Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Chr. R.
Bruger
Oprettet: 26-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
|
Emne: Hvor langt er udviklingen kommet? Sendt: 15-September-2007 kl. 20:58 |
Hej
Jeg overvejer at skifte TV inden for den nærmeste fremtid, men i den forbindelse ville det være rart at vide hvad jeg kan forvente ude i butikkerne. Mere specifikt går spørgsmålet på hvilken billedkvalitet man som køber af et TV i dag kan forvente, når man er vant til kvaliteten fra et 8 år gammel Loewe TV og nu kigger på et moderne fladskærms TV 
Det TV der pt kigges på er et 37" Panasonic TH-37PX70EA (eller måske 71'eren), men det er jo svært at sammenligne et TV der står der hjemme med et der bliver vist frem i en butik, og det tilmed af en der MEGET gerne vil sælge. Så derfor modtages alle inputs med glæde 
|
 |
hopgreve
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6290
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 21:07 |
Hej Chr.R. jeg har selv det tv du omtaler og er meget tilfreds , hvor langt sidder du fra dit tv ? , jeg sidder ca 3m fra , og det kunne sagtens være 42" , og til den pris der er på dem i øjeblikket , ja så finder du næppe et bedre tv til prisen...
MVH
|
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40699
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 21:08 |
Du vil ikke blive skuffet over et PX70.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - TV lyd: Klipsch Flexus CORE 200 - JBL Authentics 500.
|
 |
Chr. R.
Bruger
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 21:11 |
hopgreve skrev:
Hej Chr.R. jeg har selv det tv du omtaler og er meget tilfreds , hvor langt sidder du fra dit tv ? , jeg sidder ca 3m fra , og det kunne sagtens være 42" , og til den pris der er på dem i øjeblikket , ja så finder du næppe et bedre tv til prisen...
MVH
|
Sidder ca. 2,5 meter fra TV'et, og det skal ikke være større end 37". Men hvad kan jeg forvente mht. billedkvaliteten med udgangspunkt i det jeg kender fra Loewe Tv'et ?
|
 |
hopgreve
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6290
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 21:15 |
Hej , ja så tror jeg også at 37" er ok.jeg gik selv fra et sony der var 2 år gammelt , som var noget nær top modellen 32" og jeg er kun blevet glædeligt overrasket , men kender jo ikke dit , men da det er 8 år , ja så er det vel nok blevet lidt "slidt"...
MVH
|
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 21:19 |
Chr. R. skrev:
Jeg overvejer at skifte TV inden for den nærmeste fremtid, men i den forbindelse ville det være rart at vide hvad jeg kan forvente ude i butikkerne. Mere specifikt går spørgsmålet på hvilken billedkvalitet man som køber af et TV i dag kan forvente, når man er vant til kvaliteten fra et 8 år gammel Loewe TV og nu kigger på et moderne fladskærms TV  |
Jeg vil sige det sådan, at vi er nået så langt at det ikke længere er et spørgsmål om at vente på udviklingen, men om at vælge et tv (og en forretning!) hvor kvaliteten af udførelsen er i orden. Udviklingen kommer aldrig til at kompensere for at der findes ekstremt mange dårlige tv på markedet - også til mange penge... Derfor kommer der aldrig et punkt i udviklingen hvor alle tv på markedet er gode. Udviklingen er i sig selv ikke længere problemet.
|
 |
Chr. R.
Bruger
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 21:28 |
AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:
Jeg overvejer at skifte TV inden for den nærmeste fremtid, men i den forbindelse ville det være rart at vide hvad jeg kan forvente ude i butikkerne. Mere specifikt går spørgsmålet på hvilken billedkvalitet man som køber af et TV i dag kan forvente, når man er vant til kvaliteten fra et 8 år gammel Loewe TV og nu kigger på et moderne fladskærms TV  |
Jeg vil sige det sådan, at vi er nået så langt at det ikke længere er et spørgsmål om at vente på udviklingen, men om at vælge et tv (og en forretning!) hvor kvaliteten af udførelsen er i orden. Udviklingen kommer aldrig til at kompensere for at der findes ekstremt mange dårlige tv på markedet - også til mange penge... Derfor kommer der aldrig et punkt i udviklingen hvor alle tv på markedet er gode. Udviklingen er i sig selv ikke længere problemet.
|
Hvis jeg ikke kunne forvente samme billedkvalitet som det jeg har i dag, så vil jeg ikke ofre de sidste kroner på f.eks. det omtalte Panasonic TV, men vil i stedet vælge et mere pris mææsigt billigere alternativ. Og når udviklingen så er kommet det "manglende stykke", så vil det TV nok blive opgraderet til noget det matcher ens ønsker.
Når det så er sagt, så er jeg selvfølgelig godt klar over at udviklingen ikke står stille, men det vil ikke være årsagen til IKKE at købe et godt TV nu hvis mine krav/forventninger bliver indfriet nu.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 22:00 |
Chr. R. skrev:
Hvis jeg ikke kunne forvente samme billedkvalitet som det jeg har i dag, så vil jeg ikke ofre de sidste kroner på f.eks. det omtalte Panasonic TV, men vil i stedet vælge et mere pris mææsigt billigere alternativ. Og når udviklingen så er kommet det "manglende stykke", så vil det TV nok blive opgraderet til noget det matcher ens ønsker. |
Og dét jeg siger er så netop, at hvis du i dag ikke kan finde et tv der giver dig et bedre billede end du har i dit gamle tv, så får du det ikke bare automatisk om et par år fordi udviklingen har flyttet sig. Så er det fordi tv'et bare ikke er konstrueret godt nok. Fladskærms-tv og CRT har forskellige måder at gengive billedet på, og en del af det er system-betinget (interlace vs progressive), og ikke noget udviklingen ændrer på. Derfor: Hvis du ikke er tilfreds med hvad et ordentligt opsat Panasonic leverer i dag, så bliver du heller ikke tilfreds med dét du kan købe til de samme penge om to år. Som sagt, det er ikke udviklingen der mangler et stykke, det er udførelsen. Og derfor kan du ikke vente på at udviklingen indhenter det manglende, du må søge efter en producent der rent faktisk tilbyder det. Og her kan udviklingen faktisk vise sig at være problematisk, for meget af det manglende ligger i _kvalitet_, i bl.a. signalbehandling, og med de generelt faldende priser er det sværere og sværere for producenterne at få forretningen til at løbe rundt hvis der skal bruges penge på god signalbehandling. Kvalitet falder ikke i pris.
Det er bl.a. derfor folk synes de nye Pioneer tv er for dyre - dén del af tv'enes pris der styres af udviklingen (panelet først og fremmest), er ganske enkelt en relativt mindre del af tv'ets samlede pris, og derfor kan Pioneer ikke følge de samme prisfald som eksempelvis Panasonic har gennemgået. I virkeligheden giver Pioneer's tv mere for pengene end nogensinde før, det _opleves_ bare subjektivt ikke sådan blandt mange forbrugere, fordi konkurrencen er faldet relativt mere i pris. Dét jeg forsøger at prædike er, at hvis et godt tv koster 20.000,-, så kan det være lige meget om et dårligt tv koster 10.000,- eller 3.000,- - det ændrer ikke på om tv'et til 20.000,- er et godt køb eller ej. Det er ikke den procentvise forskel til et dårligere produkt der afgør om produktet er pengene værd, om det er et godt køb afgøres af om produktet leverer dén kvalitet du ønsker. Det billigste produkt der opfylder dine krav, er det bedste køb - uafhængigt af hvad produkter der ikke opfylder dine krav koster.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 22:02 |
Iøvrigt, så går udviklingen ikke ubetinget mod bedre billedkvalitet. Der sker masser af udviklinger på tv-markedet, der fører direkte mod endnu ringere billedkvalitet, deriblandt jagten på større farvespektrum.
|
 |
PPD77
Super bruger
Oprettet: 31-August-2007
Point: 257
|
Sendt: 15-September-2007 kl. 22:28 |
Jeg har selv gået et stykke tid og vurderet om jeg ville skifte mit gamle Philips 32" CRT fjernsyn ud med et fladskærms tv. Jeg har så skiftet nu og investeret i et Sony D3000 40" LCD tv. Om det lever op til mine krav er svært at sige, da jeg kun har haft tv'et et par dage. Mit indtryk mht. billedkvalitet er dog positivt indtil videre. Om det er lige så godt som mit gamle CRT er svært at sige. Nu var mit gamle Philips en af deres absolutte topmodeller og det leverede et virkeligt godt billede. Jeg har set rigtig mange fladskærmsmodeller i butikkerne, både Plasma og LCD, og må sige at kun ganske få kommer i nærheden af mit gamle Philips når det kommer til billedkvaliteten, så jeg forstår dine tvivl Chr.R. Jeg er som sagt heller ikke sikker på om mit nye Sony matcher det gamle. Det er svært at vurdere, selvom jeg bestemt synes det har et godt billede. På analog-siden er jeg dog ret overbevist om at mit gamle Philips gør det mindst lige så godt som det nye Sony.
Angående størrelsen på skærmen, så sidder jeg cirka 3,5 meter fra skærmen og her synes jeg 40" passer glimrende. Det virker på ingen måde for stort.
|
 |
Lennon
Guld medlem
Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
|
Sendt: 16-September-2007 kl. 12:03 |
- og jeg købte i ´98 Panasonics 32" CRT top model. Den blev sidste år udskiftet m Panasonics daværende topmodel i 42" = Pana600. Købsprisen har været ca den samme. Der hersker ingen tvivl om,at plasmaen er CRT´en overlegen, som total-oplevelse . Den er ikke fejlfri, - men det var CRT´en heller ikke. Der er, i mine øjne, ingen gode grunde til, at vente på en yderligere optimeret teknologi - mht plasma .
|
 |
Chr. R.
Bruger
|
Sendt: 16-September-2007 kl. 12:44 |
Tak for alle jeres indlæg 
Nu må jeg forbi en forhandler eller to for at kigge og høre nærmere. Og der bliver indkøbt hos en dansk forhandler selvom det bliver lidt dyrere.
|
 |