recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtigt er 1080p?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor vigtigt er 1080p?

Besvar Besvar Side  <1234 11>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:22

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Vesterholm Vesterholm skrev:

Men jeg skal selv helt klart have en der kører Fuld HD, Hvorfor ikke bruge pengene på noget ordentligt.

Fordi et LCD TV med Fuld HD bestemt ikke er 'ordentligt'.

Hvad har det med LCD at gøre??

Til top
Vesterholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-December-2006
Sted: Denmark
Point: 106
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:22

Jeg ville helt klart have en med 1080p, og glæder mig til min butik får Samsung nye m87 serie.

forskellen i mellem 1080p og 1080i er som følgende (efter egen viden):

P'et står for progressiv, hvilket betyder at skærmen starter i øverste højre hjørne og opdatere hver eneste linie ned til venstre hjørne.

Og I'et står for Interlaced, hvilket betyder at skærmen starter i højre hjøne og opdatere hver anden linie mod venstre hjørne.

Så med 1080p får du 1080 horrisontale linier, hvilket du ikke frå med 1080i.

Hvis der er nogle der har nogle rettelser vil jeg meget gerne høre dem, for er selv lidt forvirret

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:27

Denne tråd handler jo om hvor vidt man 1080p er vigtigt eller om man kan "nøjes" med 720p

Så de ting der bliver skrevet er jo relative til emnet. Men folk må jo selv vurdere hvad de vil have, man kan jo godt finde en flot skærm med 720p, og blive glad for den.

Men jeg siger bare min egen mening, og den må folk jo selvom.

Spørgsmål til Kandersen: hvad mener du med: hvad har fuld Hd med LCD at gøre?

Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Oktober-2004
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:28

Jeg havde næsten fået den opfattelse, at man helst skulle have 1080 for ikke at opleve nogne form for skalering - visse kanaler sender vist nok allerede nu i 1080i. Men om 1080p er nødvendigt er jeg ikke klar over.

Men en opdatering for hver linie skulle vel være bedre end en opdatering af hver anden, som Vesterholm beskriver?

Måske har jeg totalt misforstået noget? Så belær mig venligst.....

Redigeret af NIKKO - 18-Marts-2007 kl. 22:29
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:30
Jeg skal ikke virke som en der ved alt, men hvorfor ikke købe en skærm med 1080p, for der vil jo komme film i den opløsning, og f.eks Playstation 3 kører med den opløsning, den kører selv op i den opløsning uden man selv skal indstille det.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:34

Her er lidt om forskellen mellem 1080p pg 1080i, det er på svensk, men prøv at stav dig igennem alligevel

1080i står ”interlaced” upplösning och betyder att vid varje given tidpunkt så visas endast hälften av de horisontella linjerna på skärmen. Det betyder att för varje bildruta, visas de ojämna linjerna med information först, sedan de jämna linjerna, för att skapa en komplett bildruta. Detta skapar en TV-aktig bildkvalité.

1080 p står för ”progressive” upplösning och betyder att vid varje givet tillfälle ser alla horisontella linjer, vilket skapar en bildkvalité som påminner mer om film.

Både 1080i och 1080p innebär en upplösning som är överlägsen i bildkvalité jämfört med en analog bildkvalité. Generellt brukar man säga att 1080p erbjuder den bästa bildkvalitén man kan få på marknaden.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Vesterholm Vesterholm skrev:

Spørgsmål til Kandersen: hvad mener du med: hvad har fuld Hd med LCD at gøre?

Det var et spørgsmål til Naiera der skrev, at et LCD med full HD ikke er ordentligt.
Jeg har svært ved at se hvad det har med sagen at gøre, om hvorvidt man kan se forskel på 720p og 1080p. Uanset teknologi (LCD, Plasma eller andet), så skal udstyret være i orden for at få et ordentligt resultat.

Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:36
Grunden til jeg spørger, er den at jeg har fået lyst til et TV med 1080i, som er rimelig pænt designet og har suveræn LYD, hvilket også betyder noget for mig. - Alt for mange fladskærme har "dåselyd" efter min smag.
Men hvis 1080p vil være det fremtidige opløsningsformat for film - er det vil ikke til at komme uden om, hvis man vil have det bedste, så jeg må vist nok revurdere mine købsplaner lidt....

Redigeret af NIKKO - 18-Marts-2007 kl. 22:39
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:47

Jeg har før været stor fortaler for en høj opløsning. Det er jeg også stadigvæk, og har dermed skrevet en del om det efterhånden. Men Full HD er bestemt ikke ens betydende med, at alt ser fornemt ud. Det har desværre nogle skavanker, som kan gøre, at man helt klart hellere vil gå på kompromis og dermed ned i opløsning, end at leve med Full HD.

Når vi snakker opløsning, så er vi også nødtil at snakker skaler og signaler. Det er skaleren der (på nuværende tidspunkt) er alt afgørende for, om resultatet er til at leve med.
Årsagen til jeg skriver, på nuværende tidspunkt, det skyldes at langt de fleste vil føde sin Full HD skærm med en signal som har en ringere opløsning end panelt. Det kunne f.eks være tv/antenne signal, der er 576p. Hvis skaleren i tvét er noget bras, eller hvis signalet ikke er mildest talt perfekt, så vil en opskalering af dette signal vise sig langt værre, end hvis man havde et tilsvarende panel, men med lavere opløsning, (f.eks 720p). Det er det problem som jeg kan forstå, at rigtig mange tv lider af i dag. Dels dårligt signal, men også en elendig skaler.

Hvis man ved, at man primært skal bruge sit tv til f.eks at se Blu-ray eller hd-dvd film, så ser verden noget anderledes ud. Bevars, der er stadigvæk noget knas med frekvensen, (24/60), som jeg ikke helt er klar over hvor synlig/usynlig det egentligt er. Men hvis vi ser bort fra dette, så vil man med et Full HD panel og f.eks en blu-ray afspiller kunne sende et signal fuldstændigt ubehandlet (uskaleret) i digital form til sin skærm, og det vil stå kniv skarpt, praktisk talt præcis som en master kopi af en film.

Derfor anbefaler jeg, at man kraftigt overvejer, hvad man primært skal bruge sin skæm til, og så lader det være afgørende for sit valg. En højere opløsning er uden tvivl bedre, men det kan altså også vise sig at være noget rigtig bras.

Redigeret af Kandersen - 18-Marts-2007 kl. 22:48
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 22:54

Fuldstændig enig Kandersen

Hvis materialet der skal vises er 1080p og afspilles fra en 1080p afspiller vil der være flere/finere detaljer når det afspilles uden skalering på et FullHD display der har 2.073.600 pixels end når det afspilles på et panel der skal nedskalere til 786.432 pixels

Det er og bliver et faktum der ikke kan debatteres !

Men det der ofte med rette argumenteres, er at dette ikke i sig selv er nogen garanti for at den ene skærm leverer bedre billedkvalitet end den anden. Der er flere andre faktorer, kontrast, gråtoneskala, farver osv. der umiddelbart har større indflydelse på den samlede opfattelse af billedkvaliteten end opløsning og skarphed/detaljer. Så inden man fokuserer udelukkende på 1080p opløsning, bør man også kigge på skærmenes andre billedmæssige kvaliteter og medtage i sine overvejelser om man hovedsagligt vil se full hd materiale eller materiale i lavere opløsninger.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
NIKKO Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 23:02

Tak for fin information - Kandersen.

Jeg vil ikke købe et tv - og så lade dets behandling af det analoge signal gå ind og spille nogen som helst rolle for mit valg af TV - for de få år vi har et lavopløseligt signal er vist nok talt på en hånd.

Men hvis vi snakker om den europæiske HD-standard, som kommer om få år,  - vil man der få et renere billede med 720P end 1080P, eftersom der jo skal ske en skalering?

At 1080p bliver supporteret af blu-ray gør dette  format attraktivt - men mit spørgsmål er så om, man på det kommende HD-tv-signal bliver lidt straffet ved at vælge 1080p eller vil det være irrelevant?

Er det kun ved det nuværende analog/digitale signal, at man virkelig straffes med 1080p?

Redigeret af NIKKO - 18-Marts-2007 kl. 23:09
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2007 kl. 23:10

@Nikko

Du skal ikke regne med 1080p som digitalt TV. HDTV broadcast standarden er 720p@50Hz eller 1080i@50Hz, så enten skal dit fine 1920x1080 TV skalere eller de-interlace, når du ser HDTV.

Kig efter et TV med et godt billede - så går du ikke galt i byen, hvadenten input er 576i (eller analogt TV for den sags skyld), 720p, 1080i eller 1080p/24 (hvis dit TV supporterer sidstnævnte input; mange gør ikke).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu