Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12473
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 21:47 |
spawn skrev:
Der er jo ikke noget nyt under solen, problemstillingen er ikke ny. Der er blot nogle skærme som er blevet forbedrede ved at formindske problemstillingen. |
På sin vis er problemstillingen jo ny. Folk render rundt og klager over at HD DVD og Blu-ray 'hakker', og i Fona får man så at vide, at det er fordi TV'ets processor ikke kan følge med  For folk der aldrig har set andet end PAL DVD (  ), så kan man jo godt opleve denne problemstilling som noget nyt, med ankomsten af HD DVD og Blu-ray.
Men jeg argumenterer selvfølgelig ikke for, at denne problemstilling på nogen måde er ny, blot at den for visse, ofest lidt mindre 'hardcore' brugere, forekommer ny.
Visse mindre erfarne/hardcore brugere kan altså godt se dette, og dette minder mig så om lam argumentation fra visse amerikanere, der mener at 24 fps bare er et nyt buzz-ord der skal tjene flere penge til firmaerne. NTSC DVD film har været helt fint indtil nu, så hvorfor skal man dog spilde penge på 24 fps apparater? Jamen, når de mindre hardcore brugere i Danmark kan se at der er judder på HD DVD/Blu-ray, så er det da også så godt som bevist, at der er noget ved at få apparater der kan klare 24 fps.
Redigeret af Naiera - 21-Juli-2007 kl. 21:51
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 22:07 |
jep - jeg er fuldstændig enig Naiera 
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 22:27 |
Jamen jeg tror skam på hvad I fortæller om judder, hakken og sprutten - men hvad gør jeg lige forkert når jeg ikke kan se problemerne på mit TV - og det er ikke fordi at jeg ikke er kritisk på billedet
Redigeret af Hother - 21-Juli-2007 kl. 22:43
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Stuffedfrog
Bruger
Oprettet: 13-Juli-2007
Point: 151
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 22:53 |
Jamen jeg takker for alle de gode feedbacks. Det er sgu ikke let at være en Plasma/LCD newbie 
Men hvem ved, måske er det mig der kan give folk tips en skønne dag.
Jeg vil smutte ud og købe mig et 42PX70 i løbet af næste uge. Og det er endda væsentligt billigere end de ca. 15.000kr jeg havde regnet med at bruge på et godt tv. Så bliver der bare endnu flere penge til surround 
|
 |
biggo
Bruger
Oprettet: 04-Januar-2006
Sted: Horsens
Point: 163
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 23:02 |
Interessant tråd! 
Hvordan ser det ud med næste generation af TV? Er 24 frames understøttelse noget man kan forvente? F.eks. på Panasonics næste serie af plasma skærme?
|
 |
spawn
Guld medlem
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 23:09 |
#Hother
Du gør skam ikke spor forkert - hvor slemt judderen er ved 60hz afhænger også af både afspiller og skærm og det behøver ikke nødvendigvis være så slemt så det er noget man bemærker ret meget - eller også ses det måske kun i nogle enkelte scener.
Der er ingen tvivl om at judderen er der, den kan ikke fjernes helt, men den er værre i nogle setups end i andre - og der er stor forskel på hvordan den enkelte der kigger opfatter judderen. Ligesom der er forskel på hvordan vi hører lyde og generes forskelligt af forskellige tonelejer. Nogen mennesker er bare mere generet af det end andre, også selvom de ikke er hardcore fanatikere. Der er også forskel på de enkelte film. I en actionfilm med masser af action og hurtig kameraføring ser man det måske ikke så tydeligt som i en stille film med langsomme panoreringer.
Har man aldrig set andet end PAL på et PAL tv og oplever det for første gang er man måske også mere "følsom" for det end hvis man er vant til at se ntsc - eller man undrer sig måske mere, især hvis man ikke kender baggrunden og får en eller anden besynderlig forklaring af en tilfældig ekspedient.
I mit eget setup generes jeg heller ikke nævneværdigt af det - jeg kan skam godt se det, men det er normalt ikke ret meget, og det virker ikke væsentligt forstyrrende for de HD film jeg har set indtil nu. Og som sagt er der heller ingen af dem der har set HD film hos mig der har bemærket det.
Men havde jeg valget at kunne køre 24fps/72hz på den skærm jeg nu har valgt, ville jeg da gøre det.

Redigeret af spawn - 21-Juli-2007 kl. 23:09
|
|
 |
spawn
Guld medlem
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 23:14 |
biggo skrev:
Interessant tråd! 
Hvordan ser det ud med næste generation af TV? Er 24 frames understøttelse noget man kan forvente? F.eks. på Panasonics næste serie af plasma skærme?
|
Ja - det kan man godt forvente, ikke blot på Panasonics næste serie men også på flere og flere andre skærme. Der er begyndt at komme mere fokus også på dette område, og flere og flere finder på forskellige løsningsmodeller. Nogen mere heldige end andre. At en skærm reklamerer med understøttelse af 24fps er desværre ingen garanti for at det så er godt.
|
|
 |
hopgreve
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6290
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 23:22 |
Ja , det har været interessant at følge med her...
Kan i forklare mig hvorfor film bliver optaget med 24fps og serier med 25fps , jeg mener det må da næsten være samme kamera type? , for de kan vel ikke ændre det senere eller hvad?
MVH
|
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 23:27 |
Panasonic har vist nok slået fast, at de fra næste generation vil understøtte 24 fps. På den rigtige måde, ulig flere af de andre billige LCD TV der praler med 24 fps.
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 23:28 |
Hej igen Spawn - takker for dit uddybende svar. Pudsigt nok var jeg ekstra opmærksom på netop de her beskrevne problemer da jeg testede min nye Pana Blu-Ray, og helt ærligt - nej, jeg observerede intet som på nogen måde kunne genere mit øje - billedet var helt stabilt og reelt.
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 23:28 |
Stuffedfrog skrev:
Jeg vil smutte ud og købe mig et 42PX70 i løbet af næste uge. Og det er endda væsentligt billigere end de ca. 15.000kr jeg havde regnet med at bruge på et godt tv. |
Jeg ville nu altså stadig købe Pioneer, for det er samlet set et bedre TV, og så ér 24 fps altså en fordel. Du har jo 14 dages returret, så du har rigeligt med tid til at kigge efter skygger.
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 23:29 |
Hother skrev:
billedet var helt stabilt og reelt. |
Det har ikke noget at gøre med ustabile billeder; det er bevægelser der ikke fremstår helt flydende.
|
 |