Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
jonas47
Bruger
Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
|
Emne: Hvor meget mere lys ved Normal lampe indstilling Sendt: 02-November-2011 kl. 02:25 |
Som overskriften siger, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget mere lys lampen giver hvis man skifter fra eco til normal? Grunden til dette spørgsmål er, at jeg har en BenQ W1000 der oplyser et 113" lærred 1.0 gain. Min projektor er ved at runde de 500 timer, og synes den virker lyssvag på det store lærred... De mørke passager i film giver ingen problemer, men de lysere er til gengæld ikke så imponerende - en blå himmel virker lidt for dyster, solstråler og lignende detaljer skinner ikke nok osv. Har i øjeblikket slået "Brilliant Color" funktionen til for at booste lyset, men dette er langt fra optimalt, da det ødelægger farveskemaet en og skaber ofte uro i billedet
Jeg kom derfor til at rode lidt med lampeindstillingen og så at "normal" indstilling fremfor "eco" gav nok ekstra lys i billedet, så lysniveauet er acceptabelt! Jeg er villig til at leve med mere larm fra projektor (kan egentlig ikke høre forskel) ved pære i normal mode, men har hørt at det også skulle slide mere på pæren, som er det der bekymrer mig mest?
Jeg arbejder på at sælge lærred og dermed skaffe et på omkring 100" for at få mere lys og bedre detalje i billedet (dog er valget mest pga. pladsproblemer)...
Hvilken indstilling kører I med derude? Synes bare en W1000 burde kunne lyse et 113" op?!
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
|
Sendt: 02-November-2011 kl. 07:45 |
jonas47 skrev:
Som overskriften siger, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget mere lys lampen giver hvis man skifter fra eco til normal? Grunden til dette spørgsmål er, at jeg har en BenQ W1000 der oplyser et 113" lærred 1.0 gain. Min projektor er ved at runde de 500 timer, og synes den virker lyssvag på det store lærred... De mørke passager i film giver ingen problemer, men de lysere er til gengæld ikke så imponerende - en blå himmel virker lidt for dyster, solstråler og lignende detaljer skinner ikke nok osv. Har i øjeblikket slået "Brilliant Color" funktionen til for at booste lyset, men dette er langt fra optimalt, da det ødelægger farveskemaet en og skaber ofte uro i billedet
Jeg kom derfor til at rode lidt med lampeindstillingen og så at "normal" indstilling fremfor "eco" gav nok ekstra lys i billedet, så lysniveauet er acceptabelt! Jeg er villig til at leve med mere larm fra projektor (kan egentlig ikke høre forskel) ved pære i normal mode, men har hørt at det også skulle slide mere på pæren, som er det der bekymrer mig mest?
Jeg arbejder på at sælge lærred og dermed skaffe et på omkring 100" for at få mere lys og bedre detalje i billedet (dog er valget mest pga. pladsproblemer)...
Hvilken indstilling kører I med derude? Synes bare en W1000 burde kunne lyse et 113" op?!
| det kan kun du svare på. det har været debateret før. Jeg mener at lysoutputtet er vigtigere end pærens levetid. Hvorfor ellers købe en lysstærk projektor, hvis man ikke vil udnytte det. ud over det er der ingen garanti at den faktisk holder længere på eco mode
|
|
|
hjernemadsen
Super bruger
Oprettet: 17-Oktober-2006
Point: 267
|
Sendt: 02-November-2011 kl. 14:53 |
Forskellen i levetid på lampen mellem normal og eco-mode er ikke så stor, så den bør være afgørende for om du vælger normalindstillingen.
Hvis du har mulighed for at zoome billedet ned til 100" på det nuværende lærred kan du se hvor stor en forskel det giver i lysstyrken. Jeg gætter på at forskellen i lysstyrke omtrent svarer til forskellen mellem normal og ecomode.
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 02-November-2011 kl. 15:31 |
De tal jeg har set synes at vise at forskellen er omkring 25% alt efter den konkrete model. Uanset hvad er der ikke andet for and at sætte den på "høj" hvis der ikke er lys nok i ecomode. Jeg må erklære mig enig med de andre omkring bekymringerne om levetid. Det er ikke noget ved at kigge på et kedligt billede hvis det kan fikses ved at skifte lampeindstilling. Ellers skal du evt. finde et mindre lærred. Det er alealet af lærredet der der gør forskellen, så et 92" vil give omtrent 50% mere end et 113". En hurtig beregning viser at hjernemadsen skyder ret tæt på mål omkring zoom til 100". Det giver også tæt ved de 25%. Jeg har selv foreløbigt kørt med ecomode (på 92"), da det har givet rigeligt med lys. Når lampen bliver for svag skifter jeg til høj. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 02-November-2011 kl. 15:43
|
|
jonas47
Bruger
|
Sendt: 02-November-2011 kl. 16:03 |
Tak for de brugbare svar Jeg regner som sagt med at gå over til 100" inden for nærmeste fremtid (tror at ca 95" er det mindste billede projektoren kan zoomes ind på ved nuværende afstand til lærred, hvor de 113" næsten er maks). Så jeg kan måske hente 40-50% lys ved at skifte til normal pæreindstilling + 100" lærred?
Ved godt at man mister noget lys ved at zoome ind fremfor at placere projektor tættere på lærred, men flytning af projektor er ikke en mulighed.
|
|
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 02-November-2011 kl. 19:03 |
En ulempe ved at skifte til 'normal' kan være at blæseren begynder at larme mere end man bryder sig om.
På min projektor er der meget lidt forskel på eco og 'normal' mht lysstyrke, men stor forskel på larmen fra blæseren.
|
|
jonas47
Bruger
|
Sendt: 03-November-2011 kl. 06:36 |
Pallec skrev:
En ulempe ved at skifte til 'normal' kan være at blæseren begynder at larme mere end man bryder sig om.
På min projektor er der meget lidt forskel på eco og 'normal' mht lysstyrke, men stor forskel på larmen fra blæseren. |
Jeg prøvede at se 2 film i streg med lampe på normal i stedet for eco i går, og jeg hørte ikke mere blæserstøj fra min projektor end jeg plejer, men derimod var billedet mærkbar lysere i mange scener! Havde førhen en gammel Sanyo Z3 og her kunne jeg heller ikke se meget lysstyrkeforskel på eco og normal, men til gengæld gik den fra at være nærmest lydløs til at larme ret voldsomt (mange omdrejninger), så tror der er meget forkel på projektore - og dermed hvor meget man henter ved at skifte til normal lampeindstilling?
|
|
jonas47
Bruger
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 09:05 |
Er der egentlig nogen der kan svare på om en BenQ W1000 er lysstærk nok til at opfylde krav til lysoutput på 113" ? Da den kom frem blev den jo omtalt som en ret lysstærk DLP projektor...
|
|