recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor stort skal et tv min være ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor stort skal et tv min være ?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 19:35
Jeg vil mene at man blir' lidt mere selektiv med hvad man gider se på en 50". BH 90210 er ihvertfald NO GO' Tongue

Ja og så er alle VHS båndene også skrottetLOL

Redigeret af Kampus - 15-Oktober-2010 kl. 19:36
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 19:37
VHS båndende blev skrottet allerede i 1999 her :)

Ja man bliver sq lidt mere selektiv...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvad for nogen?

Klaus :-)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 23:16
Mht. skærmstørrelse er det jo smag og behag.
Nogle synes 50" er i underkanten på 2m afstand, andre synes 42" er rigeligt på 4-5m afstand. Så ud og kig på skærmstørrelser på "din afstand" (men gå en størrelse op i forhold til dit første indtryk, skærmen "krymper" utrolig hurtigt).
Personligt ville jeg gå efter 50" eller mere.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 23:23
Hvad kunne du tænke dig? Valget er utroligt individuelt. Kig på det og tag din egen beslutning.
Men næppe under 50"... Jeg har 42" på 3½ meter (ALT for lille) og jeg overvejer en projektor til næste gang :) Drop kæresten! ;) GGG

Redigeret af Mr. Claude - 15-Oktober-2010 kl. 23:26
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 23:31
Forvent i øvrigt at skulle sidde tættere på i forbindelse med spil, i forhold til tv/film-kig, for at kunne se detaljer (medmindre du køber en meget stor skærm)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 23:41
@Pongman

5 m er egentlig alt for stor afstand til tv'et - synes jeg.

Hvis du ikke kan møblere lidt om, så tv'et kommer tættere på, hvor I sidder, når I ser på det - evt. ved at hænge det vinklet på en væg, skal du altså op i størrelse. 50" i HD-ready tror jeg godt kan gå, hvis I aldrig kommer tættere end 3-5 m, og ikke ser blu-ray. 

Jeg sidder selv 3 m fra et 50" full-hd ved tv og dvd, og 2 m ved blu-ray.

Venlig hilsen
KB
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg er ved at få knopper af at hver eneste gang der bliver snakket om billedstørrelse, så skal det koges ned til en eller anden teoretisk oversigt over hvor langt man skal sidde fra for at ramme øjets opløsning (som alligevel er temmeligt forskellig fra person til person). De skemaer er en teoretisk (!) oversigt over hvor stort man kan lave billedet, før man begynder at kunne se forskel på opløsning. Det er IKKE!!! en facit-liste over hvor stort et billede man bør have.

Det var da et lidt mavesurt indlæg? Hvem har postuleret at vores applet giver den endegyldige sandhed? Den giver et hint om hvilken størrelse man kan tillade sig i en given siddeafstand - under forudsætning af at man er normalsynet.

Dine knopper kan nok behandles med en eller anden creme før de bryder helt ud...
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg er ved at få knopper af at hver eneste gang der bliver snakket om billedstørrelse, så skal det koges ned til en eller anden teoretisk oversigt over hvor langt man skal sidde fra for at ramme øjets opløsning (som alligevel er temmeligt forskellig fra person til person). De skemaer er en teoretisk (!) oversigt over hvor stort man kan lave billedet, før man begynder at kunne se forskel på opløsning. Det er IKKE!!! en facit-liste over hvor stort et billede man bør have.

Det var da et lidt mavesurt indlæg? Hvem har postuleret at vores applet giver den endegyldige sandhed? Den giver et hint om hvilken størrelse man kan tillade sig i en given siddeafstand - under forudsætning af at man er normalsynet.

Dine knopper kan nok behandles med en eller anden creme før de bryder helt ud...
Jeg vil sådan set give jer begge ret. Selvfølgelig er det kunstneriske udtryk - herunder størrelsen på det man ser - en meget vigtig og afgørende faktor for en god oplevelse, specielt ved film (men absolut ikke den eneste faktor). Omvendt er det mere budskabet, der er vigtigt, når man ser fx nyhederne og lign - der spiller størrelsen og det man ser en mindre rolle.

Som andre allerede har været inde på, ser det ikke særligt godt ud, hvis man ser en tv-udsendelse eller DVD film i en halvdårlig SD kvalitet skudt op på et 100" eller større lærred. Et for stort lærred kan faktisk ødelægge noget af oplevelsen, hvis ikke billedkvaliteten er god nok. Så sidder man bare og fokuserer på det negative. For mig at se handler det derfor indlysende om, hvad det er man typisk ser, fx mest alm. tv-udsendelser/DVD-film (SD), mest HD-udsendelser/film på Blu-ray (HD) eller måske lige meget af hvert. Hvis man kun ser ting i SD, bør man holde sig til et fladskærms-tv. Hvis man kun ser ting i HD bør man gå efter et stort fladskærms-tv eller endnu bedre en projektorløsning med stort lærred. Hvis man både ser meget i SD og HD, bør man enten holde sig til et stort fladskærms-tv, eller til en projektor/lærred løsning (til HD materiale) + et fladskæms-tv (til SD materiale)! Det der, med at se alt på et stort lærred, tror jeg de færreste mennesker holder til i længden (Otto er en af undtagelserne). Hvem kan døje at se fx Reimer Bo eller Jes Dorph Petersen på et lærred, hvor deres hoved fylder over en meter i højden... Dead og så tilmed i SD-kvalitet... LOL

Personligt ser jeg omtrent lige meget i SD og HD kvalitet, så jeg holder mig indtil videre til mit 50" tv. Men jeg glæder mig til den dag, jeg får projektor og lærred (for det kommer helt sikkert) - så vil jeg nyde mine blu-ray film i stort format. Men de alm. tv-programmer, SD såvel som HD, vil jeg fortrække at se på mit tv. Så behøver jeg heller ikke mørklægge stuen, hver gang jeg tænder...

Redigeret af Tarkin - 16-Oktober-2010 kl. 14:27
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 14:31
Af samme grund, så har vi jo også givet mulighed for at man vælger en anden opløsning på sit kildemateriale for derved at se hvordan skærmstørrelsen skifter. Det er helt fint, at man påpeger at der er andre faktorer, som spiller ind, men jeg synes det er lidt opkørt at få "knopper" blot fordi der henvises til en guide til valg af skærmstørrelse ud fra en række teoretiske beregninger. Hidtil har man jo fået råd som "din hånd skal kunne dække for skærmen" og andre vage formuleringer.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1487
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 14:39
Da man jo i dag bruger mange typer af kilde-materiale, er det nok blot at sige, at en 50 " er et fint valg allerede fra ca. 2,5 m..
Kommer man længere væk er en større skærm at foretrække, hvis pladsen og økonomien er der.
Først fra 50 " begynder priserne på skærmene at stige betragteligt for en ordentlig kvalitet, og en projektor-løsning er en mulighed, der også kan blive interessant, når man kommer længere væk...
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvad for nogen?

Klaus :-)

Et stykke antik teknologi som man i de analoge dage brugte til at optage TV udsendelser på. Wink

Tilbage til emnet, så vil jeg tilslutte mig koret der mener du skal kigge på dem i virkeligheden og så træffe det valg der er rigtigt for dig. Personligt sidder jeg 2,5m fra en 42" skærm og til langt det meste er det fint til mig. I starten virkede den meget stor, også taget i betragtning at jeg kom fra en 20" 4:3 skærm, men det gik hurtigt over.

Problemet med denne metode er at det er de færreste butikker der giver dig mulighed for at prøve at se mulighederne fra den rigtige afstand, specielt når den afstand er 5m. Desuden er indstillingerne og lysforholdene næsten med garanti nogle andre end i din stue. Jeg vil anbefale dig at finde en butik der forstår kompleksiteten af valget (næsten alle andre butikker end de store kæder) og eventuelt giver dig mulighed for at lege lidt med indstillingerne mens du overvejer mulighederne.

Den slags specialbutikker er sandsynligvis dyrere end de store kæder, men hvis du regner kompetent rådgivning og god service med så er de ekstra penge, efter min mening, godt givet ud.
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu