recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtigt er 1080p?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor vigtigt er 1080p?

Besvar Besvar Side  <1 891011>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 13:26

Otto - Jeg prøver lige at samle indlæggene lidt samme her. Ellers bliver de enormt lange

Jeg begynder at forstå bedre, hvorfor det her ikke er helt så nemt, som jeg måske hele tiden har gået ud fra. Og jeg begynder så småt også at trække lidt i land mht. til kravet om den høje opløsning, da mit udgangspunkt på ingen som helst måde har taget højde for den tilsyneladende massive komprimering der findes i signalet, samt de fænomen, at netop pga. komprimeringen, så får tvéne i dag slet ikke de signal, som de reelt kan udnytte.

Reelt set betyder det, at et tv burde fødes med et signal der er mindst 4 gange større end tvéts opløsning. Er det korrekt forstået?

For et 576 ville det betyde, at det skulle fødes med et faktor 4 signal. Og vi ville så kunne se et væsentlig bedre/mere detaljeret billede, selv på et 576 panel.
Tilsvarende for et 720 og 1080 panel.

Dette rykker unægtelig ved min forståelse af hele problematikken, og jeg begynder at forstå, hvorfor flere så ihærdigt fastholder, at man ikke kan se forskel alligevel. Det er jo ganske enkelt fordi signalet (med den voldsomme komprimering) slet ikke følger med panelernes opløsning, hvilket sådan set har været mit grundlag, i og med jeg slet ikke har taget højde for komprimeringen.
Jeg forventede sådan set at den tilsvarende komprimering blev "forbedret" med den samme faktor, men kan godt se nu, at det ville betyde de før omtalte 4320 i opløsning for et 1080 panel, netop for at udnytte panelts potientiale. Er det ikke tilfældet, ja så er det klart, at man ikke kan få den udnyttelse af panelet alligevel.

Faktisk har jeg lavet den test du snakker om med CRT tvét. Det foregik godtnok via min HTPC, da jeg testede de populærer HD klips man kan hente på nettet. De så ganske rigtigt vildt godt ud på mit CRT tv, og ganske som du siger, så er jeg netop ikke specielt imponeret over de selv samme klip på mit LCD tv. (Det er også en måde at teste det på. Dvs. samme kilde men på to forskellige displays).

Og du har helt klart også en pointe i dit argument omkring min oplevelse af Discovery HD kanalen, som jeg pt. ser på mit LCD. Hvis du har ret i at signalet er et 1080i, så er det jo netop en faktor bedre i forhold til panelet. Hvorimod, hvis mit panel havde været et 1080 panel, så havde det sikkert set mindre godt ud.

Jeg tror sgu jeg har set lyset nu. Fandens så klog man bliver hele tiden  

Vi skal bare have tv selskaberne og kabelleverandørene til at sætte båndbreden op, så sker der ting og sager. Samtidig med det, så kan vi alle sælge væres plasma og LCD skærme igen, og gå tilbage til CRT med 576 linier, for det vil få markant betydning for billedet..... Hmmm, det vækker en smule tanker her

Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Oktober-2004
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 13:59

Tak for alle svarene i denne tråd - jeg har først nu fået øjenene op for den reelle sammenhæng - og de meget kompetente indlæg har givet besvarelser på et langt højrere niveau end jeg umiddelbart havde forventet. 
Interessant læsning - som alle med interesse for fladskærms-tv burde læse. Det faktum, at visse forhandlere måske så ville få nogle forklaringsproblemer i forhold til mere bevidste købere - er så en helt anden sag.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af NIKKO NIKKO skrev:

Tak for alle svarene i denne tråd - jeg har først nu fået øjenene op for den reelle sammenhæng - og de meget kompetente indlæg har givet besvarelser på et langt højrere niveau end jeg umiddelbart havde forventet. 
Interessant læsning - som alle med interesse for fladskærms-tv burde læse. Det faktum, at visse forhandlere måske så ville få nogle forklaringsproblemer i forhold til mere bevidste købere - er så en helt anden sag.

Jeg prøver at få tid til at samle min holdning til dette emne, og nogle af argumenterne fra denne tråd, i en blog - jeg gik og tænkte over hvilket emne jeg skulle tage fat i, og 720P vs 1080P er et meget varmt emne - bare noget jeg føler jeg har "over-eksponeret" lidt på det seneste...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 19:20

Jeg har en "dårlig" vane med at klippe indlæggene i stykker, for at svare på det relevante spørgsmål... Det er både godt og skidt for overskueligheden, men jeg skriver også for dem der bare læser med, derfor kan jeg godt lide at spørgsmålet fremgår dér hvor svaret står...

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Reelt set betyder det, at et tv burde fødes med et signal der er mindst 4 gange større end tvéts opløsning. Er det korrekt forstået?

Jeg er ked af at sætte det så firkantet op, men essensen er rigtig nok - hvis du vil se hvad dit tv kan, så fodr det med signaler i en højere opløsning end tv'et kan gengive.

Faktisk har jeg lavet den test du snakker om med CRT tvét. Det foregik godtnok via min HTPC, da jeg testede de populærer HD klips man kan hente på nettet. De så ganske rigtigt vildt godt ud på mit CRT tv, og ganske som du siger, så er jeg netop ikke specielt imponeret over de selv samme klip på mit LCD tv. (Det er også en måde at teste det på. Dvs. samme kilde men på to forskellige displays).

Så vil jeg gerne stille dig et spørgsmål: Skal ovenstående tolkes sådan at du rent faktisk synes det så BEDRE ud på CRT'et? Og at du derfor er gået på jagt efter materiale der ser "rigtigt" ud på LCD'en?

Og du har helt klart også en pointe i dit argument omkring min oplevelse af Discovery HD kanalen, som jeg pt. ser på mit LCD. Hvis du har ret i at signalet er et 1080i, så er det jo netop en faktor bedre i forhold til panelet. Hvorimod, hvis mit panel havde været et 1080 panel, så havde det sikkert set mindre godt ud.

Uhada nej, det vil ikke se mindre godt ud (forudsat at de to tv iøvrigt er ens), det bør se bedre ud (eller mindst lige så godt, og så kan vi diskutere om du kan se forskellen...) på 1080P tv'et, hvis vi forudsætter at "alt andet er lige". Hvis vi derimod går ud fra at dét at nøjes med 720P giver mulighed for at bruge pengene på andre områder, så kan slutresultatet sagtens være bedre billede på 720P tv'et. Nøjagtigt ligesom at du vil kunne opleve en sammenligning mellem et CRT tv og et 768P LCD, hvor CRT'en giver det bedste billede af de to med HD-materiale.

Til top
the_rieper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-September-2006
Point: 545
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 19:28
otto syns du skal skrive en blog om 1080p vs 720p. har brug for noget propaganda til at smide i hovedet på alle lcd tosserne og deres dårlige argumente.. hihi
Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af the_rieper the_rieper skrev:

otto syns du skal skrive en blog om 1080p vs 720p. har brug for noget propaganda til at smide i hovedet på alle lcd tosserne og deres dårlige argumente.. hihi

... et sted skal man jo starte for at promovere sin nye virksomhed - skal love for at "lovens øje" er dominerende

Tilføjelse:
Iøvrigt et stort tillykke til Otto med hans egen virksomhed - det er en stor dag når man starter egen virksomhed ... 

Redigeret af nextgeneration - 20-Marts-2007 kl. 20:00
Panasonic 50PX600E Plasma TV
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-December-2004
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 20:02
Hvad med at svare på dine beskyldninger mod Otto?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

... et sted skal man jo starte for at promovere sin
nye virksomhed - skal love for at "lovens øje" er dominerende

Nu er det måske forbudt at folk der ved noget om emnet også har det som
deres profession? Og at de folk også ønsker at dele ud af deres viden?

Jeg ved godt at du baserer din viden på reklamemateriale fra Panasonic, men
måske du skulle starte med at lære noget af fagfolk i stedet for af
marketingfolk.

Redigeret af lunddal - 20-Marts-2007 kl. 20:03
Til top
Garfield Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2004
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 20:07

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

marketingfolk.

Helt enig!

Til top
Vesterholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-December-2006
Point: 106
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 22:17

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

marketingfolk.

Haha, lækkert sagt. Jeg kender det godt, arbejder selv i en Radio/Tv forretning, og der kommer tit folk som ved alt, og man kan bare høre de har læst det i B.T. Så hvis man vide noget om fjernsyn, så hold sig til Fagfolk.

Samsung 40" 656(stuen)
Samsung 32" M87(soveværelset)
Samsung DVD-HR750
Samsung HT-P 1200
PS3 250GB
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Så vil jeg gerne stille dig et spørgsmål: Skal ovenstående tolkes sådan at du rent faktisk synes det så BEDRE ud på CRT'et? Og at du derfor er gået på jagt efter materiale der ser "rigtigt" ud på LCD'en?

Da jeg testede det, der havde jeg ikke fået LCDén endnu, så selve testen havde slet ikke det formål. Men jeg husker at jeg blev meget imponeret over, hvor godt mit CRT tv kunne vise et HD klip.
Når jeg afspiller de selvsamme HD klips i dag på LCDén, så er jeg slet ikke på samme måde imponeret, nok snarer tværtimod. Dvs. jeg havde måske forventet noget mere af LCDén.
Det kan også sagtens skyldes, at samtidig med jeg fik LCDén, der begyndte en masse tanker og ikke mindst debat omkring kalibrering. Og så begynder man jo nærmest at tænke, at resultatet ikke ser så godt ud, fordi LCDén ikke er kalibreret.

Jeg kan ikke svare dig præcist, men blot sige, at afspilning af HD klips på LCDén, det har ikke imponeret mig nævneværdigt, som det derimod gjorde med CRT tvét.

Hvis vi derimod går ud fra at dét at nøjes med 720P giver mulighed for at bruge pengene på andre områder, så kan slutresultatet sagtens være bedre billede på 720P tv'et. Nøjagtigt ligesom at du vil kunne opleve en sammenligning mellem et CRT tv og et 768P LCD, hvor CRT'en giver det bedste billede af de to med HD-materiale.

Ja. Det kan faktisk godt irreterer mig lidt det her. Det var ikke det jeg forventede, må jeg erkende. Det skyldes nok primært manglende viden, desværre.

Til top
the_rieper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-September-2006
Point: 545
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2007 kl. 22:53

Da jeg testede det, der havde jeg ikke fået LCDén endnu, så selve testen havde slet ikke det formål. Men jeg husker at jeg blev meget imponeret over, hvor godt mit CRT tv kunne vise et HD klip.
Når jeg afspiller de selvsamme HD klips i dag på LCDén, så er jeg slet ikke på samme måde imponeret, nok snarer tværtimod. Dvs. jeg havde måske forventet noget mere af LCDén.
Det kan også sagtens skyldes, at samtidig med jeg fik LCDén, der begyndte en masse tanker og ikke mindst debat omkring kalibrering. Og så begynder man jo nærmest at tænke, at resultatet ikke ser så godt ud, fordi LCDén ikke er kalibreret.

Jeg kan ikke svare dig præcist, men blot sige, at afspilning af HD klips på LCDén, det har ikke imponeret mig nævneværdigt, som det derimod gjorde med CRT tvét.

Hvis vi derimod går ud fra at dét at nøjes med 720P giver mulighed for at bruge pengene på andre områder, så kan slutresultatet sagtens være bedre billede på 720P tv'et. Nøjagtigt ligesom at du vil kunne opleve en sammenligning mellem et CRT tv og et 768P LCD, hvor CRT'en giver det bedste billede af de to med HD-materiale.

Ja. Det kan faktisk godt irreterer mig lidt det her. Det var ikke det jeg forventede, må jeg erkende. Det skyldes nok primært manglende viden, desværre.

host PLASMA host

Redigeret af the_rieper - 20-Marts-2007 kl. 22:54
Til top

Besvar Besvar Side  <1 891011>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu