recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor stort skal et tv min være ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor stort skal et tv min være ?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 14:48
Ja hvilke gryder der skal være i køkkenet, men så er det også ved at være udtømt hvad de er herre over :D
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 15:01
Minimum 50 tommer og gerne mere...

Der er så meget kvinder ikke forstår sig på...

Redigeret af Cyberguyen - 15-Oktober-2010 kl. 15:01
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1487
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

50".. intet mindre og meget gerne større.

Hvis kæresten brokker sig så sæt hende på plads en gang for alle så hun forstår at det ikke er alt de skal bestemme i hjemmet. Wink

NØJAGTIGT, som jeg ville have skrevet, men Martin kom først...
Fatter ikke, der er nogle, der køber et tv, der er mindre end 50 ", til de priser de sælges til i dag, men ofte er det kvinderne, der har noget imod det. Når det så først er sat flot op på væggen, bliver de alligevel glade for det. En fladskærm kan faktisk være flot at kigge på, hvis man kigger lidt på designet også, når tvét vælges...

Redigeret af Supergris - 15-Oktober-2010 kl. 15:04
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 15:14
Ja, og sæt konens/kærestens ynglingsserie på, så er de solgt...  Wink

M.v.h.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 15:15
Mht. vores beregner på FlatpanelsDK, så kan man selv ændre på opløsningen af enten kildemateriale eller skærmen. Så det er skam ikke kun gyldigt for Blu-Ray. Hvis man eks. ser mest SD-TV, så er 47" fint (Vælg "576 SDTV" øverst og indstil siddeafstanden).
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 15:27
Kan man få 47" TV? Så vil jeg da snuppe et 50" Big smile
Til top
RuzzFrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Søborg
Point: 230
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 15:35
LG 47LX9500N

Og så kan kæresten ikke klage over designetTongue, kun prisen.. Ja det er mange skoBig smile

Redigeret af RuzzFrog - 15-Oktober-2010 kl. 15:36
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 15:57

Jeg er ved at få knopper af at hver eneste gang der bliver snakket om billedstørrelse, så skal det koges ned til en eller anden teoretisk oversigt over hvor langt man skal sidde fra for at ramme øjets opløsning (som alligevel er temmeligt forskellig fra person til person). De skemaer er en teoretisk (!) oversigt over hvor stort man kan lave billedet, før man begynder at kunne se forskel på opløsning. Det er IKKE!!! en facit-liste over hvor stort et billede man bør have. Der er én altoverskyggende faktor i hvor stort billedet skal være, nemlig det kunstneriske indtryk som man ønsker at blive præsenteret for. Det kan være rablende ligegyldigt hvilken opløsning skærmen eller materialet har, hvis man vil have en biograf-oplevelse, så skal billedet være stort. Hvis man vil have en oplevelse af en nyhedsoplæser der ikke fylder for meget i stuen, så skal billedet være småt. Fuldstændigt uafhængigt af opløsning! Om man ser en film på DVD eller blu-ray, så gælder der fuldstændigt det samme: Biograf-oplevelse kræver biograf-størrelse. Så ser det "tilfældigvis" bedre ud på blu-ray, men bare fordi det er en DVD eller en tv-kanal man ser, er målsætningen for billedstørrelsen ikke anderledes.

Min pointe er: Helhedsoplevelsen af filmens kunstneriske udtryk er altid, _altid_, _ALTID_, vigtigere end teoretiske udredninger om hvornår billedkvaliteten er bedst. Med andre ord: Køb den størrelse der skal til for at det ser godt ud. THX' anbefalinger er beregnet til biograf og hjemmebiograf, hvis man bare vil se "almindelige tv-udsendelser", og ikke vil lave en "hjemmebiograf", så er THX' anbefalinger fuldstændigt urelevante.

Dét man imidlertid skal have i tankerne, er at langt de fleste finder ud af når de er gået op i størrelse, at dét der virker meget stort i starten, meget hurtigt bliver almindeligt, og så begynde de at drømme om noget større. Så min tommelfingerregel er: Find ud af hvilken størrelse du inderst inde godt kunne tænke dig, og køb så modellen større.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg er ved at få knopper af at hver eneste gang der bliver snakket om billedstørrelse, så skal det koges ned til en eller anden teoretisk oversigt over hvor langt man skal sidde fra for at ramme øjets opløsning (som alligevel er temmeligt forskellig fra person til person). De skemaer er en teoretisk (!) oversigt over hvor stort man kan lave billedet, før man begynder at kunne se forskel på opløsning. Det er IKKE!!! en facit-liste over hvor stort et billede man bør have. Der er én altoverskyggende faktor i hvor stort billedet skal være, nemlig det kunstneriske indtryk som man ønsker at blive præsenteret for. Det kan være rablende ligegyldigt hvilken opløsning skærmen eller materialet har, hvis man vil have en biograf-oplevelse, så skal billedet være stort. Hvis man vil have en oplevelse af en nyhedsoplæser der ikke fylder for meget i stuen, så skal billedet være småt. Fuldstændigt uafhængigt af opløsning! Om man ser en film på DVD eller blu-ray, så gælder der fuldstændigt det samme: Biograf-oplevelse kræver biograf-størrelse. Så ser det "tilfældigvis" bedre ud på blu-ray, men bare fordi det er en DVD eller en tv-kanal man ser, er målsætningen for billedstørrelsen ikke anderledes.

Min pointe er: Helhedsoplevelsen af filmens kunstneriske udtryk er altid, _altid_, _ALTID_, vigtigere end teoretiske udredninger om hvornår billedkvaliteten er bedst. Med andre ord: Køb den størrelse der skal til for at det ser godt ud. THX' anbefalinger er beregnet til biograf og hjemmebiograf, hvis man bare vil se "almindelige tv-udsendelser", og ikke vil lave en "hjemmebiograf", så er THX' anbefalinger fuldstændigt urelevante.

Dét man imidlertid skal have i tankerne, er at langt de fleste finder ud af når de er gået op i størrelse, at dét der virker meget stort i starten, meget hurtigt bliver almindeligt, og så begynde de at drømme om noget større. Så min tommelfingerregel er: Find ud af hvilken størrelse du inderst inde godt kunne tænke dig, og køb så modellen større.
Det vil jeg så ikke give dig ret i. Jeg har en projektor med ca. 96" lærred og jeg sidder ca. 3½ m fra. Når jeg ser film, så synes jeg størrelsen er passende ifh opløsning og lign. Men at se SD TV fra enten DR1/TV2/TV3 etc, så er billedet for dårlig til den størrelse og så vil jeg faktisk heller se det på noget mindre, evt. bare på mit 40" TV.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 16:27

Så må vi være enige om at være uenige :-) Jeg vil hellere se en film i dårlig kvalitet i den rigtige størrelse, end i god kvalitet i den forkerte størrelse.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Så må vi være enige om at være uenige :-) Jeg vil hellere se en film i dårlig kvalitet i den rigtige størrelse, end i god kvalitet i den forkerte størrelse.

Otto, grundlæggende er man vel enige. Mentaliteten er bare at kildematerialets kvalitet - herunder opløsning - og skærmstørrelse skal følges ad. At se en 240P film på en mobil føles ikke så skørt som at føre den over på en 50" Pioneer (for at stille den på spidsen)
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1487
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 19:25
Jeg holder med Otto!
Man Køber ikke et moderne tv, for bagefter at sidde og ærgre sig over hvor dårligt eksempelvis " Friends " ser ud, når det bliver vist i et større format end den gamle 32 " Widescreen flimmerkasse!
Tværtimod er der meget mere at blive glad for, når skærmen er større, og i dag beretter prisen ikke at fravælge skærme på 50 " og opad...

Redigeret af Supergris - 15-Oktober-2010 kl. 19:27
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu