recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hvordan biwire man ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethvordan biwire man ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ronny73 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 328
Direkte link til dette indlæg Emne: hvordan biwire man ?
    Sendt: 28-Juni-2010 kl. 09:43
hej.

jeg for snart en forstærker med 1 left/right udgang (primare I30)

mine højtalere har biwire

skal jeg så snoe de 2 left sammen og de 2 right ved forstærkeren, og sætte dem i bananstik ?

og så forbinde som normalt ved højtalerne ?

Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 10:40
Til top
Ronny73 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 10:42
mange tak :-)
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 11:16
Selv tak. Hvis du også har et almindeligt single-wire kabel i nogenlunde kvalitet kunne det være interessant, om du rent faktisk kan høre forskel. Som altid, når det handler om kabler, er der delte meninger om hvad som helst; og nogen mener ikke, det gør nogen forskel om man bi-wirer.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 11:22
Og hvis du vil have en MASSE input så http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=82486&title=biwiring-men-hvudden

Det er godt nok Bi-Amp, men masser af inputs om Bi-Wire også Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 11:33
Ja, jeg har set tråden, men tak for info.

Personligt kunne jeg på mit daværende setup ikke høre forskel på single-wire og bi-wire, men jeg mente, jeg oplevede en forbedring, da jeg bi-ampede min Yamaha RXV-1700 7.1 receiver. Om det var placebo eller ej, skal jeg ikke kunne sige; men det er jo også ligegyldigt, så længe, jeg mente, det lød bedre.

I mit nuværende setup bliver mine fronthøjttalere (Audiovector Mi3 Super) trukket af en Harman Kardon HK990 stereoforstærker, og jeg benytter derfor ikke længere bi-amping, men det lyder klasser bedre - især musik i stereo.
Til top
Ronny73 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Selv tak. Hvis du også har et almindeligt single-wire kabel i nogenlunde kvalitet kunne det være interessant, om du rent faktisk kan høre forskel. Som altid, når det handler om kabler, er der delte meninger om hvad som helst; og nogen mener ikke, det gør nogen forskel om man bi-wirer.

ja, jeg har godt lagt mærke til meningerne er meget delte der.
hvilket for en nybegynder i hifiverden er meget forvirende.

pt har jeg et supra rondo kabel biwire. jeg kunne godt tænke mig et kimber 8tc mener jeg den hedder, men hvis biwire ikke har nogen effekt, er det jo spild af penge

@ Zulfo. tak for linket, jeg vil prøve at kigge på det
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 12:13

Jeg kan ikke se hvad forskel bi-wire skulle gøre. Indtil der er nogen som kan give mig en meget god beskrivelse af hvorfor bi-wire skulle gøre en forskel vil jeg betegne det som woodoo.

Derimod bi-amp kan jeg sagtens forstå.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2010 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg kan ikke se hvad forskel bi-wire skulle gøre. Indtil der er nogen som kan give mig en meget god beskrivelse af hvorfor bi-wire skulle gøre en forskel vil jeg betegne det som woodoo.

Jeg er ganske enig. Ved bi-wire er det jo et identisk signal, der sendes i de to ledninger, som først bliver adskilt, når de har været igennem højttalerens delefilter. Jeg har før hørt argumentet om, at man ved bi-wire adskiller det i princippet mere strømstærke bassignal fra de øvrige signaler, men det gør man jo netop ikke - medmindre man har et aktivt delefilter i sin forstærker; og så er der vel tale om bi-amping.

Men når det er sagt, kan overbevisningen om, at det faktisk er en bedre løsning at bi-wire, også medføre, at man synes, det lyder bedre. Placebo eller ej; så er det jo sådan. 

Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2009
Point: 871
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2010 kl. 05:24
min erfaring med før biwiring og efter biwiring. er:
hvis jeg skruere bass nogen db op på min amp, altså forstærker bassen, påvirker det ikke på samme måde resten af højtaleren, synes jeg ikke. ved godt det er fy at ændre i db i treble og bass og EQ.
gør jeg heller ikke normalt, bare en test.

ellers kan jeg ikke hører forskel Smile
Til top
Dylmer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Januar-2008
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2010 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Modstanden i kablet/kablerne mindskes da kvadraten i princippet bliver dobbelt så stor. Også et argument, men om det har nogen betydning for lyden tør jeg ikke spå om..
Til top
Ronny73 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2010 kl. 07:09
jeg endte med at køre de kimber 8tc som single wire, jeg læste op til flere steder, hvis man vil køre biwire er det bedre at bruge 2 kabler, da det åbenbart kan høres hvis man deler kablet op til biwire. så lavede jeg nogle jumpers, da jeg har læst mig frem til de jumpers der sidder på de fleste HT fra fødsel leder dårligt
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu