|
Hvor tyk højtaler kabel? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Tunfisken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-September-2007 Status: Offline Point: 561 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 24-September-2012 kl. 19:20 |
Hej lige et spørgsmål
Hvor "tyk" skal højtalerkablet være? jeg har købt noget 0,75 i Harald Nyborg til min Onkyo Nr 616 hvor jeg lige PT kun bruger sattelit højtalere, bla argons små Hvor meget betyder tykkelsen/diameteren på kablet/ledningen, er de 0,75 fint? eller skal det være tykkere?
|
|
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie AFSPILLER - PS4 mobilabonnement FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1 RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX SURROUND - |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er fint hvis det kun er en halv meter langt....
![]() Du skal ha' noget tykkere. Harald har noget billigt 2,50 m2, som er væsentligt bedre. Redigeret af Kampus - 24-September-2012 kl. 19:25 |
|
![]() |
|
Tunfisken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-September-2007 Status: Offline Point: 561 |
men er det virkelig nødvendigt også til satelit højtalere? nu er hele 7.1 systemet trukket :(
|
|
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie AFSPILLER - PS4 mobilabonnement FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1 RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX SURROUND - |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke vil anbefale 0,75mm2 kabel, men når nu du har trukket dem så kan jeg lige prøve at sætte det i perspektiv.
Jeg går ud fra at det er alm. lampeledning du har brugt. Efter hvad jeg lige kan huske har det en impedans på ca. 25 ohm/km (ved 50Hz. Modstanden opgives normalt ikke ved andre frekvenser). lad os så sige at den længste ledning du har brugt er 10m langt. Det giver dig en sløjfemodstand på 0,5 ohm da strømmen både skal "ud og hjem" (2 x (10m/1000m) x 25ohm), eller 0,25 ohm fra den ene ende til den anden. Det kan du ikke bruge til så meget uden at vide hvor lille en modstand du har brug for. Den eneste fabrikant jeg har set der kommer med en anbefaling er B&W. De anbefaler max 0,1 ohm, men de angiver ikke om det er sløjefemodstanden (ud til højttaleren og hjem igen) eller fra den ene ende til den anden. Hvis dine ledninger er 10m lange er de uanset om det mener det ene eller det andet klart over hvad B&W anbefaler. Om det har en reel indflydelse på lydkvaliteten tvivler jeg stærkt på. I værste fald skal du skrue en lille, lille bitte smule op for at få samme lydtryk. Jeg ville lade det være som det er. Du kan altid opgradere på et senere tidspunkt hvis du ikke er tilfreds emd lyden. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 24-September-2012 kl. 20:11 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Edit! tvkartoffel kom mig i forkøbet. Redigeret af Kampus - 24-September-2012 kl. 20:05 |
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Han er da nødt til mindst at bruge noget 4x240mm2 NOIK kabel.
Nej helt seriøst... Jeg brugte selv i en periode noget 2x0,75mm2 lampeledning til mine Dali Ikon on wall mk1 baghøjttalere inden jeg gik over til 2x2,5mm2 højttaler kabel fra Harald Skrald og jeg lagde ikke rigtigt mærke til nogen særlig forskel. Så helt personligt ville jeg ikke løbe panisk ud efter nyt kabel så længe vi taler om små satellitter og kortere kabeltræk. Angående vekselstrømsresistans for et 2x0,75mm2 multicore så er det ved 20 grader Celsius, 26,00ohm/km ved mellem 50Hz og 400Hz. Jeg ligger inde med datablad ved højere frekvenser. Til sammenligning ligger et 2,5mm2 multicore Kabel på 7,98ohm/km ved 50Hz og 7,981ohm/km ved 400Hz. Jeg kan prøve på at finde tal for den induktive reaktans hvis det er. Jeg vil dog nødigt begynde at regne på spændingsfald etc. for der er godtnok mange værdier som svinger i forbindelse med højttalere. |
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Ja så er det da tykt NOK ;-) Det er ikke værd at regne på det. selvinduktionen er lille nok til at være nær ubetydelig. Jeg har set nogle beregninger på det, og selv ved 20kHz var det stort set ubetydeligt. Ved normale kabellængder er 2,5 mm2 "godt nok". Selv en "high end" fabrikant som procella anbefaler ikke mere end minimum 2,5 mm2. MVH |
|
![]() |
|
Gonardo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 249 |
Hvorfor spøger du først, efter du har trygget kablerne ?
Det er impendansen på højttalerne der med til at bestemme tykkelsen på kablet. Front og sub vil jeg mene skal være tykkere end side/baghøjttaler... |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 10 ![]() -- ![]() Oprettet: 03-December-2007 Status: Offline Point: 530 |
. Redigeret af Mejnert - 06-September-2013 kl. 12:31 |
|
![]() |
|
Har brugt 2,5 mm til foran plus center. Men mine små sat højtalere bag er sat op med 0,75 da jeg regnede med det var fint nok. Kan ik rigtig høre forskel. Har haft 2,5 mm bag men flyttede og fik så købt nyt kabel. Men orker ik at trække nye. Det Sgu for besværligt, anså bare at surround højtalere ik krævede det vilde :)
|
|
Optoma HD141X
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |