recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor store højtalere forhold til hinanden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor store højtalere forhold til hinanden

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af hertzum hertzum skrev:

Hvor store skal højtalerne være i forhold til hinanden i et 5.1 sæt up ? jeg har længe kørt bare med stereo set-up med et 2 stk. Voice sytem 15E (15" bas + horn aktive 500W) og 2 stk. sub Voice sytem sb 15 (15" bas aktive 500W) i min bio på ca 60 m2 ( alt er bare støre her ude på landet Wink ) men nu skal jeg have fundet en center højtaler og 2 baghøjtalere, og jeg har en Pioneer SC-LX 72 reciver.

Jeg er i tvivl om jeg bare kan bruge et sæt små stander højtalere i størelse, som mine B&W 601 mk3 som står i vores stue, + en almindelig center højtaler, eller om jeg skal købe nogle Cerwin Vega XLS-28 og center XLS-6C for at tingene passer sammen.

Det er lidt tilfældigt at mine front højtalere er så overdrevne store, jeg kan godt lide stor og kraftig lyd, men så voldsom volume køre jeg heller ikke med. Jeg hygger mig med det, og køber gerne brugt udstyr så det er bestemt ikke det nyeste shit jeg har Smile


Bare lidt nysgerrig, hvordan er det lykkes for dig at få de bashorn/ subs til at spille dybt? Jeg spørger fordi jeg i forbindelse med noget privat fest på et tidspunkt, her blev der blev benyttede 4 stk af slagsen og vi havde vi en kamp med at få dem til at spille dybt, fra 40-45Hz og op går det rigtig rigtig fint men den anden vej kunne bare ikke lade sig gøre. Til gengæld er der hug på i de 45-50Hz.Ouch 

Dybden blev så løst med et par 421m fra mccauley, men det var enlig total overkill løsning men total fedt at opleve, men det er en helt anden snak.Tongue


Redigeret af Potter - 19-Maj-2019 kl. 09:28
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
hertzum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hertzum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2019 kl. 07:47
Jeg bruger selvfølgelig sub udgangen på receiveren, men om en "almindelig" sub til et standard surround set-up spiller dybere ved jeg ikke, men jeg er oven ud tilfreds med dybden, det rykker voldsomt Smile 

Jeg kan svare på 2 spørgsmål samtidig. Hvis man som jeg har spillet mobil diskotek i 17 år ( er forlængst stoppet igen) så er et par PA højtalere noget af det smukkeste LOL og vedr. dybden så spiller de MEGET dybt, til musik ihvertfald, men hvis det kun er topkasserne, dem der hedder Voice systems 15E i brugte til den fest, vil give dig ret, de spiller ikke så dybt, man skal have sub på Voice systems SB15 som ikke er horn, men basrefleks, ellers kan i have sat det forkert op, der er jo nogle filtre og forskelige stik ind og ud på panelet bag på, man kan få rodet rundt i. de ser sådan her ud, mine er bare som nye Smile  og topkassen med 15" istedet for  https://www.lauritz.com/en/auction/voice-system-shark-aktive-pa-hoejtalere-1700watt-4/i3751243/
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2019 kl. 10:06
Det var ikke topkasserne, det var sørme bundkasserne. Nu Googlede jeg dem lige og kan se de går faktisk kun fra 40Hz og op til 180Hz. Så der fik jeg så bekræftelsen på hvorfor de ikke spiller særlig dybt. Men det gør så fra mccauley tilgengæld, men det er så også en helt anden boldgade.

I øvrigt ingen tvivl om at Voice sytem sb 15 spiller højt og slår hårdtSmile

Men det kunne være total fedt at have et par stykker af mccauley m421 i en meeeeget stor kælder bio, og en Seismograf så det ikke går galt....Ouch


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2019 kl. 10:11
Jeg tror mange vil være overrasket over, hvor vigtig 40-160hz er ift. 20-40hz. Har hørt rigtigt mange hjemmebiografer efterhånden og har også hørt nogle som brystede sig med, at de havde ekstremt meget output fra 20-40hz... Men hvis ikke 40 og op er i skabet, bliver det en blød og kedelig omgang. 
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2019 kl. 11:24
Jeg er helt enig med Jonas

Mine selvbyggede subs ruller af omkring 47hz og der er mere smæk på end med mine 2 110 liters 15" dayton ultimax med flad kurve til 10hz.

Se evt her

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2019 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg tror mange vil være overrasket over, hvor vigtig 40-160hz er ift. 20-40hz. Har hørt rigtigt mange hjemmebiografer efterhånden og har også hørt nogle som brystede sig med, at de havde ekstremt meget output fra 20-40hz... Men hvis ikke 40 og op er i skabet, bliver det en blød og kedelig omgang. 

Jonas, jeg slet ikke uenig med dig men jeg vil personlig ikke undvære det der ligger under 40hz og ned til ca. 25hz. 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu