forbrugeren har haft i perioden fra købet til ophævelsen?

Samsung Youseeboks
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 10:42

Der findes mig bekendt ingen mulighed for nedslag i prisen i forbindelse med en reklamation. Det ville heller ikke give nogen mening idet at reklamationsretten skal sikre kunden i minimum 2 år for det produkt vedkommende har købt, og/eller kundens mulighed for at hæve købet (og dermed det fulde beløb) i selvsamme periode.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 11:01

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Der findes mig bekendt ingen mulighed for nedslag i prisen i forbindelse med en reklamation.

Reglen findes, men bliver aldrig brugt - købelovens § 78, stk. 1:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,
[...]
3)   et passende afslag i købesummen eller
4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Men det er heller ikke det Morten spørger til:

Oprindeligt skrevet af Morten Rasmusse Morten Rasmusse skrev:

... praksis er vedrørende nedslag i tilbagebetalingssummen for den glæde som forbrugeren har haft i perioden fra købet til ophævelsen?

Hvis forbrugeren hæver købet skal han stilles som om købeaftalen aldrig var indgået (negativ kontraktsinteresse). Der skal altså ikke ske fradrag for nytteværdi.

Oprindeligt skrevet af Forbrug.dk Forbrug.dk skrev:

Ophævelse betyder, at hver part tilbageleverer den modtagne ydelse. Køber tilbageleverer den mangelfulde vare, og sælger udbetaler pengene, der er blevet betalt for varen. Det gælder uanset om prisen på varen i mellemtiden er faldet eller steget.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/3/

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu