recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor meget "luft" skal Onkyo TX-SR605 ha?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor meget "luft" skal Onkyo TX-SR605 ha?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor meget "luft" skal Onkyo TX-SR605 ha?
    Sendt: 17-Februar-2009 kl. 09:14
Til "Normalt" brug vil jeg mene, at der er luft nok, hvis du lader "døren" stå åben. Sådan hygger jeg om min egen 706, og den "puster" ikke af hedeslag
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 09:17
Ja, som absolut minimum skal døres stå åben når den er tændt - og så ville jeg principielt ikke stille den et sted, hvor der ikke var masser af luft foroven, så den kan komme af med sin varme (min står ovenpå en reol uden noget ovenover, så der er frit løb for varmen).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 09:22

Hvis du spørger Onkyo skal den have 20cm over sig og til siderne, og 10cm bagtil - de burde vel vide det - Mindre kan sikkert gøre det, men der må jo være en grund til at man har valgt lige netop de tal

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Søholm Søholm skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Hvis du spørger Onkyo skal den have 20cm over sig og til siderne, og 10cm bagtil - de burde vel vide det - Mindre kan sikkert gøre det, men der må jo være en grund til at man har valgt lige netop de tal

Ja ok, så hedder det nok som minimum blu-ray væk og bagbeklædningen af, og så må jeg se om det går, men som sagt før er der en måde jeg kan teste på om den har "luft" nok?

Jeg vil mene, at fjerner du bagbeklædningen er det ikke nødvendigt også af fjerne din BD afspiller.

Prøv at måle temperaturen efter en times normaldrift. Min egen 706 som er opsat i en noget tilsvarende konstellation udviser 42 grader ved en stue temp på 20 grader  

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 09:40

...nok som minimum blu-ray væk og bagbeklædningen af...

Hvis du blu-ray afspiller producerer noget varme af betydning, vil jeg nok flytte den, men undersøg først lige, om den overhovedet producerer noget varme af betydning.

Du skal også huske på, at varme stiger opad, så hvis varmen kan komme ud, så er din blu-ray uden betydning for varmen i din receiver. Jeg ville helt sikkert tage bagbelædningen af og eventuelt bore nogle lufthuller i bunden at skænken, så der kan komme kold luft ind (eventuelt montere en lysløs blæser).

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 10:45

Der er intet airflow oiverhovedet i den opstilling. Tænk på det som en computer, airflow er en nødvendighed.

Sandals ide med at lave en slags konvektionsvarmeløsning var måske en ide, men Onkyo er så vidt jeg er orienteret slet ikke effektiv nok til at det ville være praktisk, og blæseren ville under alle omstændigheder have bedre af at blive placeret hvor luften sakl ud i stedet for ind.

Alternativt må du finde et andet sted at placere dine ting, og så trække lange kabler, det andet fører blot til overophedning og afbrændt elektronik, og du kan ikke være sikker på at garantien dækker fejlbrug af den karakter.

Crown - there is no substitute.
Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2006
Point: 271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 10:46
Ja løsningen med at bore et par huller i bunden af skænken er jeg også blevet præsenteret for. Dette vil være den optimale løsning. Men under alle omstændigheder skal lågen være åben når forstærkeren er tændt!!
/Erik
Til top
morteng Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2008
Point: 376
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 14:10
Min 706 er stort set lukket inde, der er intet luftudtag bagtil, ovenover er den dækket af en glasplad med måske 3-4cm. Jeg har end ikke efter 8timers brug oplevet den mere end "lun".
[ Samsung 65KS8005 | Onkyo 706 | Jamo Classic 8 + HarboSound Sat 10 ]
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 14:35

Oprindeligt skrevet af morteng morteng skrev:

Min 706 er stort set lukket inde, der er intet luftudtag bagtil, ovenover er den dækket af en glasplad med måske 3-4cm. Jeg har end ikke efter 8timers brug oplevet den mere end "lun".

Der må være stor forskel på dem - min står med siderne fri, ca. 18cm luft over og den bliver endog temmeligt varm ved en stuetemperatur der typisk er 20 grader +/- et par stykker. Faktisk varmere end jeg havde forventet, har ikke haft et termometer på, men det er da sådan at man ikke gider have hånden på den i længere tid (ikke at det er noget jeg har et ønske om at have). 

Lige en sidebemærkning, har du nogensinde hørt blæseren i din køre? Man kan se den hvis man kigger gennem kølerillerne i toppen, men enten er den enormt støjsvag, eller også køre den ikke. Desværre kan jeg ikke rigtigt se nok til at vurdere om den drejer, men jeg kan tydeligt se et grønt klistermærke på den

Til top
Samuel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Januar-2009
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 19:54

Jeg har også sådan en 605'er. Den var placeret på næsten samme måde tidligere, som trådstarter beskriver og viser billeder af.

Jeg pillede bagbeklædningen af mit møbel, uden at det havde nogen synderlig effekt. Min 605 blev stadig meget varm, og jeg var utryg ved situationen. Jeg havde tidligere en NAD surround reciever som døde, sandsynligvis pga. varmen.

I dag er der ikke nogen låge, der var jeg har min forstærker stående, og det var det der skulle til, for at den ikke blev unødigt varm. Jeg har kun ca. 3 cm luft i siderne, og en dvdafspiller på toppen i dag, og selvfølgelig den obligatoriske fuglerede bag forstærkeren.

Så min anbefaling er, af med lågen og af med bagbeklædningen, så luften kan blive udskiftet omkring forstærkeren, ellers formindsker du levetiden på den væsentligt. Luft omkring siderne, ser fin ok ud på billedet, og det har nok ingen betydning om du har den blurayafspiller stående, så længe du fjerner lågerne. Skal lågen blive, skal du have godt med huller et sted i bunden af dit møbel, og op til flere blæsere (mere end 1 sandsynligvis) som kan suge den varme luft ud, men den anden løsning er nr. 1.

Panasonic TX-P42V10E
Onkyo TX-SR605
Onkyo DV-SP404E
B&W HTM61
B&W 683 front
2 x Warfdale
Til top
Samuel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Januar-2009
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 20:04

Btw. Jeg så lige ved en kort søgning på google, at det lader til at 605 og 805 har en varmeproblem, da der mangler afkøling af forstærkeren. Så det er nok derfor vores forstærkere bliver så varme, og dem som f.eks. har 706 ikke aner hvad vi ævler om.

Et eller andet skal du i hvertfald gøre med problemet.

Held og lykke med at finde den rigtige løsning for dig.

Panasonic TX-P42V10E
Onkyo TX-SR605
Onkyo DV-SP404E
B&W HTM61
B&W 683 front
2 x Warfdale
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 22:08

Jeg troede generelt at den mindste blev mindst varm og den største mest varm, men kan være jeg tager fejl?

Ja hvis kølingen og kabinettes opbygning er den samme - og det kunne noget tyde på at det ikke er.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu