recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor store højtalere forhold til hinanden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor store højtalere forhold til hinanden

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hertzum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hertzum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor store højtalere forhold til hinanden
    Sendt: 06-Maj-2019 kl. 19:54
Hvor store skal højtalerne være i forhold til hinanden i et 5.1 sæt up ? jeg har længe kørt bare med stereo set-up med et 2 stk. Voice sytem 15E (15" bas + horn aktive 500W) og 2 stk. sub Voice sytem sb 15 (15" bas aktive 500W) i min bio på ca 60 m2 ( alt er bare støre her ude på landet Wink ) men nu skal jeg have fundet en center højtaler og 2 baghøjtalere, og jeg har en Pioneer SC-LX 72 reciver.

Jeg er i tvivl om jeg bare kan bruge et sæt små stander højtalere i størelse, som mine B&W 601 mk3 som står i vores stue, + en almindelig center højtaler, eller om jeg skal købe nogle Cerwin Vega XLS-28 og center XLS-6C for at tingene passer sammen.

Det er lidt tilfældigt at mine front højtalere er så overdrevne store, jeg kan godt lide stor og kraftig lyd, men så voldsom volume køre jeg heller ikke med. Jeg hygger mig med det, og køber gerne brugt udstyr så det er bestemt ikke det nyeste shit jeg har Smile


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 00:11
Dine fronter skal helst være nogenlunde ens i klangen, ellers går det galt.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hertzum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hertzum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2019 kl. 16:26
Det har jeg fundet ud af, jeg har også fundet ud af at center højtaleren er MEGET vigtigere end jeg havde forestillet mig, jeg troede det var front L R der lavede det meste.

Jeg har købt en center B&W (husker ikke model, men passer til 601 modellen) og 2 stk. B&W 601. 
Som baghøjtalere klare 601 sig fint nok, men centereren lyder som en klokradio Thumbs Down jeg har nu prøvet og sætte 601 sammen med centeren, og hente mine 601mk3 fra stuen og sætte som baghøjtalere, den løsning kan kun lige gå indtil jeg finder noget andet som center Confused
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 08:31
Hvordan har du sat centeren, får den fuldt frekvensområde?

Frank
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 09:58
Center skal helst ikke være alt for underdimensioneret. Når du slår den til flyttes lyden til alt du kan se på billedet over i center kanalen, så den har meget at lave. Musikken bliver som regel i højre og venstre og store eksplosioner mv er ofte fordelt på alle tre. Det sagt, behøver man ikke store højttalere hvis man ikke spiller højt og man kan også aflaste højttalerne med en subwoofer. Surroundhøjttalerne behøver efter min mening ikke at være noget særligt.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 10:05
Undersøg om din center er i fase, det kunne godt lyde som om den ikke er.
Til top
hertzum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hertzum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2019 kl. 07:01
Ja center får hele frekvens området.
vedr. modfase har jeg 100% styr på det Wink men problemet er at jeg sider ca. 5 meter fra center højtaleren så batter små højtalere med 5"-6.5" tommer ikke meget + at lyden bliver tynd forhold til front.

Supplere med sub: den tænker jeg også er på plads 2 stk. aktive (500W) med 15" 

Jeg har købt en EV ELX 112 som jeg vil bruge som center, jeg har ikke modtaget den endnu, men jeg kan opdatere når den er på plads. Wink
Til top
hertzum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hertzum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2019 kl. 10:56
Jeg har nu fået min EV "center"  https://www.electrovoice.com/product.php?id=1070 det fungere bare over alt forventning, super klang til stemmer, klangen passer med fronterne (som også er PA højtalere) Thumbs Up
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2019 kl. 15:23
Super... tillykke og god fornøjelse 😀

Frank
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 08:00
Tillykke! PA højttalere er ekstremt grimme og upraktiske, men den lyd de kan give i en hjemmebio er svær at slå til den pris. Folk har desværre bare mange fordomme, så sjældent de bruges. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2019 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Tillykke! PA højttalere er ekstremt grimme og upraktiske, men den lyd de kan give i en hjemmebio er svær at slå til den pris. Folk har desværre bare mange fordomme, så sjældent de bruges. 

Hvorfor upraktiske? De er jo som regel forberedt til ophængning/stativmontering og kommer med ekstremt praktiske tilslutningsmuligheder ... men enig med dig i, at de sjældent er særligt kønne, så de passer nok bedst bag en AT-dug Smile
Sidst jeg var ude at spille havde jeg lånt et par DB Opera 12. De ku' satme spille højt! Shocked
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2019 kl. 07:12
Det upraktiske er også primært møntet på den gennemsnitlige bruger som ikke har dedikeret rum med akustisk transparent lærred. De er ikke ligefrem placeringsvenlige i tv Hr og Fru Danmark TV-møbel
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu